Wel, voor mij erg belangrijk en ik hoop dat ik anderen daarmee van wat info kan voorzien. Wie zet je als eerste buiten in de wei als je meer dan 1 paard hebt, als je ze maar één voor één tegelijk buiten kan zetten vanwege verschillende factoren.
Ik zet eerst Maxolo als eerste buiten in zijn eigen losgooiweide met dubbele rijen stroomdraden. Waarom? Als hij al een ander paard in de wei ziet, gaat hij lopen kl*ten. Ik voorkom liever problemen daarmee, want ik doe alles in mijn eentje en dan staat veiligheid bij mij voorop.
Dan zet ik Romy als eerste in de merriewei. Die durft toch niet bij de ingang te komen als ik er nog een ander paard bij laat. De tweede is dan Nikita die ik erbij doe. Ik doe dan het hek open en knip de lijn los en ze loopt zelf door het hek naar de wei. Maar pas op, want zo kunnen veel ongelukken gebeuren als ze erg jolig zijn en achteruit slaan bij een vreugdebok. Is mij al een keer overkomen namelijk bij een paard loslaten, sloeg omhoog bij een bok en zo tegen mijn bovenlip en neus aan --> ziekenhuisbezoek, bovenlip gehecht, foto van neus gemaakt, maar was gelukkig niet gebroken !!
Als derde zet ik er Sissi bij, de andere 2 komen niet bij het hek, heb ik dus geen last van dat ze bij de inloop staan, want die staan al lekker elkaar te borstelen. Sissi knip ik los van de lijn, doe het hek open en die rent dan naar de andere 2 toe. Romy wordt gelijk weggejaagd en Sissi en Nikita kunnen elkaar borstelen. Als Sissi er weer genoeg van heeft, gaat Nikita weer met Romy verder en gaat Sissi voor de neus van Maxolo dansen en gek doen.
Als ik ze weer uit de weide haal, dan doe ik eerst degene uit de wei die de hoogste in rangorde staat en dat is Nikita. Sissi wordt dan wel helemaal gek als ik Nikita er uithaal, maar daarom heb ik een dubbele veiligheid ingebouwd met extra schrikdraad, zodat ze niet gelijk het hek uit vliegen mochten ze toch per ongeluk meekomen met de ander, zie foto:

Dan haal ik Sissi eruit en dan Romy en als laatste Maxolo. Dit herhaalt zich iedere dag.
Als ik de paarden binnenhaal dan zorg ik ervoor dat er wat te eten ligt op stal, dan gaan ze altijd weer graag naar stal toe. Als ik Nikita als eerste op stal zet, moet ik goed uitkijken dat ze haar stal weer niet gelijk uitloopt. Ze willen namelijk altijd graag bij elkaar zijn. Soms sluit ik ook de bovendeur als Nikita erg onrustig is, ze kunnen er namelijk overheen springen als ze echt willen.
Als Sissi als laatste op stal staat om naar buiten te gaan, sluit ik ook weleens haar bovendeur, omdat ze graag bij elkaar willen zijn.
Als ik Sissi weer terug op stal zet loop ik tegenwoordig eerst een stukje door, omdat die anders veel te hard haar stal inloopt en dan onderuit gaat, is vorige week gebeurd dus. Ik zei nog voorzichtig, maar daar lag ze al. Tja, zo moet je af en toe weleens naar een oplossing zoeken die vaak ook weer heel simpel is. Als ik dan via de andere kant kom heb ik zelf meer ruimte om voor Sissi uit te lopen de stal in en blijft het veilig voor haar en mij, want dan hoef ik en Sissi geen scherpe bocht te maken.
Dan haal ik Romy op en dat gaat dan heel goed. Romy is nooit zo onrustig als ze nog alleen staat trouwens. Als laatste Maxolo, die is dan flink heen en weer aan het rennen, want zijn merries zijn weg. Hij loopt dan wel lekker relaxed mee uit de wei gelukkig en spuit hem vaak even af met de waterslang, zodat hij weer schone sokken heeft als hij op stal komt.
NB - Als ik 1 paard buitenzet, dan laat ik ze door het hek lopen en laat ze dan omdraaien met hun neus naar mij toe en met hun achterbenen van mij af, zodat ik ze veilig kan losmaken van het halstertouw. Ik doe dan een paar stappen terug en sluit het hek. Dit is de meest veiligste manier om een paard los te gooien.
Wat zijn jullie ervaringen ??
Doen jullie ook weleens iets stoms of onhandig zoals ik ??
als ik ze om en om doe dan balkt hij de hele buurt bij elkaar en gaat keihard heen en weer rennen. tegelijk gaat prima moet ik zeggen, geen prutsmuts onderweg.

*
)
komt in kletterende galop langsgestormd, snijdt de volbloed de pas af, rent andere stallen binnen,...