Welke hengst voor mijn Kennedy merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Welke hengst voor mijn Kennedy merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:15

Hallo,

Beetje voorbarig nog hoor, maar ik vraag het toch

Ik heb een 2 jarige merrie van Kennedy, het is qua uiterlijk een echte Kennedy, (voor foto's zie profiel). Dus erg chique, beetje barbiepop achtig.
Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een hengst, uiteraard niet voor dit jaar, wie weet voor volgend jaar... of het jaar erop.
Ik ben op zoek naar een hengst die niet te chique doorfokt, meer maat zou ook wel mogen. Verder is een goed karakter ook wel belangrijk bij de hengst, want mijn merrie heeft nogal een gebruiksaanwijzing.
Het moet wel een dressuurhengst zijn...

Ik zat zelf te denken aan Magic Ronaldo...

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

RuizWish

Re: Welke hengst voor mijn Kennedy merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:53

Ik zou voor op zo'n merrie denken aan Dayano...
Schijnt een goed karakter te hebben!
Heeft drie hele mooie gangen waaronder een heerlijke draf, waarbij hij achter goed meekomt. Is een mooie hengst om te zien, maar niet extreem luxe...

Ik zou niet weten trouwens waarom je je merrie niet dit jaar al zou dekken... Gebeurd heel vaak hoor dat 2-jarige merries al gedekt worden. Je hebt dit jaar "toch nog niks aan je merrie" en je merrie wordt er alleen maar volwassener door, en daar heb je zelf alleen maar profijt van bij zadelmak maken e.d..

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:59

Dayano? Nooit van gehoord
Ik zal die hengst eens even gaan googlen Is het een KWPN hengst?

Nee, ik wil mijn merrie niet dit jaar al laten dekken, daar ben ik niet zo een voorstander van als ik heel eerlijk ben. Ik weet dat het wel gebeurt door, niets mis mee, alleen ik wil het zelf niet...

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:03

Ok, hij staat bij www.team-nijhof.nl
Zit nu in het KWPN Verrichtings Onderzoek, en het kan volgens mij niet anders of hij komt erdoorheen!
Hij is al wel goedgekeurd bij Holstein en Oldenburg.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:08

Doyao is inderdaad wel een goede hengst... wij hebben een Magic Turbo van verleden jaar uit onze Kennedy merrie, en dit jaar is ze gedekt door Johnson... wel een pittige keuzen, maar toch een goede, al dachten wel zelf , maar ik zou em niet laten dekken dit jaar, dat is het zelfde als een meid van 16 al een kind krijgen... ze moeten --> vind ik <-- eerst de kans krijgen lkkr te genieten van hun leven voordat het werken begint,

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:15

Vind Dayano een hele goede hengst, echt een pracht beest

Ik ben het met je eens Newt, daarom laat ik mijn merrie nu al niet dekken....
Turbo en Johnson lijken mij geen goede keuze voor mijn merrie, dan krijg ik een te chique veulen denk ik....

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:24

Dayano heb ik ook overwogen voor mijn merrie. MAar ik weet het nog niet zeker. Zijn dekgeld is al 850 euro en is nog niet goedgekeurd voor het KWPN. Tegen de tijd dat hij daarvoor wordt goedgekeurd (als hij dat al wordt, je weet het niet bij het KWPN) dan gaat dat ook alleen maar omhoog en dan kom je in een prijscategorie waarin je ook al wat meer bewezen bloed kunt gaan gebruiken. Dus ja, ik ben er nog niet uit...

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:26

Laatst bijgewerkt door Zilly op 23-04-06 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:27

Oh ja, je hebt gelijk. Ik zie het in mijn boekje staan
Laatst bijgewerkt door Suelza op 23-04-06 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:28

Helaas staat er van Dayano nog geen filmpje op de site van Nijhof...
Ik heb hem hier thuis op de HengstenDVD wel staan en hij is in bewegingen zo gaaf om te zien!

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:31

Ja, ik heb hem idd ook op dvd staan... Maar goed, hij moet zowiezo eerst goedgekeurd worden voor het KWPN en dan zal er een ander prijskaartje aan komen... MAar wat wil je verbeteren aan je merrie?

Dat is denk ik het belangrijkste aan een hengstenkeuze. Dat lees ik nergens terug en Johnson of Dayano daar zit nog al wat verschil in.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:46

Tsja,
Even goed denken, wat zou ik willen verbeteren?
Meer maat zou wel mogen, beter karakter. (maarja dat is geen garantie, maar ik wil wel een hengst met een goed karakter)
Qua bouw heb ik er niet echt zo heel erg veel verstand van hoor Dat laat ik aan jullie over, heb helaas geen mooie stand-foto's recente.

Wat de gangen betreft is haar draf echt super, dat wil ik uiteraard graag zo behouden. Galop is wat vlak, mag wel beter....

* over welke dvd hebben jullie het eigenlijk *

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:16

Magic Turbo? Als in Turbo Magic? Cabochon x cocktail? Die staat op wacht. Ronaldo geeft lelijke (rams) hoofden is mijn ervaring.

Verder kun je de vraag beter volgend jaar (nog een) keer stellen. Een standfoto zou handig zijn, filmpje ideaal en de verder afstamming is ook wel fijn.

