Odermus?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Odermus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:27

Hallo,

Ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die ervaringen hebben met Odermus R?

Dit omdat ik eind volgende week ga kijken bij een nakomeling van deze hengst, en ik zelf nog geen gelegenheid heb gehad om hem te bewonderen. Ik ben dus erg benieuwd hoe deze hengst fokt, en hoe het o.a. met het exterieur en het karakter gesteld is.

Overigens betreft het een paard uit de Tina D stam, met o.a. Ulft in het bloed. Iemand die nog specifieke dingen heeft waar ik op moet letten? En dan heb ik het met name over eventuele zwakheden of tekortkomingen in een stam als deze?

Alvast bedankt.

Liefs, Pinda_Dipje

listiglistje

Re: Odermus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:46

Pinda_Dipje schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die ervaringen hebben met Odermus R?

Dit omdat ik eind volgende week ga kijken bij een nakomeling van deze hengst, en ik zelf nog geen gelegenheid heb gehad om hem te bewonderen. Ik ben dus erg benieuwd hoe deze hengst fokt, en hoe het o.a. met het exterieur en het karakter gesteld is.

Overigens betreft het een paard uit de Tina D stam, met o.a. Ulft in het bloed. Iemand die nog specifieke dingen heeft waar ik op moet letten? En dan heb ik het met name over eventuele zwakheden of
tekortkomingen in een stam als deze?

Alvast bedankt.

Liefs, Pinda_Dipje

Deze stam kent geen tekortkomingen

Ronnie Smilda is ontzettend trots op zijn Babsanna!
Hij heeft mij nog foto's toegezonden, omdat hij super tevreden was over dit veulen. Volgend jaar doet hij Primma Donna weer bij Odermus.

Primma Donna is een nakomeling van Wanda, de volle zus van de KWPN hengst Samber.
Voor het karakter en kwaliteiten zit je bij deze stam zeker goed!
Voor meer info/resultaten over deze prestatiestam zie mijn profiel.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:49

Vriend van mij heeft een Odermus. Ik groom hem elk weekend, en tegenwoordig gaat dit beestje nu ook elke keer mee. Hij springt er mee in het B, beestje kan gruwelijk goed springen.

Het is een merrie van 1.73 ongeveer, staat hoog op de pootjes. Ik heb 1 foto van Odermus R gezien, en ze lijkt sprekend op haar pap op die foto. Ze is nu 4 jaar, superbraaf, zit echt geen greintje kwaad in. Ze heeft totaal geen tekortkomingen, echt niet. Een droompaard.

Heb eventueel wel foto's van d'r. Moet je maar even pb'en.

Citaat:

Odermus R

Vader - Calido I
V/M - G. Ramiro Z
V/M/M - Joost
V/M/M/M - Abgar XX
V/M/M/M/M - Rigoletto

Schimmel, geboren 1996, stokmaat 1,72 m, KWPN

Odermus R is het geslaagde product van een doelgerichte lijnenteelt op de hengsten Ramzes XX (5 x), Cottage Son XX (5 x), Cor de la Bryere (3 x), Anblick XX (4 x) en Loretto (5 x). De genen van deze prestatie- en bloedverervende tophengsten liggen vast verankerd in de pedigree van Odermus R. Dit alles ondersteund door de Dermie stam, een zeer goede oude bewezen Groninger stam. Enkele voorbeelden zijn: Germus R, Mermus R, Tolan R, Nathos R, La Belle de Jour, G Adermie, C Adermie, Zandigo, F Termie, Jean, Matsuru's Joker, Arnoldo Thor en Toys R Us.

Zijn vader- en moederlijn zijn sterk op de springsport gericht, met vijf bewezen prestatieverervers op rij. De vader van deze hengst is de bewezen fokhengst Calido I die zijn prestatiegenen heeft gekregen van o.a. Cantus, Coriander en Roman. Zijn grootmoeder Kollet is tevens de moeder van Little Rock. De moeder van Odermus R is de PRESTATIE merrie DW Termie (v. G.Ramiro Z) die ook al de goed verervende hengst Mermus R heeft voortgebracht. Ook Joost is een goede prestatievererver, die naast internationale sportpaarden, ook veel zeer goede fokmerries heeft nagelaten en ook de grootmoeder is van Tolan R. De hengst Abgar XX zorgt voor de nodige bloedinbreng. Rigoletto was één van de eerste prestatieverervers van Nederland en wordt nog steeds in de moederlijn zeer gewaardeerd. Odermus R is verrichtingskampioen, hij scoorde zowel voor de springals de dressuuronderdelen zeer hoog.

