fokken met artrose paardje???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

fokken met artrose paardje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:18

Hoi allemaal!
Ik heb een 12-jarige KWPN merrie van 1.49m (heeft een ernstige groei achterstand gehad, ze heeft wel de bouw en gangen van een paard) van de hengst Fairplay (zoon van Ulft). Ze heeft artrose maar loopt wel super weer. Ze is een tijd slecht geweest en we dachten ook dat het door de artrose kwam, maar was dus een rugprobleem die ontstaan is door het verkeerd rijden.

Nu alles weer super gaat en Lavita misschien nog wel een aantal jaartjes mee gaat leek het mij een geweldig idee om er een veulentje van krijgen. Als ik toch later een opvolger van lavita wil, is een nakomeling van haar natuurlijk het leukst. Alleen mijn vraag is kan dat dan nog wel vanwege haar artrose? Die artrose is ook ontstaan door haar geschiedenis en doordat we doorreden met een scheef paard (en dus overbelasting kwam op bepaalde benen, vandaar ook die artrose).

Ook is ze "maar" 1.49m en ik ben zelf al 1.75m dus een groter paard is altijd handig. Dus de vraag is hoe groot zal de hengst moeten zijn en wie weet er nog een aantal hengsten die groot fokken?

Ik had zelf kasparow in gedachten (http://www.kasparow.com). Wie weet er meer over hem? En kan dat wel een KWPN merrie laten dekken door een Trakehner hengst?

Alle informatie is welkom!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:23

Weet je 100% zeker dat die artrose niet erfelijk is? want het kan komen door de bouw etc. en daar moet je wel rekening mee houden,en niet al te licht over denken.Heb je een foto van dat paard en de volledige afstamming?

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:35

van lavita?
Ehm.. ff denken oja haar moeder is Shanzu, maar verder niks over bekend.

O wacht heb de afstammeling gescand, hier komen ze:

De vader, Fair Play
Afbeelding

De moeder, Shanzu:
Afbeelding

en de afstammeling van Kasparow staat op deze site:
http://www.kasparow.com/pedigree.htm

Maar ik weet dus niet 100% of het erfelijk is of niet. Lavita heeft ooit wel een veulen gehad van de hengst Inspekteur, maar kan er verder niks over terug vinden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:38

Artrose kan verschillende oorzaken hebben, ik zou niet meteen met ieder artrosepaard er van uitgaan dat het erfelijk is, en zoals je zei heeft het paard al een geschiedenis.
Ik kan je niet helpen met het advies voor een hengst, maar wil je wel waarschuwen dat een nakomeling van je merrie weleens een heel ander character zou kunnen hebben dan je bij je merrie vindt er waar je zo op gevallen bent.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:44

Ok bedankt Cassidy.

Ik vraag mij nog wel af of iemand weet of ik een 1.49m grote KWPN merrie kan laten dekken door een 1.70m grote Trakhenner hengst....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:52

Vraag het eens op medisch.Ik denk dat het wel kan,maarja wie ben ik...

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:57

Ik ga dit even volgen. Heb zelf namelijk ook een merrie die artrose in haar beide kogels heeft. Ik zou ook wel erg graag een veulen van haar willen. Artrose hoeft niet altijd erfelijk te zijn. Het kan ook door te zware belastingof iets dergelijks komen. Als daar sprake van is, dan zou het veulen geen artrose hoeven krijgen toch? Of vergis ik me nou?

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:00

Dat denk ik dus ook andiamo97 daarom wil ik het eigenlijk zeker weten. En ik was al een hele tijd terug van plan om haar te laten dekken, maar doordat wij dachten dat ze zoveel last had van haar artrose hebben we het toch maar niet gedaan(ze liep uiteindelijk kreupel door rugproblemen).

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:54

Gewoon doen - als jij perse een veulen uit je eigen merrie wilt hebben, meot je daar gewoon voor gaan. Dat gemiep over "kon wel eens erfelijk zijn" of "geen fok-papier" maakt immers toch niets uit als je het veulen zelf wilt houden.
Op de Zuidlaardermarkt staan elk jaar weer 'super-gefokte' veulens, gefokt door 'kenners', die hun 'fokproducten hebben gefokt om te verkopen. DAAR is geen vraag naar, dat is stom fokken.
Kies een hengst die jijzelf absoluut het allermooist vind. Kasparow is ene prima hengst met een opperbest karakter. Denk zelfs dat je veulen iets groter zou kunnen worden dan haar moeder. Over de dekking van een 1.70m. hengst op een 1.50m. pony hoef je niet in te zitten, de natuur redt zich daar prima mee.

