Fries paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Fries paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 22:41

Nadat ik een tijdje heb lopen twijfelen of mijn volgende paard een Fries of een KWPNer moet worden, heb ik nu eindelijk de knoop doorgehakt! Het word een Fries!
Nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft in welke prijsklasse ik erin zou kunnen slagen er eentje naar mijn smaak te vinden.
Ik ben dan op zoek naar een 2-3 jarige hengst of ruin, minimaal 1.65m, wit mag, moet veel aanleg hebben voor dressuur. Papieren zijn minder belangerijk dan bewegingen. Liefst onbeleerd.
Iemand enig idee wat zoiets gaat kosten?

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:06

www.sporthorses.nl en dan links 'Friese paarden te koop' daar staan ze in alle soorten en maten.. Mss dat je daar kunt kijken?

Veel succes met een geschikte fries zoeken! x

zoek856

Re: Fries paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:13

Als je een fries wil vinden die groter is dan 1.65 moet je heel hard zoeken. De meeste friesen liggen tussen de 1.55 en 1.65. Denk er wel aan dat hoe groter het paard hoe sneller last van beenproblemen. Een fries kost best veel geld. Als je er een koopt die niet opgenomen mag worden in het stamboek betaal je ongeveer 5000 euro. Je moet goed zoeken. Als de fries wil heeft is het niet een orginele fries.

Libera schreef:
Nadat ik een tijdje heb lopen twijfelen of mijn volgende paard een Fries of een KWPNer moet worden, heb ik nu eindelijk de knoop doorgehakt! Het word een Fries!
Nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft in welke prijsklasse ik erin zou kunnen slagen er eentje naar mijn smaak te vinden.
Ik ben dan op zoek naar een 2-3 jarige hengst of ruin, minimaal 1.65m, wit mag, moet veel aanleg hebben voor dressuur. Papieren zijn minder belangerijk dan bewegingen. Liefst onbeleerd.
Iemand enig idee wat zoiets gaat kosten?

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:48

Ik bedoel niet heel veel wit, friezen met witte haren op het hoofd of zelfs een kolletje kunnen nog gewoon opgenomen worden in het stamboek hoor! Het zijn echt wel originele friezen, alleen soms goedkoper...Op marktplaats heb ik ook gekeken maar er staat bij veel paarden notk. of in overleg.

zoek856

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:07

Een heel klein beetje maakt niet uit. Ik zou gewoon bellen als er staat notk hebben wij ook gedaan en onze fries was ook niet zo prijzig omdat ze te klein was en wil je echt dat ze opgenomen wordt in het stamboek of moet hij alleen maar goede ouders hebben? Mijn advies gewoon bellen.

Libera schreef:
Ik bedoel niet heel veel wit, friezen met witte haren op het hoofd of zelfs een kolletje kunnen nog gewoon opgenomen worden in het stamboek hoor! Het zijn echt wel originele friezen, alleen soms goedkoper...Op marktplaats heb ik ook gekeken maar er staat bij veel paarden notk. of in overleg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:02

zoek856 schreef:
Als je een fries wil vinden die groter is dan 1.65 moet je heel hard zoeken. De meeste friesen liggen tussen de 1.55 en 1.65. Denk er wel aan dat hoe groter het paard hoe sneller last van beenproblemen. Een fries kost best veel geld. Als je er een koopt die niet opgenomen mag worden in het stamboek betaal je ongeveer 5000 euro. Je moet goed zoeken. Als de fries wil heeft is het niet een orginele fries.

De gemiddelde maat van een merrie 1.62/1.63 een ruin is vaak wat groter.
Friezen van rond de 1.70 zijn allang geen zeldzaamheid meer hoor

Over de prijzen durf ik niets te zeggen, eigenlijk hebben de meeste friezen een stamboekpapier en dan is het natuurlijk maar net wát voor een papier dat is. Kijk goed rond, dan krijg je wel een goede indruk! Ik denk dat dressuuraanleg wel een puntje is wat de prijs omhoog doet gaan, ook al zou die fries dan wat wit hebben (die kan dan best nog stamboek zijn want bv een kolletje is toegestaan!). Het is niet zo dat de prijs dan enorm kledert.

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:26

Ik weet van een friese hengst die laatst gemeten is op 1.69. Hij is vier jaar. Hoorde dat hij ook te koop is. Hij is zeer dressuurtypisch.
pb maar als je interesse hebt in hem voor de nummer vd eigenaar. Ik kan denk ik ook wel aan foto's komen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:09

als jij een echte luxe fries wilt heb je kans dat ze daar veel vragen, dit omdat het, het nieuwe fokdoel van het stamboek is.

Ruintjes van rond de 3 komen uit op een euro van 3000 a 5000. Je hebt kans dat ze ermee voor vragen als het een dressuurtallentje is. Kijk uit dat je niet te veel betaald en neem iemand mee die e verstand van heeft!

Waar je misschien iets meer betaalt maar gegarandeerd een goed paard koopt, die meestal voor je gezocht word moet je ff kijken op: http://www.pieterwijbenga.nl/frame.htm

zoek856

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:47

Misschien heb je ze wel steeds meer maar het stamboek is erg streng. Beenproblemen komen ook steeds meer voor.

