Eerste keer veulen... Is dat eng??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Eerste keer veulen... Is dat eng??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:05

Dit jaar gaan 2 merries van mij onder de hengst.. Ik zit al jaren in de paarden maar heb nog nooit een veulen gefokt.

Het moment dat me echt tegenstaat is de bevaling. Kijk als er iets mis gaat en je belt de DA is die dan eigenlijk al niet te laat voor dat hij er is.. Ben als de dood dat er op dat moment iets mis zal gaan. Ik lees ook verhalen hier van mensen die het veulentje verloren zijn. En dan krijg ik toch wel second toughts.

Help me van dit spook idee af.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:10

Hier het eerste veulentje geboren voor mij de eerste en voor de merrie , de hele nacht gewaakt even een half uurtje in slaap gevallen en toen ik wakker werd liep er een veulen naast !

Ik had mij ook allemaal horror verhalen in mijn hoofd gehaald en als en als dat....

Maar alles is goed gekomen , toen mijn merrie drachtig was las ik ook alleen maar nare dingen kreeg bijna spijt maar ja dat heb je ook met mensen ......(mijn zoontje 7 weken te vroeg )

Merrie en veulen lopen nu lekker buiten en ik kan alleen maar genieten !!

Succes !

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:13

Dus je hebt het niet eens gezien.. dat het kwam..

Dank je.

LDRD

Re: Eerste keer veulen... Is dat eng??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:24

De eerste keer dat ik alléén was met een bevallend paard gierden bij mij ook de zenuwen door mijn strot hoor .Bijna letterlijk want toen het veulen er eenmaal gezond en wel was en ik mijn man het heugelijke nieuws telefonisch wilde vertellen kon ik geen fatsoenlijk woord meer uitbrengen.
En dat terwijl ik er al zó vaak bij geweest was, maar nooit alleen dus.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:26

Ik heb precies hetzelfde. Mijn merrie wordt vanmiddag gedekt en ik heb nu al de bibbers
De merrie heeft al eerder veulens gehad, voor mij is het de eerste keer dat ik een drachtigheid van zo dichtbij ga meemaken!

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:28

Het veulenen is zo nog niet eens iets waar je je het meest druk om moet maken, vaak redt de merrie zich zelf prima.
De periode daarna is zorgwekkender, daarin kan nog zoveel gebeuren. De moeder kan bijv. wanneer het veulen ligt er op staan, een trap geven enz. Ze zijn dan zo kwetsbaar.. Fokken = gokken dus risico's Maar kijk eens hoeveel paarden er rond lopen op de wereld waar het wel bij is goed gegaan

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:30

ditchie schreef:
Het veulenen is zo nog niet eens iets waar je je het meest druk om moet maken, vaak redt de merrie zich zelf prima.
De periode daarna is zorgwekkender, daarin kan nog zoveel gebeuren. De moeder kan bijv. wanneer het veulen ligt er op staan, een trap geven enz. Ze zijn dan zo kwetsbaar.. Fokken = gokken dus risico's Maar kijk eens hoeveel paarden er rond lopen op de wereld waar het wel bij is goed gegaan

Dus een grote stal waarbij ze elkaar niet in de weg liggen?

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:41

De merrie staat meestal zo dicht mogelijk bij het veulen dus de grootte maakt niet uit Het zijn allemaal dingen dat KAN gebeuren.
Als de moeder een vrolijke bui heeft kan het zo ook een trap geven perongeluk.. zijn allemaal zaken dat KAN maar het gezechde is:
De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest maar nimmer op komt dagen

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:42

Ik heb het zelfde als jou Whiz.
We zitten in het zelfde schuitje om het zo tezeggen,
Ik vindt het aan de ene kant eng dat ik mon kwijt raak maar aan de andere kant zie ik weer iets mooie waar ik mij liever aan vast hou.

Volgend jaar hebben jou 2 merrie,s en mon een veulen denk daar maar aan.

Geniet van de mooie tyd die je dadelijk heb en geniet ervan

Heidie

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:43

Monchique schreef:
Ik heb het zelfde als jou Whiz.
We zitten in het zelfde schuitje om het zo tezeggen,
Ik vindt het aan de ene kant eng dat ik mon kwijt raak maar aan de andere kant zie ik weer iets mooie waar ik mij liever aan vast hou.

