Citaat:"Als ik jury was had ik de hengst niet kunnen beoordelen", zegt hij. "Juist wat hij goed kan, heeft hij hier niet laten zien en dat is springen."
Chiquitin kan niet bekoren met zijn
kortbenige, ouderwetse model en is op basis daarvan niet sterwaardig, maar de commissie was tijdens de hengstencompetitie gecharmeerd van zijn springmanieren en dat was woensdag zijn redding. Overigens was er geen sprake van excelleren in zijn leeftijdsklasse, waar de KWPN-commissie bij de oudere hengsten waarde aan hecht, want Chiquitin werd afgelopen winter in het M gestart en dat is een niveau lager dan hengsten uit dezelfde jaargang.
Als merriehouder voel ik me hier toch enigzins dubbelzinnig over. Deze hengst is zelfs nog niet sterwaardig!!!! Wij als merriehouders moeten streng selecteren. Laatst las ik in een topic dat een merrie die onder de index van 120 zit klaar is voor de BBQ, in feite een beetje vergelijkbaar met een NIET-stermerrie, want met lager moet je niet afkomen (bv. met een 3-jarige hengst uit een stamboekmerrie op de keuring). Ik vind dat het KWPN hier slechte signalen geeft. Ook naar de merriekeuringen toe. Wat is STER nu nog?????
Als je dan verder leest. Bij Tjunske. Wat een troubles over dat achterbeen. O jeee... dat kan niet! (kan ik nog begrijpen) Maar als je dan bovenstaande verklaringen naast elkaar legt, heb ik wel enige bedenkingen.
Ik fok zelf hobbymatig. Als ik een merrie heb waarvan ik denk dat ze niet sterwaardig is, probeer ik ze te mijden uit mijn merrielijn (ookal is het een fijn paard). Bij deze... waarom zou ik nog????
Wat denken jullie hiervan?

.