Ik ben voor mijn beide merries op zoek naar een geschikte hengst, maar dat valt nog niet mee om te kiezen tussen alle hengsten.
Ik heb wel bij het KWPN nagevraagd welke het beste bij de merries passen dus dat vermeld ik ook nog even.Beide merries zijn nog niet eerder gedekt.
Gewenste kleur van het veulen: het liefst geen schimmel of vos.
Wie heeft hier meer “verstand” van en ervaring, en kan me hiermee helpen?
** Merrie 1 is een KWPN merrie van 5 jaar, donkerbruin en 1.60 hoog.
Vader: Krack C
Moedersvader: Jazz
Deze merrie is vorig jaar op de stamboekkeuring verschenen en is daar opgenomen in het stamboek maar scoorde helaas niet zo hoog.
Exterieur: 62
Beweging: 66 (stap: 68, draf: 65 en galop: 67)
Opmerkingen van de jury waren: ruime stap, veel techniek.
Mag een langer zweefmoment hebben, mag meer formaat hebben, mag meer lengte hebben, ze is laag op de benen (kortbenig), hals te kort.
Ze heeft een hengst nodig die heel sterk moet zijn in de bovenlijn, zoal je leest moet er nogal wat gecompenseerd worden. Ze is vrij klein, smal gebouwd en heel atletisch. (echt een prima ballerina)
Ze is qua rijden heel makkelijk maar in de omgang wel dominant.
** Merrie 2 is een NRPS merrie van 7 jaar, donkerbruin, wit kolletje, 1.63 hoog.
Vader: Slogan
Moedersvader: Boden’s Ride XX
Deze merrie is totaal anders gebouwd dan de kwpn merrie, deze is veel breder gebouwd en lijkt niet op een “nrps” type maar meer op een Hannover.
Ze loopt echt als een bulldozer,
heel zwaar en groot. Van sierlijk en lichtvoetig lopen heeft ze nog nooit gehoord
Ze heeft een groot hoofd en een grote neus/mond (bit is 14,5 cm)Ze is qua rijden echt een tutje die onder het werk vandaan wil komen en tegenover andere paarden is ze onderdanig.
Het kwpn raadde me de volgende hengsten aan voor beide merries: (beetje vreemd omdat ze zo totaal anders zijn gebouwd, maar goed)
1. Rhodium
2. Uptown
3. Uphill
4. Rousseau
Voor beide merries wil ik een goedgekeurde hengst zodat ze in het hoofdstamboek komen.
Voor de 1e merrie wil ik zeker een goede omdat ze al zo’n mooi papier heeft, in ieder geval een kwpn hengst dus. Rhodium is al zo’n € 1.000,- dekgeld incl. en dat vind ik al aardig veel centjes. Maar dat heb ik er dan wel voor over.
Voor de 2e merrie wil ik een goedkopere hengst, mag zowel KWPN als NRPS (liefst deze) zijn maar dan wel onder de € 500,- aan dekgeld.
Bij het NRPS zag ik de volgende nieuwe hengsten maar daar weet ik de dekprijzen helaas niet van:
- Fidelio
- Florett As
- Genesis
- Reflexion
- Sandro’s Match
- Scorpio
Populaire hengsten van het NRPS die ze me hebben doorgegeven zijn momenteel:
Rubiquil, Triple, Lorentzio, Aachen en Bachelor.
Wie oh wie heeft er suggesties voor me?
Hieronder even wat foto’s van mijn meiden.
Keuring merrie 1 (kwpn):

Strand merrie 1 (kwpn):

Keuring merrie 2 (kwpn):

Strand merrie 2 (kwpn):

Allebei met endurance
en heeft me gematst met 1.60 want dat was ze volgens hem net niet.
en nog even trainen met m'n paardje.

. Het is misschien niet het meest correct gebouwde paard, maar om nou te zeggen dat er alleen een veulen uit kan komen wat naar de markt kan of de worst in, vind ik erg banketstaaf.
).. ik weet niet of je ermee wil springen of dressuur?