Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nrps

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nrps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:59

Hallo,

Ik ben voor mijn beide merries op zoek naar een geschikte hengst, maar dat valt nog niet mee om te kiezen tussen alle hengsten. Ik heb wel bij het KWPN nagevraagd welke het beste bij de merries passen dus dat vermeld ik ook nog even.
Beide merries zijn nog niet eerder gedekt.
Gewenste kleur van het veulen: het liefst geen schimmel of vos.
Wie heeft hier meer “verstand” van en ervaring, en kan me hiermee helpen?

** Merrie 1 is een KWPN merrie van 5 jaar, donkerbruin en 1.60 hoog.
Vader: Krack C
Moedersvader: Jazz
Deze merrie is vorig jaar op de stamboekkeuring verschenen en is daar opgenomen in het stamboek maar scoorde helaas niet zo hoog.
Exterieur: 62
Beweging: 66 (stap: 68, draf: 65 en galop: 67)
Opmerkingen van de jury waren: ruime stap, veel techniek.
Mag een langer zweefmoment hebben, mag meer formaat hebben, mag meer lengte hebben, ze is laag op de benen (kortbenig), hals te kort.

Ze heeft een hengst nodig die heel sterk moet zijn in de bovenlijn, zoal je leest moet er nogal wat gecompenseerd worden.  Ze is vrij klein, smal gebouwd en heel atletisch. (echt een prima ballerina)
Ze is qua rijden heel makkelijk maar in de omgang wel dominant.

** Merrie 2 is een NRPS merrie van 7 jaar, donkerbruin, wit kolletje, 1.63 hoog.
Vader: Slogan
Moedersvader: Boden’s Ride XX
Deze merrie is totaal anders gebouwd dan de kwpn merrie, deze is veel breder gebouwd en lijkt niet op een “nrps” type maar meer op een Hannover.

Ze loopt echt als een bulldozer, heel zwaar en groot. Van sierlijk en lichtvoetig lopen heeft ze nog nooit gehoord Ze heeft een groot hoofd en een grote neus/mond (bit is 14,5 cm)
Ze is qua rijden echt een tutje die onder het werk vandaan wil komen en tegenover andere paarden is ze onderdanig.

Het kwpn raadde me de volgende hengsten aan voor beide merries: (beetje vreemd omdat ze zo totaal anders zijn gebouwd, maar goed)
1. Rhodium
2. Uptown
3. Uphill
4. Rousseau

Voor beide merries wil ik een goedgekeurde hengst zodat ze in het hoofdstamboek komen.
Voor de 1e merrie wil ik zeker een goede omdat ze al zo’n mooi papier heeft, in ieder geval een kwpn hengst dus. Rhodium is al zo’n € 1.000,- dekgeld incl. en dat vind ik al aardig veel centjes. Maar dat heb ik er dan wel voor over.
Voor de 2e merrie wil ik een goedkopere hengst, mag zowel KWPN als NRPS (liefst deze) zijn maar dan wel onder de € 500,- aan dekgeld.

Bij het NRPS zag ik de volgende nieuwe hengsten maar daar weet ik de dekprijzen helaas niet van:
- Fidelio
- Florett As
- Genesis
- Reflexion
- Sandro’s Match
- Scorpio

Populaire hengsten van het NRPS die ze me hebben doorgegeven zijn momenteel:
Rubiquil, Triple, Lorentzio, Aachen en Bachelor.

Wie oh wie heeft er suggesties voor me?

Hieronder even wat foto’s van mijn meiden.

Keuring merrie 1 (kwpn):
Afbeelding

Strand merrie 1 (kwpn):
Afbeelding

Keuring merrie 2 (kwpn):
Afbeelding

Strand merrie 2 (kwpn):
Afbeelding

Allebei met endurance
Afbeelding

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:38

Tjong.
Dat is niet zulk optimaal merriemateriaal om mee te gaan fokken.
Je wilt wel heel veel compenseren in merrie nummer 1. Weet je zeker dat je 1.000 euro dekgeld + 3 jaar opvoeding a 1500 euro per jaar = 5.500 euro wilt investeren in waarschijnlijk een veulen die niet zal uitgroeien tot de 100% verbetering op de merrie waarop je hoopt?