Knappe glaze bolkijkers die nu al een onbewezen hengst kunnen aanraden voor volgend jaar op een merrie waarvan je niet eens weet hoe ze fokt.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:07

Ik zal eens kijken of ik vandaag een foto van haar kan maken op stand. Filmpje gaat lastig worden, ik zal wel gewoon veel foto's maken

Het is een Kennedy x Caruso

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:13

Ja idd als in Turbo Magic, die idd op wacht dtaat, 2 jr terug alleen nog niet... en wat betreft dayano... tja het gaat ook om volgend jaar hé, dus als zich heeft bewezen, en het bevalt je, dan zou je hem kunnen gbruiken...
wat betreft ronaldo, ben ik wel een beetje met je eens, hij heet wel iets een rams hoofd, maar kennedy fokt erg scherpe hoofden na,

maar tja, volgend jaar zijn er vast wel weer andere hengsten beschikbaar, die je misschien er wel bij vind passen. Met kennedy is het wel een beetje zoeken naar een geschikte hengst

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:30

Wat betreft Dayano... Volgend jaar is ie misschien goedgekeurd, maar dan weet je nog steeds niet wat zijn nafok doet...

Ik heb hem vanmiddag overigens weer mogen bewonderen op film, maar hij heeft bij mij niet het *wauw* gehalte. Maar goed, dat is heel persoonlijk.

Overigens kun jij beter zoeken naar een hengst waarvan je weet dat ie vergrotend fokt. Jouw merrie is natuurlijk niet zo groot en dat zal ze ook niet meer gaan worden. Daar komt bij dat het eerste veulen uit een merrie vaak wat kleiner is, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Waarom kies je eigenlijk niet voor wat ouder en meer bewezen bloed?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:29

Dat komt omdat er hier een paar "doorgewinterde fokkers" alleen maar jonge hengsten aanraden omdat dat mode is.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:36

Suelza schreef:
Jouw merrie is natuurlijk niet zo groot en dat zal ze ook niet meer gaan worden.

Wat een onzinnige uitspraak. De merrie is 2 jaar... Die kan nog zat groeien hoor. Ik ken paarden genoeg die laatbloeiers zijn.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:40

Jan_VT schreef:
Suelza schreef:
Jouw merrie is natuurlijk niet zo groot en dat zal ze ook niet meer gaan worden.

Wat een onzinnige uitspraak. De merrie is 2 jaar... Die kan nog zat groeien hoor. Ik ken paarden genoeg die laatbloeiers zijn.

Wat een onzinnige opmerking. Ik heb de merrie vorig jaar gezien en je ziet snel genoeg aan een jaarling of 2 jarige of ze wel of geen maat gaan krijgen. Dit is gewoon geen merrie wat 1.70m gaat worden. Dat is echt geen schande, maar een paardje wat nu 1.54m is zal zeker geen 20cm meer gaan groeien. Daar is het paardje gewoon niet opgebouwd. Dan zou ze wel heel erg uit proportie gaan worden... Ik hoop het in ieder geval niet en het lijkt me ook erg sterk.

@Zilly

Wat vind je van Rubinstein bloed? Weet niet zo goed hoe dat met Kennedy mixed, maar Rubinsteinbloed zelf, geeft vaak wel werkbare paarden met goede gangen... Hangt even van de specifieke nakomeling af, maar er zijn een aantal Rubinstein telgen die ook maat en bot mee geven. Niet allemaal overigens...

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 09:35

Wow, wat een discussies
Zarina zal inderdaad de 1.70 niet halen, en dat hoeft ook niet, ben zelf ook geen reus. Ze is een mooie maat voor mij.

Een wat meer bewezen hengst mag ook wel hoor, ik heb nooit gezegd dat ik dat niet wilde.

@ suelza
Ik heb er ook bij gezet dat ik een hengst wil die meer maat doorfokt (tot 2 x toe zelfs) omdat ik weet dat het eerste veulen meestal wat kleiner uitvalt.
Dit hoeft overigens niet, mijn nicht heeft een 2 jarige merrie (eerste veulen) die nu al dik boven de 1.65 zit

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:57

Mode?? om jonge hensgten te kiezen??? nou sorry... ik kies wat ik zelf wil, niet wat het KWPN graag wil

Don Primaire,
Florencio,
Idocus,
Prestige-VDL,
Oscar,
Tuschinski???

wat vinden jullie hiervan? uitgaande van een rijpaardtype met een dressuur index van boven de 140, uitgaande van het feit dat de hengsten met een index beneden de 120 er uit gaan...

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:16

newt schreef:
Mode?? om jonge hensgten te kiezen??? nou sorry... ik kies wat ik zelf wil, niet wat het KWPN graag wil

Don Primaire,
Florencio,
Idocus,
Prestige-VDL,
Oscar,
Tuschinski???

wat vinden jullie hiervan? uitgaande van een rijpaardtype met een dressuur index van boven de 140, uitgaande van het feit dat de hengsten met een index beneden de 120 er uit gaan...

Dan mag jij uitleggen waarom déze hengsten állemaal op de merrie zouden passen.
''mode??'', ''ik kies wat ik zelf wil, niet wat het KWPN graag wil"....in dezelfde post kom je met indexen aan

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:16

1 pot nat kun je het niet noemen, ze verschillen nogal van elkaar. En op index moet je niet een hengst bij elkaar gaan schrapen.

edit: Bas verwoord het nog beter

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:17

Sammie schreef:
1 pot nat kun je het niet noemen, ze verschillen nogal van elkaar. En op index moet je niet een hengst bij elkaar gaan schrapen.

edit: Bas verwoord het nog beter

idd ben ik met julie eens, maar dat maakt het nog niet de wil van het KWPN...
Laatst bijgewerkt door newt op 24-04-06 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

haan

Re: Welke hengst voor mijn Kennedy merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:17

Zilly schreef:

Ik zat zelf te denken aan Magic Ronaldo...

Ik ga voor Oscar, qua type en maat past hij volgens mij goed bij je merrie.
Wij hebben zelf vorig jaar ook een oscar veulen uit een kennedy-merrie (koppie van de merrie zie mijn profiel) gehad en het was een erg mooie combinatie en het veulen kon super fijn lopen !