Odermus R heeft in 2001 afstammelingen laten zien en heeft van de jury een zeer goed veulenrapport gekregen. Alle veulens van Odermus R hebben oprichting en kunnen zeer goed schakelen. Ook bij het vrijspringen laten de jonge Odermus R nakomelingen zien dat ze veel springaanleg hebben en springen dan ook zeer patent en op een zeer mooie manier over het hout. Inmiddels hebben enkele driejarige Odermus R nakomelingen al een zeer goede EPTM test gedaan en zijn ze ook zeer succesvol geweest op de merriekeuringen. Odermus R heeft onder Peter Geerink zeer succesvol aan internationale wedstrijden deelgenomen. Ook als jong paard wist Odermus R telkens op de grote concoursen vooraan te eindigen. O.a. 5e op het Internationale concours te Wierden in de Grote Prijs, 1e en 2e in Wietmarchen (BRD) en 8e op de Wereldkampioenschappen voor jonge springpaarden te Lanaken bij de zevenjarigen. Odermus R was hiermee de hoogst geplaatste KWPN hengst en de beste Nederlander.

Gestationeerd bij Stal Roelofs te Den Ham.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

www.stalroelofs.com

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 17:48

Bedankt voor jullie reacties, wat gaaf zeg! Ik was al héél nieuwgierig, maar nu des te nieuwgieriger, help!

@ Mik_ : Ik stuur je van de week een PM, want ik ben erg benieuwd naar de foto's van de Odermus afstammeling waar jij het over had.

@ listiglistje: Ik heb foto's van jouw jaarling op de site van Smilda zien staan geloof ik, prachtig hoofd! Ronnie was via de telefoon inderdaad ook al erg enthousiast over zijn Babsanna "en die gangen.. en... en het hoofdje... en... en merrie natuurlijk... en... "

Als er nog meer mensen zijn met informatie; Echt heel graag!

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:49

Ik heb een inmiddels jaarling hengst van Odermus. Het beestje heeft drie goede basisgangen. Is erg speels maar wel eerlijk er schuilt absoluut geen kwaat in. Moeders is een Purioso x Cavalier ik moet zeggen dat Odermus kwa beweging verbeterd heeft op mijn merrie. Voor foto's zie mijn profile (Ashmaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:21

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn Odermus, merrie van inmiddels 2 jaar. Flink aan de maat. Punten waarin ze anders is als de moeder: iets meer bloeduitstraling en hoogbeniger, brutaler in de goede manier qua karakter. Ik heb haar nog niet laten springen. Qua beweging is de vooral de stap verbeterd t.o.v. van haar moeder.

Pb eilander eens, die heeft een Casco uit de Tina d lijn(is ook van Samber toch?) en heeft er vast info over.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 11:39

Wederom bedankt voor de informatie. Ik zou erg blij zijn met een iets bloederig en hoogbeneriger paardje. Mijn huidige paard is echt een tank om te zien (v. El rosso vv. Notaris) en wordt over een paar dagen 13... Altijd hoog in de sport gelopen, en ik zoek er nu langzaam aan een opvolger voor. Ik zou natuurlijk kunnen kiezen voor een 3 jarige, maar vind het wel wat hebben om een dier van jongs af aan te zien opgroeien; Paar keer meegemaakt inmiddels, en daarbij kan mijn huidige dier nog heel gemakkelijk een paar jaar mee, en die gun ik hem dan ook graag.

Ik vind de paarden die ik tot nu toe van Odermus heb gezien, allemaal erg aansprekend. Hopelijk word het wat, en och anders verlengen we onze zoektocht met nog maar eens 10 jaar.

Natuurlijk blijven verdere foto's en informatie van harte welkom! Gaaf juist!

zjendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:11

Ik heb zelf ook een odermus afstammeling die ook bij de Fam. Smilda vandaan komt. Die van mij is een bruine hengst en hij heeft echt een super lief karakter ik kan echt alles met hem doen en heb nog geen moment spijt van hem gehad hij word volgende maand 2 dus nog effetjes en dan gaan we wat doen

groetjes stephanie

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:57

iemand die ik ken heeft een odermus x haarlem
ontzettend leuk beest, een schimmel
in de dressuur ging ze aardig hard was in mum van tijd l2 terwijl die net onder het zadel was.
paard kan echt gruwelijk goed springen!
verder een lief leuk paard

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:10

Ik heb een tijdje een odermus nakomeling gereden. 4 jaar oud, net zadelmak. Paard met hele fijne gangen en heel veel balans. Wel heel speels. Was een heel fijn paard.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:15

ik ben er ook hard over aan het denken om met Odermus te dekken. Loopt hij op het moment actief in de sport? En er komen natuurlijk vrij veel schimmels van hem maar weet iemand wat de kleur van z'n ouders is? Ik vind het wel een machtig mooie hengst om te zien, mooi exterieur met veel oprichting.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:20

Wij krijgen rond 25 mei ook een klein odermusje
Hij loopt volgens mij momenteel onder J. Dubbeldam in de sport. Zijn vader Calido is iig ook een schimmel....