Misschien als je perse een eigen veulentje voor eigen gebruik wilt fokken, dat je hiermee moet doorzetten... maar commercieel gezien zijn je merries niet zo heel interessant. Dat je het maar weet...

Mijn suggesties: op die eerste merrie zou ik een zware jongen zetten. De merrie zelf zit matig in de bovenlijn, dus kies een hengst met veel vlees. Rousseau is geen optie, want die geeft luxe. Voor die merrie denk ik aan Montecristo of zijn zoon Ro-Lex, en dan maar flink hopen op een hoogbeniger veulen.

Merrie nummer 2, daar wil je braaf bloed bij. Zeker geen Ferro oid, maar denk meer aan zo'n luxe Duitse jongen. Die Duitse dressuurhengsten (zoals Florestan en Sandro Hit) zijn zeer deftig in de hoge benen en weinig romp, en vaak krijg je er een heel aardig snoetje bij.
Maar zie ik het goed op de standfoto: heeft deze merrie overhoef? Wat zie ik daar op alle kroonranden voor verdikking?

Dekgeld van 500 euro is minimaal, maar moet lukken. Er zijn prima hengsten binnen het NRPS bestand die voor 500/650 euro beschikbaar zijn.
Ga niet met deze merries dekken als je niet zeker weet dat ze helemaal gezond zijn.

ursamajor

Re: Wie weet de perfecte hengst voor mijn 2 merries -kwpn/nr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:57

Excuseer mijn directheid, maar beter direct dan volgend jaar of later met onverkoopbaar spul te blijven zitten: niet dekken.

Zonder de stam te kennen moet er wel een wereldkampioen uit de moeder van deze merrie komen om het interessant te maken.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:39

ursamajor schreef:
Zonder de stam te kennen moet er wel een wereldkampioen uit de moeder van deze merrie komen om het interessant te maken.

Ach, er zijn er heel veel die niet verder kijken dan dan Krack en Jazz, zet er Gribaldi op en je hebt een hoop penny-meisjes die kwijlend naar het paardje zullen kijken...

Zitten er een beetje predikaten in de merrielijn?

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:27

Je vraagt nogal wat qua verbetering, welke richting wil je fokken, dressuur, springen of all round. Ik zie dat er ook endurance met de merries wordt gereden. Maar mag ik vragen waarom je met deze merries zo graag wilt fokken. Zijn de merries röntgenologisch gekeurd? Zelf fok ik ook, maar ik stel hoge eisen aan de fokmerries. Ze moeten zich in de sport hebben bewezen en moeten minimaal ster zijn en goed op de röntgenfoto's, anders fok ik er niet mee. Niet voor een evt. verkoop, maar ook niet voor eigen gebruik. Als ik jou was zou ik eerst nog eens goed nadenken, het fokken van een veulen is vaak duurder dan er een kopen. Als je een veulen koopt zie je tenminste wat je koopt, bij fokken moet je nog maar afwachten wat je krijgt.
Persoonlijk zou ik adviseren niet met deze merries te fokken, dit om teleurstelling te voorkomen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:10

Margreetje schreef:
Hallo,

Ik ben voor mijn beide merries op zoek naar een geschikte hengst, maar dat valt nog niet mee om te kiezen tussen alle hengsten. Ik heb wel bij het KWPN nagevraagd welke het beste bij de merries passen dus dat vermeld ik ook nog even.
Beide merries zijn nog niet eerder gedekt.
Gewenste kleur van het veulen: het liefst geen schimmel of vos.
Wie heeft hier meer “verstand” van en ervaring, en kan me hiermee helpen?

** Merrie 1 is een KWPN merrie van 5 jaar, donkerbruin en 1.60 hoog.
Vader: Krack C
Moedersvader: Jazz
Deze merrie is vorig jaar op de stamboekkeuring verschenen en is daar opgenomen in het stamboek maar scoorde helaas niet zo hoog.
Exterieur: 62
Opmerkingen van de jury waren: ruime stap, veel techniek.
Mag een langer zweefmoment hebben, mag meer formaat hebben, mag meer lengte hebben, ze is laag op de benen (kortbenig), hals te kort.

