iemand nakomelingen van Zelhem/Purioso

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

iemand nakomelingen van Zelhem/Purioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:54

nieuwsgierige ik..

beetje vergelijken

Groet.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:57

Ik heb een veulen warvan de moeder een Purioso is......
Verder weet ik niet veel van de nafok van Purioso.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:10

Purioso´s kunnen een delicaat karakter hebben en een aandachtspunt is zeker de rug qua sport en fokkerij.
Wij hebben het ook in een merrielijn zitten en zijn er blij mee vanwege het karakter

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 02:12

oke... heb er zelf 1... ontzettend eigenwijk en eenkennig ding.. Super lopen en springen. Van de rug geen problemen.. eerder de luchtwegen. Fokken jullie ze groot?? die van mij is namelijk 1.72 en wil er dit jaar ook mee fokken... maar ik wil ze er nie groter uit hebben dan 1.75

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 02:40

ligt an de mrerielijn of je groot of klein fokt dus misschien handig als je aangeeft wat de lijn precies is?

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:15

Ik heb een stermerrie van zelhem x utrecht gehad.Vriendelijk dier alleen behoorlijk moeilijk te rijden.Ze schoot behoorlijk gauw in de stress .Ze was ook wat kopschuw.Dat vererfde ze ook weer.Haar veulen van Gribaldi was ook de makkelijkste niet.Ze was wel allround.Kon goed springen en behoorlijk bewegen.Als het goed is staat ze nu op de manege in Appingedam onder de naam Evita volgens mij.(eigenlijk Mathilde)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:57

Labine schreef:
ligt an de mrerielijn of je groot of klein fokt dus misschien handig als je aangeeft wat de lijn precies is?

Zij is een zelhem x purioso.. tjah wat zit daar boven, le mexico, furoso, amor.

jasmijn78

Re: iemand nakomelingen van Zelhem/Purioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:07

Ik had een merrie (puriosoxzuidhorn), een vos, vrij chique, ongeveer 1.63. Ze kon goed bewegen, had alleen iets meer hals/front mogen hebben. Wel was ze heel nerveus en heel heet, maar waarschijnlijk had ze ook iets meegemaakt voordat ik haar kreeg. Ik heb er tot de Z1 mee gereden, daarna hebben we er een veulen (v. Jackson) van gefokt en hebben we haar verkocht.

Haar veulen is inmiddels 4. Heeft meer hals/front dan moeders, kan heel goed bewegen en is lang niet zo heet/nerveus. Hij is heel mak en lijkt een heef fijn dressuurpaard te worden. Hij kan ook heel goed springen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:14

het is de vos. Ze heeft een beste hals partij.. maar ze is bijvoorbeeld niet fijntjes..

als ik een veulen van haar wil.. wil ik die graag ietjses fijner hebben.. of net zoals haar..

maar zeker niet grover...

Moet nog ff kijken naar ene leuke match

Afbeelding

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:53

Ik heb een Purioso x Cavalier merrie (O'Racy in mijn Profile) een schat van een paard zeer knuffelig en goudeerlijk. Ik kan er zo een klein kind bij op stal laten. Met rijden is ze soms rillerig ze zal nooit stijgeren of bokken maar moet soms wel de trein halen. Ze is erg gevoelig voor spanningen van de ruiter daar reageert ze sterk op. Ik heb twee veulens uit haar gefokt een inmiddels twee jarige merrie van Solitair en een jaarling hengst van Odermus R. Dit jaar gaat ze bij Houston.

Voor dat ik deze merrie kreeg had ik een ruin van Zelhem x Tango (tuigpaard Tango) Ook een schat van een ruin in de omgang. Met rijden was hij erg eenkennig en zag regelmatig spoken (hoeken niet doorwillen hindernissen waren ook erg eng enz_) Tijdens buitenritten was die altijd super relaxed. Echt een paardje met gebruiksaanwijzing. Helaas hebben wij hem drie jaar geleden moeten laten inslapen vanwege ernstige luchtwegproblemen. Van hem heb ik helaas geen digitale foto's kan ze dus niet op internet zetten.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:34

Andjena schreef:
Ik heb een Purioso x Cavalier merrie (O'Racy in mijn Profile) een schat van een paard zeer knuffelig en goudeerlijk. Ik kan er zo een klein kind bij op stal laten. Met rijden is ze soms rillerig ze zal nooit stijgeren of bokken maar moet soms wel de trein halen. Ze is erg gevoelig voor spanningen van de ruiter daar reageert ze sterk op. Ik heb twee veulens uit haar gefokt een inmiddels twee jarige merrie van Solitair en een jaarling hengst van Odermus R. Dit jaar gaat ze bij Houston.