Volgend jaar hebben jou 2 merrie,s en mon een veulen denk daar maar aan.

Geniet van de mooie tyd die je dadelijk heb en geniet ervan

Heidie

Haha en dan hebben we nog een beetje van het zelfde bloed ook Wie weet zien we er wat van terug in de veulens.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:49

Ja idd laten we het hopen hihih.
Als het maar niet zo etterbak wordt als moeder hihihih!
Wordt een grote verrassing voor ons en voor jou

Gr Heidie

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:51

Monchique schreef:
Ja idd laten we het hopen hihih.
Als het maar niet zo etterbak wordt als moeder hihihih!
Wordt een grote verrassing voor ons en voor jou

Gr Heidie

Oh haha bespaar me..... 1 miss bitch is bij ons thuis al genoeg..(hmm zullen ze dan mij bedoelen of ......)

Althans..... mijn moeder zegt altijd ... zo baasje zo paard.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:53

whahahaha nou dan wil ik niet weten wat mensen over mij denken al heb ik een vermoede hahaha!
Monchique is echt een bitch dus dan weet ik genoeg hahaha!

Heidie

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:55

Mijn merrie word over 2weken geinsimineerd maar krijg nu al twijfels of ik wel moet doorgaan ermee, maarja ik denk dat het veel vaker goed gaat dan fout of ik heb ik nou ongelijk

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:56

laartjuh schreef:
Mijn merrie word over 2weken geinsimineerd maar krijg nu al twijfels of ik wel moet doorgaan ermee, maarja ik denk dat het veel vaker goed gaat dan fout of ik heb ik nou ongelijk

Ik weet de cijfers niet.. Maar ik hoop toch echt dat jij gelijk hebt.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:07

Mijn merrie heeft 5 maart een prachtig mooi veulen op de wereld gezet, het was haar eerste, en ook de mijne. Heb veel met mijn neus in de boeken gezeten en informatie opgezocht op internet en heb zelf meegeholpen met de bevalling, het was zeer vermoeiend, maar fantastisch!!! Dit is mijn trots:
Afbeelding
Ik kan je wel enkele tips geven: Laat je goed informeren over de bevalling zelf, wanneer bel ik de dierenarts en hoe hoort de nageboorte er bijv. uit te zien.
Ik heb mijn merrie in een mooie ruime box gezet, mijn veulen werd geboren toen het buiten vrieste dat het kraakte en kon dus elke dag maar een klein uurtje naar buiten en dan ben je blij als het rondjes kan rennen rond mama in de stal. Heb rekening gehouden met de omheining, gaas zodat ie niet kan ontsnappen en geen prikkeldraad. Verder alles vastleggen op foto en film, leuk voor later. En natuurlijk, lekker van genieten!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:48

Blijf toch alert. Wij hebben ook bij de merrie gewaakt. En gelukkig waren we bij de bevaling anders waren we merrie en veulen verloren. het veulen was er alleen met de neus uit toen de merrie stopte met persen en in een schock raakte. De dierenarts kon nooit op tijd komen en dus hebben we het veulen eruit getrokken. Dit moest zo snel gebeuren dat de merrie van binnen is gescheurd. Het veulen hadt namelijk al zwaar ademnood en liep al paars aan. Het is allemaal goed gegaan gelukkig alleen de merrie heeft er een hoefbevangenheid aan over gehouden.
Ik wil je niet bang maken maar houdt altijd rekening met dit soort dingen en ook de kosten die het met zich mee brengen. Daar hadden we namelijk een leuk sportpaard van kunnen kopen.
Het was ons eerste veulen maar we laten nu wel weer een merrie dekken. En voor de bevalling zijn we niet echt bang maar je moet gewoon op alles voorbereid zijn. Laat je dierenarts je uitleggen wat je moet doen in geval dat...
Lees een goed boek waar ook uitgebreid de geboorteproblemen in worden beschreven. En ook de ziektes die een veulen de eerste dagen kan hebben.
Heel veel succes

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:35

Brennie schreef:
Heb rekening gehouden met de omheining, gaas zodat ie niet kan ontsnappen en geen prikkeldraad...

