Hoefkatrol erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Hoefkatrol erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:46

Haai! Ik heb ook nog een Gribaldi (x Derrick) merrie van 6 jaar.
Ik heb haar gekocht toen ze 2 was om haar uiteindelijk te gaan starten in de paarden en om met haar te gaan fokken.
Echter bleek op 4 jarige leeftijd dat ze beginnende hoefkatrol en beginnende artrose had.
Dus staat ze sindsdien op het land.

Is het wel mogelijk om met haar te fokken of klopt het dat hoefkatrol erfelijk is?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:48

Niemand?!?!?

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:49

De erfelijkheid van hoefkatrol is 25 - 30%. Over artrose is naar mijn weten nog geen onderzoek gedaan.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 11:49

Dus dan is het niet handig om met River te fokken...

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:07

Nou hoefkatrol is idd erfelijk, dat is nameljik de botjes in de hoef.
Maar ook de aanleg om hoefkatrolONTSTEKING te krijgen is deels genetisch bepaald.

Ik zou dus met deze merrie absoluut niet gaan fokken omdat de kans aanwezig is dat ze het doorgeeft aan het veulen.
Nu is dat zowiezo wel zo, maar aangezien je het van de merrie al weet dat ze het heeft is het onverstandig om met haar te gaan fokken.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:17

Ik ken de anatomie van het paardenbeen wel!!
Heb het alleen verkeerd geformuleerd.

tienus63

Re: Hoefkatrol erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:26

Helaas voor jou, heeft het geen enkel nut om met haar te fokken.
Zoals genoemd is HKO erfelijk bepaald, en ik zou ook niet gaan fokken met een paard bij wie op z'n 4e al is vastgesteld dat ie artrose heeft.

Mocht je toch nog weer op haar willen gaan rijden dan kan orthopedisch beslag misschien, tijdelijk, soelaas bieden.

Heeft je merrie al echt pijn en last van beide kwalen, al loopt ze alleen maar in de wei, dan vind ik haar laten inslapen of laten slachten de eerlijkste oplossing voor je paard.

Toevoeging op mijn laatste opmerking:
Ik ben tot deze conclusie gekomen na het zien van paarden met atrose die onbruikbaar waren om te rijden en de eigenaar zo gehecht aan zijn dieren dat hij ze liet lopen.
Een oma met een gebroken heup, loopt harder.

De tranen springen nog in mijn ogen als ik er aan denk.
Ik heb ook duidelijk gezegd dat dit niet diervriendelijk is en dat hij ze beter naar de slager kon brengen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:18

Nou, gelijk zo'n paard laten inslapen vind ik niet nodig. Je kan zelf aan je eigen paard zien of deze ja of nee gelukkig is.
Fokken, dat zou ik absoluut niet doen!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:21

Een goede smid kan soelaas bieden bij HKO. We hadden zelf een Welsh met HKO. Na speciaal beslag en een iets steilere kootstand heeft ze nooit meer 1 dag kreupel gestaan. Ze is nu 24 jaar en loopt nog steeds goed. Voor de fok echter niet geschikt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:37

LCharlotte schreef:
Niemand?!?!?

Binnen 2 minuten een reactie verwachten? Dat is wel heel erg ongeduldig zijn..

hko is erfelijk fokken met een hko paard is zeer sterk af te raden!

Citaat:
De erfelijkheid van hoefkatrol is 25 - 30%. Over artrose is naar mijn weten nog geen onderzoek gedaan.
50%. Hoe jij aan 25%- 30% kan komen is mij een raadsel.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:29

ik zou anders even kijken op www.hoefkatrol.com Daar leggen ze ook uit dat hoefkatrolontsteking eigenlijk helemaal niet voorkomt in het wild, dus dan vraag ik mij af hoe kan het dan wel bij rijpaarden?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:02

Ja, ze hebben lekker veel wilde paarden in Nederland om mee te vergelijken oll;

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:20

Rivertje heeft geen pijn op het land, ze staat dan ook al een dikke 2 jaar op het land met andere paarden. Ik laat haar niet inslapen zolang het goed met haar gaat, maar ik heb allang besloten als ze teveel pijn krijgt, dat ik dan toch echt afscheid van haar moet nemen. Bij mij gaat het welzijn van mijn trouwe maatje voor mijn eigen gevoelens...

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:10

Citaat:

50%. Hoe jij aan 25%- 30% kan komen is mij een raadsel.
[/quote]

Er zijn al vaker topics geweest over koefkartrolontsteking en toen heb ik en heel artikel in het engels gelezen van een professor en die schreef dat het 25-30% kans is op hoefkatrolontsteking en mijn paardendierenarts heeft dit ook bevestigd.

Helaas heb ik mij moeten verdiepen in deze materie omdat mijn paard het ook heeft.