Voor dat ik deze merrie kreeg had ik een ruin van Zelhem x Tango (tuigpaard Tango) Ook een schat van een ruin in de omgang. Met rijden was hij erg eenkennig en zag regelmatig spoken (hoeken niet doorwillen hindernissen waren ook erg eng enz_) Tijdens buitenritten was die altijd super relaxed. Echt een paardje met gebruiksaanwijzing. Helaas hebben wij hem drie jaar geleden moeten laten inslapen vanwege ernstige luchtwegproblemen. Van hem heb ik helaas geen digitale foto's kan ze dus niet op internet zetten.

Haha ik zie van beide wel trekjes terug in mijn eigen paard!! maar hoe groot is jou purioso? Je veulens gewoon gemiddelde lengte of uitschieters? En die zelhem die je had hoe groot was die dan? En als ik vragen mag.. wat voor luchtproblemen?? Die van mij heeft ook iets met de luchtwegen.

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:16

De Purioso merrie is 1.64m hoog de veulens lijken de 1.70 te gaan halen tenmisnte dat is wat er van gezecht wodrt ik moet het eerst nog maar zien als ze net zo groot worden als mams (en dat komt wel goed) ben ik al tevreden. De Zelhem was 1.70m hij had vermoedelijk longemfyseem (alleen weet je dat pas zeker na autopsie) en dat hebben we niet laten doen. Hij was erg dampig en waar het door gekomen is is nog altijd een raadsel. Op het laatst kon hij geen rondje meer draven (zonder ruiter) dan had hij het al benauwd we zijn er ongeveer drie maanden mee in de weer geweest samen met de DA maar het werd alleen maar slechter op een gegeven moment moet je dan een keus maken in belang van het paard.

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:40

Stephtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:05

Hallo, ik heb ook een merrie met vader Zelhem. ze heet Happiness. Ik kan helaas hier geen foto's opzetten maar heb wel een link : http://groups.msn.com/lainalovertjuh
haar sportnaam is la ina !!! Mijn merrie heeft een echt rustig karakter maar wel sterk. Ik heb haar gekocht van een handelaar en die wist alleen dat ze happiness heette, verder had hij de papieren niet. Dus heb ik dna test laten uitvoeren maar heb nog geen resultaat. Moet nog 2 weken wachten . Het kwpn had een kwpn merrie gevonden met naam Happiness en die voldoen aan haar aftekeningen. Hopen dat het mijn merrie is want ik wil dit jaar nog kweken met haar. Groetjes stephanie

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:06

Een zelhem.. en dan geen stamboompapieren erbij das wel erg zonde...

Helliebellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:42

Mijn paard is ook van Zelhem! (Zelhem x Legaat) en ze is ongeveer 1.65m. We rijden nu L1 dressuur, maar springen vindt ze ook heel erg leuk!! Verder houdt ze wel van knuffelen, als het maar niet te lang duurt... Met rijden is ze best wel moeilijk, want ze is erg sterk, maar ze doet wel altijd onwijs haar best! Ze gaat ook echt voor me door het vuur! En als ze iets engs ziet, wil ze er eigenlijk wel dicht naartoe om het te onderzoeken, ik weet niet of meer Zelhems dat hebben??
Foto´s staan in mijn profiel

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:45

Oh wat leuk.... Die van mij vind springen geweldig.. kan er ook geen genoeg van krijgen. Ze houdt niet echt van knuffelen... Althans ffkes.. en dan peert ze em. Jah die van mij is ook lastig met rijden.. omdat ze idd zo sterk is. Maar ik weet gelukkig wel hoe ik met haar om moet gaan.. Die van mij vindt enge dingen niet eng.. en normale dingen kan ze echt moeilijk over doen.

Heb je foto's gezien.. ziet er goed uit hoor.
fotootje van die van mij staat hier ergens boven.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:52

Whiz schreef:

Zo gewild zijn de Zelhem's nu ook weer niet voor de sport en fokkerij
In de indexen hangt hij voor zowel dressuur als springen rond de 100(en tegenwoordig gooien ze alles onder de 120 eruit als ze voor het leven goedgekeurd moeten worden ) en percentage merries met predikaten is ook niet bepaald hoog...

