Honey drachtig, of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Honey drachtig, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:57

Zelfs de dekbon erbij gezocht om te zien of ik me niet vergist heb.
Ze is van 24 tot en met 29 mei weg geweest, heeft bij de hengst in het land gestaan en is dus meerdere keren gedekt.
met 18 dagen heb ik haar laten scannen, ging met wat moeite, maar de DA zag uiteindelijk wat zitten en ze was dus drachtig. Ik heb haar daarna, tot p de dag van vandaag ook niet meer hengstig gezien.
Als je vanaf de laatste dekdatum (29 mei dus) rekend (340 dagen) kom je op 4 mei uit (heb ik toen tenminste uitgerekend, een foal calculator geeft 7 mei aan)

Ze is echter niet dik, heeft geen uier, is niet slap, niet sloom, niks.
Vandaag had ik wel het idee dat haar muts zeg maar wat opgezet is, en ze heeft wat doorzichtige afscheiding. Ook ligt ze meer dan normaal. en in dr stal lijkt ze wat afwezig. In de wei scheurt ze echter rond alsof ze 3 is en een maand niet buiten is geweest
Ze ziet er verder goed gezond uit, geen verhoging of wat dan ook
Ik wil nu niet laten scannen, als er wel wat inzit haal je de boel alleen maar overhoop naar mijn idee.
Maar ik zit wel ontzettend te twijfelen.

Heb haar vandaag maar eens voor een hengst gezet, maar ze kijkt er nog niet eens naar....

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:00

Moeilijk te zeggen... mijn merrie werd ook niet dik. Die heb ik 2 maanden geleden al laten scannen, was nu het vruchtje kwijt geraakt.

Scannen kan volgens mij niet meer na 3 maanden, maar opvoelen is zo gedaan en dan weet je het zeker.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:05

tja maarja, beide is geen pretje voor mijn merrie. Tis natuurlijk een shet en mijn DA heeft een stel kolenschoppen van handen daar wordt je eng van....
Resulteert dus vaak in stress en praam... Moet maar eens gaan zoeken naar een vrouwelijke DA ofzo met kleine handjes

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:20

Idd, ik zou een andere VA zoeken om haar op te voelen.

De kliniek waar ik zit hebben ze ook een aantal vrouwelijke VA's en een manlijke met niet al te grote handjes dus mijn pony's kunnen daar gewoon gescand en opgevoeld worden.

Je zou denken dat je nu wel wat zou moeten gaan zien. Of het nu 4 of 7 mei is, het zit er dan toch echt wel aan te komen.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:58

je kan twee dingen doen. Als eerste niks en afwachten of er uiteindelijk iets komt. Het andere is toch laten checken door een DA.
Wanneer het vruchtje verloren gaat in de begin periode van de drachtigheid dan merk je daar niets van. Het lichaam ruimt het als het ware zelf op.
Ik zou laten kijken door een dierenarts. Je zult toch ook moeten gaan waken tegen de tijd dat het veulen geboren zou gaan worden. Zonde van je tijd als er geen veulen zou zijn.
Scannen kan trouwens altijd. Ik heb een merrie,die 3 jaar geleden, op 2 en half jarige leeftijd een veulen heeft gekregen. Een hengstje van de pensionstal eigenaar was ontsnapt en hij heeft het nooit aan mij verteld. Toen mijn merrie echt raar dik begon te worden, heb ik haar laten onderzoeken. Ze is opgevoeld en ook gescant. Eerder wist ik niet dat ze drachtig was.

succes ermee en laat even weten wat het nu is, wel of niet drachtig.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:23

Mocht ze het veulen een paar maanden geleden zijn kwijtgeraakt zou ze alsnog niet gelijk hengstig hoeven worden. De hormonen moeten namelijk eerst weer helemaal in een " normaal ritme" komen.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:28

Tja, het kan twee kanten op. De enige manier om zekerheid te hebben is toch opvoelen door de DA. Hoewel volgens mij ook niet elke DA dit doet bij kleine pony's. Even navragen, dus.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:08

In dit staduim zou je het veulen met gemak moeten zien bewegen, ik zou dus zeggen, kruk erbij pakken en vooral tijdens het eten naar die buik gaan staren!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:15

En jij denkt dat ik dat niet doe?
Alleen ik zit elke keer, owh, ik zie wat! owhnee, tis dr ademhaling... of toch niet? pfft, ik weet het niet.
Ik laat zowiezo nog niet scannen of opvoelen, deze week iig nog niet, als er wel wat inzit wil ik het niet verstoren.
Ik denk ook dat ik het eerder (maand terug ofzo) heb zien bewegen, dus als ze het verloren zou hebben hadden we wat moeten vinden

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:24

jeej stef...
ben benieuwd wat voor spannende trukendoos er nu weer opengaat ik hoop dat er gewoon een veulen gezond en wel in zit en je een normale bevalling gaat krijgen straks....
ben wel heel benieuwd nu eingelijk

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:26

Hon wíl gewoon niet normaal een veulen krijgen denk ik als ik dit zo hoor..
Laat je het wel weten.. zit met spanning te wachten hier hoor.

irene

Re: Honey drachtig, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:10

Vorig jaar twijfelden wij of onze shetlandmerrie drachtig zou zijn. Ik heb de DA gebeld en die heeft haar niet opgevoeld maar een echo gemaakt. Heel leuk om te zien, je kon het veulen prima zien liggen. Dit was een week of 6 voor het veulen uiteindelijk geboren is.
Misschien een idee om te vragen of jouw DA ook een echo-apparaat heeft. Dan hoeft ze niet opgevoeld te worden, maar weet je wel zeker of ze al dan niet drachtig is

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:13

Laat je weten hoe het afloopt.... ben benieuwd!

