Afleren drinken bij de moeder van een (bijna) jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Afleren drinken bij de moeder van een (bijna) jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:15

Door medische omstandigheden loopt mijn jaarling (10 maanden) nog bij haar moeder en staat ze niet in de opfok. s Nachts staat ze gewoon in haar eigen stal.
Ze was volledig afgespeend en dronk niet meer bij haar moeder. Ging prima dus.
Moeder is echter drachtig en verwacht over 1.5 maand haar veulen. Kennelijk is de melkbar nu weer open gegaan, want dochter drinkt weer bij mams. Welliswaar stelt het niet veel voor gezien de hoeveelheid, maar ik ben toch bang dat ze straks de kostbare biest weglebbert.
Is die angst reeel, kan het inderdaad zo zijn dat het veulen straks de biest mist?
Apart zetten is eigenlijk niet echt een optie (dan moet ik ze om de beurt weiden, wat ik zonde vind).
Uiteraard gaan mijn gedachten uit naar uier insmeren met een vies goedje (olijfolie + peper bijv.), maar ik heb ook gedacht aan het bevestigen van prikkels aan haar halstertje, zodat mams het zeker niet meer leuk en goed vindt dat ze drinkt als ze in haar buik/uiers de prikkels voelt.
Wie heeft er ervaring met iets dergelijks en heeft een supertip?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:16

ik heb wel eens gehoord dat moeders de jaarling afstoot als ze een nieuw veulen krijgt. hoe dat zit met biest weet ik niet....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:48

Gewoon apart weiden, als het veulen er dan éénmaal is laat de moeder het niet meer toe. Je kunt natuurlijk ook een vriendje voor dr zoeken.

LDRD

Re: Afleren drinken bij de moeder van een (bijna) jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:53

Apart weiden is niet echt een optie Jan, helaas, de gelegenheid is er niet echt.
Als het echt niet anders is moet ik daarvoor iets bedenken (dan moeten ze maar ieder een halve dag naar buiten) natuurlijk maar vooralsnog wil ik haar eigenlijk het liefst het drinken afleren. Het vervelende is dat ze het dus niet meer deed, maar haar oude hobby nu ineens weer opgepakt heeft.
Ik ben er wel van overtuigd dat moeder haar wel afslaat als het veulen er is, want de eerste dagen moet ze toch niemand om haar kind heen hebben. Tot die tijd is het dus lastig.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:59

Je hebt toch van die korven voor paarden die niet te veel gras mogen eten? Is dat niks? Het is natuurlijk niet zo heel leuk, maar misschien een optie voor de laatste twee weken voordat het nieuwe veulen komt?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:49

de merrie stoot het andere veulen af, de bijna jaarling, omdat er weer een nieuw veulen komt, vind het een beetje raar dat je de jaarling er bij hebt gelaten, want wanneer het andere veulen er is, laat je ze dan nog steeds samen ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:59

Vind het eigenlijk zonde hoor dat je ze niet opnieuw afspeent .Je jaarling trekt je merrie opnieuw leeg en de moeder moet een veulen in de buik ook nog van al het nodige voorzien . Doe de wei desnoods in 2 stukken ,dat kan toch geen grote moeite zijn

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:00

In de natuur gebeurt het net zo, dus ik denk niet dat het kwaad kan i.v.m. biest. Mijn jaarling loopt ook gewoon bij haar mams in de wei, alleen blijft bij mijn merrie de melkbar gesloten (de jaarling hier probeert het ook nog af en toe). In ieder geval geen peper op de uiers smeren! Dat voelt de merrie namelijk ook en geloof me, het doet zeer. Ik zou het voor die anderhalve maand gewoon even aanzien. Mocht de jaarling erg veel drinken, dan moet je daar met voeren rekening mee houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:11

Gewoon zo laten, de merrie slaat de jaarling af als het veulen er is, en die krijgt dan dus ook niet de mogelijkheid om de biest af te snoepen. Kan ook zijn dat ze nog voordat het veulen geboren wordt afgeslagen wordt. (Hmmm, vreemde zin ). Wel inderdaad met voeren rekening houden.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:22

Marijkeeee schreef:
de merrie stoot het andere veulen af, de bijna jaarling, omdat er weer een nieuw veulen komt, vind het een beetje raar dat je de jaarling er bij hebt gelaten, want wanneer het andere veulen er is, laat je ze dan nog steeds samen ?

De jaarling loopt nog thuis vanwege medische reden, die kan de opfok jammer genoeg (nog) niet in. En ja, als het andere veulen er is gaan ze gewoon met z'n drieen op de wei.
Helaas is de wei in tweeen delen geen optie, want het is al niet bijzonder veel.
Maar is er niemand die echt ervaring hiermee heeft?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:25

Mijn ervaring is dat de merrie meestal wel afslaat op het moment dat het nieuwe veulen er is.

Dat van die pikkels heb ik ook wel eens gezien, maar of ik dat nu echt kan aanraden.......

