Welk ras is voor mij geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margot123

Welk ras is voor mij geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:18

hoi ik mag misschien een eigen pony, maar m'n ouders zijn bezorgd enzo en willen het liefst een lief braaf beestje voor me. Weten julle welk ras lekker rustig maar niet te sterk is?

SETEFURII

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:19

je hebt lieve ijslanders en alle paarden kunnen lief zijn, het hang van jou, de pony en de opleiding af
zoek goed rond enne, iedere pony is geschikt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:20

Ik denk dat je het beste niet teveel op het ras kan letten. Je hebt overal uitersten tussen zitten. Gewoon lekker rondkijken en de tijd nemen een paardje uit te zoeken dat echt bij je past.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:22

Haha een Fries, zijn heel nuchter vaak. en vaak ook niet erg groot. mini friesje Maar als ik jou was zou ik dan een koudbloed nemen. Hangt er ook weer vanaf wat je wil bereiken met je paard. Maarja,met een Friesje kan je ook presteren. hoe lang ben je?

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:24

ik ben 1.60 en ik ben 14 jaar oud ik zal wel niet zo heel groot worden en ik wil vooral recreatief rijden, dus vooral buitenritten enzo.

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:25

Ik zou dan gaan voor ;

Tinker
Fjord
Haflinger

Of iets in die richting.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:33

wat vinden jullie van een new forest??

Stefaaah

Re: Welk ras is voor mij geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:19

Over een new forest kan ik niets zeggen maar zoals Il0na onderandere zei, een haflinger.
Ik heb altijd haflingers gehad als verzorgpony's en ik zou ze niet meer kunnen missen. Je kan er echt recreatief mee rijden, buitenritten zijn heerlijk. Ook dressuur en af een toe een is springen zit er ook tussen. Maar dat is natuurlijk mijn mening over de haflinger.
Zoals de andere zeggen, gewoon rustig op zoek gaan naar de pony die jouw het meest aan spreekt.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:24

Als je een pony zoekt die niet te sterk is zou ik ZEKER NIET voor een koudbloed gaan. Eerder voor een new forest of een welsh of een lieve kruising.
De ervaring die ik heb met Friezen, Fjorden, Haflingers en Tinkers is dat ze vaak toch wel erg sterk zijn.

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:25

Ik zou personelijk als eerste paardje een tinker fries of haflinger willen, daar ben ik me leven al gek op.

Maar op dit moment zou ik het niet voor jou weten, want de informatie die je geeft is heel moeilijk. Je moet wat meer er bij vertellen.. wat je zoekt in een paard bijvoorbeeld.

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:55

Ick heb zelf een new-forest.. die Vrij sterk is.. hij is 1.54 en wil nog wel eens het bit vast houde en snel gaan.. maar gaat steeds beter,, hijs ook nog jong }> maar er zijn natuurlijk ook hele liefe bij.. het hangt ook ervan hoe sterk die gene is haha veel plezier met zoeken

xDreamerx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:58

ik zou gaan voor een haflinger of een fjord
Of een New forester, die zijn ook wel rustig
Maar toch zou ik eerder gaan voor een haf.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:00

Ik zou gaan voor een welshje, want haflingers en fjorden zijn wel leuk, maar wel heel sterk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:18

Ik heb de ervaring dat NF en welshjes buiten behoorlijk heethoofdig kunnen zijn. De dieren die ik gereden heb, hadden dit allemaal, maar weet dus niet of dit de uitzonderingen op de regel waren.

Het is moeilijk om een ras voor je te zoeken met deze weinige gegevens.

Wat voor karakter moet het beestje bijv. hebben?
Mag het wat pit hebben?
Moet het juist erg rustig zijn (sloom bedoel ik niet)?
Moet ie ook redelijk kunnen dressuren/springen etc. ?
Hoe oud moet het ongeveer zijn?
Wat is jóuw karakter?
Hoe denk je de pony te gaan houden? Veel buiten veel binnen?