Orola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:01

Je weet maar nooit. Een paard dat nog nooit eerder een veulen heeft gehad wordt niet zo superdik. Net zoals de uiers.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:10

Orola schreef:
Je weet maar nooit. Een paard dat nog nooit eerder een veulen heeft gehad wordt niet zo superdik. Net zoals de uiers.

hon heeft al eens ene veulen gehad
was ook een heel mistery toendertijd

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:56

Ja dat is waar ook, helemaal vergeten. Toen mijn merrie opeens melk begon te geven jaren geleden (ook een shet) heeft de VA een echo gemaakt. Omdat het zulke kleine ponytjes zijn kan dat gewoon vanaf de buitenkant. Nauwelijks stress dus!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:23

Hier ook zo'n twijfelgeval, zie viewtopic.php?f=59&t=579109
De VA is hier vanmiddag wel geweest om op te voelen, helaas geen duidelijkheid omdat ze er niet ver genoeg in kon komen.
Er heeft vorig jaar juni (exacte datum weten we helaas niet meer) een hengst bij gestaan. We gingen er van uit dat ze niet drachtig was, omdat ze daarna nog gewoon hengstig is geweest. Dit jaar is ze echter niet meer hengstig geworden, terwijl het normaal een enorme sloerie is en vreselijk hengstig het jaar rond. Nu toont ze absoluut geen interesse in een hengst, wordt zelfs nijdig.
Ze is ook niet enorm dik, de buik steekt nauwelijks opzij uit, wel een hangbuik die ze normaal niet heeft. Ook steken de tepels uit en zijn opgezet maar geen uier. De VA kon wel wat doorzichtige wittige vloeistof afmelken.

Zo'n echo zou misschien een beter idee geweest zijn dan opvoelen, ik wist niet eens dat dat kon.... De VA heeft er ook niets over gezegt dat dat mogelijk was.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:07

nog geen vorderingen. Mijn stalhouder gelooft er nog in en zegt dat ze gewoon erg naar beneden draagt. Ik heb ook wel het idee dat ze voor de uier zeg maar wat dikker is (zucht) en dat ze bij de flanken wat in begint te vallen. Mijn vriendin heeft van de week gewaakt bij haar merrie en toen zij ze wel dat Hon veel languit ligt.
Ach, als er iets inzit zal het er toch ooit uit moeten komen

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:36

Als ik dit zo lees, precies wat ik met June had...
En die werd dus naar 3 dagen goed schouwen (brullen hengstje) toch echt helaas hengstig.
Ik zag ook geen schoppen en die zouden nu wel duidelijk te zien moeten zijn ben ik bang...

Auks

Re: Honey drachtig, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:50

Ik heb exact hetzelfde, mijn shetmerrie is vorig jaar rond 15 juni gedekt.
Dat was ook de bedoeling.
Ik heb haar niet laten scannen omdat ik dat een beetje raar idee vond bij zo'n kleine shet.
(achteraf heb ik daar nu dus wel spijt van....)
Daarnaast was ze bij het zien van een lekkere "vent"spontaan hengstig en dat werd ze nu niet meer. (ook nu niet)
Ik had zoiets van Ik zie wel wat het wordt.
Inmiddels zijn we bijna 15 mei, de uitgerekende datum ongeveer....
En ik zie niks aan haar.
Niet dik en de uiers, tsja ik voel ze regelmatig maar weet niet of er veel veranderd...
Je wil niet weten hoe vaak ik over haar heen hang met mijn handen op haar buik.... om maar iets te voelen....
Ik ga er nu maar vanuit dat er niks in zit...
En om haar nu op te laten voelen ofzo... ik wacht wel af maar het zal niks worden... jammer want ik had graag zo'n bolletje wol in de wei gehad

Ik wil haar misschien nu alsnog laten dekken door een ijslanderhengst... maar heb nog niet iemand gevonden die zijn hengst een shet wil laten dekken voor een redelijke prijs...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:25

een ijslander een shet laten dekken? Hoe moet die bevalling gaan verlopen dan? Lijkt me wel erg zwaar voor je merrie niet?

Stef, lijkt me erg als je zoveel onzekerheid hebt over de drachtigheid van je merrie. Je wilt het zo graag maar de bevestiging blijft vaag achterwege.....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:35

Ik zou laten opvoelen. Heb je meteen zekerheid.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:39

opvoelen of echo geeft idd wle zekerheid

(ijsXshet gaat prima, zijn wel gekkere kruisingen kwa maat die goed gaan )

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:09

volgens de DA kan het wel hoor, een ijslander keer shet.
ik heb ook een kruising haflinger fries, daar is ook ongeveer hetzelfde verschil in stokmaat.
het is een grote shet...maar ach heb nog steeds niks gevonden...

RoosTaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:35

ik zou gewoon aankijken en misschien de Da naar honey laten kijken
ik hoop dat ze wel dragtig is voor je