Weet wel dat het zelf fokken van een veulen gauw meer dan 1.000 euro kost. En tel daar bij op de kosten van opvoeden tot 3 jaar oud. Dat betekent dat je eigen nafok straks wel dik 4.000 euro heeft gekost voordat je er mee kan gaan rijden. Je mag jezelf dus wel afvragen of je dat geld er voor over hebt, terwijl je misschien ook een lief jong paard ergens kan kopen dat kwa kleur en maat helemaal past bij je dromen, en dan weet je zeker dat je merrie geen risico loopt tijdens dracht of bevalling, en dat je een gezond tweede paardje hebt uiteindelijk.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:58

ok dankje Dees.. Vooral over het geld heb je wel gelijk, maar gelukkig doe ik dit paardje samen met mijn moeder en zusje dus dan kunnen we altijd de koppen bij elkaar steken.

Suzanne F.

Re: fokken met artrose paardje???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:06

Ik ga dit keer totaal niet met Dees mee...
Dit is echt compleet af te raden, echt niet verstandig. Misschien als je hem echt zelf houdt, ja ach dan zit je zelf met de evt. problemen maar zorg dat je dr nooit hoeft te verkopen.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:18

maar hoesso dan Suzanne F. ????

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:20

Waarschijnlijk omdat je paardje 1.49 cm is,een onbekende moederlijn heeft en artrose heeft.Om te verkopen zul je igg nooit je dekgeld en opfokkosten eruit hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:22

Omdat je in mijn ogen alleen maar frikandellen fokt. Je krijgt een diertje wat niet interressant is op papier, waarschijnlijk te klein in een oncommerciele e-pony maat en wat misschien ook nog niet goed is op de foto. En dan hoop je dat ie er geen last van heeft.

Zolang je hem zelf houdt, prima maar dit is niet te verkopen. De markt is al zo verzadigd. Deze krijgt een enkeltje Mora of Unox.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:23

Zou dus een leuk veulen gaan kopen als ik jou was.
Je kan nooit van te voren zeggen, veulen blijft voor de rest van zn leven.
En uit je profiel maak ik op dat je paard niet alleen artrose heeft.

In december 2005 was ze weer kreupel en na een bezoekje bij de kliniek in Utrecht kwam er nog veel meer uit! Namelijk:
-Rechts voor in de kogel een 2-3tje voor artrose, meer een 2tje
-links voor in de kogel een 3tje
- rechts voor hoefkatrol een 3tje
- links voor hoefkatrol een 3tje
- beide voorbenen was de pijp niet helemaal goed, net zoals de sesambeentjes (een 2-3tje)
- straalbeentjes waren ook niet goed (3tje)
- en een fragmentje (OCD) aan de voorkant van haar rechter kogel (aan de voorkant)..

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:29

Ja die hoefkatrol, artrose, ez. zijn uiteindelijk ontstaan door overbelasting (zie: www.hoefkatrol.com)... maarja ok ik weet niet 100% zeker of het wel of niet erfelijk is.. en misschien heeft Suzanne F. ook wel gelijk en ik weet het ook nog niet allemaal zeker. Daarom was ik ook erg nieuwschierig wat andere bokkers ervan vinden

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:38

Ik zou het niet doen,beetje banketstaaf maar ze mankeert echt veel...het veulen zal je dan nooit moeten rijden om geen overbelasting te krijgen.En ja ik weet perfect wat het inhoud op www.hoefkatrol.com. Je kunt echt beter een leuk veulen kopen.

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:44

Ik ben het absoluut wel met Dees eens. Natuurlijk kan je veel veulens kopen waarvan de 'producent' droomde dat het een topper zou zijn. Maar als je zelf de mogelijkheden hebt om een veulen te houden waarom niet. Uit ervaring kan ik zeggen dat je uit een merrie waar niemand iets in ziet best leuke veulens kan fokken. Karakter komt naar mijn ervaring voor een groot deel bij de moeder weg want die voedt ze op. En als je nu veel liefhebberij aan deze merrie hebt maakt het je vast niet uit als je veulen 'slechts'een E-pony wordt. Of de medische problemen erfelijk zullen zijn blijft een gok maar of een gekocht veulen zich ontwikkeld tot een 100% gezonde 'topper' is net zo'n gok.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:51

Ik zou het niet doen denk ik...
Niet alleen omdat je misschien een veulen hebt dat van bij het begin niet goed is, maar ook omdat een dracht best zwaar is voor een merrie en flink wat extra belasting op de benen met zich meebrengt...
Naast de risico's met het veulen zelf heb je dus ook nog eens het risico dat je merrie zelf veel verslechterd (en ik vind bijna niets zo zielig als een merrie die haar eigen veulen amper kan bijhouden in het land)

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een leuk jong paardje of veulen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:52

Zolang je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat de aandoening NIET komt vanwege erfelijkheid, moet je niet gaan fokken. Je zet een leven op deze wereld die bij voorbaat al geen kans van slagen heeft.

