Lancet en Idocus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Lancet en Idocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:09

Ik had enkele vragen over de titel zegende hengsten.

Wat voor soort Merrie kan je het besten hebben bij deze hengsten?

Wat moeten de merries vooral als sterkpunt in hebben bij het gebruik hengsten (bv Sterkachterbeen)?

Wat zijn de min punten van deze hengsten?

Hoe en wat vererven ze?

Zij hier op bokt ook nakomelingen van een van deze hengsten?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:37

Ooeeeh dit ga ik in de gaten houden

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:47

Heb een aantal Lancet-ten gezien. Allemaal het stekerige voorbeen van pa. Heb 1 Idocus veulen gezien, uit een Ulster merrie volgens mij. Knap veulen, groeide wel als een 'blok' uit.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:52

Van Idocus had ik het al een beetje verwacht.. Zelf is dat ook een behoorlijke knaap.

Rapiti

Re: Lancet en Idocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:25

Lancet nakomelingen zijn over het algemeen niet de makkelijkste paarden. Ik heb dat nu al van verschillende kanten gehoord en heb inmiddels zelf ook al een paar 'lancet-etters' gezien.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:55

Onze Lancet is een schat van een merrie.
Met beleren was ze een draak , maar nu kan ik met haar lezen en schrijven als het ware. Heeft nog niet 1 pas verkeerd gezet.

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:58

lancet dat ik ken is een bitchy merrie. Bijten, slagen, zuur zijn.. je hebt een tijd met een zweep klaar moeten staan wanneer je het zadel wou opleggen. Aan de lies borstelen: bijten, schoppen.. Onder het rijden was ze braver, af en toe wel bokken en kaarsrecht omhoog gaan maar ja..

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:01

Lancet zelf beet ook iedereen in z'n omgeving

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:51

Citaat:
lancet dat ik ken is een bitchy merrie. Bijten, slagen, zuur zijn.. je hebt een tijd met een zweep klaar moeten staan wanneer je het zadel wou opleggen. Aan de lies borstelen: bijten, schoppen.. Onder het rijden was ze braver, af en toe wel bokken en kaarsrecht omhoog gaan maar ja..

Lancets zijn echte karakterbeestjes die ook nog eens intelligent zijn. Deze heeft dus waarschijnlijk geen goede opvoeding gehad en heeft door dat ze de baas kan spelen
Citaat:

Goh.. het is een hengst en hengsten vertonen dat gedrag .

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:51

Inderdaad, de gemiddelde hengst zal je uitproberen door o a proberen een hapje van je arm of jas te nemen Dat zegt weinig over zijn karakter.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:55

Sfieke schreef:
Dat zegt weinig over zijn karakter.

Maar wel over de smaak van je Jas of Arm

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:25

www.stallionweb.nl

Staat het afstammelingen en keuringsrapport van Lancet op, ik zal kijken of ik Idocus er binnenkort ook op kan zetten!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:43

Rapiti schreef:
Lancet nakomelingen zijn over het algemeen niet de makkelijkste paarden. Ik heb dat nu al van verschillende kanten gehoord en heb inmiddels zelf ook al een paar 'lancet-etters' gezien.

Ik heb zelf een Lancet en dat is een schat van een beest. Zowel in het rijden als in de omgang is ze hartstikke lief, er zit echt een hart van goud in. Bedenk hier dus wel bij dat hier ook een moederlijn en opvoeding bij zit en schuif niet alles op de hengst af!!!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:28

Kijk; dat bedoel ik

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:59

Het is makkelijk om alles op de hengst af te schuiven...maar je hebt het zelf ook in de hand..en de merrie haar karakter is ook belangrijk..

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:58

idd, een hengst fokt niet alleen lijkt nogal moeilijk

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:47

Rapiti schreef:

Niks meer aan toe te voegen, dit zijn ook mijn ervaringen (en die van een aantal goede fokkers).

Natuurlijk ligt het ook voor een groot deel aan de merrie, maar de TS vroeg duidelijk om de minpunten van de hengsten en wat ze vererven. Ook vroeg ze wat voor soort merrie je het beste kan hebben bij deze hengst (-en), nou een merrie met een zeer goed en meewerkend karakter dus

Over de nakomelingen van Idocus kan ik niets zeggen, daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Wel stond er iets over hem op www.dressuurstalvanbaalen.nl , dit heb ik hieronder geplakt! Veel succes met je keuze!!

