Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Manon schreef:En dan natuurlijk nog je opfokkosten als je het veulen besluit te houden.

sjietaah schreef:Manon schreef:En dan natuurlijk nog je opfokkosten als je het veulen besluit te houden.
Opfokkosten heb ik niet.. Wij hebben namelijk een soort van opfok aan huis.

Dees schreef:Het kan natuurlijk altijd gratis: met een eigen hengst, jaag die bij je eigen merrie het land in.
controleer de drachtigheid nooit en zie maar wat er het volgende voorjaar uit komt.
Alhoewel: DAN NOG moet je enten en ontwormen. Dus ben je nog steeds een paar tientjes kwijt.
Je rekent dom als je denkt dat 'eigen opfok' niets kost. Een opgroeiend paardenbeestje heeft meer voer nodig van een 4 jarige die volop in het werk staat.
Bovendien: daar waar je nu een iegen fokproduct neerzet en opfokt, had een betaalde klant kunnen staan. Dus 'eigen opfok' is voor de houder net zo duur als voor de klant van de houder. Gederfde inkomsten is bedrijfseconomisch namelijk ook een kostenpost.
Cassidy schreef:Opfok bij huis, betekend dat dan dat je veulen alleen staat? Want sociale omgangsvormen leren ze in de groep, dat leren ze niet als ze alleen staan.
Wat als je het veulen niet kunt verkopen, dat je straks met twee paarden staat? Kun je twee paarden bekostigen?
Ik heb mijn grote droom ook waargemaakt, en had geen goedkope opfok. Ik heb wel goede opfok gekozen. Met het dekgeld, de kosten voor KI, DA kosten, smid, wormenkuur, verzekering en kosten voor het inscharen heeft mijn inmiddels vierjarige me ongeveer 15.000 Euro gekost. Dat had ik een heel leuk kant en klaar paard voor kunnen kopen...
Bezint eer ge begint. Als je het allemaal zelf moet betalen, ga er van uit dat het altijd duurder is dan je zelf had voorspelt, ga er van uit dat je geen winst gaat maken bij de verkoop, hou er rekening mee dat ook een veulen dood kan gaan en een bevalling ook een risico meebrengt voor de merrie. Wil je echt het risico lopen je merrie kwijt te raken omdat je een veulen wilt fokken voor een ander?

[***] schreef:Zie fokken als een dure hobby, zeker omdat je een merrie zonder papieren hebt kan de verkoop van een veulen je erg tegenvallen.