Starbreeze schreef:
zoek856 schreef:

De gemiddelde maat van een merrie 1.62/1.63 een ruin is vaak wat groter.
Friezen van rond de 1.70 zijn allang geen zeldzaamheid meer hoor

Over de prijzen durf ik niets te zeggen, eigenlijk hebben de meeste friezen een stamboekpapier en dan is het natuurlijk maar net wát voor een papier dat is. Kijk goed rond, dan krijg je wel een goede indruk! Ik denk dat dressuuraanleg wel een puntje is wat de prijs omhoog doet gaan, ook al zou die fries dan wat wit hebben (die kan dan best nog stamboek zijn want bv een kolletje is toegestaan!). Het is niet zo dat de prijs dan enorm kledert.

zoek856

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:48

Je moet gewoon goed kijken en je paard laten keuren. Iemand meenemen die er veel verstand van heeft dan komt het meestal wel goed.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:27

zoek856 schreef:
Misschien heb je ze wel steeds meer maar het stamboek is erg streng. Beenproblemen komen ook steeds meer voor.

Wat bedoel je nu, friezen met wit of grotere friezen?
Bepaald wit is toegestaan en een merrie wordt bv pas ster als ze een bepaalde minimale maat heeft, er is geen maximum. En hoe je aan die info over beenproblemen komt weet ik ook niet wat voor beenproblemen bedoel je?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:17

volgens mij bedoeld ze dat grotere friezen eerder last hebben van beenproblemen.. mijn fries (voor foto's zie onderschrift..) is bijna 170 en heeft hele goeie benen.. Dat die gebroken is staat los van hoe sterk mn paard is..

vind het een vooroordeel gebasseerd op een mening en niet op feiten!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:04

ja ik ook, vandaar mijn vragen

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:14

Ja ik dacht ook dat er alleen een min. maat was! 155 voor merries en 159 voor hengsten toch? Ik zal eens wat gaan rondkijken op die sites die jullie noemden, dan weet ik hoelang ik nog door moet met sparen!

@ merelberfe: Ik ben nog maar net begonnen met sparen, dus zal waarschijnlijk pas over een paar maanden echt tot aankoop over kunnen gaan.

Bedankt voor jullie reacties!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:29

Starbreeze schreef:
zoek856 schreef:

Wat bedoel je nu, friezen met wit of grotere friezen?
Bepaald wit is toegestaan en een merrie wordt bv pas ster als ze een bepaalde minimale maat heeft, er is geen maximum. En hoe je aan die info over beenproblemen komt weet ik ook niet wat voor beenproblemen bedoel je?

De grotere Friesen bedoelt zo uit haar verhaal te lezen. Maar ze zegt ook dat ze er erg steng zijn. Nou sorrie hoor maar echt niet streng genoeg! Er zijn wel vaker Friesen met beenproblemen. En er komt de laatste tijd ook veel eczeem voor. Ik vind dat ze met het fokken strenger moeten worden. Niet alleen op het exterieur en gangen letten maar ook op benen. Vind het echt kei gave paarden. Wens de topic starter heel veel suc6 naar het vinden van haar nieuwe paard

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:30

Dus jij denkt dat er op keuringen niet op de benen gelet wordt???
Think again!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:01

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 22-03-22 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:44

Er wordt juist op eventuele beengebreken gekeurd en dat is ook één van de meest voorkomende redenen waarom paarden niet in het stamboek worden opgenomen.
Een kolletje is toegestaan, een sneb niet!
Het is dus blijkbaar strenger dan jij denkt/weet.......

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:22

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 22-03-22 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:42

als de ouders van het paard allebij stamboekfriezen zijn word ti zowiezo opgenomen in het veulenstamboek.. Dat wil niet zeggen dat die daarna ook word opgenomen in het echte stamboek!

Er staan idd paarden in het veulenstamboek met aftekeningen of beengebreken..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:42

horseyfries schreef:
Dus jij denkt dat er op keuringen niet op de benen gelet wordt???
Think again!

Mensen denken wel meer rare dingen over "ons" stamboek

Libera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 02:37

Ik dacht inderdaad ook dat een sneb niet mag. Maar zelf vind ik het niet erg als mijn paard het zou hebben want het gaat mij vooral om de dressuur en niet om het fokken. Wat ook de reden is dat ik een grote ga zoeken want ik ben zelf vrij lang en anders is het geen gezicht

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:38

Een klein kolletje is toegestaan bij een merrie, een wit plekje in de hoef ook maar meer niet. Bij hengsten mag dit weer niet.

Hoe lang ben je!? Ik ben zelf bijna 190 en heb een fries van 167/169, ze is vrij grof en ik vind het persoonlijk een mooie combi! voor foto's moet je ff in mn onderschrift kijken..

Lavanya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:20

he libera jij woont toch in de VS of was jij dat niet?
Ik ben wel een paar keer op friezenkeuringen geweest, en daar zag ik helemaal geen paarden met wit, alleen maar een kolletje. Maar verder heb ik er niet zo'n verstand van dus;)

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:11

eros_rulezz schreef:
Ik ben wel een paar keer op friezenkeuringen geweest, en daar zag ik helemaal geen paarden met wit, alleen maar een kolletje.

waarscheinlijk omdat je niet met een paard naar de keuring gaat als je weet dat ti niet word opgenomen omdat ti teveel wit heeft.. of denk jij dat het een andere reden heeft?