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:40

Vorige week is er bij ons op stal een Odermus veulentje geboren uit een Calvados moeder. Lijkt erg leuk, heel nieuwschierig en een tikje brutaal. Ze rent voor moeders uit in een gigantische galop, moeders heeft moeite om haar dochter bij te houden .

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 10:49

Tot nu toe wel allemaal positieve reacties over zijn nakomelingen!

Ik ben van de week wezen kijken bij 'mijn' odermus- nakomeling, geweldig beestje. Goed gangenwerk, gouden karakter, super uitstraling... Én dus een nieuwe aanwinst.

Foto's zijn nog altijd welkom natuurlijk, of informatie!

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:29

Proficiat met je nieuwe aanwinst!

Kan me iemand zeggen hoeveel het dekgeld voor Odermus is?

Alvast bedankt!

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:20

Ondertussen gevonden

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:12

Ik ben benieuwd naar foto's Pinda_dipje !!
Opp mijn site (onderschrift) kun je de Odermus getekend zien. Ja zo noemen we hem altijd omdat hij 3 schimmels rijd
Ze heet Paramo.

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:54

met Odermus is verder niets mis mee, de nakomelingen zijn ook erg goed. Het enige jammer aan Odermus vind ik zelf is dat hij erg vaak zijn kleur vererfd. Maar ja dat hoeft geen bezwaar te zijn voor de kwaliteiten van een paard, toch?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:36

Als het goed is, word de mijne uiteindelijk tóch zwart, al zou ik een schimmel ook niet erg vinden (zie ook het topic op [F-AM]; Zwart, donkerbruin of toch schimmel?)

@ Mik_:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:49

Mustang2006 schreef:
met Odermus is verder niets mis mee, de nakomelingen zijn ook erg goed. Het enige jammer aan Odermus vind ik zelf is dat hij erg vaak zijn kleur vererfd. Maar ja dat hoeft geen bezwaar te zijn voor de kwaliteiten van een paard, toch?

Als het geen bezwaar is waarom begin je er dan over? Afgezien van het feit dat schimmel in de springpaardenwereld een populaire kleur is.
Schimmel is dominant dus ja, zijn kleur vererfd ie vaak.
Persoonlijk vind ik dat je niet moet zeiken over kleur als je een gezond veulen hebt. Ik dacht dat jammeren over kleur meer iets voor de aanhangers van dressuurmodehengsten was.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:52

Oh Pinda_Dipje wat een schaaaaatje

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:22

'Onze' Odermus was dit weekend 1ste van de 85 (?) in het B springen. Ik zal trouwens eens wat foto's plaatsen.

Dit was anderhalve week geleden, in Babberich;

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:14

Die is leuk! Lijkt op papa!

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:22

Wat een mooi veulen Pinda!!Zo een wil ik ook wel.Ik vind hem behoorlijk luxe.Ik ken twee Odermussen(waaronder die van [***])die waren als veulen toch zwaarder.De andere vond de keurmeester op een Groninger(sorry ,hoor,het was echt zo)lijken.Er komen mooie royale paarden van.Vorig jaar liep er bij ons in de IBOB een Odermusmerrie mee,die liep de hoogste punten van de dag.(85 geloof ik)Dat was echt een blikvanger.

Pinda_Dipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:12

eilander schreef:
Wat een mooi veulen Pinda!!Zo een wil ik ook wel.Ik vind hem behoorlijk luxe.Ik ken twee Odermussen(waaronder die van [***])die waren als veulen toch zwaarder.De andere vond de keurmeester op een Groninger(sorry ,hoor,het was echt zo)lijken.Er komen mooie royale paarden van.Vorig jaar liep er bij ons in de IBOB een Odermusmerrie mee,die liep de hoogste punten van de dag.(85 geloof ik)Dat was echt een blikvanger.

Dankjewel!

Moeder is een ulft en behoorlijk luxe, dus het zou best eens kunnen zijn dat dat er behoorlijk wat invloed op heeft gehad. Overigens zijn de veulens/nakomelingen die ik tot nu heb gezien over het algemeen ook vrij fors hoor. Maargoed daar heb ik zelf niets op tegen.