[TI] Tinkers met hoefkatrolontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Tinkers met hoefkatrolontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:08

Bij mijn merrie van nog geen 7 jaar is vorige week via rontgenfoto's HKO geconstateerd.
Ik ben nu eigenlijk benieuwd of er nog meer Tinkers zijn die dit hebben en hoe die functioneren.
Ook ben ik benieuwd wat jullie doen om de HKO zo goed mogelijk onder controle te houden.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:18

Jeetje wat ontzettend vervelend... ik heb er zelf helaas geen ervaring mee met mijn eigen paarden (nou ja helaas... niet echt)
Maar ik heb een tijd een paard op stal gehad die het had. Die had speciale ijzers.

Sterkte!

grid

Re: Tinkers met hoefkatrolontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:52

ken ook (nog) geen tinkers met HKO

Ben via kennis alleen met o.a. HKO paardjes in aanraking gekomen doordat zij leste bij Antoine de Bodt zie ook www.hoefkatrol.com

Heb daar wel echt wonderbaarlijke vooruitgangen gezien van atactisch paardje en 2 HKO's tijdens een Clinic in Uden

en tinker met heupproblemen is door manier van hem nooit meer kreupel geworden

Succes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:57

hoe was je er ook alweer achter gekomen dat ze het had/kreeg?

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:46

Antoine de Bodt is echt een aanrader.
Mijn paard (geen tinker) had een scheef bekken na een zeer ernstig ongeluk. Ze trok helemaal scheef tijdens het lopen, alsof ze diagonaals gewijs wilde bewegen. Door zijn methode nu weer helemaal recht.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:40

Sneppie, Grid, ik hoor idd heel goede dingen over de methode van AdB. Ik heb al een naam en een tel. nr. van iemand bij mij in de buurt die op zijn manier lesgeeft. Zelf wil ik er ook graag op niet al te lange termijn een osteopaat/fysiotherapeut bijhalen.

Pellie, Vasthi liep al 3 weken kreupel en toen heb ik op aanraden van m'n schoonzus een afspraak gemaakt in Utrecht. Uit de rontgenfoto's bleek dat ze HKO fase 3/4 heeft, al wil nog niet zeggen dat ze hierdoor kreupel is. Het kan ook een verstuiking zijn omdat ze accuut kreupel ging lopen en het best wel goed herstelde. Blijft wel dat ze omdat ze van die slechte straalbeentjes heeft slecht kan gaan lopen hierdoor en daarom ben ik nu zoveel mogelijk info aan het zoeken over HKO.

Esme, bedankt (jij ook nogmaals sterkte met alle ellende....). Vasthi staat voor inmiddels ook op aangepast beslag.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:28

oké zo zat het ook alweer ja
ik snap je verwarring/verbazing over het recht zijn en toch hko hebben. toen ik d'r die ene keer heb gereden vond ik ook dat ze behoorlijk recht was. dan ga je toch nadenken hè, over holle en bolle kanten. gam is ook rechtgericht maar dat maakt dus geen ene fluit uit als je dit zo leest.

Sinada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:09

Ach Diny dat is echt niet leuk zeg .
Zeker als een beestje pijn heeft is dat naar om te zien . Door aangepast beslag zie je ze vaak wel beter lopen .

Antoine de Bodt heb ik al veel over gelezen en vooral het "rechtrichten "is daarbij van groot belang. Ook Corine die altijd les bij ons geeft en waar jij ook de cursus hebt gevolgd volgt zijn principes.
Van haar heb ik ook gehoord dat het echt ongelofelijk is wat je door rechtrichten kunt verbeteren aan HKO.

Percentages van genezen zijn erg hoog hoor .......Wel een lange weg te gaan maar ja dat heb je er vast wel voor over .

Heb je haar nummer of site nog ?? Vragen kan altijd he.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:28

Nee, ik ken ook nog geen tinkers met HKO, wel met een (niet lastgevende) OCD.

Antoine dB heb ik een aantal keren les zien geven en hij verricht inderdaad heel erg goed werk. Het rijden wordt wel rigoreus omgegooid en je moet echt weer van voor af aan gaan beginnen met een compleet andere stijl. Het ziet er voor leken ook heel raar uit Mijn vriendin krijgt namelijk les van hem. Meekijken tijdens zijn lessen is helaas niet meer gratis, omdat er ontzettend veel toeschouwers op af kwamen. Voor de meekijkers is het 5 euro per dag, maar weet niet of dat op andere locaties ook zo is. Je kan trouwens ook cursussen volgen bij hem in België.

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:38

He Sinada, pijn heeft ze gelukkig niet echt (mijn pony Fury die 17 jaar geleden is afgemaakt wegens HKO had dat wel heel erg). Ze is hardstikke fris en vrolijk en ziet er supergoed uit.