Ik ben zelf op mijn 13e begonnen met de fjord die ik nu nog steeds heb. Ik ben ook niet erg sterk, maar je moet zorgen dat je pony zoveel respect voor je heeft dat hij zijn kracht niet tegen je gaat gebruiken. Als het er op aan komt is elke pony toch sterker dan een mens. Ik heb haar gekregen met goedbeschouwd 3 jaar les. Heb dus wel vaker gereden. Nooit spijt van gehad. In een haf zit vaak nog iets meer pit in vanwege de bloedvoering.

Ben benieuwd naar je antwoorden.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:28

ik ben helemaal gek op haflingers maar de haffies die ik ken zijn toch vrij sterk. wat zijn jullie ervaringen met haflingers.
ik zoek in een pony:
-een grote D-pony
- lekker rustig en die niet te snel schrikt (niet sloom)
- tussen 7 en 11 jaar
- ik ben zelf vrij rustig en soms een tikkie onzeker
- hij/zij komt op een pensioen te staan bij het bos en ik wil erbij mn manege gaan rijden (dat is een mange die alleen een buitenbak heeft dus we rijden altijd in de buitenbak of in het bos en de hei.

ps: kennen jullie een lieve pony die te koop staat?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:39

Ik weet 2 mensen die misschien wel iets hebben staan, fjord en haf.

Degene met de haflingers fokt er een beetje mee. Een meisje van een jaar of 13 rijd er rustig zonder zadel buiten op. Wat ik ervan gezien heb is het altijd heel prettig spul wat hij heeft. Hij heeft ze ook wel voor de wagen staan. Ik weet niet precies wat hij heeft staan op het moment en of hij ervan af wil maar niet geschoten is altijd mis nietwaar?
Ik kan je zijn nummer pmen als je wil?

De andere man is degene waar ik mijn fjord vandaan heb. Ook hij fokt er voor het plezier een beetje mee. Heeft ook altijd heel fijne paardjes lopen. Hij doet eigelijk hetzelfde als de man hierboven. Ook hiervan kan ik een telefoonnummer doorgeven als je wil.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:55

graag, bedankt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:20

Ik heb hier even wat rassen op een rijtje gezet, zou graag ook van anderen hun mening hierover horen:

Fell pony Deze is wel aan de kleine kat (max. stokmaat 42.2 cm voor het stamboek, zijn natuurlijk best groter te vinden)

Fjord deze heeft als nadeel de kracht in de hals
Haflinger zie fjord + extra arabierenbloed.

Fries is iets te groot, maar misschien ook wel in een wat kleiner formaat te vinden.

Mecklenburger,. Dit lijkt me ook best een geschikt paardje voor je. Je moet dan wel naar een klein maatje op zoek, maar ook die zullen er best zijn.

Noriker, lijkt mij ook een prettig paardje. Heb er nog nooit mee te maken gehad maar wat je erover hoort, is vaak wel positief.

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:08

super bedankt, en ik zal je laten weten hoe 't is gegaan met de haflingers en fjorden

Maartje11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:12

hoi ik heb wel een leuk niet druk en niet te moeilijk teberijden pony paard een.

fjord

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:08

ik zouw voor fjord gaan.
heerlijke buitenrijd paarden, haflingers ook maar die zijn meestal weer wat sterker, ijslanders zijn fell en duur, friezen zijn sterk, new forest is ook leuk, maar voor buitenrijden zou ik een lekker stevig paard kopen!

LisaMS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:23

Ik zou gaan voor een koudbloed, van een jaar of 10.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:36

New forest of haflinger of fruis ja

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:39

Fellor schreef:
Ik denk dat je het beste niet teveel op het ras kan letten. Je hebt overal uitersten tussen zitten. Gewoon lekker rondkijken en de tijd nemen een paardje uit te zoeken dat echt bij je past.

helemaal mee eens!!!

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:48

als je in de haflinger, tinkerrichting wil gaan kijken moet je is wat opzoeken over merensen..!
maar idd het ras hang helemaal van jezelf af