Wat vinden jullie van deze afstamming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Wat vinden jullie van deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:47

Masada

Re: Wat vinden jullie van deze afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:55

Dit is wel een hele vreemde combinatie.
Een rijpaardmerrie van 21 jaar krijgt een veulen van een welshhengst.
Jammer dat je geen foto hebt van dit veulen.
Ik ben ook wel benieuwd hoe groot het veulen gaat worden.
In Nederland zijn er ook rijpaarden met in hun pedigree Baccarat ox.
Dit zijn toch hele paarden geworden. Het is wel mogelijk maar niet mijn idee van voortplanten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:06

Vreemd hoor. Merrie moet gelders type zijn, veel gelders bloed en Saluut is 75 % duits landbouwpaard(mijn Evottie is ook een Saluut).
Als ik het zou vertalen naar mijn merrie en een luxe welsh dan zou het wel een hele [naam] sportpony kunnen zijn. Als ik het goed zie is de moeder maar 1.53, dat verklaard de keuze misschien.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:28

Ik ben geen deskundige

Hoe kan die moeder maar 1:53 zijn. Als ik naar haar afstamming kijk is alles toch ruim boven de 1:60 of zelfs 1:72.

Waar zit dit in haar stamboom, als het nog te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:40

Ulissa schreef:
Ik ben geen deskundige

Ik ook niet maar anders blijft het hier zo stil

Misschien is ze wel van een tweeling of ander soort groeiachterstand. en hoeveel paardgefokte e-pony's zijn er wel niet? Daar bedoel ik mee dat ik het niet heel raar vind.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:47

Misschien was het wel een foutje en is ma per ongeluk gedekt.
Ben wel benieuwd hoe het veulen eruit ziet

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:48

Ik ben ook geen deskundige maar volgens mij staat er 15.3 h en betekend die h Hands

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:57

ThePast03 schreef:
Ik ben ook geen deskundige maar volgens mij staat er 15.3 h en betekend die h Hands

Reken jij het even om

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:58

Ulissa schreef:
Reken jij het even om

Er is vast wel iemand die het uit zijn hoofd weet, ik zou het op moeten zoeken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 01:08

Een hand is 10,16 cm, dus dat zou 1,54m zijn.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 03:09

Maar hoe vaak gebeurt het niet dat er opeens een klein exemplaar in een grote stam voorkomt of juist een groot paard komt uit kleine ouders?
Het hoeft niet eens een van een tweeling te zijn. Misschien heeft ze het wel slecht gehad tijdens de groei, of is ze zonder reden klein gebleven
Hoogte is geen gegarandeerd getal als je fokt, dat zou makkelijk zijn

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 05:49

Foto's van de merrie vind je hier:

http://www.rainbowfarm.com/delilah.html

Foto's van de volle zus van dit veulen vind je ook bij "foals 2005". De vader, die rond de 1.25m is, staat er ook bij. Diens vader Rio heeft 1 jaar in Nederland ter dekking gestaan en meteen een hoop goedgekeurde zoons nagelaten.

Zoals ik het lees is de merrie geboren in Amerika, terwijl de moeder dus gedekt was voordat ze naar Amerika gegaan is (imported in Utero).

15.5h betekent 15 hands, 3 inch, oftewel 63 inch (een hand is 4 inch). 1 inch is 2,54cm. Dan komt de merrie uit op 1m, 60 cm en 2 mm. Rond dus maar af naar 1.60m. Niet de grootste, maar wel een groot verschil met 1.54

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:33

joostvangestel schreef:
Gaat een beetje buiten mijn begrip,

maar wilde ik jullie toch niet onthouden. Dit hengsje is pasgeboren in Amerika:

http://www.allbreedpedigree.com/rf+the+chief

Wat denken de deskundigen hiervan?

Ik weet niet of je hier deskundig voor moet zijn op het gebied van paardenfokken of op het gebied van Amerikaans denken??

