Welke hengst voor deze Obelisk x Rex Magna merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Welke hengst voor deze Obelisk x Rex Magna merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:14

volgend jaar wil ik Wisje laten dekken en ben heel benieuwd welke hengst jullie hier voor zouden kiezen.

ze is nu nog erg babyachtig, ze is van 22-7-2003 en staat voorlopig nog in de opfok tot na de zomer
ze is nu 1.68 maar zal nog wel wat groeien
heeft een fijn karakter voor zover ik dat nu al kan weten(zadel erop en alles was geen enkel probleem, ruiter erop weet ik nog niet maar ze doet goed haar best en werkt prima mee)
ze is vrij zeker van zichzelf en erg nieuwsgierig en niet snel onder de indruk, soms wel een échte merrie

3 recente topics met veel foto's incl stand&beweging
viewtopic.php?f=53&t=576135&start=0&st=0&sk=t&sd=a

viewtopic.php?f=10&t=581549&hilit=

viewtopic.php?f=53&t=581557&hilit=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt voor het advies!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:20

helemaal niemand?

Himyar

Re: Welke hengst voor deze Obelisk x Rex Magna merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:15

Ulissa

Re: Welke hengst voor deze Obelisk x Rex Magna merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:05

Wat vind jij de verbeterpunten aan deze merrie Renske?

Ik zie wat lange achterbenen, een kort en hellend kruis, de schoft mag veel langer doorlopen, halsinzet zou wat hoger mogen.
Hoe is het karakter ivm Rex Magna?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:15

Bedankt voor de reacties!
Verbeterpunten durf ik nog niet veel over te zeggen omdat ze nog niet uitgegroeid is en dus niet in verhouding is, idd heeft ze nu wat lange achterbenen hoop dat dat nog wat bijtrekt, ze is nog geen 3 dus wie weet
Volgend jaar wil ik met haar naar de keuring(als degene die haar klaar gaat maken&voorbrengen geschikt vind om er mee naartoe te gaan, als het niets is gaat ze ook niet) dan hoor ik ook wat ze er bij het KWPN van vinden.

iig wil ik een goed bewegend en correct gebouwd paard fokken met een fijn karakter, maargoed dat wil iedereen
Wisje is tot nu toe braaf, meewerkend en erg nuchter, maar ik heb er nog niet opgezeten dus geen idee hoe ze dan zal zijn.
Haar volle zus is nu 4 en doet het super, geen gekke dingen met het inrijden en gezien hoe nuchter wis met het zadelmak maken was(net zo nuchter als haar zus) hoop ik dat ze het onder de man net zo goed zal doen.
Je moet haar alleen niet beledigen want dan is het oorlog, maar dat is met mn ruin en met de merrie van mn moeder net zo

mesastamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 06:36

haarlem is wel een favoriete hengst van mij alleen bij haarlem heb IK persoonlijk de ervaring dat hij kleine veulens geeft maar uiteraard zullen er ook grote van zijn hihi ken er toevallig 2 die heel klein zijn voor een paardje.. ben wel benieuwd rens...

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 06:45

ik zou niet weten, ik blijf dit topic even volgen, ik wil mijn obelisk-merrie ook laten dekken:

Afbeelding

Afbeelding

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:53

wij hebben een 5 jr elite merrie van obelisk x zebulon
zij heeft twee veulens gehad namelijk een Tango en een sandreo welke er beide erg goed uit zien!