Misschien dat iemand dat artikel nog in zijn pc heeft te staan of weet te vinden op het net?
Dus laat ik zeggen dat ik er nu aardig wat vanaf weet.
Laatst bijgewerkt door TICKELS op 19-04-06 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:11

SUper bedankt voor jouw reactie, blijfttoch een bittere pil dat zo'n mooi, fin en getalenteerd paardje gewoon voor de volle 100 % afgeschreven is...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:51

TICKELS schreef:
Er zijn al vaker topics geweest over koefkartrolontsteking en toen heb ik en heel artikel in het engels gelezen van een professor en die schreef dat het 25-30% kans is op hoefkatrolontsteking en mijn paardendierenarts heeft dit ook bevestigd.
Kans op een HKOveulen uit een HKOmerrie/hengst is 50%, net zoals de kans op schimmel of bont. Die 25%-30% is volgens mij onmogelijk te achterhalen. En ik denk dat het eerder de populatie in het geheel is waarvan 25-30%aan hko lijdt.

En anders zou ik dat artikel wel eens willen lezen.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:07

Waarom worden de meeste merries die goed gepresteerd hebben in de sport later maar gebruikt als fokmerrie? Omdat ze te kreupel zijn om nog te kunnen lopen en dikke HKO hebben. Dat kan dan wel???? Een gezonde merrie die goed presteerd wordt niet voor de fok gebruikt, fokmerries hebben allemaal wel wat (erfelijks!).

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:25

Replay, dat lijkt me wat uit zijn verband getrokken, idd alle merries hebben wat erfelijks, maar je moet niet op de negatieve erfelijkheden gaan voort borduren. Vind jij van wel?
Stel, jij koopt een veulen uit die HKO merrie, merrie loopt zelf niet meer kreupel doordat ze is ingespoten. Een paar jaar later, loopt jou paard kreupel, op een gegeven moment sta je in een kliniek en je hoort dat je paard HKO heeft en je hebt er al de meest verschrikkelijke verhalen over gehoord. Nou, ik kan je vertellen dat je wereld dan in duigen valt!
Goed, met de ene HKO valt prima te werken en heb je geen problemen meer na behandeling. Bij andere paarden kan het gebeuren dat je ze moet laten inslapen.
Ik vind dat je geen risico's moet nemen in de fokkerij met dit soort zaken.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:45

Vind het toch jammer... het is zo'n mooi diertje :'(

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:04

Ja het is idd zonde,maar hko is idd erfelijk,en je zet dan een leven op de wereld die al bij voorbaat geen kans van slagen heeft.Een paard wat vaak pijn gaat hebben,dat is nog meer zonde.Je kunt beter een leuk veulen erbij kopen.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:06

Ja dat is ook zo, helemaal gelijk, dankje!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:11

Replay schreef:
Waarom worden de meeste merries die goed gepresteerd hebben in de sport later maar gebruikt als fokmerrie? Omdat ze te kreupel zijn om nog te kunnen lopen en dikke HKO hebben. Dat kan dan wel????

Ik snap eerlijk gezegd dit hele bericht niet echt. Het lijkt mij zeer sterk dat er hko merries die op hoog niveau hebben gepresteerd om vervolgens ingezet te worden als fokmerrie. Eerder uitzondering dan regel, hopelijk.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:12

Ik merk wel dat e rnog veel onwetendheid is rondom de erfelijkheid van HKO, Rivertje komt in Belgie te staan en die mevrouw kwam ook met het idee om een veulen uit haar te fokken, terwijl ik had verteld dat ze las heeft van HKO. Niet slechte bedoeld tegen die vrouw, maar ik denk dat veel mensen gewoon niet weten wat ze hier precies mee aanmoeten, daarom heb ik ook deze topic aangemaakt.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:32

Sammie schreef:
Replay schreef:
Waarom worden de meeste merries die goed gepresteerd hebben in de sport later maar gebruikt als fokmerrie? Omdat ze te kreupel zijn om nog te kunnen lopen en dikke HKO hebben. Dat kan dan wel????

Ik snap eerlijk gezegd dit hele bericht niet echt. Het lijkt mij zeer sterk dat er
hko
merries die op hoog niveau hebben gepresteerd om vervolgens ingezet te worden als fokmerrie. Eerder uitzondering dan regel, hopelijk.

In de topsport lopen héél veel paarden met HKO, die worden ingespoten en lopen vrolijk verder, doordat ze goed presteren kijkt niemand ernaar.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:24

Replay schreef:
In de topsport lopen héél veel paarden met HKO, die worden ingespoten en lopen vrolijk verder, doordat ze goed presteren kijkt niemand ernaar.

Nou, dan zou ik graag willen dat je de gegevens plaatst die deze conclusie rechtvaardigen. Ik neem aan dat er gedegen onderzoek aan ten grondslag ligt?

Het kan best zijn dat paarden in de topsport lopen en vaak last hebben van blessures. Meestal zijn dat echter peesblessures. Problemen met het beenwerk betekent al snel 'exit', hoor. Zowel wat de handel als de sport betreft.