Ze heeft een hengst nodig die heel sterk moet zijn in de bovenlijn, zoal je leest moet er nogal wat gecompenseerd worden.  Ze is vrij klein, smal gebouwd en heel atletisch. (echt een prima ballerina)
Ze is qua rijden heel makkelijk maar in de omgang wel dominant.

** Merrie 2 is een NRPS merrie van 7 jaar, donkerbruin, wit kolletje, 1.63 hoog.
Vader: Slogan
Moedersvader: Boden’s Ride XX
Deze merrie is totaal anders gebouwd dan de kwpn merrie, deze is veel breder gebouwd en lijkt niet op een “nrps” type maar meer op een Hannover.

Ze loopt echt als een bulldozer, heel zwaar en groot. Van sierlijk en lichtvoetig lopen heeft ze nog nooit gehoord Ze heeft een groot hoofd en een grote neus/mond (bit is 14,5 cm)
Ze is qua rijden echt een tutje die onder het werk vandaan wil komen en tegenover andere paarden is ze onderdanig.

Het kwpn raadde me de volgende hengsten aan voor beide merries: (beetje vreemd omdat ze zo totaal anders zijn gebouwd, maar goed)
1. Rhodium
2. Uptown
3. Uphill
4. Rousseau

Voor beide merries wil ik een goedgekeurde hengst zodat ze in het hoofdstamboek komen.
Voor de 1e merrie wil ik zeker een goede omdat ze al zo’n mooi papier heeft, in ieder geval een kwpn hengst dus. Rhodium is al zo’n € 1.000,- dekgeld incl. en dat vind ik al aardig veel centjes. Maar dat heb ik er dan wel voor over.
Voor de 2e merrie wil ik een goedkopere hengst, mag zowel KWPN als NRPS (liefst deze) zijn maar dan wel onder de € 500,- aan dekgeld.

Bij het NRPS zag ik de volgende nieuwe hengsten maar daar weet ik de dekprijzen helaas niet van:
- Fidelio
- Florett As
- Genesis
- Reflexion
- Sandro’s Match
- Scorpio

Populaire hengsten van het NRPS die ze me hebben doorgegeven zijn momenteel:
Rubiquil, Triple, Lorentzio, Aachen en Bachelor.

Wie oh wie heeft er suggesties voor me?

Hieronder even wat foto’s van mijn meiden.

Sandro's Match blijft in mijn ogen te hoog met zijn kruis en daalt dus niet met de achterhand. Wel goed bewegen. Tevens is de ruglijn niet opperbest. idem heb je bij Fidelio.

Scorpio zal je denk ik niet meer kunnen gebruiken want hij staat te koop op de future Sales bij Vanolst (idem als Diadem).

Van de veulens die ik gezien heb fokt de hengst Radetzky luxe, en vooral zijn fantastische luxe koppie ook. Hoogbenige veulens ook.
Radetzky was ook op de hengstenshowdag en was de dressuurtopper van de laatste verrichtingtest.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:39

Bedankt voor al jullie recties.
Ik heb ook liever dat jullie eerlijk zijn hoor, beter dan dat ik er achteraf achter moet komen.

Mijn kwpn merrie heeft echt een super papier gewoon, het is echt flink balen dat ze niet zo is geworden zoals ze op het papier staat.
Moeder is keur en er zitten ook allemaal predikaten achter. Mocht iemand de preciese namen willen weten dan kan ik die eventueel nog wel plaatsen.
Ik las in de IDS dat het mogelijk is dat een merrie niet de voordelen van de genen heeft dooregekregen maar de nadelige. Zou je dat dan niet meer naar voren kunnen halen in het toekomstige veulen?
Vorig jaar had ik al contact opgenomen met het KWPN en die vertelde me ook dat ik er maar eens goed over na moest denken omdat ze op de keuring niet zo "bijzonder" werd bevonden. Maar als ik besloot om het wel te doen dan zou hij er wel een hele goede hengst op zetten voor verbetering.
De man die mij nu heeft geadviseerd vond het een heel goed papier (misschien heeft hij wel niet verder gekeken dan dat???) en zag geen problemen om met haar te fokken.

