Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:11

Hoi allemaal..

Gister heb ik een goed gesprek gehad met mijn vriend over het dekken van onze Tinkermerrie.
Hij zei, van mij mag je haar dekken, maar de rekening is voor jou.

Nu is mijn streven dus om haar volgend jaar te laten dekken.

Nu ben ik mij dus aan het orienteren op de kosten.
Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn omdat ik het allemaal zelf moet gaan betalen.

Ik ben niet geheel onbekend met het fokken.
Heb gewerkt op een fokkerij, maar die hadden een eigen hengst en dekten natuurlijk.
Dus daar hadden ze niet echt kosten aan.
En ik werd daar ook nooit bij betrokken qua kosten zeg maar.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat waren jullie ongeveer kwijt aan dekgeld (welke hengst), DA kosten, en wat er nog meer bij komt kijken..
Eventueel registratie in het hulp-stamboek, moeder heeft namelijk geen papieren en ik wil wel een ggk-papa voor het veulen.

Groetjes..

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:03

Naast het dekgeld toch zeker nog 500 euro aan kosten voor DA, opvoelen, registratie, enten, merrie bijvoeren...
En dan moet er nog helemaal niets mis gaan, anders is het vele malen duurder.

Manon

Re: Wat kost dat nou ongeveer, een veulentje fokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:10

Ik weet niet wat een Tinkerhengst kost, maar iig dus het dekgeld. Vaak heeft de hengstenhouder een compleet pakket van de DA, met opvoelen en vanalles erbij, dat is vaak wel rond de 200,-. Dan komen nog de registratiekosten bij het (hulp)stamboek erbij. Geen idee wat het kost, bij het KWPN was het geloof ik rond de 50,-. Chippen/schetsen paspoort. Zal ook iets van 50,- zijn. En dan natuurlijk nog je opfokkosten als je het veulen besluit te houden.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:13

Ik heb veulens gehad die mij alleen dekgeld en wormenspuit/enting/ veulenbrok en hoefsmid hebben gekost..

Maar een paar jaar terug had ik 1 die op 3 maand oud al 1200 euro veeartskosten had gekost.....

dus ja.....

moeilijk te zeggen,.....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 12:16

Manon schreef:
En dan natuurlijk nog je opfokkosten als je het veulen besluit te houden.

Opfokkosten heb ik niet.. Wij hebben namelijk een soort van opfok aan huis.

Voer is ook gen probleem. Dat zit allemaal bij de prijs inbegrepen van het pension waar ik sta. Watvoor, en hoeveel soorten en hoeveelheid voer ik voer dat maakt niet uit

Het ligt er natuurlijk ook aan als er niks misgaat.
Dat weet ik..
Heb ervaring zat met dekken (met eigen hengst) en geboortes..

Maar ik wist eigenlijk niet wat de kosten zijn voor opvoelen, scannen en dekken..

Bedankt voor de reacties tot nu toe..!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:17

sjietaah schreef:
Manon schreef:
En dan natuurlijk nog je opfokkosten als je het veulen besluit te houden.

Opfokkosten heb ik niet.. Wij hebben namelijk een soort van opfok aan huis.

naja, dan kost ie alsnog geld, ookal zal het minder zijn dat als je hem laat opfokken bij een ander.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 12:18

Inderdaad.. Maar ik bedoelde echt de opfokkosten als je hem bij een ander inschaard

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:23

je hebt ook een aantal keer entingskosten, en andere dierenartskosten. reken ongeveer de prijs van een hengsteveulen, dus zon 500-600 euro, als alles goed gaat

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:56

Het kan natuurlijk altijd gratis: met een eigen hengst, jaag die bij je eigen merrie het land in.
controleer de drachtigheid nooit en zie maar wat er het volgende voorjaar uit komt.

Alhoewel: DAN NOG moet je enten en ontwormen. Dus ben je nog steeds een paar tientjes kwijt.

