B... (v. Vainqueur), dood geboren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

B... (v. Vainqueur), dood geboren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:52

Vanavond rond 19.00 uur belde Jitske me op in tranen, ze was net gebeld en haar merrie was begonnen met werpen (2 maand te vroeg). Ze vroeg of ik langs wou komen en mee wou gaan naar haar merrie...

Eerst bij haar thuis nog even zitten praten.... Jitske zag er een beetje tegen op, het was haar eerste veulen dat ze fokte en het moest dan weer meteen mis gaan... Dus eerst gepraat, merrie was wel in goede handen, staat op stal bij mensen die al vele jaren fokken...

Onderweg ook nog over verschillende dingen gehad wat het geweest zou kunnen zijn, iets mis met de merrie, veulen met een afwijking etc. etc. ga zo maar door... Ook twijfelde Jitske nog al of ze het dode veulen wel zou willen zien... (we wisten nog niks van hoe het met het veulen zou zijn enzo, maar gingen er al vanuit dat het niet zou leven)

Toen we op stal kwamen lag het dode veulen al voor de stal... Het was een mooi veulen, ik geloof dat het een merrie was, maar ben niet 100% zeker. Donkerbruin, mooi blesje en 4 witte voetjes.... Lange benen, lange hals en al een best groot veulen voor zo vroeg... Eigenlijk leek het veulen perfect, behalve dat het niet leefde...

Er zijn wel wat vermoedens over de oorzaak enzo, maar het is allemaal niet zeker en ook omdat het niet een stal is waar ik rijdt of zo zal ik me daar hier niet openlijk over uitlaten... maar wou toch het verhaaltje even kwijt...

De vader van het veulen was de jonge hengst Vainqueur uit Kristinette (Wolfgang x Lector)

Ik heb ook nog enkele foto's van het veulen, maar die plaats ik niet zomaar hier op internet, eerst even met Jitske overleggen... en misschien komt Jitske hier zelf ook nog wel even een berichtje plaatsen...

*edit* nog vergeten te melden, met de merrie gaat het verder goed, ze heeft het veulen nog schoon gelikt, maar stond toen wij aankwamen gewoon rustig in de stal wat te knabbelen enzo... misschien dat ze morgen nog wel wat onrustig wordt ofzo... maar is niet ernstig opzoek naar het veulen ofzo
Laatst bijgewerkt door AniekR op 19-04-06 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Re: B... (v. Vainqueur), dood geboren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:53

Wat afschuwelijk

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:54

Oh, bah wat erg...... Hoe is het Jitske en met de merrie?

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:54

oooh dat is echt erg ik wens jitske en jou veel sterkte toe

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:55

oef wat erg... Ik ga dit jaar voor het eerst ... voor een veulen... en als ik dit lees... dan krijg ik toch best second toughts... Lijkt me echt heel erg..

Sterkte voor jou en je vriendin.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:57

Wat naar zeg, sterkte hoor!

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:58

Dank jullie wel... ik zal het Jitske ook door geven

@ Whiz, de kans dat het mis gaat is echt zo klein... en dan overkomt het haar toch net weer bij het eerste veulen...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:00

Tha_Niekje schreef:
Dank jullie wel... ik zal het Jitske ook door geven

@ Whiz, de kans dat het mis gaat is echt zo klein... en dan overkomt het haar toch net weer bij het eerste veulen...

Jah ongelofelijk Sneu....

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:03

Wat zonde....
Als de merrie zo rustig is heb je dikke kans dat zij òf al geweten heeft dat het veulen dood was òf ze heeft door het droog te likken afscheid genomen.

Zo is de natuur. Heb het wel eens gezien bij honden en katten, als er een zwak/klein jong in het nest zat werd het compleet genegeerd door de moeder. Alsof zij wist dat het toch al dood zou gaan.

Als een kind/dier dood of veel te vroeg geboren wordt dan is dat toch een teken dat er iets mis is met moeder of kind.
Sterkte.

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 23:05

Ja, ik denk dat de merrie bij het schoonlikken gewoon gemerkt heeft dat er geen reactie terug kwam en het dus gewoon door had...
De merrie heeft ook al eens eerder een veulen gehad, dus wist dat het niet goed was met het veulen...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:26

Heel sneu dat het veulen het niet gehaald heeft. Fijn dat de merrie er verder goed onder vandaan gekomen is....

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:31

De nachtmerrie van elke fokker

Wens Jitske veel sterkte toe ! En jij natuurlijk ook

ocharm

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:04

Vervelend... Ik heb het de eerste keer dat ik een veulen fokte bij mijn merrie ook gehad, kwam er een perfect mooi hengstveulentje uit, 1 maand te vroeg. Ook helemaal schoongelikt en de merrie was helemaal hysterisch en drentelde om het veulen heen, maar heeft er niet op gestaan. Voor mijn merrie was het echt goed dat het eruit is, hoe is dat bij Jitske? Welke oorzaak vermoeden jullie dat het heeft? En is de DA geweest?