De kwpn merrie wil ik in de dressuurrichting houden omdat ze al volledig dressuurgericht is. Rhodium vind ik een erg mooie hengst, maar word die nog veel ingezet momenteel of is het al een wat "oudere" hengst?
Voor de NRPS zou ik all-round kiezen, maar wel een fijn gebouwd paard met een luxe hoofdje.
Beide paarden zijn niet rontgologisch gekeurd.

Van de kwpn merrie wil ik toch echt wel een veulentje fokken, bij de NRPS heb ik nog mijn twijfels. Vooral omdat ze "onbekend" bloed heeft en ook om haar beenwerk.
Goed opgelet Dees, ze heeft geen verdikking op de kroonrand maar wel heeft ze rechtsvoor een steile hoef. (je kan het bijna een bokvoet noemen) en ook heeft ze een paar kleine schiefels. Ik weet niet tot in hoeverre dit erfelijk is voor een veulen?

Ik vind het best moeilijk om hier een beslissing over te maken omdat ik hier verder nog geen ervaring mee heb maar het wel erg graag wil. Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van mijn paarden.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:54

Ik ga met Dees mee,
Rhodium zal overigens wel maat toevoegen, maar geen lengte.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:59

petraaken schreef:
Van de veulens die ik gezien heb fokt de hengst Radetzky luxe, en vooral zijn fantastische luxe koppie ook. Hoogbenige veulens ook.
Radetzky was ook op de hengstenshowdag en was de dressuurtopper van de laatste verrichtingtest.

Foei, u bent reclame aan het maken

Ik dacht dus ook aan 1 bv Rubiquil en 2 wellicht Radetzky.
Wanneer je tijd en zin hebt is 9 april een hengstenshow bij v. Bommel in Aarle Rixtel. Vorig jaar waren Rubiquil en Radetzky daar allebei.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:03

Margreetje, zou je in www.paardenfokken.nl eens de volledige stamboom van je KWPN-merrie in willen vullen en hier de link willen plaatsen? En heb je misschien nog een foto waarop de merrie goed van de zijkant te zien is, liefst met het hoofd omhoog. De foto van haar op de keuring flatteerd niet echt, op de foto onder het zadel vind ik het toch wel een erg leuk paardje.
Je moet niet vergeten dat de KWPN-keuring maar een momentopname is en dat het KWPN over het algemeen erg veel moeite heeft om voorbij de maat van 1.60m te kijken. Dat de hals tekort zou zijn verbaast me nogal

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:11

Je kan ook beide merries verkopen en er een merrie met een goed exterieur en een goed papier voor terug kopen. Fok je daar een veulen mee.

Het veulen krijgt toch vaak meer van de merrie mee dan van de hengst. Het risico zou mij te groot lijken. Straks zit je met 4 paarden die niet aan de wensen voldoen.

En een paard dat niet kan bewegen en tekortkomingen in het exterieur heeft raak je aan de straatstenen niet kwijt. Niet echt een fijn toekomstbeeld voor de toekomstige veulens.

Al kan een merrie nog zo'n goed papier hebben, je ziet het aan je eigen merrie: het is geen garantie voor een goed paard.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:47

Irmaz, ik ga vanavond even voor je aan de slag.
Zal even kijken of ik nog wat betere foto's voor je heb. Dat van het kwpn is inderdaad waar, want ik hoorde ze al zeggen: "dat is een kleintje"...... We hebben haar thuis op een betonnen ondergrond gemeten en kwamen op 1.62, daar gingen ze haar meten op een schelpenpad!!! en heeft me gematst met 1.60 want dat was ze volgens hem net niet.

Geeft Rubiquel ook meer massa door?