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:12

Hoe groot is die Welsh hengst dan?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:16

Die mensen willen gewoon een sportpony fokken. In Duitsland zie je ook af en toe dat niet al te grote warmbloedmerries in de ponyfokkerij gaan.
Op de website staat een kampioensveulen uit dezelfde combi zie ik, daar kan je wsch evenveel aan verdienen als aan een rijpaardveulen en ik veronderstel dat het dekgeld wel lager was

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:28

Zoals gezegd is die Welsh hengst 1.25m. Amerikaans denken kan kloppen. Zo zag ik onlangs nog een schimmel hengst van 1.20m te koop voor 20000 Dollar. Was overigens niks bijzonders, ik denk dat hij in Nederland niet eens goedgekeurd zou worden.

Amerikanen denken idd anders. Het dekgeld was "laag", de hengst is van haar zelf. Wat ze voor die hengst indertijd betaald heeft durf ik niet te gokken, en hij dekt waarschijnlijk minder dan 10 merries per jaar.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:30

Je moet eens naar Duitse sites kijken van sportponys, daar staan ook vaak warmbloedmerries bij de fokmerries.
http://www.sportpony.de (bij fokmerries Diorella)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:54

Kan best een leuk sportpaard worden. Ik heb ook wel eens lopen fantaseren over een kruising tussen een tuigpaard en een Welshcob.
Ik heb op Windsor een kruising tussen een Cob en een grote Hackney gezien, dat was zeer geslaagd!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:59

Bij mij op stal hebben we een kruising Haflinger met Tuigpaard. Was dan wel een ongelukje, maar ik heb wel eens van vreemdere kruisingen gehoord hoor, zoals Fries x Shetlander of Welsh x Fries. Dus waarom geen Welsh x kwpn?

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:53

Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd en zulke dingen gebeuren niet alleen in Amerika...
Kan me een artikel herinneren uit het Welsh nieuws waar een preferente welsh B merrie genoemd werd. Dit was de moeder van o.a. Mississippi die met diverse "Vetkers" op het EK pony's heeft meegelopen. Mississippi was van Zodiak, een warmbloedhengst!

Deze welsh B merrie heeft meerdere veulens gebracht van warmbloedhengsten die goed hebben gepresteerd in de ponysport. Je kunt het dus ook zien als bloedverversing binnen de ponystapel!

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:58

Ben geen deskundige, maar vind het een vreemde afstamming

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:08

Ik denk dat ze inderdaad een leuke sportpony wilden fokken. Mijn vorige merrie was een kruising draver x arabier, ze werd gelijk veulenkampioen en is stermerrie (NRPS). Haar karakter was moeilijk, dat wel dus met haar sportcarriere word het niks, maar ze heeft inmiddels zelf ook een veulenkampioen voortgebracht (1e veulen). Dus het blijkt dat het soms wel werkt en als je daardoor verse bloedlijnen krijgt is dat misschien wel positief voor de fokkerij met al die lijnenteelt. De ponysport wordt ook steeds serieuzer en professioneler en ik geloof dat er een gebrek is aan goede sportpony's wat dat betreft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:07

Albert schreef:
Ik heb op Windsor een kruising tussen een Cob en een grote Hackney gezien, dat was zeer geslaagd!

Hoi Albert, vergeet niet dat de eerste Welsh Cobs gewoon keihard in het Hackney Studbook stonden ingeschreven. Zo stammen alle Welsh ponies af van de hengst Denmark, die je bijvoorbeeld ook veel in Cambridge Cole zal vinden..

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:46

Ik ga mee met de gedachte dat het bedoeld is om een sportpony te fokken, alleen zelf zou ik de gok niet wagen.

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:55

Als je diep graaft in de stamboom van onze Misty (Welsh A) vind je ergens Skowronek ox (E-maat) en in die van Mac ( Anglo van 1.65 met Arabische vader en Engelse moeder) zit hij ook. (Overigens past Skowronek bij mij in de categorie "hoe ver wil je gaan met inteelt" ).

Je kunt er met een beetje geluk een fantastische D sportpony aan overhouden. Duitse rijpony's zijn ook ontstaan uit grote paarden (maar die moeten ook doorgaan voor 1.47,8... yeah, right...).

Als ik die site zo bekijk gooien ze dat hengstje op alle merries die daar rondlopen, lekker 'breeding plan'

Amerika is toch ook dat achterlijke land waar ze een officieel deel van een stamboek hebben ingericht voor kruisingen TP/OX, en als je bekijkt hoe de wedstrijdgangenpaarden er daar bijlopen kun je ook niet beweren dat ze daar bij hun volle verstand zijn. :s