Fokken met eczeem-merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Fokken met eczeem-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 22:45

Nou, de titel zegt het al.
Hoe staan jullie tegenover het fokken met een merrie met zomereczeem?
Vind je het een aanvaardbaar risico of zou het voor jou een reden zijn om het paard nooit voor de fok te gebruiken?

En zijn er misschien mensen die een veulen hebben van een eczeem-merrie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:28

Ik heb een shet en haar moeder heeft licht zomerexceem, mijn pony niet maar dat is dan een kwestie van gelukkig toeval, ze had het net zo goed wel kunnen hebben want het is erfelijk.

Ik vind persoonlijk dat je moet fokken met gezonde paarden/pony's omdat dan de kans ook het grootste is dat je een gezond veulen krijgt, en dat wil je toch graag? Ik ken iemand die wil fokken voor de verkoop met een zware exceem merrie, nouja, je kan wel raden wat ik daarvan vindt.

Ik zou het dus niet doen maar ik heb ook geen merrie met exceem. Als ik een héle goede merrie had en het enige was de exceem dan weet ik het niet, maar met een gewone merrie nee dus.

Rox04

Re: Fokken met eczeem-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:40

Een van onze fokmerrie's heeft ook last van zomereczeem. Ze heeft bij ons al 4 veulens gefokt en geen enkele nakomeling heeft ook maar iets last van zomereczeem.Naar mijn idee kan je dus gewoon goed fokken met een merrie die last heeft van maneneczeem.

Zidalgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:55

Onze merrie heeft ook zomereczeem. Ze heeft nu 3 nakomelingen gehad en die hebben het NIET. Onze merrie is geboren in Brabant en daar tot haar 6e gebleven. Daar had ze geen zomereczeem (bos en zandgrond). Wij wonen in het rivierengebied (kleigrond en vochtig). We hebben haar in juni gekocht en toen had ze geen eczeem, de rest van de zomer ook niet. De eczeem is pas het volgende jaar in de zomer ontstaan. Waarschijnlijk door contact met de mugjes die hier leven en waar ze dus geen weerstand tegen op heeft gebouwd. De merrie is overigens ook gevoelig voor luchtwegaandoeningen en heeft een zeer gevoelige huid, ze krijgt snel allergische reacties (bulten) en haar buik en borst mag je niet poetsen.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:17

Zidalgo schreef:
Onze merrie heeft ook zomereczeem. Ze heeft nu 3 nakomelingen gehad en die hebben het NIET. Onze merrie is geboren in Brabant en daar tot haar 6e gebleven. Daar had ze geen zomereczeem (bos en zandgrond)

Ik woon in brabant (bos en klei/zandgrond ) en hier kunnen paarden wel degelijk gruwelijk veel last hebben van zomereczeem hoor. Mijn paard heeft het heel erg gehad. Twee fokmerries van mijn buurman hebben het ook en hun veulens hebben (tot nog toe) nergens last van! Het is wel zo dat ze het in de loop der tijd kunnen ontwikkelen, dus je kunt niet stellen dat ze het niet alsnog zullen krijgen. We hebben een paard gehad dat hier als 28 jarige kwam en op zijn 31e begon hij ineens ook te schuren. Ik vind het niet direct de reden om niet te fokken met een merrie.

Zidalgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:31

Het is inderdaad moeilijk te verklaren waarom een paard zomereczeem krijgt. Wel staat vast dat dicht aan zee de paarden geen last hebben van eczeem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:33

Ik ken een merrie met hevige zomerexeeem. Ze heeft een stuk of toen veulens gehad waar van er minstens 1 ook zomerexeem heeft. Maar of het erfelijk is weet ik niet.

Melanievs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:35

[***] schreef:
Ik heb een shet en haar moeder heeft licht zomerexceem, mijn pony niet maar dat is dan een kwestie van gelukkig toeval, ze had het net zo goed wel kunnen hebben want het is erfelijk.

Zomerexceem is niet erfelijk...

Mijn merrie heeft zomerexceem, en ik wil een veulen van haar. Ja ik fok er dus mee, maar dat is voor eigen belang. Ik houd het veulen zelf. Als ik een fokkerij had en verkocht me veulens dan zou ik niet met een zomerexceem merrie gaan fokken, omdat mensen niet graag een paard hebben met ouders die exceem hebben. Hard maar waar...

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:39

Ik wil ook met mn merrie gaan fokken, zij heeft ook last van zomerexceem, maar dit zie ik niet als een obstakel.

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:42

Ze zeggen ook wel dat zomerexceem onstaat door een soort van luizen.

Je hebt ook middeltjes tegen zomerexceem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:23

Citaat:
Erfelijk of niet? Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de erfelijkheid van zomereczeem, maar een duidelijk antwoord is er nog niet. Er zijn dieren met eczeem-ouders die geen eczeem hebben en dieren van gezonde ouders die wel eczeem hebben. De gevoeligheid voor eczeem zou erfelijk kunnen zijn, maar een kind van eczeem-ouders hoeft niet per definitie die gevoeligheid te erven en als een dier de gevoeligheid erft hoeft dat niet per definitie te betekenen dat het dier eczeem krijgt, maar de mogelijkheid is wel aanwezig, het ligt er aan wat de oorzaak van de eczeem is bij de ouderdieren is.

