Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:48

Omdat ik van plan ben een fries jaarling te kopen ben ik natuurlijk alle informatie bij elkaar aan het rapen van het ras.
Maar ik las op forums dat maanexzeem veel voorkomt bij friezen.
Wat is nog meer een veel voorkomende kwaal bij friezen ?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:59

het verschilt ook per fries hoor, maar als je paard (fries) onder nakoze komt, kan die niet te lang onder nakoze, dan kunnen er verlammingen ontstaan, maar ik weet niet of dit bij alle friezen is.

Wij hebben een hele sterke ouwewetste fries, vind dat de moderne wat minder sterk zijn en eerder ouder lijken, tenminsten dat is het geval bij mij Tante haar moderne fries, wil niet zeggen dat het bij elke fries zo is.
Wij hadden ook nog een jonge fries, en dat was echt een dombo, stompte zich heel vaak ergens aan, vaak plekjes en zo. Een vriendin van mij haar fries is ook zo'n donbo, die stompte zich ook goed, oorzaak gebroken kaak.

Misschien zijn er mensen met meer ervaringen.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:03

Mok kunnen ze ook redelijk snel krijgen. Vanwege de sokken.

Het hoeft niet hoor, wij hebben een tinker en een fell ( beiden hebben flinke sokken ) En die hebben best lang in de blubs gestaan vanwege het slechte weer. Maar die hebben geen mok gekregen.
Het hoeft dus niet, maar ze hebben wel een verhoogde kans.

En verder , ja manenexeem hoor ik ook wel eens ja.

SheMellon

Re: Wat is een veel voorkomende kwaal bij een fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:09

Citaat:
het verschilt ook per fries hoor, maar als je paard (fries) onder nakoze komt, kan die niet te lang onder nakoze, dan kunnen er verlammingen ontstaan, maar ik weet niet of dit bij alle friezen is.

Kan je me uitleggen wat nakoze is ?

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:53

Denk dat ze narcose bedoelt.

Mok komt ook regelmatig voor.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:58

@Marijkeee, friezen zijn absoluut niet domme paarden....(het lijkt net of je ze allemaal over 1 kam scheert )

Maar goed, on-topic, ik heb 2 verzorgfriezen en binnenkort een eigen.
2 belangerijkste "ziektes" die Friezen kunnen krijgen/hebben is inderdaad Zomerexceem en Mok. Let vooral heel goed op met mok, tis een rot kwaal.

Maar voor de rest kan ik ook niet snel op iets komen.

Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:20

Minder hard beenwerk naast bovengenoemde mok en zomerexceem.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:28

Annemariet schreef:
@Marijkeee, friezen zijn absoluut niet domme paarden....(het lijkt net of je ze allemaal over 1 kam scheert )

Maar goed, on-topic, ik heb 2 verzorgfriezen en binnenkort een eigen.
2 belangerijkste "ziektes" die Friezen kunnen krijgen/hebben is inderdaad Zomerexceem en Mok. Let vooral heel goed op met mok, tis een rot kwaal.

Maar voor de rest kan ik ook niet snel op iets komen.

Succes

Wij hebben zelf ook friesen, maar ik vind het niet de slimste paarden, maar ach dat doet er niet toe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:38

verbening van het hoefkraakbeen en problemen rond geboorte en vruchtbaarheid.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:04

Mok, staart en maneneczeem, koliek, gescheurde aorta, moeilijk drachtig te krijgen

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:05

nouh onze oude fries is super vruchtbaar en haar dochters ook, ach vruchtbarefamilie, onze oude fries is preferent en krijg dit jaar haar 18 de veulen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:17

Slecht sluitende kaken, ocd, niet-correcte beenstanden, zwakke rug/lendenen, voortplanting lastig, zeer weinig longcapaciteit...

HEt is geen prestatieras. Ze zijn niet duurzaam.
De besten komen uit de zeer oude bloedlijnen, met name de Romke-nafok heeft nog wat inhoud kwa long.
Een Fries die 20 jaar wordt is zeer oud, de meesten halen het niet.

Altijd rontgen laten keuren, ze zijn tegenwoordig echt zeer verfokt....