De merries verkopen?
Hi hi, je hebt het wel over mijn kindjes hoor. Vooral "mijn" kwpn-ertje is gewoon een lekker pittig ding en wil ik echt niet verkopen hoor. De NRPS-er word bereden door mijn vriend dus verkopen gaat ook niet. Daarnaast rijden we er ook nog endurance mee en dat gaat best lekker.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:01

Margreetje schreef:
Vooral "mijn" kwpn-ertje is gewoon een lekker pittig ding en wil ik echt niet verkopen hoor. De NRPS-er word bereden door mijn vriend dus verkopen gaat ook niet. Daarnaast rijden we er ook nog endurance mee en dat gaat best lekker.

Maar wat is dan je doel van het fokken van twee veulens? Als je graag een veulen wil hebben kan je ook een goed veulen kopen.

Ik zou er goed over nadenken of je wilt gaan FOKKEN of VERMEERDEREN

Tegenwoordig zijn er zoveel goede paarden te koop, dat je een paard met tekortkomingen of waar weinig in zit niet makkelijk kwijtraakt. Bij jou paarden moet behoorlijk wat gecompenseerd worden en het risico dat het veulen niet aan de wensen (van jou of toekomstige kopers) gaat voldoen is groot. En ik neem aan dat je geen paarden wil gaan fokken die uiteindelijk in een manege (of erger) zullen belanden omdat er geen markt voor is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:33

met beide merries zou ik nooit fokken... en al helemaal niet als de merrie ook nog een bokkehoef heeft..dit is nl erfelijk!
veulens uit dit soort moeders hebben vaak weinig toekomst
zijn ze wel beide röntgenologisch goedgekeurd?

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:13

Een veulen kopen is lekker makkelijk, daar gaat het me niet om.
Ik wil graag een veulen van mijn eigen paard omdat me dat gewoon geweldig lijkt om het hele proces mee te mogen maken. Ook om te zien hoe je eigen veulen ter wereld komt en hoe het opgroeid.

Zoals ik al eerder heb gezegd twijfel ik nog over de nrps merrie vanwege haar beenwerk, misschien is het dan het beste om dat niet te doen.

Beetje typisch om te zeggen dat het eventueel toekomstige veulen van mijn kwpn merrie meteen een kans heeft om een paard met tekortkomingen kan worden of waar weinig in zit.
Mijn merrie is op 3-jarige leeftijd op de keuring verschenen en heeft inderdaad compensatie nodig op sommige vlakken, maar ze kan wel SUPER lopen.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:26

Margreetje schreef:
Mijn merrie is op 3-jarige leeftijd op de keuring verschenen en heeft inderdaad compensatie nodig op sommige vlakken, maar ze kan wel SUPER lopen.

Het is niet slecht, maar SUPER zijn de punten nou ook weer niet, zeker niet voor een dressuurgefokte merrie..
Probeer bij dit paard eerst maar eens wat maat, formaat, lengte in de benen, bovenlijn en correctheid er in te fokken. Oscar zou op deze merrie zeker wel wat goeds kunnen doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:40

Basvdv schreef:

Precies, dat houdt niet over.

Ik begrijp dat je graag een veulen wil fokken. Wij hebben het zelf ook gedaan en het is inderdaad ontzettend mooi om mee te maken.

Maar ik wilde wel dat het veulen dat ik zou fokken een goede toekomst zou krijgen. Als ik het idee had dat mijn merrie niet goed genoeg zou zijn om mee te fokken had ik het niet gedaan. Dan had ik toch liever een veulen gekocht. Mijn merrie liep Z-dressuur, beschikte over goede bewegingen en scoorde op de stamboekkeuring een stuk hoger dan die van jou.

Misschien kan je aan een fokker (met goede merries) in de buurt vragen of hij samen met jou een veulen wil fokken? Dan kun je bijvoorbeeld met hem afspreken dat je het veulen na de geboorte koopt en zoek je samen een geschikte hengst uit. Kun je evengoed het hele proces van dichtbij volgen.

Margreetje schreef:
Een veulen kopen is lekker makkelijk, daar gaat het me niet om.