Ik zou alleen als ik jou was niets op de uier doen, net als te veel schoonmaken is dat gewoon niet goed lijkt mij.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:30

Meestal is het idd zo dat de moeder het oudere veulen/jaarling niet meer toe zal staan te drinken. Als je je zorgen maakt dat de jaarling NU teveel zal drinken (wat best zou kunnen), zou je ook een lapje stof over de uier kunnen doen. Ik weet dat ze die hebben voor bv. paarden met eczeem (om dan aan de eczeemdeken vast te maken), maar dat ze ook los gebruikt kunnen worden om het afspenen met minder stress te laten verlopen. Jammer genoeg kan ik nu even niet op het merk komen....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:36

Een lapje stof? Klinkt als een aardige oplossing, maar hoe is dat bevestigd dan, het blijft niet spontaan hangen denk ik ?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:27

Bij ons op stal gaat het veulen na afspeentijd 's avonds in een aparte stal, maar overdag wel bij de merrie in de wei. Nu loopt er ook nog een veulen van vorig jaar bij haar terwijl ze in mei weer een veulen krijgt. Ook de twee jaar oudere zus van dat veulen loopt er nog bij in. Dit gaat elk jaar zo. je ziet dat de laatste veulens nog zo lang mogelijk proberen te drinken, maar zodra mams een nieuw veulen krijgt komen ze ECHT niet meer in de buurt hoor!

Dus ik denk niet dat het een groot probleem is, idd. En in de vrije natuur hebben ze ook geen opfokstallen waar oudere broertjes en zusjes naartoe gaan, dit zal zich ook wel redden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:44

Even voor de duidelijkheid, ik ben er ook niet bang voor dat ze nadat het nieuwe veulen er is nog drinkt, moeder slaat haar wel af dat staat wel vast voor mij haar kennende met veulen aan de voet.
Het gaat mij meer om de biest periode. Rondom de bevalling zal zich biest vormen. Ik vraag me dus ernstig af of ze vóórdat het andere veulen er is de kostbare biest zal wegdrinken, terwijl de biest van levensbelang is voor het veulen. Dat ze daarna een slokje mee zou drinken maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
Het gaat mij dus puur om de tijd kort voor de geboorte dan het nieuwe veulen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:49

Daar gaan we weer lekker over "vrije natuur " ...daar gaat het dan over een kudde en de andere groepsleden nemen de verstoteling op hier heeft het veulen geen maatjes dus gaat ie uit verveling terug aan de moeder zuigen . dat je niet veel respons krijgt van mensen die het meemaken is omdat de meeste wel zo slim zijn om op de juiste manier af te spenen ... er lopen nog bar weinig paarden in het wild mss moet je wel wat doc 's over wilde mustangs bekijken .Ik ken spijtig genoeg maar één voorbeeld en daar heeft de merrie tijdens het wegdrijvan van het vorig veulen zo hard gemept dat die er een gebroken been aan over hield en afgamaakt moest worden ..denk niet dat je daar zit op te wachten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:54

Als je zekerheid over de biest wil dan zal je of kunstbiest in huis moeten halen of in de eerste levensuren van je veulen het laten testen op antistoffe in bloed

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:02

Libke, het heeft bij ons niets met vrije natuur te maken, het is gewoon uit nood geboren dat ze er nog bij loopt, ik had het net zoals met al onze ander veulens veel liever gezien dat ze in de opfok stond. Het is niet anders. Binnen dat kader probeer ik de best mogelijke oplossing te zoeken.
Vooralsnog denk ik dat er weinig anders op zit dan de dames binnenkort afzonderlijk te weiden en dat betekent dat ze ieder maar een halve dag naar buiten kunnen ipv zoals nu van s morgens vroeg tot s avonds laat.
Tenzij er nog iemand komt die een supertip heeft ?

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:13

één s'nachts en één overdag kan je toch ook proberen .het wordt nu toch al warmer

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:27

Dat is niet echt een slecht optie, houd het zeker in gedachten.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:16

LDRD schreef:

Helaas is de wei in tweeen delen geen optie, want het is al niet bijzonder veel.
Maar is er niemand die echt ervaring hiermee heeft?

paarden zijn ruimte dieren, dat vergeten een boel mensen denk ik. Ik weet niet of jij bewust fokt, maar de ruimte heb je er dus niet voor om het welzijn van je paarden te waarborgen. Ze hebben er gewoon recht op en anders moet je geen paardenhouden en zeker niet fokken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:31

Dat maak ik zelf wel uit als je het niet erg vindt.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:36

Agerrits: ze vraagt om tips, niet om onnodig afgebekt te worden

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:44

Ik heb me vorig jaar door de veearts laten uitleggen hoe het nu zit met merries die lang melk laten stromen voor de bevalling en of het veulen dan wel genoeg biest binnen krijgt (of het er nu uit stroomt of dat het gedronken wordt maakt geen verschil lijkt me). Hij vertelde dat het pas biest wordt na de bevalling, dus de bevalling zorgt ervoor dat er biest gemaakt gaat worden. Dan zou die dus niet vantevoren verloren kunnen gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:58

Hee Nicole, bedankt voor je reactie.
Daar was ik nou dus met name benieuwd naar. En inderdaad, kan me ook voorstellen dat je je daarover zorgen maakt als de merrie voor de bevalling al veel melk laat lopen.
Stelt me in ieder geval een beetje gerust, wat niet wil zeggen dat ik niet toch maatregelen ga nemen.