Register A paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Register A paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 07:18

Ik ben in het bezit van een 2-jarige nakomeling van Whisper (v. Weltmeyer). Nu werd mij verteld dat zij niet naar de gewone stamboekkeuringen kan, maar dat ze de speciale EPTM test moet lopen om Ster of Keur te worden. Ik wist hier helemaal niets vanaf.
Ook zei die meneer, dat ze PROK goedgekeurd moet zijn om dus opgenomen te worden.
Klopt dit allemaal of niet?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:50

Tenzij whisper aan de eisen voldaan heeft dan hoeft niet ( röntgen, cornage, sperma en de verrichtingseis ). Ze kan wel naar de keuring maar wordt pas definitief opgenomen als daaraan voldaan is. je kunt haar natuuurlijk ook gewoon in het stamboek van Whisper registreren.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:52

Nu zit ik eens te denken... Hoe moet dat volgend jaar met mijn 2-jarige? Die is van Haarlem maar die is nu dus afgekeurd... Kan die dan wel gewoon naar de KWPN keuring? Had me er nog niet echt in verdiept moet ik zeggen, maar als ik dit zo lees....

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:01

Die kan gewoon naar de keuring als hij ten tijde van de dekking nog niet afgekeurd was.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:03

Ah, mooi zo! Nu maar hopen dat ze er dan nog wat van vinden...

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 08:24

janderegelaa schreef:
Tenzij whisper aan de eisen voldaan heeft dan hoeft niet ( röntgen, cornage, sperma en de verrichtingseis ). Ze kan wel naar de keuring maar wordt pas definitief opgenomen als daaraan voldaan is. je kunt haar natuuurlijk ook gewoon in het stamboek van Whisper registreren.

Ik denk dat hij daar niet aan heeft voldaan....
Want daar had die man het ook over. Dat is trouwens de oude eigenaar van Whisper. Dus aan de ene kant twijfel ik er ook niet helemaal aan wat hij zegt, maar ik vind het zo raar. Ik heb nog gezoch in de bijlage van de in de Strengen, want daar staat dat een Register A paard gewoon naar de keuring kan.

Maar Zoe moet dus dat allemaal doen, rontgen, cornage. Daar moet ze op getest worden. Maar dan alleen als ze de fokkerij in gaat. Voor de sport niet.
Ook wel apart, want Whisper is wel in Duitsland goedgekeurd!

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:42

De eisen voor duitse paarden op veterinair gebied zijn een stuk minder streng dan in Nederland.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 08:45

Ow oke, dan zal dat het zijn!
Nou dan weet ik dat.
Nu ga ik wel begrijpen waarom mensen eerder voor een KWPN goedgekeurde hengst kiezen.
Komt toch best wel wat bij kijken!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:50

Hier hetzelfde, merrie die ik rijd is v. Careful. Gewoon naar de keuring geweest, daarna IBOP met nette cijfers, dressuuronderdelen allemaal 7-en en springonderdelen allemaal 6-en, maar dus niet genoeg voor keur en dus de 'eis', is nu hard op weg naar de sporteis (Z1+1). Had het pas met de eigenaresse over de PROK en Cornage keuring, maar zij had vernomen daar vrijstelling voor te kunnen krijgen aangezien Careful ook NRPS goedgekeurd is. Maar daar weten we het fijne nog niet van in ieder geval.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:59

janderegelaa schreef:
Die kan gewoon naar de keuring als hij ten tijde van de dekking nog niet afgekeurd was.

Is dat zo, ik denk dat die zowiezo naar de keuring kan. Haarlem is goedgekeurd in Oldenburg en vodoet daarnaast aan alle eisen die het KWPN stelt

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:02

Whisper is goedgekeurd voor het Hannoveraans-Stamboek. Dat wil dus niet zeggen dat hij dan ook bij het KWPN hoort?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:08

Nee dan moet jouw merrie aan PROK, cornage en verrichting voldoen. Net zoals mijn Saar die wel al Prok en cornage goed gekeurd is maar nog onderweg naar de verrichting, in haar geval ook Z dressuur.