Je rekent dom als je denkt dat 'eigen opfok' niets kost. Een opgroeiend paardenbeestje heeft meer voer nodig van een 4 jarige die volop in het werk staat.
Bovendien: daar waar je nu een iegen fokproduct neerzet en opfokt, had een betaalde klant kunnen staan. Dus 'eigen opfok' is voor de houder net zo duur als voor de klant van de houder. Gederfde inkomsten is bedrijfseconomisch namelijk ook een kostenpost.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:13

Opfok bij huis, betekend dat dan dat je veulen alleen staat? Want sociale omgangsvormen leren ze in de groep, dat leren ze niet als ze alleen staan.
Wat als je het veulen niet kunt verkopen, dat je straks met twee paarden staat? Kun je twee paarden bekostigen?

Ik heb mijn grote droom ook waargemaakt, en had geen goedkope opfok. Ik heb wel goede opfok gekozen. Met het dekgeld, de kosten voor KI, DA kosten, smid, wormenkuur, verzekering en kosten voor het inscharen heeft mijn inmiddels vierjarige me ongeveer 15.000 Euro gekost. Dat had ik een heel leuk kant en klaar paard voor kunnen kopen...

Bezint eer ge begint. Als je het allemaal zelf moet betalen, ga er van uit dat het altijd duurder is dan je zelf had voorspelt, ga er van uit dat je geen winst gaat maken bij de verkoop, hou er rekening mee dat ook een veulen dood kan gaan en een bevalling ook een risico meebrengt voor de merrie. Wil je echt het risico lopen je merrie kwijt te raken omdat je een veulen wilt fokken voor een ander?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:49

Zie fokken als een dure hobby, zeker omdat je een merrie zonder papieren hebt kan de verkoop van een veulen je erg tegenvallen.

Je bent aan papierenboel ongeveer 200 euro kwijt, DA varieerd maar ik zeker 300 euro(komt aan huis) en dan nog een paar honderd euro aan extra entingen, voer, wormspuiten e.d. Dekgeld kan je zo duur maken als je zelf wilt. Veearts hangt er natuurlijk vanaf maar aan mij heeft ie altijd een goeie..

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:15

Een klant van mij heeft bij haar pony een veulen gekregen, maar dit wisten ze niet, ze hadden de pony namelijk gekocht als rijpony, die mij in pension staat, blijkt de pony drachtig. Ze dachten dat ze twee voor de prijs van 1 te hebben gekocht, ik heb hen verteld dat ze dat wel kunnen vergeten. En helemaal nu ze hem waarschijnlijk ook nog gaan houden. Als ze het veulen met 5 maanden verkopen, kunnen ze de kosten die ze er nu aan hebben (wormenkuur, enting, chip, paspoort) er nog een beetje uithalen. Maar als hij straks naar de opfok moet, is natuurlijk wel goedkoper dan bij mij in pension, maar je moet het wel 3 jaar elke maand betalen. En dan maar hopen dat hij gezond blijft! Als je er graag een pony bij wilt, koop dan a.u.b. gewoon een pony, want veulentjes kosten alleen maar geld, helemaal als er geen papier bij zit.

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:37

Dekgeld, chippen, scannen, opvoelen, kosten voor eventueel lid worden van stamboek, wormspuiten, Paard in de opfok stallen kost ongeveer 1000-1200 euro per jaar. Reken zelf maar uit. Zit je zo op 5000-6000 Euro. Dan heb je een zelf gefokte tinker waar je nog niets mee kan.

Natuurlijk Is het verschrikkelijk mooi om zelf een veulen te fokken, en kijken of de combinatie die je hebt gekozen goed heeft uitgepakt.

Het is echt een keuze die je zelf moet maken.
In ieder geval veel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:44

ik ga me even abboneren op dit topic.. is wel interesant..

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:17

Ik heb mn merrie nu bij de hengst staan.
Tot nu toe heeft de dekking al 300€ gekost (195€ dekgeld (Haflinger) + 2x scannen (44€) + vervoer + 3€ per dag stalgeld).
Als ik alles bij elkaar uitreken, kom ik aan +- 500€ tot aan de geboorte. Dit in het geval dat alles supergoed gaat. Dan heeft ie nog geen paspoort, nog geen entingen etc...