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:19

die van ons is 23 en gaat nog wel wat jaartjes mee, tenminsten hopen we

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:24

Pfoeh dat is nogal wat !
Maar het is vrij lastig om rontgelogisch te laten keuren wanneer ik een veulen/jaarling koop toch ?
Ik wil wel het veulen of jaarling laten nakijken door een d.a voor ik hem koop, dus voor zover er een keuring gedaan kan worden doe ik het.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:38

Koop een veulen uit een merrie die voldoet aan al je veterinaire eisen... dus koop geen veulen uit een kreupele, doorgezakte merrie, en laat de verkoper aantonen dat de merrie rontgen. deugt.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:48

SPAT..... is ook iet wat veel voorkomt bij friezen...

de friezen die sterven door gescheurde aorta's is IMO vaak in combinatie met behandeling van mok,

ze worden dan vaak met IVOMEC gespoten, iets waar paarden slecht tegen kunnen....( 1 op 1000( meende ik) sterft)

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:16

Mijn ervaring met friezen is dat ze vooral op jonge leeftijd last kunnen krijgen van vasthakende knieschijven. Met jong bedoel ik 3 of 4 jaar, als je er wat meer mee gaat doen. Dit komt omdat ze achter vrij slap zijn. Het kan vanzelf over gaan als de bespiering achter beter wordt, maar soms moet je ze gewoon laten opereren.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:22

Och ja, die slappe kniebanden...
kan soms een drama zijn....

Friezen zijn ook laat rijp. Een 3 jarige Fries in wedstrijden willen uitbrengen is vragen om problemen.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:10

Wat ik nu vaak hoor is dat de nageboorte vaak blijft staan, die komt er niet af bij de geboorte.

Dit hoor ik bij Friezen veel vaker dan bij kwpners of andere rassen.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:19

Jemig !!!

Nou een rede om goed op te letten dus.
Het was ook wel mijn bedoeling om de fries pas met 4 jaar aan het werk te zetten. Want dat ze laat volwassen zijn wist ik inderdaad.

Citaat:
Koop een veulen uit een merrie die voldoet aan al je veterinaire eisen... dus koop geen veulen uit een kreupele, doorgezakte merrie, en laat de verkoper aantonen dat de merrie rontgen. deugt.

Dat ga ik zeker doen !!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:43

het ligt imo ook heel erg aan het type fries dat je wilt hebben. De laatste jaren zijn ze nogal de hoogte in gefokt en meer sportpaard, heb het idee dat die paarden inderdaad een stuk zwakker zijn en ook meer problemen hebben met benen, rug etc. Als je een wat stevigere fries wilt, die niet te groot is dan zullen die problemen waarschijnlijk ook een stuk minder zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:32

Als je dit topic zo leest zou je zeggen dat ze wel een punt hebben met de arabo fokkerij...

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:54

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het oude type fries. Hij hoeft niet erg groot te zijn maar het liefst wel zo'n 1.65.
Ik zal op zoek gaan naar een fokker die de bredere stevigere friezen fokt

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:30

zoek naar paarden met naen, sjaard en pike in de lijn, maiko fokt ook niet zo groot en wel mooi barok... daar verwacht ik volgend jaar een veulen van, uit een sjaard merrie (zie profiel). Lekker barokje dus! op het friese paardenforum kan je nog meer lezen over friezen, die kunnen je ook meer over bloedlijnen vertellen. ik heb me er pas recent in verdiept bij het zoeken naar een hengst voor mijn veulentje, er zijn heel veel mensen die er meer van weten dan ik
Maar bij een fokker zal het toch moeilijker worden, die mooie barokke friezen worden toch veel minder gefokt omdat dat niet het fokdoel van het stamboek is nu...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:49

Idd, erg slappe kniebanden.

Ik loop nu mee met een hoefsmid, maar kwa benen kom je bij friezen toch wel wat meer problemen tegen dan bij andere rassen. Knietjes, hoeven die alle kanten op groeien, moeten vaak op ijzers met zooltjes voor verschillende redenen, als je toch aan die benen zit kom je ook regelmatig mok tegen.
En vaak vind ik ze erg slap valt mij op