Welke hengst op mijn stermerrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janie

Welke hengst op mijn stermerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:35

Ik ben nog aan het bedenkenom mijn merrie te laten dekken, zij heeft in het verleden toen ze nog niet mijn bezit was 3 veulentjes gehad, 2 van nimmerdor en 1 van wellington. Zijzelf stamt af van Landgraf 1, moeder F Grey lady daarachter zit V Gotthard en M is S-stutte, beide Hannoveraan. Mocht ik haar laten dekken wil ik het veulen zelf houden zodat ik daarmee verder kan, mijn keus is om een groot paard te ''verkrijgen''ik weet niet of daar invloed op is met het uitkiezen van een hengst. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janie op 22-04-06 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:39

Whaaa!

Wees heel zorgvuldig met je hengstenkeuze!
(ik denk haast dat dit een grapje is)

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:41

haha waarom een grapje dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:44

Sjezus wat een papier.
Is ze nog goed gezond? Wanneer was haar laatste veulen? (ik zag dat ze 21 is)

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:46

de merrie is uit 85 ja, ze is nog supergezond ik rij haar nog 4 x per week ze heeft een conditie van een jong beest! ze heeft er 3 gehad waarvan de laatste in 2001. Wat vind jij van dat papier dan?Ik begrijp de reactie niet helemaal goed geloof ik.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:49

Ik vind het een heel mooi papier.
Laat je goed informeren door meerdere mensen die er verstand van hebben.

alilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:51

leuk paard

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:20

Hou er alleen rekening mee dat je grote kans hebt dat de merrie niet meer drachtig te krijgen is. Dus je kunt voor een hele goede en dure hengst kiezen, maar je neemt wel een risico.

Je geeft zelf aan dat ze haar laatste veulen in 2001 gehad heeft. Op die leeftijd is het vaak zo dat je ze drachtig moet houden wil je er nog mee kunnen fokken. Zodra ze een jaar niet meer gedekt worden loop je het risico dat ze dus niet meer drachtig worden.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:29

een rechtstreekse afstammeling van landgraf en dan een stermerrie. Dat is heel best. Maak je geen zorgen ieder hengsthouder wil dat je met zijn hengst dekt.
Alle gekheid op een stokje. Landgraf is 1 van de stempel hengsten van duitsland geweest. Je merrie is een unieke merrie.
Ik zou een hengstenhouder benaderen en vragen om advies en eventuele onderhandeling doen. Bijvoorbeeld no cure no pay ivm met de leeftijd.

heel veel succes en laat je goed informeren voor je een beslissing neemt!!!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:18

Ik zou Wiepke vd Lageweg eens bellen... Hebben veel paarden die interessant zouden kunnen zijn bij jouw merrie en een eigen kliniek, mocht het drachtig worden problemen geven. Succes!!

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:06

Haha grappig om te horen dat mijn oudje uniek is!Ik ben echt niet thuis in al die afstammingen dus daarom wil ik mij ook heel goed laten informeren eer ik stappen onderneem!Hengstig is ze nog vaak genoeg dus dat is al een eerste stap.Maar heeft iemand idd ervaring: is het gewoonlijk ook zo dat als een merrie niet drachtig word, dat je ook niet voor de dekking hoeft te betalen? Ik ben echt al aan het zoeken op het net maar vind de juiste info niet.En Yvonne, weet jij het nummer van die wiepke vd langeweg? ik kan alleen maar een faxnummer krijgen!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:33

WOW! Als je hier zomaar een dressuur paard op kwakt kom ik je eigen handig je nek om draaien..
Afbeelding

idd Wiepke eens bellen, geen slecht idee.

Suelza schreef:
Je geeft zelf aan dat ze haar laatste veulen in 2001 gehad heeft. Op die leeftijd is het vaak zo dat je ze drachtig moet houden wil je er nog mee kunnen fokken.
Klopt idd, maar je het het wel over kansen. Mijn merrie is nu ook 21 en laatste veulen in 2003 en is momenteel weer drachtig. Het heeft wel wat voeten in aarde gehad, dus verlies geen tijd en ga gelijk scannen op vocht, cysten en neem een swapje. Is dat positief maak dan (daarvoor evt al )goede afspraken met de hengstenhouder, bijv als het een hengst is dat hij 'm dan kan/mag over kopen (voor de helft) oid. (en daarna kun je dr evt. nog altijd laten dekken voor een veulen voor jezelf)
Wacht iig niet tot volgend jaar, en houdt er ook zeker rekening mee dat er dus een kans bestaat dat ze niet meer drachtig wordt. Met wiepke kun je denk ik wel goede afspraken maken, zeker als je de afstamming erbij vermeld.