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:59

Ik heb een Obelisk X Ferro gehad (ruin). Wilde niet bepaald braaf meewerken aan de longe als 3 jarige dus waren we het zo spuugzat dat we het zadel erop knikkerden, opstegen met de verwachting van: We zien wel welke hoeken we van de bak getoond krijgen van hem......
SUPERBRAAF..... We hebben hem met STEM beleerd. Het leek wel of ie zadelmak geboren was.....
Renske; jouw merrie treedt goed onder met het achterbeen. Verder sluit ik mij aan bij Ulissa wat betreft verbeterpunten. Maar je merrie is nog niet uitgegroeid (LET OP: Mijne was als 2,5jr hengst 1.63, toen ik hem op dik 3 jarige leeftijd zelf KOCHT was hij 1.66 en op afgelopen 2e paasdag heb ik hem verkocht en toen meette hij 1.70m!!) Die laatste groeispurt heeft hij gekregen op 4 jarige leeftijd want ik heb hem toen 3 maanden in het land gegooit. Niets mee gedaan, ook geen aandacht of geborsteld. Hij mocht lekker PAARD zijn in ZIJN vakantie. Ik schrok mij wild toen ik hem er weer uit haalde.... Wat een hoogte en massa! Van ellende moest ik ook een ander zadel kopen...
Maargoed: Rex Magna staat IN HET ALGEMEEN bekend om zijn niet echt makkelijke bloed. Paul van Rijswijk (www.gerdine-hoeve.nl) maakt per jaar zo'n 70 HENGSTEN en MERRIE'S klaar voor de keuring, EPTM en IBOB maar hij beleert ze ook. Zijn ervaring is met Rex Magna niet zo prettig. Misschien is jouw Rex Magna wel makkelijk. Maar mocht je twijfelen over het karakter zou ik kiezen voor een hengst die goede cijfers heeft voor het stalgedrag maar ook voor zijn "werkwilligheid". Vooral het laatste wil iedereen graag...
Voor jouw merrie zou ik PERSOONLIJK gaan voor een hengst als Prestige (www.vdlstud.nl) Hengst wordt uitgebracht door Edward Gal en hij heeft een correcte bouw met een goede gallopade en in de draf een leuk voorbeengebruik Deze hengst geeft ook maat aan zijn nakomelingen. Wil je een ALLROUND paardje fokken dan zou ik voor Riverman gaan. Heeft net zijn springcarriere afgesloten (heeft nationaal 1.35 gesprongen en loopt nu onder Diederik van Silfhout zéér goed in de Z-dressuur (misschien nu al lichte tour). Riverman staat bij de gebroeders van Manen (www.gebrvanmanen.com) Riverman heeft uit zijn eerste veulenjaargang al voor elkaar gekregen om 7 veulens geselecteerd te krijgen voor de FSP finale.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:26

Renske_ schreef:
Bedankt voor de reacties!
Verbeterpunten durf ik nog niet veel over te zeggen omdat ze nog niet uitgegroeid is en dus niet in verhouding is, idd heeft ze nu wat lange achterbenen hoop dat dat nog wat bijtrekt, ze is nog geen 3 dus wie weet
Volgend jaar wil ik met haar naar de keuring(als degene die haar klaar gaat maken&voorbrengen geschikt vind om er mee naartoe te gaan, als het niets is gaat ze ook niet) dan hoor ik ook wat ze er bij het KWPN van vinden.

iig wil ik een goed bewegend en correct gebouwd paard fokken met een fijn karakter, maargoed dat wil iedereen
Wisje is tot nu toe braaf, meewerkend en erg nuchter, maar ik heb er nog niet opgezeten dus geen idee hoe ze dan zal zijn.
Haar volle zus is nu 4 en doet het super, geen gekke dingen met het inrijden en gezien hoe nuchter wis met het zadelmak makaen was(net zo nuchter als haar zus) hoop ik dat ze het onder de man net zo goed zal doen.
Je moet haar alleen niet beledigen want dan is het oorlog, maar dat is met mn ruin en met de merrie van mn moeder net zo

Vivaldi ( Krack C x Jazz ) lijkt me wel wat. Waarom dek je haar niet nu? Kan best met een 2 jarige hoor.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:20

Kies er eentje die een beste bilpartij vererft...
Je merrie is wat kort en hoekig in de achterhand, je wilt mooie ronde billen.
Verder is de hoofd/hals verbinding zwaar, dat zou mijn aandacht zeer zeker ook hebben.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:31

Die merrie is nog helemaal groen en amper getraind, dus echt oordelen over de achterhand kan denk ik nog niet. Die hoofd/hals verbinding is al een stuk lichter als al die haren van de kaak af zijn en het paard een stukje ouder is.