Alleszins al een pak goedkoper dan KWPN'ers of BWP'ers, maar toch nog de moeite.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:17

Dees schreef:
Het kan natuurlijk altijd gratis: met een eigen hengst, jaag die bij je eigen merrie het land in.
controleer de drachtigheid nooit en zie maar wat er het volgende voorjaar uit komt.

Alhoewel: DAN NOG moet je enten en ontwormen. Dus ben je nog steeds een paar tientjes kwijt.

Je rekent dom als je denkt dat 'eigen opfok' niets kost. Een opgroeiend paardenbeestje heeft meer voer nodig van een 4 jarige die volop in het werk staat.
Bovendien: daar waar je nu een iegen fokproduct neerzet en opfokt, had een betaalde klant kunnen staan. Dus 'eigen opfok' is voor de houder net zo duur als voor de klant van de houder. Gederfde inkomsten is bedrijfseconomisch namelijk ook een kostenpost.

Ik wil het ook helemaal niet gratis.
Het paard wat ik nu heb kost ook bergen geld..

Wij hebben op stal verschillende net afgespeende, 1 en 2 jarigen staan. Ik sta namelijk op een pensionstal waar ik gewoon heel veel mogelijkheden kan bespreken met de eigenaar ervan.
Tuurlijk moet ik dan betalen, dat moet ik nu ook.

En als ik dan zo nodig dom reken.. Sorry dan..
Wees blij dat ik nog even uitreken wat het allemaal gaat kosten ipv de eerste de beste hengst bij mijn merrie jagen.
Het is niet het eerste veulen wat ik dan op de wereld zou zetten. Alleen zou het mijn eerst eigen gefokte veulen zijn + de kosten die erbij komen kijken.

Cassidy schreef:
Opfok bij huis, betekend dat dan dat je veulen alleen staat? Want sociale omgangsvormen leren ze in de groep, dat leren ze niet als ze alleen staan.
Wat als je het veulen niet kunt verkopen, dat je straks met twee paarden staat? Kun je twee paarden bekostigen?

Ik heb mijn grote droom ook waargemaakt, en had geen goedkope opfok. Ik heb wel goede opfok gekozen. Met het dekgeld, de kosten voor KI, DA kosten, smid, wormenkuur, verzekering en kosten voor het inscharen heeft mijn inmiddels vierjarige me ongeveer 15.000 Euro gekost. Dat had ik een heel leuk kant en klaar paard voor kunnen kopen...

Bezint eer ge begint. Als je het allemaal zelf moet betalen, ga er van uit dat het altijd duurder is dan je zelf had voorspelt, ga er van uit dat je geen winst gaat maken bij de verkoop, hou er rekening mee dat ook een veulen dood kan gaan en een bevalling ook een risico meebrengt voor de merrie. Wil je echt het risico lopen je merrie kwijt te raken omdat je een veulen wilt fokken voor een ander?

Zoals je hierboven kan lezen staat het veulen niet alleen..
Tuurlijk zet ik hem niet alleen, zo'n beestje moet in een groepje staan met leeftijdsgenootjes.
Ik ben niet dom ofzo om dat beest alleen te gaan zetten.

Ik kan 2 paarden bekostigen.
Dat is geen probleem. Het veulen zou dan in eerste instantie zijn voor de verkoop. Blijf ik ermee zitten dan is er nog geen man over boord

Ik weet ook wat de consequenties zijn bij een geboorte zowel bij de merrie als het veulen.
Ik heb al zoveel veulens ter wereld zien komen. Helaas waren daar ook hopeloze gevallen bij.

Ik weet, als ik de kosten op een rijtje gezet heb, waar ik aan begin.
Ik ben op het gebied van fokken namelijk geen leek..

Ik heb nu ook een veulen staan, 9 mei geboren..
Daarvan wisten we niet eens dat de merrie drachtig was, die is zo gekocht.. Staat er in ene keer naast..
Gelukkig is daarbij alles goed gegaan, maar daar zijn we inderdaad alleen voer, wormenkuren en entingen aan kwijt..