Ik heb er best wat fijne paarden van gezien en heb zelf een chico x zelhem en ben daar erg blij mee, maar je moet die hengst niet teveel lof toeschrijven

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:55

gomir schreef:
Whiz schreef:

Zo gewild zijn de Zelhem's nu ook weer niet voor de sport en fokkerij
In de indexen hangt hij voor zowel dressuur als springen rond de 100(en tegenwoordig gooien ze alles onder de 120 eruit als ze voor het leven goedgekeurd moeten worden ) en percentage merries met predikaten is ook niet bepaald hoog...

Ik heb er best wat fijne paarden van gezien en heb zelf een chico x zelhem en ben daar erg blij mee, maar je moet die hengst niet teveel lof toeschrijven

Oh neeh dat doe ik ook niet hoor.. zowiezo zonde als je een paard hebt met twee goedgekeurde hengsten er boven en je hebt geen papieren.. i.v.m. fokken.

In mijn geval.. zelhem x Purioso.... Is het een super combi geworden.. dus de goede lijnen bijelkaar zoeken.. werkt wel.. Ook als is de hengst niet altijd de beste die er rond loopt

Helliebellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:59

Echt enge dingen vindt mijne ook niet eng, als alle andere paarden er ongeveer vandoor gaan blijft zij echt droog kijken: Wat is er?? Of als we buitenrijden en het paard van mijn zus vindt iets eng, dan kan ze ineens ook erg bang zijn, al weet ze zelf niet eens waarvoor Je hoort het, ik kan erg met haar lachen! Maar mocht ze dus wel eens iets eng vinden (een boomstronk oid ) dan wil ze er wel op af om het te onderzoeken... Helga heeft wel een beetje korte beentjes, die van jou ook??

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 00:01

Helliebellie schreef:
Echt enge dingen vindt mijne ook niet eng, als alle andere paarden er ongeveer vandoor gaan blijft zij echt droog kijken: Wat is er?? Of als we buitenrijden en het paard van mijn zus vindt iets eng, dan kan ze ineens ook erg bang zijn, al weet ze zelf niet eens waarvoor Je hoort het, ik kan erg met haar lachen! Maar mocht ze dus wel eens iets eng vinden (een boomstronk oid ) dan wil ze er wel op af om het te onderzoeken... Helga heeft wel een beetje korte beentjes, die van jou ook??

Neeh lange benen. Fysiek is ze helemaal zoals het moet.. Maar tis een koppige.. en kan zich af en toe gedragen alsof ze een kronkel in der hoofd heeft.

Helliebellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:05

euhm dat heeft mijne niet echt... alleen in de stal als haar buurvrouw gaat rijden, dan wordt ze behoorlijk panisch en staat als een gek te weven en dan kan niemand echt tot haar doordringen... Soms gaat het nu al wel beter (als ik kom reageert ze wel een beetje) en als ze hooi heeft is het ook al wel minder, gelukkig...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:13

Whiz schreef:
Oh neeh dat doe ik ook niet hoor.. zowiezo zonde als je een paard hebt met twee goedgekeurde hengsten er boven en je hebt geen papieren.. i.v.m. fokken.

Het is altijd zonde als het papier verdwenen is

Citaat:
In mijn geval.. zelhem x Purioso.... Is het een super combi geworden.. dus de goede lijnen bijelkaar zoeken.. werkt wel.. Ook als is de hengst niet altijd de beste die er rond loopt

Ik zeg ook niet dat er niets goeds van gekomen is. De moeder van mijn merrie was ook een heel fijn dier, maar veel commercieele waarde heeft het niet op het papier van een veulen

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:15

Mijn beestje is ook zo'n zenuwpees, maar ik heb juist het idee dat dat van Chico afkomt
Kan wel enorm ruig springen trouwens

Ze staat nu weer bij de hengst, want ze heeft van de winter een pees overrekt in de paddock. Dus we gaan nog maar een keer zo'n mooi veulen proberen te fokken

wilanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:12

Ik heb ook een Purioso merrie gehad. Mischien niet het mooiste paard maar een geweldig beest. Ook een heet karakter maar altijd willen werken. Ik was Z2 dressuur met haar en daarnaast was ze ZZ springen. Vorig jaar is ze als 9 jarige verkocht naar Amerika. Ze heeft met 5 jaar een veulen gehad. Deze is te klein gebleven, net 1.60 terwijl de merrie 1.68 was en de hengst ook. Kortom een fantastisch sportpaard maar geen fokmerrie (ze kwam wel uit een goede stam, veel predikaten).