Zag dat ik me vergist heb want ze is al 3, dan zou ik haar zeker dekken dan groeit ze ook wat mooier uit.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:33

Ik vind het verstandig dat je met deze merrie nog een jaartje wacht om mee te dekken.
Ze ziet er nog erg jeugdig uit dus over haar bouw etc. durf ik niet echt veel te zeggen, het mag allemaal nog wat royaler.
Ze lijkt wel goede bewegingen te hebben maar denk dat er wat meer knie in mag. Dus ik zou bij haar zeker voor een hengst gaan die royaal is, langgelijnd, goede acherhand en extra beweging.
* ik zit te denken maar kan er zo niet 123, 1 opnoemen*

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:36

Zowel bips als hoofd/hals verbinding zal niet enorm meer veranderen. De merrie is al 3. Met het verbreden van de kaken zal ze iets aan uitstraling winnen, maar de korte croupe zit erop hoor, die verandert niet meer. De bouw is zoals je mag verwachten van Trak x Engels Volbloed. Daar krijg je geen 'rond' paard van.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:48

* Scandic
* Jet Set D
* Havidoff
* Kimberley
* Weltino
* Don Primaire
* Weyden
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 21-05-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:56

Dees schreef:
Zowel bips als hoofd/hals verbinding zal niet enorm meer veranderen. De merrie is al 3. Met het verbreden van de kaken zal ze iets aan uitstraling winnen, maar de korte croupe zit erop hoor, die verandert niet meer. De bouw is zoals je mag verwachten van Trak x Engels Volbloed. Daar krijg je geen 'rond' paard van.

Dit paard is echt nog niet uitgegroeid! De korte croupe is er da's duidelijk maar het stoort me niet. Die bilpartij wordt vanzelf een stuk gespierder in de training, broekspier is sowieso mooi. De hoofd/hals verbinding is over een jaartje veel lichter, daar durf ik wel een wedje op te zetten.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 23:32

bedankt voor alle reacties!
ga morgen even alle genoemde hengsten opzoeken, reageer nu alleen even snel

Dees, wisje is nog verre van uitgegroeid en zo goed als ongetraind en vrij mager zo na de winter dus die rondere kont komt vanzelf wel, héél rond misschien niet maar vast ronder dan nu
ze staat nu weer in de opfok, ga er over een tijdje weer eens kijken hoe ze er uit ziet en wat foto's maken, zomer op de wei zal haar iig goed doen
ook is ze nog geen 3, op de foto's is ze 2 jaar en 8 a 9 maanden oud, dat is idd bíjna 3 maar nog tijd genoeg om nog wat door te groeien en in verhouding te komen, misschien veranderd ze niet heel veel maar ze toont nu nog niet als een "echt paard" maar nog heel erg jeugdig en dat zal in elk geval nog veranderen

@Downhill, tot nu toe is ze erg braaf&nuchter op wat echte merrie-trekjes na maar karakter zal zeer zeker meespelen bij de keuze van een hengst!
ben toevallig laatst op de gerdine hoeve geweest, met vonneke mee naar haar 3 jarige. Paul vroeg toen naar de afstamming van mijn 3 jarige, en idd het was niet t makkelijkste zei die. Volgend jaar wil ik hem vragen of Wis iets is om mee naar de keuring te gaan, zo ja dan laat ik haar door hem klaarmaken&voorbrengen

@janderegelaa, ik wil volgend jaar eindelijk weer eens fanatiek kunnen trainen en op wedstrijd(ben er alweer bijna 2 jaar uit door afgekeurd eigen paard en afgemaakt bijrijdpaard) dus ik ben veel te blij als ik er in sept/okt op zit en dan hoop ik heel 2007 lekker op wedstrijd te kunnen en dan in 2008 een veulentje

als ik nieuwe foto's heb van haar, een stukje voller dan nu en met een mooi zomervachtje plaats ik ze er wel bij, zal over een week of 2 zijn

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:27

Renske...doe nou niet als al die Penny's....je zegt zelf al dat ze jeugdig is en dat klopt. Stop er nu een veulentje in, dan kun je dr rustig aanrijden en als ze een veulentje heeft kan je al op wedstrijd. Dan ben je tenminste één van die slimme mensen die d'r paard heel houdt. Onze hedendaagse KWPN-er is geen paard meer die je op z'n 3e al goed kunt gaan trainen en op z'n 4e starten.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:38