Blom's Idocus
Equador x Zonneglans

Afbeelding

De bruine KWPN hengst Blom's Idocus was voor Dressuurstal van Baalen een lot uit de loterij. Hij is geboren en
getogen in Amerika. In 2001 werd hij ter goedkeuring aangeboden op de hengstenkeuring in Den Bosch, waar hij
werd ontdekt door Coby’s zusje Marian Dorresteijn. Blom's Idocus was het paradepaardje van Mar­lies, waarmee ze
de overstap naar de Grand Prix succesvol maakte. Blom's Idocus is een sensibel bloedpaard en vormde daarom een
buitengewoon harmonische combinatie met Marlies. Samen trainden ze dagelijks bij Johann Hinnemann. Blom's Idocus
is een fantastische ga­loppeur en blinkt in de ring uit in kaarsrecht gesprongen changementenseries en pirouetten.
Bovendien kan hij prachtig passageren en is ook de uitgestrekte stap altijd goed voor hoge cijfers. In 2003 behaalden
Marlies en Blom's Idocus vele successen waaronder: een eerste plaats in de Grand Prix tijdens Indoor Brabant, tweede
plaatsen in Berlijn en in Aarhus en ze wonnen de Grand Prix en kür op muziek in Zuidlaren. Blom's Idocus werd in Zwolle
eind februari 2004 Best Stallion, door in de Grand Prix eerste te worden en in de Kür tweede. Tijdens de finale van de
Wereldbeker dressuur in Düsseldorf werden Marlies en Blom's Idocus zevende met een percentage van 76,90%. Marlies
en Blom's Idocus maakte deel uit van de Nederlandse dressuurequipe dat aan de start kwam tijdens de Olympische Spelen
in Athene. Sinds begin 2005 is Blom's Idocus weer terug naar zijn eigenaresse in de USA. Het sperma van Blom's Idocus
is nog steeds te verkrijgen via Team Nijhof te Geesteren.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 15:07

Weten jullie zeker dat Lancet het k*t karakter vererft..omdat ik bokkers ook wel eens hoor hoe lief hun lancet wel niet is..

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:11

Ligt volgens mij ook voor een groot deel aan de merrie. Mijn Lancet heeft een heel goed karakter dus niet alle Lancets zijn moeilijke paarden. Het vreemde van mijn paard is dat de merrie ook niet de makkelijkste geweest schijnt te zijn... Beetje vreemd dus

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:26

Ik ken ook een Lancet merrie, staat bij mij op stal. Het is een schat van een paard. In de omgang is er niets aan de hand, met rijden is ze wel braaf, maar ze kan ook erg heet zijn, ze zal niet steigeren, bokken en hard gaan kan ze wel
Het is overigens een Lancet x Farrington. Ze meet minimaal 1.70

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:14

marcolemar schreef:

Emma Hindle geeft hem niet voor niks de bijnaam "Schnappi"

Ik heb zelf een Lancet uit een Balzflug merrie. Superpaard met een superkarakter, maar wel ontzettend slim. Geen paard voor een onervaren ruiter, is erg sensibel.
Ik ken wel meer Lancetten, allemaal enorm werkwillige paarden. Zijn op een goede manier heet onder het zadel maar tegelijkertijd ontzettend koel in de kop, kijken nergens naar.
Die van mij was ook een laatbloeier, was als jong ding nog wel eens nerveus. Maar heeft nu het perfecte dressuurpaardenkarakter. Je kunt hem zo heet maken als je zelf wilt, maar hij koelt ook zo weer af.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:23

Lancet schijnt nogal erg te spreiden.
Geeft soms een super paard, maar vaak kunnen ze niet bewegen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:26

Die van mij wel

Lekker bescheiden

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:37

peanutbutter schreef:
Lancet schijnt nogal erg te spreiden.
Geeft soms een super paard, maar vaak kunnen ze niet bewegen.

een vriendin van me heeft er een. kan super lopen maar heeft een kl*te karakter van hier tot aan daar ginder. en dat komt niet van moeders kant. 9 van de 10 keer is ze ermee in gevecht en er zijn weinig mensen die ermee om kunnen gaan. verder is het best een grote, zeker 1m 70 en heeft echt een heel mooi volbloedkoppie. verder is het ook echt een bloedtype qua bouw.

maar goed, lopen kan hij zeker...dus het karakter nemen ze er maar bij.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:45

Zilly schreef:
Ik ken ook een Lancet merrie, staat bij mij op stal. Het is een schat van een paard. In de omgang is er niets aan de hand, met rijden is ze wel braaf, maar ze kan ook erg heet zijn, ze zal niet steigeren, bokken en hard gaan kan ze wel
Het is overigens een Lancet x Farrington. Ze meet minimaal 1.70

Alleen haar gezondheid is een twijfelpuntje...

Overigens valt mij aan Lancet paarden op dat ze vaak:

a. bruin zijn
b. erg hoog op de benen
c. lang in het lijf
d. vaak wat slungelig overkomen
e. erg loperig zijn
f. wel heel fijn zijn om mee te werken

Dus over het geheel genomen vind ik het hele fijne paarden, erg werklustig.
Ik zou er alleen zelf nooit mee fokken. Maar dat is heel persoonlijk.