Het is dus een extra risico dat je neemt. Het kan heel erg vervelend voor het dier zijn als ze het hebben, meermalen gezien en ik woon aan de kust, dus de stelling dat paarden er aan de kust geen last van hebben durf ik gerust onderuit te halen. Het is wel minder bij de paarden die hier naar toeverhuizen dan het vaak was, maar over gaat het nooit.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:28

fjordyloverr schreef:
[***] schreef:

Zomerexceem is niet erfelijk...

zomereczeem is wel degelijk erfelijk, ik heb een haflingermerrie gehad die het had, vond het echt verschrikkelijk voor d'r, en zou daarom nooit met paarden met zomereczeem gaan fokken.
Ik heb d'r verkocht naar de kust.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:25

wij hebben 5 jaar terug een veulen gefokt bij onze merrie , tijdens de dracht begon ze te schuren en bleek zomerexeem te hebben, de merrie was toen 10 jaar en had ervoor nooit last gehad. toen het veulen een jaar oud was is deze ook begonnen met schuren en blijkt ook exeem tehebben, in ons geval is het dus erfelijk en fokken met deze paarden doen wij dus niet.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:29

zomereczaam is idd wel degelijk hartstikke erfelijk.
wat wel erg meespeelt is de plaats waar het dier staat/ opgroeid.
zit je in een risicogebied, dan is de kans erg groot dat de nakomeling het ook krijgt.
en idd wat ook al word gezegt, ze kunnen het op elke leeftijd krijgen.

ik heb de ervaring dat de nakomelingen vrijwel allemaal ook zijn gaan schuren van merries met zomereczeem.
ik ken hele stammen waar het ook in zit.
en ook lux schijnt erg veel nakomelingen te geven met zomereczeem, ook mijn veearts bevestigt dat.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:40

Erfelijkheid bij zomereczeem is nog steeds niet aangetoond! Dat veulens van eczeemmerrie's ook eczeem ontwikkelen (zoals crossmonster zegt) komt vaak door externe factoren; doordat de veulens in dezelfde omgeving opgroeien als de merrie bijvoorbeeld. Blootstelling in de eerste drie jaar van het leven bepalen namelijk de hoeveelheid allergenen wat een paard aanmaakt tegen een bepaalde stof. Er is wel een verband tussen deze hoeveelheid allergenen en de ontwikkeling van zomereczeem. Wetenschappelijke onderzoeken kunnen vooralsnog geen erfelijk verband ontdekken. Als je met je pony wilt gaan fokken zou ik me dan ook zeker niet laten weerhouden door het feit dat je merrie zomereczeem heeft.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:47

Citaat:
Als je met je pony wilt gaan fokken zou ik me dan ook zeker niet laten weerhouden door het feit dat je merrie zomereczeem heeft.

ik weet niet of het zo verstandig is, kun je het beest kwijt aan iemand die aan de kust woont dan is het probleem aardig opgelost, maar als je een paard op de wereld gaat zetten terwijl je zeker weet dat hij gek word van de jeuk, mij persoonlijk lijkt het niet zo'n goed idee.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:52

Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk? Er is niet aangetoond dat een veulen uit een eczeemmerrie een hogere kans heeft eczeem te ontwikkelen dan ieder ander veulen. De verklaring dat jouw veulen eczeem ontwikkeld heeft net als moeder zou je in een andere hoek moeten zoeken. Maar niet in erfelijkheid!Bv. de omgeving waar zowel moeder als kind staan. Er schijnt ook een relatie tussen voeding en eczeem aangetoond te zijn maar daar weet ik verder niks van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:57

Zomereczeem is wel erfelijk, maar het is nog lastig te bepalen hoe erg. Met de keuze van de hengst kan je de kans wel verlagen. Bij de Friesen en de shetlanders loopt hier een onderzoek naar.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:58

er zijn wel degelijk hengsten die veel veulens met zomereczeem fokken! dus dat zegt wel wat over erfelijkheid

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:04

in de meeste gevallen word zomerexeem vererft via de moeder, hengsten die ter goedkeuring worden aangeboden vallen af nadat blijkt dat hij zomerexeem heeft of in de MOEDERLIJN aanwezig is.

Citaat:
Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk

ik geloof niet dat ze voor de lol zich zelf tot bloedens toe openschuren.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:05

nikkigioa schreef:
Hoezo weet je zeker dat het beest gek wordt van de jeuk? Er is niet aangetoond dat een veulen uit een eczeemmerrie een hogere kans heeft eczeem te ontwikkelen dan ieder ander veulen. De verklaring dat jouw veulen eczeem ontwikkeld heeft net als moeder zou je in een andere hoek moeten zoeken. Maar niet in erfelijkheid!Bv. de omgeving waar zowel moeder als kind staan. Er schijnt ook een relatie tussen voeding en eczeem aangetoond te zijn maar daar weet ik verder niks van.