Renske_ schreef:
[naam verwijderd], wisje is nog verre van uitgegroeid en zo goed als ongetraind en vrij mager zo na de winter dus die rondere kont komt vanzelf wel, héél rond misschien niet maar vast ronder dan nu
ze staat nu weer in de opfok, ga er over een tijdje weer eens kijken hoe ze er uit ziet en wat foto's maken, zomer op de wei zal haar iig goed doen
ook is ze nog geen 3, op de foto's is ze 2 jaar en 8 a 9 maanden oud, dat is idd bíjna 3 maar nog tijd genoeg om nog wat door te groeien en in verhouding te komen, misschien veranderd ze niet heel veel maar ze toont nu nog niet als een "echt paard" maar nog heel erg jeugdig en dat zal in elk geval nog veranderen

Het frame van je paard staat er. Ze zal nog iets lengen in de rug en ze zal nog flink uitdijen en wellicht nog ietsje groter worden. Maar de verhoudingen zijn al bepaald.
Het kruis van je paard is kort. Bespiering is iets om eraan te voeren en te rijden, maar kort zal het blijven. Bovendien: wat je eraan moet rijden, heb je niet eraan gefokt, en dus zal dat bij de nafok ook niet automatisch eraan komen. Vandaar: ga je fokken, kies een knaap met beste billen en blijf weg bij Trak-bloed.

In tegenstelling tot JanVT denk ik niet dat de hoofdhalsverbinding lichter zal worden. Je kan dat camoufleren met een beste halsbespiering, maar ook dat is dus niet genetisch.
Zo je paard er nu voor staat - DAT is waar je mee fokt.

Het advies van JanVT over rustig aan doen met zo'n jong paard onderschrijf ik wel volledig. Of ik er dan zelf een veulen in zou wensen... zoals je al schreef - ze is nog lang niet uitgegroeid.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:49

Dracht beinvloedt de groei op geen enkele manier, zelfs merrie's die per ongeluk op hun 2e al een veulen hadden ( dus als jaarling al gedekt ) groeien uit tot grote paarden.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:42

janderegelaa schreef:
Renske...doe nou niet als al die Penny's....je zegt zelf al dat ze jeugdig is en dat klopt. Stop er nu een veulentje in, dan kun je dr rustig aanrijden en als ze een veulentje heeft kan je al op wedstrijd. Dan ben je tenminste één van die slimme mensen die d'r paard heel houdt. Onze hedendaagse KWPN-er is geen paard meer die je op z'n 3e al goed kunt gaan trainen en op z'n 4e starten.

Paard heel houden is sowieso mn bedoeling, vandaar dat ze nog in de opfok staat ipv dat ik er al op zit
Maar volgend jaar blijf ik liever verder rijden dan dat ik met een hogdrachtige merrie zit en daarna dus met merrie+veulen.

Dees dat het frame er staat dat klopt, maar het paard wat ze uiteindelijk zal worden dat staat er nu nog lang niet
Dat het kruis kort is en zal blijven dat klopt, maar die rondere kont komt er wel. Dat het iets is, net als de hoofdhalsverbinding, om op te letten bij de hengstkeuze dat zal ik zeker onthouden!

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:55

Nou met het nieuwe wedstrijdregelement zal je ze niet veel overvragen en ik denk ook niet dat Renske het type is dat het paard gaat overvragen.
Persoonlijk vind ik het niet goed als een jong onvolgroeid paard gedekt wordt.
Tienermoeders vinden we niet goed in NL, wel tienerpaarden

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:31

Ik heb geen probleem met tienersmoeders hoor

Of je nu dekt of volgend jaar, met een hoogdrachtige merrie zit je altijd. Als je een jaar wacht heb je wel weer een onderbreking in je wedstrijd ritme en daarom zou het mijn keus zijn om nu te dekken maar da's ieder voor zich natuurlijk.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:54

vind in 2008 een onderbreking in mn wedstrijd&training geen probleem, dan heb ik heel 2007 kunnen rijden en een deel van 2008 ook nog!
ik zit nu al zo lang met paarden ellende en gebrek aan écht kunnen rijden dat ik daarom liever een jaartje wacht met dekken en eerst gewoon weer eens lekker kan blijven rijden