Corine heb ik al benaderd. Via haar heb ik een tel. nr. van Karmie Stroeve die bij mij in de regio op de AdB manier les geeft.

Teuntje, Via Jellie heb ik een DVD van AdB gekregen en daarop staan een aantal voorbeelden van "opgegeven" paarden die weer gewoon functioneren. Af en toe ziet het rijden er een beetje vreemd uit idd.

Het ergste vind ik nog dat fokken met haar misschien geen optie meer is......

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:59

Is HKO echt erfelijk dan (sorry, maar dat weet ik echt niet )? Of ben je bang dat het te zwaar wordt voor haar?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 12:10

Het schijnt ook erfelijk te zijn, maar er zijn nog veel meer factoren die meespelen bij het ontstaan van HKO. Te zwaar zal het niet zijn.

AdB beweert trouwens dat HKO helemaal niet bestaat.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:10

je hebt nog genoeg om uit te zoeken dus.

ik vraag me ook af hoe dat met erfelijkheid zit, ik zie ook meer zitten in slijtage door verkeerd bewegen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:44

Ik heb helemaal geen verstand van HKO, dus weet ook niet of zoiets daadwerkelijk erfelijk is. Maar ook verkeerd belasten kan een erfelijke oorzaak hebben (verkeerde bouw) en ook het sneller slijten van botweefsel kan een erfelijke oorzaak hebben.

Er zijn zoveel erfelijke zaken die invloed kunnen hebben op het al dan niet ontstaan van afwijkingen! In de erfelijkheid gaat het vaak om 'drempelwaarden' die een grote rol spelen in het al dan niet hebben of krijgen of last hebben van een afwijking.

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:52

Toevallig ken ik iemand die 2 tinkers heeft gehad met hoefkatrolontsteking. De eerste is uiteindelijk afgemaakt en de 2e hebben ze pas geleden verkocht (die had een lichte vorm). Na de ervaring met dat vorige paardje wilden ze niet meer verder met de 2e..... Dus zo zie je maar, de 1 heeft er nog nooit van gehoord bij tinkers en de ander heeft er zelf 2 gehad!

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:19

Jacqui70, weet je ook hoe de eerste Tinker behandeld is? Vreselijk dat de 2e Tinker het ook had.

Chub, Vasthi is steil gekoot, dit kan bv. meespelen bij het ontstaan van HKO.

Pellie, volgens AdB ligt het dus allemaal aan het feit dat een paard niet los is in de rug.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:08

Het lijkt me stug dat een afwijking die 'niet bestaat' zichtbaar is op foto's

Ik hoop alleen wel dat je duidelijke antwoorden krijgt mbt de toekomst qua rijden en fokken!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:07

Hoe bedoelt AdB dan dat het niet bestaat?

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:16

Beter gezegd, wat is het dan wel?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:16

Nou, eh, dit dus (en ik citeer AdB)
"Natuurlijke scheefheid: De Bodt heeft op basis van jarenlange ervaring zijn theorie ontwikkeld waarin hij o.a. hoefkatrol als een uiteindelijk gevolg ziet van spanning in de rug. Ieder paard staat van zichzelf enigszins scheef. Dit kan door de ruiter tijdens het rijden gecorrigeerd worden. Echter de meeste ruiters rijden onbewust door in de buiging die het paard neemt en gaan zelf hun gewichtshulpen compenseren.
Het paard gaat door deze verkeerde gewichtshulpen steeds schever lopen met kreupelheid als gevolg. Omdat de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier vaak het eerst tot uiting. Door langdurige verkeerde training verandert ook de stand van het bekken.
Ook problemen als 'Headshaking syndrome', ' Kissing Spines' , 'OCD' en 'Spat' zijn allemaal aandoeningen die kunnen ontstaan door een langdurige verkeerde belasting. Door anders te gaan trainen voorkomt men deze overbelasting waardoor de kreupelheidsproblemen ook zullen verdwijnen. "

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:23

Komt deze kwaal ook voor bij paarden die niet op jonge leeftijd ingereden worden ??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:31

Het bestaat dan dus toch wel, maar zou niet erfelijk zijn...

Overigens vraag ik me dan af: paarden waar meerdere mensen góed mee kunnen rijden zouden dan dus minder snel last hebben van overbelasting door scheef rijden...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:08

hóe zeg je dat chubby?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:43

Ehm....

Citaat:
Ieder paard staat van zichzelf enigszins scheef. Dit kan door de ruiter tijdens het rijden gecorrigeerd worden. Echter de meeste ruiters rijden onbewust door in de buiging die het paard neemt en gaan zelf hun gewichtshulpen compenseren.

Dus als er meerdere ruiters zouden zijn (die dus niet allemaal klakkeloos gewichtshulpen compenseren) krijgt het paard geen last van HKO?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:45

Maar dan zou dus elk scheef paard kreupel moeten zijn?