Direct het jaar daarop hebben we na zorgvuldig spoelen etc de gok weer genomen en na intensieve zorg gedurende de laatste 3 maanden van de dracht is er een levend veulen geboren. Een exacte kopie van het dode veulen van het jaar ervoor Hou dat in je hoofd! Het kan wel, je hebt gewoon ongelovelijke pech gehad!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:27

O, wat balen! Sneu hoor, voor je vriendin en voor de merrie.

9 maanden verwerping, dat is bijna 100% zeker rhino. Wil niet zeggen dat er een rhino uitbraak is hoor. In Nederland en Belgie heeft 90% van de paarden het rhino-virus in zich, zijn dus drager en niet ziek. In Belgie verwerpt 20% van de merries (zeker op de grote fokkerijen) door rhino, allemaal op 9 maanden dracht. En deze wijsheid heb ik van mijn dierenarts, heeft het me afgelopen vrijdag nog eens piekfijn uitgelegd. Enten is een zeer goede preventie tegen deze verwerpingen, dus van dragers en niet van ziekte-uitbraken.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:58

jammer dat het veulen is overleden, hadden wij bij een van onze paarden ook bij de eerste keer, zeer jammer, merrie heeft er veel last an gehad, ookal wist ze niet wat er gebeurt was, jah er was iets uithaar gekomen met veel moeite. Het is echt super mooi dat je merrie gezond is ons paard heeft er een jaar overgedaan en toen was ze weer even sterk.

Het blijft altijd jammer

vrijalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:05

Wat sneu zeg... En het is natuurlijk nog erger als het veulen er al zo volmaakt uitziet.. Heel veel sterkte!!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:12

Ach wat sneu . Veel sterkte . Ik weet helaas hoe het voelt, bij ons ging het dit jaar ook met 9 maanden fout. Onze merrie heeft het veulen ook nog schoongelikt en toen we het veulen daarna weg haalden ging ze rustig stro staan knabbelen.

Neonlight schreef:

9 maanden verwerping, dat is bijna 100% zeker rhino. Wil niet zeggen dat er een rhino uitbraak is hoor. In Nederland en Belgie heeft 90% van de paarden het rhino-virus in zich, zijn dus drager en niet ziek. In Belgie verwerpt 20% van de merries (zeker op de grote fokkerijen) door rhino, allemaal op 9 maanden dracht. En deze wijsheid heb ik van mijn dierenarts, heeft het me afgelopen vrijdag nog eens piekfijn uitgelegd. Enten is een zeer goede preventie tegen deze verwerpingen, dus van dragers en niet van ziekte-uitbraken.

Mijn merrie heeft met 9 maanden verworpen en dat was beslist geen rhino maar een verdraaide navelstreng. Veulens met een verdraaide navelstreng worden ook omstreeks de 9de maand van de dracht verworpen.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:15

Meid wat erg... heel veel sterkte voor merrie, eigenaresse en jou natuurlijk

Sneu weer..

Megacarmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:38

Wat sneu zeg Wat fijn dat het met mams wel goed gaat na dit gebeuren ,
Veel succes !!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:44

gatver wat erg, sterkte.

vonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:53

Wat erg, ik wens jullie heel veel sterkte!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:32

@Ziolette: verwerpingen door een verdraaide navelstreng kan inderdaad ook, maar dat is duidelijk te zien. Bij gevallen waar het niet te zien is is het dus meestal wel rhino.

En nogmaals, ik heb het hier dus NIET over rhino-uitbraak met ziekteverschijnselen, maar een rhino-verwerping die al jaren heel normaal is omdat bijna de complete paardenstapel in de Benelux drager is.

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:53

jez*s das niet best.... heel erg voor dr.....daarom was ze zeker ook niet op stage!!

heb dr net even gesmst.....vind et echt verschrikkelijk...ze kon al bijna niet wachten tot dat et geboren werd...

van wat je zostrax zei dat je miss de oorzaak wel weet..ik denk ook dat ik weet wat de oorzaak is had laatst van een vriendin gehoord wat er daar aan de hand is,..laat me dr verder ook niet over uit..maar dit is echt niet leuk...veel sterkte

Axel_Clauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:00

aah wat sneu!!
ik wens haar en haar paardje veel sterkte!
dit had natuurlijk niet mogen gebeuren!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:23

Oh nee, wat vreselijk! Veel sterkte! Wat een domper op zo'n eerste veulen!