Hengstenkeuring EASP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Hengstenkeuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 21:57

Is iemand hierheen geweest?

Ik lees net het artikel in de paardenkrant en ben verbaasd over de uitgebreidheid van de beschrijvingen van de hengsten.
Niet alleen de positieve punten worden genoemd, maar ook de minpunten(soms zelfs zoveel dat ik me afvraag waarom zo'n paard toch aangekeurd wordt ).

Ik kan niet zeggen dat ik me helemaal kan vinden in de visie van het EASP, maar dit artikel heeft me wel eindelijk wat meer duidelijkheid gegeven over hun gedachtengang en wat ze graag willen zien in een paard. Zo duidelijk heb ik het hier op bokt tot nu toe nog niet verwoord gezien ondanks alle discussies met en vragen aan 'EASP-ers'.

Iemand aanwezig geweest in Emmeloord en wat toe te voegen aan het artikel in de paardenkrant of iets anders zinnigs te zeggen over dit onderwerp?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:58

Misschien kan je het artikel inscannen ik wordt nu wel nieuwsgierig

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:01

Ik zal het even proberen

Moet ik even naar de andere computer lopen, want ik heb hier geen scanner.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:07

Onleesbare plaatjes verwijderd, zonde van de ruimte
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-04-06 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:08

Onleesbaar dus, ik ga even wat anders proberen.

Afbeelding
Afbeelding

Beter dan dit krijg ik het niet, hopelijk is het zo wat beter.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:16

Staat daar echt ruime tactmatige bewegingen
Goh ik ben blij dat ik nu eindelijk weet wat er met lendenmechanisme bedoelt wordt.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:26

Ben heel benieuwd wie dit stukje geschreven heeft.
Het is namelijk een stukje positiever dan ik zou zijn geweest.

Ik zat op de tribune zaterdag, bij de 3de bezichtiging van die nieuwbakken hengsten.
De Numero Uno was in beweging een heel los bewegend paard en van het trio 3-jarigen de enige die ik in mijn stal zou willen zien.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:04

IK zit met veel belangstelling dit stukje te lezen. Ik was naar de eerste bezichtiging geweest van de KWPN hengsten en die Numero uno hengst heb ik daar gezien. (Nr 440) Het was het enige paard dat applause kreeg tijdens de eerste bezichtigiing en een vreselijke grote sprongkracht had. Ik ga naar Den Bosch en speciaal voor dit paard en wat denk je ....niet Dit is een mooie hengst en ik ben blij dat die weer is opgedoken en niet is verkocht. Ik verwacht veel van deze hengst Wat een spriingtalent is dat.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:27

Het artikel lijkt het meest op een bewerking van het verslag van het easp zelf, aangezien er precies dezelfde formuleringen worden gebruikt als op hun website. Waarschijnlijk vond de paardenkrant het niet de moeite om een eigen verslaggever te sturen

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:44

Dat zou niet erg netjes zijn van de Paardenkrant. Ik verwacht toch dat zij een onafhankelijk verslag van zoiets schrijven.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:30

hanneliesje schreef:
Het artikel lijkt het meest op een bewerking van het verslag van het easp zelf, aangezien er precies dezelfde formuleringen worden gebruikt als op hun website. Waarschijnlijk vond de paardenkrant het niet de moeite om een eigen verslaggever te sturen

Er zijn ook "verslaggevers"die hun verhaal maken door op de stamboeksite van een stamboek te kijken naar het verslag .

Wat rond snuffelen op een forum nog enkele kennissen bellen en het verhaal is rond.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:37

Numero Uno x Wisconsin is toch niet een afstamming met meer arabisch volbloed dan de gemiddelde kwpn-er. Waarom is dit specifiek een EASP hengst?

Sannah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:38

Senja_x schreef:
IK zit met veel belangstelling dit stukje te lezen. Ik was naar de eerste bezichtiging geweest van de KWPN hengsten en die Numero uno hengst heb ik daar gezien. (Nr 440) Het was het enige paard dat applause kreeg tijdens de eerste bezichtigiing en een vreselijke grote sprongkracht had. Ik ga naar Den Bosch en speciaal voor dit paard en wat denk je ....niet Dit is een mooie hengst en ik ben blij dat die weer is opgedoken en niet is verkocht. Ik verwacht veel van deze hengst Wat een spriingtalent is dat.

Dat komt omdat dit een volle broer is van de vorig jaar bij het KWPN goedgekeurde Viento Uno. Dus nu heeft het EASP zijn broertje

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:51

" Sannah" Dat snap ik niet. Hij is wel voor de keuring gegaan en met vlag en wimpel door de eerste bezichtiging heen gekomen. Je hebt van die hengsten die vallen gewoon op en dit is er eentje van. Ik ben naar Den Bosch gegaan om onder andere deze hengst te zien. Ik ben overigens blij dat die niet in het buitenland zit ik denk dat het paard een heel eind kan komen. Hij staat wel in mijn favorieten lijsje.