HKO is wél erfelijk en wel voor 50%, dus niet met een hko merrie gaan fokken.

Manege Stegeman lust er dan wel worst van.. helaas.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:30

Niet doen joh, lekker een goed veulentje kopen, die koop je voor minder geld dan dat je er zelf ééntje moet fokken.

Mijn hoofdreden is de gesteldheid van het paard, artrose kán door overbelasting komen maar in jouw geval zal dit eerder door de groeiachterstand komen.

Als een paard van buiten niet goed groeit doet ie dat van binnen ook niet. Ze kan best hengstig worden maar je weet de gesteldheid van de baarmoeder etc. niet.

Waarom denk je trouwens dat ze een groeiachterstand heeft gehad? De moeder is onbekend, er kan wel een C ponietje achter zitten.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:09

De wetenschap is er nog niet 100% aan uit, of arthrose erfelijk is. Wat wel vaststaat is dat een "verkeerde" bouw arthrose in de hand werkt, en aangezien het veulen een hoop meekrijgt van de moeder is mijn overtuiging dat je niet met een arthrose paard moet fokken, maar alleen met 100% gezonde paarden. Ik zag net dat je paard ook ocd heeft (gehad) dat is sowieso wel erfelijk !

Daarbij is het zo dat overgewicht funest is voor paarden met arthrose, dus de dracht kan een heel moeilijke periode worden voor je merrie.

verder snap ik je helemaal, niets is leuker dan een veulen van je eigen paard ! Ik heb ook een geweldige merrie van nu 19 jaar (met al minstens 15 jaar arthrose- ook door een voedingsachterstand) en het liefst had ik ook een veulen van haar. Toch heb ik er een gekocht vorig jaar (veulen ) want nog zo'n paard zou NOG EENS 10 jaar van mijn leven afhalen (zorgen ) en dat kan ik niet meer aan (ondanks het feit dat het nog steeds goed gaat)

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:44

janderegelaa schreef:
Waarom denk je trouwens dat ze een groeiachterstand heeft gehad? De moeder is onbekend, er kan wel een C ponietje achter zitten.

De moeder zelf is wel bekend (had foto's enzo maar die zijn verloren gegaan ) maar haar verdere ouders zijn onbekend.
De vorige eigenaresse heeft contact gekregen met de fokker en ik ook trouwens, en ons werd verteld over de groeiachterstand: Bij de fokker heeft ze met een ander, erg dominant, veulen gestaan waardoor ze niet mocht eten van dat veulen. Ze hebben te laat actie ondernomen en de dierenarts erbij gehaald waardoor er al schade was aangebracht.

Misschien is ze ook niet groter geworden doordat ze op jonge leeftijd al eens een veulentje heeft gehad, terwijl ze echt broodmager was.
zie topic: viewtopic.php?f=114&t=566805

Trouwens daarna is ze in de manege gegooid en heeft daar 3 jaar ongeveer gelopen. Ze heeft daar alleen maar lopen bokken en steigeren, totdat de manege houder besloot om haar naar de slager te brengen. De vorige eigenaresse had haar toen godzijdank gekocht en is de eerste 2 maanden er alleen maar afgegooid (als je je handen al iets hoger hield begon ze te steigeren). Daarna kreeg ze het wel helemaal voor elkaar en heeft er eigenlijk alles eruit gehaald wat ze eruit kon halen (kampioen viertal, uiteindelijk tot M2 gekomen zou hierin ook naar de NK gaan maar door verkoop aan ons niet doorgegaan). Ze werd 7 dagen in de week hard getraind, maar ze is altijd (iets) scheef gebleven (heb ik althans op een aantal foto's gezien en ook op een filmpje die ik had gemaakt van haar en vita).

Op dit moment zijn we druk bezig om op de manier van Antoine de Bodt haar recht te richten en haar scheve bekken weer goed te krijgen. Dit is bijna al helemaal opgelost en sinds ze getraint wordt door Nakita loopt ze al geen pas meer kreupel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:33

Veulentje op de foto lijkt wel een vos en Inspekteur geeft geen vossen....

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:57

nou nu blijkbaar wel en waarschijnlijk heeft lavita een dominant gen ofzo iets voor de kleur vos (heb er wel iets over geleerd, maar ff iets te ingewikkeld voor mij hoor haha). En ik weet echt wel zeker dat ze gedekt is door Inspekteur