Ik wil je niet ongerust maken, maar bij ons op stal staat sinds kort een veulen dat verstrikt is geraakt in het gaas wat op de foto is te zien.. (hard galopperen, remmen en vervolgens met het voorbeen ver door het gaas heen) Je wil niet weten hoe de lappen vlees erbij hingen... Het hele voorbeen in het verband. Gelukkig gaat het nu beter.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:28

Ben ik toch niet de enige!!! Op he tmoment hoor ik ook alleen maar van misvormde en dode veulens..... Bah moet er niet aan denken dat er iets mis gaat met mijn merrie. Hopelijk hoef ik geen spijt te krijgen........soms vraag ik me af waar ben ik aan begonnen

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:30

meestal krijgen ponys/paarden veulens als je er niet bij bent of heel rustig is maar als je pony in de wei staat en je doet hem in stal voor een veulen zal hij hem niet krijgen (uit ervaring ) haha onze 3 paarden krijgen ook veulens en 1 vandaag als goed is want hij is al 2 dagen aan het kegelen .. gr charlotte

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:48

Een veulen is altijd spannend. Een aantal jaren geleden kocht ik een drachtige merrie die bij ons een gezond veulentje ter wereld bracht. Volgens de vorige eigenaar kon die merrie zichzelf makkelijk redden. Mijn man en ik waakte elke nacht maar het leek erop dat het nog wel even ging duren. Tot mijn man en een gezamelijke vriend om 1u snachts na het sporten nog even gingen kijken. Toen was de merrie al bezig. Alles ging goed dus mijn zorgen waren in 1x weg. Ze is daarna weer gedekt maar uiteindelijk drachtig verkocht.

22 april heb ik mijn 3 jarige merrie, die ik als veulen heb aangekocht, laten insemineren. 8 mei weten we pas of ze echt drachtig is...bij haar vind ik het wel heel spannend. Mede omdat het de eerste keer is, voor haar. Als het tegen die tijd zover is dan ga ik ook snachts waken en hou ik de gsm bij de hand voor de DA. Ik moet zeggen dat mijn DA met spoed altijd snel ter plaatse is...dus ik blijf positief denken dat het allemaal goed gaat. Anders kun je er beter niet aan beginnen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:53

Mijn paard bevalt in Juli, en eigenlijk heb ik er alle vertrouwen in. dit is iets van haar 6e veulen. en dit is eerste keer dat ik er zo dicht bij sta. Heb een keer wel mee gemaakt dat ze drachtig was, maar bevalling niet gezien. en niet echt heel veel bezig geweest met het opgroeien. (was tenslotte me moeders paard, en stond ergens anders als mijn pony) maar nu ik er op rijd. wil ik er echt bij zijn. ben super benieuwd. het vorige veulen is trouwens nu wel mijn paardje, (nu 2 jaar)

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:03

oohh.. weet zoooo wat je bedoelt.. wil mijn merrie ook laten dekken.. maar dan lees ik weer de verhalen hier op bokt en dan heb ik zoiets van laat maar! maar dan zie je weer zon lekker gezond boktsmurfje en dan denk je dat wil ik ook!! ben vooral bang dat niet alles goed gaat maar ook over het gedrag van mijn merrie dan.. tis absoluut geen mak ding, en ze is wel een beetje eenkennig, dus hoe dat met het veulen moet gaan.. ofja, niet echt eenkennig maar ze moet je vertrouwen, er zijn meerdere mensen die goed met haar om kunnen gaan, maar de mensen die ze niet moet, daar doet ze ook niks voor.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:18

Mijn merrie was ook eenkennig maar ze was best blij met har veulen. Ze beschermde het met d'r leven. dat was soms wel eens lastig.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:41

@dresslover xox. Tjah mijn merrie is dus ook ontzettend eenkennig.. En de rest bij ons thuis is af en toe een beetje bang voor haar. Dus dat kan heel lastig zijn als we de taken gaan verdelen. Gelukkig trekt mijn moeder niks van haar gedrag aan. En heeft mijn paard wel respect voor haar. Dus maar hopen dat we het met z'n tweeen kunnen doen.