Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Libera schreef:Nadat ik een tijdje heb lopen twijfelen of mijn volgende paard een Fries of een KWPNer moet worden, heb ik nu eindelijk de knoop doorgehakt! Het word een Fries!
Nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft in welke prijsklasse ik erin zou kunnen slagen er eentje naar mijn smaak te vinden.
Ik ben dan op zoek naar een 2-3 jarige hengst of ruin, minimaal 1.65m, wit mag, moet veel aanleg hebben voor dressuur. Papieren zijn minder belangerijk dan bewegingen. Liefst onbeleerd.
Iemand enig idee wat zoiets gaat kosten?
Libera schreef:Ik bedoel niet heel veel wit, friezen met witte haren op het hoofd of zelfs een kolletje kunnen nog gewoon opgenomen worden in het stamboek hoor! Het zijn echt wel originele friezen, alleen soms goedkoper...Op marktplaats heb ik ook gekeken maar er staat bij veel paarden notk. of in overleg.
zoek856 schreef:Als je een fries wil vinden die groter is dan 1.65 moet je heel hard zoeken. De meeste friesen liggen tussen de 1.55 en 1.65. Denk er wel aan dat hoe groter het paard hoe sneller last van beenproblemen. Een fries kost best veel geld. Als je er een koopt die niet opgenomen mag worden in het stamboek betaal je ongeveer 5000 euro. Je moet goed zoeken. Als de fries wil heeft is het niet een orginele fries.

Starbreeze schreef:zoek856 schreef:Als je een fries wil vinden die groter is dan 1.65 moet je heel hard zoeken. De meeste friesen liggen tussen de 1.55 en 1.65. Denk er wel aan dat hoe groter het paard hoe sneller last van beenproblemen. Een fries kost best veel geld. Als je er een koopt die niet opgenomen mag worden in het stamboek betaal je ongeveer 5000 euro. Je moet goed zoeken. Als de fries wil heeft is het niet een orginele fries.
De gemiddelde maat van een merrie 1.62/1.63 een ruin is vaak wat groter.
Friezen van rond de 1.70 zijn allang geen zeldzaamheid meer hoor
Over de prijzen durf ik niets te zeggen, eigenlijk hebben de meeste friezen een stamboekpapier en dan is het natuurlijk maar net wát voor een papier dat is. Kijk goed rond, dan krijg je wel een goede indruk! Ik denk dat dressuuraanleg wel een puntje is wat de prijs omhoog doet gaan, ook al zou die fries dan wat wit hebben (die kan dan best nog stamboek zijn want bv een kolletje is toegestaan!). Het is niet zo dat de prijs dan enorm kledert.
zoek856 schreef:Misschien heb je ze wel steeds meer maar het stamboek is erg streng. Beenproblemen komen ook steeds meer voor.

Starbreeze schreef:zoek856 schreef:Misschien heb je ze wel steeds meer maar het stamboek is erg streng. Beenproblemen komen ook steeds meer voor.
Wat bedoel je nu, friezen met wit of grotere friezen?
Bepaald wit is toegestaan en een merrie wordt bv pas ster als ze een bepaalde minimale maat heeft, er is geen maximum. En hoe je aan die info over beenproblemen komt weet ik ook niet wat voor beenproblemen bedoel je?

horseyfries schreef:Dus jij denkt dat er op keuringen niet op de benen gelet wordt???
Think again!

eros_rulezz schreef:Ik ben wel een paar keer op friezenkeuringen geweest, en daar zag ik helemaal geen paarden met wit, alleen maar een kolletje.