Wat betekent VB in stamboek predikaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Wat betekent VB in stamboek predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:57

Hallo,

misschien een beetje een domme vraag, maar ik was laatst op paardenfokken.nl en daar ben ik bezig geweest met de afstammelingen van mijn merrie, ik heb heel veel kunnen achterhalen. maar nu zag ik dat mijn merrie een VB merrie is ?!?!? wat is dat? de moeder van mijn merrie is ook VB de moeder daar van is Ster. wat kan VB betekenen? ik ben hier helemaal niet in thuis maar ik probeer zoveel mogelijk te achterhalen. Wie kan mij helpen? alvast bedankt!

jubeltje

Re: Wat betekent VB in stamboek predikaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:58

Veulenboek betekend dat.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:59

okee, bedankt! en wat houd dat dan in.. .. schaam schaam..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:08

Veulenboek betekend dat ze nog nooit op de keuring is geweest en dus ook niet opgenomen in het stamboek! Wil je haar op laten nemen in het stamboek en eventueel ster laten verklaren moet je haar opgeven voor de stamboekopnamen, voor meer info daarover kun je kijken op www.kwpn.nl
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:10

Veulenboek betekent dat de merrie niet op een stamboekkeuring is geweest. Alle merries met een goedgekeurde kwpn-hengst vader en een moeder die ingeschreven is bij kwpn is in eerste instantie veulenboekmerrie. Als je er mee naar de keuring gaat kunnen ze ster verklaard worden of als ze daar (nog) niet goed genoeg voor is gewoon stamboek. Je kunt verder van alles lezen over predikaten op de KWPN-site --> KWPN --> Fokkerij --> Stamboekrichtlijnen.

Mijn vroegere E-pony had bv. geen goedgekeurde vader (was eigen hengst) maar moeder was wel in stamboek van KWPN opgenomen en die E-pony stond toen ingeschreven in het hulpveulenboek.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 10:12

MENSEN HÁRTSTIKKE BEDANKT!! ik ga het allemaal eens even napluizen op kwpn en wie weet toch nog eens naar de keuring..

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:18

DresslOver schreef:
MENSEN HÁRTSTIKKE BEDANKT!! ik ga het allemaal eens even napluizen op kwpn en wie weet toch nog eens naar de keuring..

Gaat het om die welthitt merrie?
In dat geval zou ik zeker een keer naar de keuring gaan

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:27

jarrah schreef:
DresslOver schreef:

Gaat het om die welthitt merrie?
In dat geval zou ik zeker een keer naar de keuring gaan

Paard was wel opgegeven voor de keuring vorig jaar, maar blijkbaar niet geweest: http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/ ... boxtel.pdf

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:45

Vb kan ook betekenen dat ze wel op keuring zijn geweest, maar niet stamboekwaardig zijn bevonden.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:47

Sammie schreef:
Vb kan ook betekenen dat ze wel op keuring zijn geweest, maar niet stamboekwaardig zijn bevonden.

Dan moet op ie 3 benen lopen.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:55

ceasario schreef:
Sammie schreef:

Dan moet op ie 3 benen lopen.

Ja idd, ik help nu 4 jaar op de stamboekkeuringen van het kwpn en ik heb volgens mij maar 1 keer meegemaakt dat er 1 niet stamboekwaardig werd bevonden en dat was omdat die zó atactisch was dat die zich tegen de kant aan liet vallen! Verder heb ik weleens meegemaakt dat sommigen op exterieur echt maar netaan die 50 punten kregen, maar zelfs dat gebeurt niet vaak!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:21

Verola T is wel op keuring geweest.....

Op de onderstaande link staat zij als 62 ext en 61 bewegen te boek...164 hoog...

dus zij moet wel in het stamboek opgenomen zijn....lijkt mij...

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/stamboekkeuringen/res_04072005_nistelrode.pdf

Dus merrie moet er wel super voor staan, om voor graadverhoging (ster) in aanmerking te komen...

Ik zou deze merrie eerst in de sport uitbrengen, bv dus sportpredikaat erop( Z2 dres geloof ik.) , en dan nog een keer aanbieden, dan is de kans misschien het grootst dat je merrie ster word...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:07