Sannah

Re: Hengstenkeuring EASP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:58

Wat snap je niet? Logisch dat Oosterveer ook dit product aanbiedt op de hengstenkeuring; staat weer mooi op zijn rapport als ie met vlag en wimpel door de 1e bez. komt. Logisch dat het KWPN hem niet verder doorlaat, wat moeten ze met twee goedgekeurde volle broers?
Maar wat moet het EASP met deze hengst?

En wat houdt jouw favorietenlijstje in ?

Ik heb de hengst gisteren ook nog gezien op het evenement vrijspringen van de VWF in Delft; hij heeft gewonnen van 22 paarden. En inderdaad, hij is erg goed.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:59

Die Numero Uno was vast te klein voor de smaak van het KWPN. Daar telt een paard pas als het minstens 1.66m. is.
Hengst is verder wel volledig kwpn-gefokt, maar 'te klein' gebleven.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php
1.62/1.63m. is voor mij de ideale maat trouwens - ik wil ze niet eens groter op stal hebben

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:09

wat ik weet van het EASP is dat zij geen bonte paarden keuren, tja goede argumenten hebben ze er niet voor, maar ze willen gewoon geen bont.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:18

Grappig dat de keuring voor het EASP toch nog goed werd door een KWPN hengst

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:49

Ach, een jong stamboek moet ergens mee beginnen.
Het KWPN is ook begonnen met materiaal van andere verenigingen. Sterker nog, dat gebruiken ze nog steeds, om zelf ermee te verbeteren.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:23

Maar het KWPN noch enig ander stamboek verketterd datgene wat ze dan weer wel gebruiken, integendeel.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:07

Even ter informatie: Mijn man is de vaste trainer/ voorbrenger van de Fam. Oosterveer. Zodoende weten wij dus ook dat Wannaroo een late hengst is. Van eind juli. Hij zal dus ook echt nog wel wat cm-tjes groeien.

En idd het staat heel goed op de C.V. van de merrie

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:11

hmmmmmm dat over twee broers dat vind ik een vreemd verhaal. DNA bepaald veel maar karakter is toch een ander verhaal dat heeft met veel verschillende omgevingsfactoren en belevingen te maken.

Mijn favorieten lijsje houdt gewoon in een aantal hengsten waar ik het wel in zie zitten dit zijn hengsten die ik volg en eventueel mee zou willen fokken. Tuurlijk kan je op die manier niet altijd daar de beste uithalen maar die hebben uitzonderlijke kwaliteiten en zullen dus de eerste zijn die ik zou bekijken bij het fokken. Daarbij speelt ook nog dat ze me gewoon aanspreken. Het leuke is voordat die een meter had gesprongen had ik zo iets van wow wat komt daar binnen. Toen die ging springen toen dacht ik waar haalt die dat vandaan. Ik denk trouwens dat die nog zeker 2 cm zal groeien en komt daarmee op 166 cm. Niet groot maar dat hoeft geen belemmering te zijn.

Maar goed het is een mooie hengst en we zullen zien wat er van gaat komen. Ik ben benieuwd hoe die het onder een ruiter doet, we houden het in de gaten.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:46

Topic gaat over de hengstenkeuring van het EASP met name de inhoud van het door henzelf geleverde artikel waarin de dingen die hier tot ten treure herhaald zijn geïllustreerd worden.
Voor degenen die dat gevolgd hebben moet het toch merkwaardig zijn dat zo'n beetje ieder goed bewegend paard werd afgezeken en niet aan de Fei normen etc voldeed, terwijl hier een stijve, strakke schimmel die nauwelijks enige ruimte toont door henzelf beschreven wordt als ik citeer nogmaals "echt ruime tactmatige bewegingen"

Een hengst met een mega lang middenstuk maar een best broek erin heeft helaas, ik citeer " verraad met name de achterhand de Engelse Volbloed in de afstamming, etc...."
Alles wat naar Engels Volbloed ruikt en in het verleden heeft bijgedragen tot het moderne sportpaard is door de vertegenwoordigers van het EASP systematisch tot afval gereduceerd.
Vandaar dat ik perplex ben door dit artikel, de keuze van hengsten en het eigen commentaar.
Overigens vraag ik me nog steeds af hoeveel merries er bij het stamboek staan ingeschreven.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:13

Je bent nooit te oud om iets te leren. Het opnamevermogen neemt echter geleidelijk en soms drastisch af.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:20

Ik vraag me af wat die Latimer kan bijdragen als fokdier. Ik vind hem ook helemaal niet in beste conditie staan. Het beste zou idd wel eens zijn achterhand kunnen zijn .