Succes!

Tom7

Re: Welke hengst op mijn stermerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:44

Heartbreaker van Nijhof lijkt me wel goed. Hij veredelt goed en houdt er wat bloed bij .De merrie moet wel genoeg kader hebben en goede basisgangen.

Ik heb er zelf pas een supergoed merrieveulen van uit een Coriano x Capitol x Landgraf.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:06

janie schreef:
En Yvonne, weet jij het nummer van die wiepke vd langeweg? ik kan alleen maar een faxnummer krijgen!

VDL STUD
Bearsterdijk 14
9025 BR Bears (Frl)
The Netherlands

Tel: +31-58-2519473
Wiebe-Yde van de Lageweg: +31-6-549 944 06
Janko van de Lageweg: +31-6-518 152 25

Indoctro

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:57

Ik zou meerdere hengstenhouders om een weloverwogen advies vragen bij deze merrie. En mail het KWPN en vraag een fokadvies, goede kans dat je door een inspecteur gebeld wordt. Over het drachtig worden zou ik niet zo inzitten. Zorg dat ze in goede conditie is, veel buiten, zon, gras en andere paarden, dan met een goede VA komt het vast in orde.

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:23

heel fijn papiertje Janie, heb je misschien nog een foto waar je paard duidelijk op staat?
Ik zou persoonlijk bij een holsteiner hengst dekken.

carone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:39

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:16

Bij deze nog wat fotoos ze zijn wat onduidelijk omdat ze met gsm gemaakt zijn, ik zal voor nog duidelijkere zorgen!Welke holsteiner hengsten zijn er zo n beetje momenteel?En heeft iemand een goede link hiernaartoe voor mij?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:22

ps ik kan op paardenfokken.nl niet achterhalen wat de nakomelingen van haar zijn!hoe kom ik daar precies?als ik klik op nakomelingen staat er dat deze niet bekend zijn, zijn ze dan niet geregistreerd?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:26

Paardenfokken is door vrijwilligers. Als niemand die veulens heeft ingevoerd staan ze niet op, maar dat wilt niet zeggen dat ze er niet zijn. Je kunt ze zelf doen, je kan via het levensnummer opvragen bij het kwpn, mits ze kwpn papieren hebben, maar dat verwacht ik eigenlijk wel.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:32

janie schreef:
ps ik kan op paardenfokken.nl niet achterhalen wat de nakomelingen van haar zijn!hoe kom ik daar precies?als ik klik op nakomelingen staat er dat deze niet bekend zijn, zijn ze dan niet geregistreerd?

Deze merrie is de volle zus van de BWP-gekeurde Landadel. Ik ken die hengst nog van vroeger. Was een interessante hengst.

Wees selectief in je keuze zou ik zeggen. Zoek zeker info op over haar nakomelingen. Wat zijn de prestaties daar? Welke bloedlijnen zijn reeds met je merrie gecombineerd? Hoe is dit uitgepakt? (vertrek hiervoor bij het KWPN)

Verder zou ik proberen terug te fokken op Holsteins bloed.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:20

Ik heb een poosje terug de vorige eigenaar gebeld waarbij ze ster is geworden, echter praatte deze onverstaanbaar met een fries accent!ik begreep niets van die man.Toen belde ik naar het kwpn en die vertelde mij dat ze 3 veulens had gekregen waarvan de laatste in 2001,echter ben ik toen vergeten door te vragen, ik zou er graag achter komen wie de nakomelingen zijn,zodat ik die misschien eens mag bekijken.Kan ik daar gewoon weer via het kwpn achter komen?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:30

Gewoon even bellen en proberen. Jammer dat je de vorige eigenaar niet kon verstaan...
Mischien moet je je merrie even laten spoelen voor je gaat insimineren of een paar dagen na het insimineren. Ik heb zo ook nog een oude merrie met een behoorlijke cyste in de baarmoeder drachtig gekregen.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 06:39

oke, en jouw merrie was toch ook iets bvan 21?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:49

Ik zou eerst bij een goede hengstenhouder de merrie laten controleren, hoe haar baarmoeder er uit ziet....

Als deze goed is, zou ik niet gaan spoelen e.d. dat hoeft alleen als er iets mis is volgens mij.....

Ik zou naar een hensgtenhouder gaan die de hengst van jou keuze op stal heeft staan, zodat de optie vers sperma zonder verdunners e.d. ook bestaat...