Het lijkt me inderdaad prachtig een zelf gefokt veulen uit mijn merrie, maar is het niet haal baar gebeurt het gewoon niet.. Jammer dan, dan blijft het maar een droom.
Maar dan is het wel een droom waar ik eerst goed over heb nagedacht..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:12

Nogmaal: reken je niet rijk. Bereken de kosten en tel er dan 2000 Euro bij op...voor noodgevallen. Een veulen is altijd haalbaar, het is maar wat je bereid bent ervoor te laten....

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:14

Bedankt Cassidy

Mijn paarden zijn mijn alles.. Ik ben dus bereid om er alles voor te laten.. Dat doe ik nu al een groot deel, eerst denk ik aan mijn paarden, dan pas aan mezelf..

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:21

[***] schreef:
Zie fokken als een dure hobby, zeker omdat je een merrie zonder papieren hebt kan de verkoop van een veulen je erg tegenvallen.

papier zegt niets als het paard(veulen) dat dubbel en dwars goed maakt. Dat heb ik gisteren kunnen zien op de veiling in tolbert (bontepaardenveiling) en dat is ook wat ik van meer mensen hoor.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:23

Mijn merrie heeft inderdaad geen papieren..
Maar hetgeen wat ze kan voor een tinker weegt daar denk ik wel tegenop..
Ze is M dressuur, en kan makkelijk een meter springen onder de man.. Ze kan voor de kar en er zit basis western in..

Ze is slim en heeft een goed karakter..
Als het veulen dat erft en natuurlijk ook wat van de goede eigenschappen van de vader, zal het denk ik niet zo heel erg zijn dat de moeder geen papieren heeft.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:27

Ik weet niet de precieze kosten, maar een dekking van maestro kost 250 euro geloof ik. Hij is een sterhengst en volgens mij is dat wel de gemiddelde dekprijs voor een ggk tinkerhengst. Heb je trouwens nog plannen om je merrie te laten keuren of niet? Ik heb even in je profiel gespiekt maar is een mooie tinker zo van de foto's af gezien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:30

Nou aggerits, dat er een paar zonder papier wel normaal verkocht worden wil niet zeggen dat fokken zonder papier booming business is. Marktplaats en de paardenmarkt vertellen mij een ander verhaal.

Ts vraagt wat een veulentje fokken nou ongeveer kost, ik vind het persoonlijk best veel geld kosten, papier of niet.

250 euro vind ik trouwens een schijntje vergeleken bij het KWPN

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:33

Daarom fok ik ook geen KWPN..
Ik heb vorig jaar stage gelopen op een KWPN fokkerij, en als ik zag wat je daar allemaal moet betalen. Dat is echt niet normaal!
Dekgeld loopt al vanaf 700 euro en dan heb je nog maar een gewone hengst ofzo..

Dan nog het aangeven in het veulenboek.. Keuringen, premies.. Poe Poe..

Edit: En dan nog schouwen, opvoelen, scannen.. Als het mislukt weer insemineren..

Nee ik wil het lollig houden qua kosten, ik ben bereid er geld (veel geld) aan uit te geven. Maar niet zoveel dekgeld

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:39

Bij de geldersen valt het dekgeld wel mee, is 400-600 euro. Keuringen en premies zijn juist leuk vind ik. Aangeven zul je bij de tinkers ook moeten doen.
Mijn punt was dat de kosten van een veulen behalve stamboek altijd hoog zijn, het moet namelijk sowiezo verzorging en een paspoort hebben en de veearts heeft geen speciaal tarief voor paarden zonder papier.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:41

Dat is waar! Een paard is een paard voor een DA zonder of met papier..
Keuringen vind ik ook leuk zeker weten!
Maar bij het KWPN kost volgens mij alles veel geld? Ik zit niet in de KWPN-ers verder dus daar heb ik al helemaal geen verstand van..