Haarlem is een ander geval dat is een KWPN hengst die door het KWPN dit jaar is afgekeurd.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:12

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Is dat zo, ik denk dat die zowiezo naar de keuring kan. Haarlem is goedgekeurd in Oldenburg en vodoet daarnaast aan alle eisen die het KWPN stelt

Ja, maar helaas stelt het kwpn ook dat dat dus niet uitmaakt als de hengst bij hun is afgekeurd. Dus mocht je er nu nog mee dekken dan krijg je gewoon reg. b. papier. Helaas..

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:18

Sammie schreef:
Ja, maar helaas stelt het kwpn ook dat dat dus niet uitmaakt als de hengst bij hun is afgekeurd. Dus mocht je er nu nog mee dekken dan krijg je gewoon reg. b. papier. Helaas..

Dat vroeg ik me dus af, rare regel want als je dat paard dan voorbrengt hoe gaan ze de prok etc regels dan hanteren???

maar dit is misschien een verwarrende discussie voor de TS

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:43

sarabande schreef:
Nee dan moet jouw merrie aan PROK, cornage en verrichting voldoen. Net zoals mijn Saar die wel al Prok en cornage goed gekeurd is maar nog onderweg naar de verrichting, in haar geval ook Z dressuur.

Haarlem is een ander geval dat is een KWPN hengst die door het KWPN dit jaar is afgekeurd.

wat moet ze precies doen voor de verrichting dan?
Kan ze ook de EPTM lopen? Ik begreep van die man dat ze daar zadelmak moet worden aangeleverd en dat zij dan haar verder rijden.
OF anders moet ze Z-dressuren?

En wat is ze dan? Keur?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:47

EPTM test kan, of Ibob of sport. Dan is ze met prok stamboekwaardig, de jury op de keuring maakt uit of ze ook een predicaat krijgt.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:49

Oke bedankt!
Dus dan kan ze voor het eerst op 4 jarige leeftijd naar de keuring. Als ze natuurlijk PROK goedgekeurd wordt.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:13

Eerst prokken, is dat goed dan kan ze naar de keuring daar geven ze eventueel een predicaat onder voorbehoud van prestatie.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:35

trudydejong schreef:
janderegelaa schreef:

Ik denk dat hij daar niet aan heeft voldaan....
Want daar had die man het ook over. Dat is trouwens de oude eigenaar van Whisper. Dus aan de ene kant twijfel ik er ook niet helemaal aan wat hij zegt, maar ik vind het zo raar. Ik heb nog gezoch in de bijlage van de in de Strengen, want daar staat dat een Register A paard gewoon naar de keuring kan.

Maar Zoe moet dus dat allemaal doen, rontgen, cornage. Daar moet ze op getest worden. Maar dan alleen als ze de fokkerij in gaat. Voor de sport niet.
Ook wel apart, want Whisper is wel in Duitsland goedgekeurd!

Je moet het gewoon vergelijken met een Inburgercursus.

Trudy_dJ

Re: Register A paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:52

Hahaha, oke.
Maar misschien kan ze wel super bewegen net als Kalou kan voetballen, of geldt dat ook niet?

Maar toch vind ik het raar.
Mijn 4-jarige merrie is nu voorlopig keur, maar hebben wij in maart laten rontgenen en daar kwam ocd uit.
Dus dan heb je ook niets meer aan dat keurschap!
Dan vind ik dat ze dat bij alle paarden moeten doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:56

trudydejong schreef:
Dan vind ik dat ze dat bij alle paarden moeten doen.

Dat is nu het echte discriminerend Polderbeleid op Christelijke Grondslag. ( Andere zijn niet gezond, wij wel.)

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:21

Nou inderdaad.
Denk je een keertje leuk te fokken met een hengst die het goed deed in Duitsland, moet je zoveel moeite doen om haar in het stamboek te krijgen.
Dan denk je nog wel een keertje na als je voor een Duitse hengst kiest.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:32

trudydejong schreef:

Je kunt ook net als wij ...anders-om denken.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:38

trudydejong schreef:
Nou inderdaad.
Denk je een keertje leuk te fokken met een hengst die het goed deed in Duitsland, moet je zoveel moeite doen om haar in het stamboek te krijgen.

En dat is nu de hele bedoeling

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:03

En dit is nu het punt wat ik zo hypocriet vind bij het KWPN. Wel meeliften op het succes van andere stamboeken, en de hengsten daaruit pakken, maar niet de mogelijkheid tot nieuw bloed invoer op deze manier geven.