Kan ze gewoon het papiertje omruilen hoor.
Heb even de foto's gekeken en mijn vermoeden is dat ze gewoon door een particulier klaar gemaakt is en daarom van die lage punten heeft. Daarmee wil ik niet alle particulieren over één kam scheren maar feit is wel dat het ondertussen gewoon een professionele tak van de paarden is geworden om ze klaar te maken voor de keuring.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:39

nou, ik ben dus weer heel wat wijzer geworden over mijn merrie.. ik heb haar gekocht in december, ze is toen al ingereden geweest, maar weer in de wei gezet. daarna ben ik er weer mee begonnen. ik wist niet dat ze op de keuring is geweest. ze is door de fokker z'n zus (? zoiets is mij verteld) zadelmak gemaakt, aan het rijden was ook te merken dat dit niet al te best is gebeurt........ maar ik ben hélemaal niet thuis in de fokkerij.. is dat goed of slecht 164..?? en 62 voor exterieur en 61 voor beweging..?? ik weet is misschien een beetje dom.. wel grappig dat jullie hier nou allemaal informatie op zitten te duiken over mijn merrie .. als iemand mij nog verder kan helpen héél erg graag.. !!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:40

janderegelaa schreef:
Kan ze gewoon het papiertje omruilen hoor.
Heb even de foto's gekeken en mijn vermoeden is dat ze gewoon door een particulier klaar gemaakt is en daarom van die lage punten heeft. Daarmee wil ik niet alle particulieren over één kam scheren maar feit is wel dat het ondertussen gewoon een professionele tak van de paarden is geworden om ze klaar te maken voor de keuring.

waar zag jij die foto's staan btw.. ??

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:45

ooh en ze is trouwens álles behalve atactisch.. hehe.. ze heeft juist heeeel veel tact..

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:46

hehe dat ene wat ik in mijn eerste berichtje zet.. is dat goed 164 .. laat maar.. beetje blond.. maar dat 62 en 61 voor ext en beweging.. is dat goed... ??

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:48

164 is de stokmaat btw.....

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:53

jaa ik had hem al door sigrid.. achjaah.. blond hea... schaam schaam..

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:08

DresslOver schreef:
hehe dat ene wat ik in mijn eerste berichtje zet.. is dat goed 164 .. laat maar.. beetje blond.. maar dat 62 en 61 voor ext en beweging.. is dat goed... ??

Je hoeft er iig niet wakker van te liggen hoor , maar voor sterverklaring is voor exterieur minstens 68 nodig en een totaal van 140

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:12

62 voor exterieur en 61 voor beweging is nu niet echt om over naar huis te schrijven. Maar wel voldoende voor stamboek volgens mij. De eis is minimaal 68 voor exterieur en 72 voor beweging. Om alsnog ster te worden zal je merrie dus wel dusdanig meer punten moet scoren, zeker omdat volgens de vorige resultaat bij de jury bekend (maar dit weet ik niet zeker). Je kunt het altijd proberen!

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:58

Ja idd, ik help nu 4 jaar op de stamboekkeuringen van het kwpn en ik heb volgens mij maar 1 keer meegemaakt dat er 1 niet stamboekwaardig werd bevonden en dat was omdat die zó atactisch was dat die zich tegen de kant aan liet vallen! Verder heb ik weleens meegemaakt dat sommigen op exterieur echt maar netaan die 50 punten kregen, maar zelfs dat gebeurt niet vaak!

Volgens mij waren ze afgelopen jaar in limburg dan wel erg streng. Ik heb namelijk een zeer leuke merrie om te zien van Haarlem. We zijn met haar naar de merriekeuring in Wanssum geweest en daar is ze niet in het stamboek opgenomen vanwege een afwijkende beenstand. Ze staat erg bokbenig en daardoor ook iets frans. Het is verder een mooie merrie om te zien en dat werd ook gezegd. Alleen vanwege haar afwijkende beenstand heeft zei maar 48 punten voor exterieur gekregen. Bewegen kan de merrie goed en springen ook, ze heeft Z gesprongen en spring met een hele goede techniek.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:01

bovenste stuk tekst is dus van Jarrah. En daaronder is een reactie op dat stuk. Sorry weet ff niet hoe het anders moet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:04

sophie83 schreef:
bovenste stuk tekst is dus van Jarrah. En daaronder is een reactie op dat stuk. Sorry weet ff niet hoe het anders moet.

Dan moet je op de 'quote' knop drukken
Ik bedenk me nu net dat er idd wel vaker paarden uitgegooid zijn, maar omdat ik altijd binnen sta bij vrijspringen en paarden met verkeerde beenstanden e.d. worden er vaak buiten al uitgegooid, de meesten hoeven dan niet eens de baan in, dus zie ik ze ook niet
Die atactische hadden ze buiten niet kunnen zien, dus vandaar dat ik dat wel heb meegekregen!
Sorry hiervoor

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:38

Oke bedankt, weet ik dat ook weer voor de volgende keer.

Onze merrie mocht onderdaad ook niet meer in de baan om vrij te bewegen en te springen. Echt jammer van de merrie want zonder die benen was ze volgens meerdere sterwaardig.