Er is een klein onderzoek gedaan dat vlaszaad de kans op zomereczeem zou verminderen, maar die testgroep was eigenlijk te klein voor concrete conclusies. Verder is er helaas geen goed gefundeerd onderzoek gedaan naar voedsel/ zomereczeem correlaties. Erg jammer, ik denk dat er zeker nieuwe inzichten te vinden zullen zijn op dit gebied

Zomereczeem wordt ook wel degelijk door de hengst door gegeven. Er is geen sprake van maternale erfelijkheid.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:07

nikkigioa schreef:
Erfelijkheid bij zomereczeem is nog steeds niet aangetoond! Dat veulens van eczeemmerrie's ook eczeem ontwikkelen (zoals crossmonster zegt) komt vaak door externe factoren; doordat de veulens in dezelfde omgeving opgroeien als de merrie bijvoorbeeld. Blootstelling in de eerste drie jaar van het leven bepalen namelijk de hoeveelheid allergenen wat een paard aanmaakt tegen een bepaalde stof. Er is wel een verband tussen deze hoeveelheid allergenen en de ontwikkeling van zomereczeem. Wetenschappelijke onderzoeken kunnen vooralsnog geen erfelijk verband ontdekken. Als je met je pony wilt gaan fokken zou ik me dan ook zeker niet laten weerhouden door het feit dat je merrie zomereczeem heeft.

Zoals jij het hier schrijft, zo dacht ik er ook over.

Ook is het zo dat zomereczeem meer wordt overgegeven van merrie op veulen dan van hengst op veulen. (dat kan dan bijvoorbeeld komen door die externe factoren) Maar nog iets dat er mee te maken kan hebben is het feit de merrie antistoffen doorgeeft aan het veulen. In beperkte mate tijdens de dracht en vooral tijdens de lactatie.
Maar dan vraag ik mij af, of je eventueel dit kunt omzeilen door bijvoorbeeld een heel vroeg veulen te fokken (in januari of zo) Omdat de merrie zo vroeg op het jaar nog niet schuurt. Of door ervoor te zorgen dat de merrie tijdens de dracht en lactatie niet in contact komt met muggen en alle andere factoren die een effect kunnen hebben op het doorkomen van de eczeem. (Dus merrie helemaal inpakken, eventueel verhuizen naar zee, voeding aanpassen,...)

Al die veulens die niet schuren maar wel een eczeem-moeder hebben, zijn dit vroege of late veulens. En hoe lang hebben ze gezoogd?

Nog iets wat ik heel opmerkelijk vind is dat merries vaak eczeem ontwikkelen tijdens de dracht. Op de paardenmelkerij hier in de buurt schuurt ongeveer 50% van de merries in de zomer. (dat is daarom natuurlijk geen zomereczeem) Mijn idee is dat dit komt door de voeding.
Vaak krijgen drachtige of lacterende merries voeding met extra eiwitten.

@ bruine: als ik een veulen zou fokken van mijn merrie, dan wordt dat veulen niet verkocht. Een koper vinden zal dus niet het probleem zijn.
Maar je hebt wel gelijk, het is niet leuk om te zien dat je paard gek wordt van de jeuk.

@crossmonster: Als je het echt kan volgen doorheen hele merriestammen, wil dat dan ook zeggen dat het risico kleiner wordt als het niet voorkomt bij de voorouders van mijn merrie?

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:12

Luckystory schreef:

Ook is het zo dat zomereczeem meer wordt overgegeven van merrie op veulen dan van hengst op veulen. (dat kan dan bijvoorbeeld komen door die externe factoren) Maar nog iets dat er mee te maken kan hebben is het feit de merrie antistoffen doorgeeft aan het veulen. In beperkte mate tijdens de dracht en vooral tijdens de lactatie.
Maar dan vraag ik mij af, of je eventueel dit kunt omzeilen door bijvoorbeeld een heel vroeg veulen te fokken (in januari of zo) Omdat de merrie zo vroeg op het jaar nog niet schuurt. Of door ervoor te zorgen dat de merrie tijdens de dracht en lactatie niet in contact komt met muggen en alle andere factoren die een effect kunnen hebben op het doorkomen van de eczeem. (Dus merrie helemaal inpakken, eventueel verhuizen naar zee, voeding aanpassen,...)

Heb je hier misschien ook bronnen bij? Ik heb namelijk wel gesproken met iemand die onderzoek doet naar erfelijkheid van zomereczeem, maar hem niet gehoord over een grotere maternale factor.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:24

trisca schreef:
Luckystory schreef:

Heb je hier misschien ook bronnen bij? Ik heb namelijk wel gesproken met iemand die onderzoek doet naar erfelijkheid van zomereczeem, maar hem niet gehoord over een grotere maternale factor.

Ik heb ooit een internet artikel gelezen hierover. De auteur daarvan baseerde zich op een vrij oud (eind jaren '80) onderzoek dat verricht was bij ijslanders in Duitsland. (denk ik) Als je bij dat onderzoek de naakte getallen bekijkt, wordt het procentueel meer doorgegeven door merries.
Aangezien ik nog nooit een beter onderbouwde tekst ben tegengekomen, geloof ik deze nog steeds.
Ik zal die tekst even zoeken. (leve google )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:31