Vermeerderen is ook makkelijk, een goed paard op de wereld zetten is echter een ander verhaal. En ik neem aan dat jij het beste wil voor je toekomstige veulen?

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:56

Basvdv schreef:
Margreetje schreef:

Het is niet slecht, maar SUPER zijn de punten nou ook weer niet, zeker niet voor een dressuurgefokte merrie..
Probeer bij dit paard eerst maar eens wat maat, formaat, lengte in de benen, bovenlijn en correctheid er in te fokken. Oscar zou op deze merrie zeker wel wat goeds kunnen doen.

Deze punten hangen ook sterk af van hoe de merrie is voorbereid voor de keuring, is dit professioneel gebeurd? Zeker de draf kan al snel wat verbeterd worden door wat gerichte training.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:59

KWPN ziet merries van 1.60m. niet voor vol aan. Zo simpel is het, dus de punten in beweging zeggen ook weinig.
Daarentegen: de bewering van de eigenaar "merrie kan super lopen", zijn ook niet objectief en neem ik daarom ook met een beste korrel zout.

Hier op Bokt weten we dus helemaal niets over de bewegingen van deze merrie. En het is eerlijk als je zegt : zet er Gribaldi op en het veulen is gemakkelijk te verkopen via Marktplaats.nl.
Want zolang er mensen zijn die denken dat een Gribaldi x Krack x Jazz het absolute beste dressuurpaard is dat je kan kopen, zal de fokkerij houders van dit soort merries blijven trekken.

Dus wil je het veulen verkopen, ongeacht wat het wordt? Gribaldi erop zetten.

En je beschrijft dat je moeite heb een van deze merries te verkopen.... denk je dat je het veulen wel kunt verkopen?
Vast niet.
Welnu, dan moet je jezelf heel goed afvragen of je wel 5.500 euro kostprijs over hebt voor een 3 jarige waar je vanuit dit merriemateriaal geen hoge verwachtigen van mag hebben...
DAT is je overweging. Niet welke hengst je wilt gebruiken.
Kan je 3 paarden houden, en zo ja, heb je dat geld over voor een paard dat hoogstwaarschijnlijk sterk op zijn moeder zal lijken in zowel uiterlijk als beweging?

Ik wens je veel wijsheid.

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:44

Margreetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:56

Hierbij nog 3 fototjes die gemaakt zijn op de keuring van vorig jaar, ik hoop dat je hier een beter beeld van haar krijgt.

Ik ga morgen weer verder in op de reacties, eerst even een happie doen en nog even trainen met m'n paardje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:43

Super commercieel hengstje erop zetten, niet nadenken over het opbouwen van een merrielijn, gewoon verplaatsen in de gedachten van Penny-meisjes. Als veulen op marktplaats zetten, en je hebt m zo verkocht...

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:25

Basvdv schreef:
Super commercieel hengstje erop zetten, niet nadenken over het opbouwen van een merrielijn, gewoon verplaatsen in de gedachten van Penny-meisjes. Als veulen op marktplaats zetten, en je hebt m zo verkocht...

Wat een onzin
Dit paard komt uit een mooie en vooral oude! hannoveraanse merrielijn. Blijkbaar is het popperige van Krack hier minder goed uitgepakt dus dat moet je zo snel mogelijk kwijt raken. Ik zou met deze merrie terugfokken op dat hannoveraanse bloed.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:33

Ik vind het jammer voor de topicstarter dat ze zulke reacties krijgt op haar vraag, paard wordt net nog niet helemaal de grond in getrapt naar mijn mening . Het is misschien niet het meest correct gebouwde paard, maar om nou te zeggen dat er alleen een veulen uit kan komen wat naar de markt kan of de worst in, vind ik erg banketstaaf.

Misschien kun je beter zelf in het bewaarboek van het kwpn kijken met alle indexen en verervingsgegevens en dan iets passends bij je merrie zoeken.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:06

een hengst erop zetten die groot en ruim fokt.. zoiets als lupicor ( ik ben een groot fan van hem ).. ik weet niet of je ermee wil springen of dressuur?