Ok... Trento B en het KWPN...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Ok... Trento B en het KWPN...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 10:01

Citaat:
Tja, en dan het 'drama' van de dag genaamd Trento B.......................................
Hij liep zoals altijd, verder niks bijzonders en Wim Ernes was voorzitter van de jury dus ik had weer een lofzang verwacht maar deze bleef zowaar uit! Bij al het commentaar werd wel iedere keer gezegd: met een dikke streep onder VANDAAG, wat ik dan weer onterecht vond want anders loopt hij net zo. Maar goed, Wim Ernes is into Trento B, dat mag duidelijk zijn. Anyway, hij scoorde iets van 73% ofzo en dat vond ik beter dan de 81% die ik hem ook al eens heb zien krijgen, volledig onterecht... Van het hele veld, 15 hengsten, mochten er 6 door naar de finale. Aangezien er toch wel een aantal goede hengsten aanwezig waren bood mij dat perspectief dat ie in ieder geval zondag niet terug zou komen. Hij werd 7e...
Guess what? Ineens mochten er 8 hengsten door naar de finale. Ronduit belachelijk om op zo'n flauwe manier deze hengst te promoten voor het KWPN die beter dienst zou doen tijdens de Tuigpaardenavond.

Citaat:
Bijna vergeten: Dit keer een andere jury! Mevr. Sanders to be exact... Wat een heerlijkheid om eens een ander dan iemand van het KWPN over Trento B te horen!! Eindelijk een commentaar wat klopt bij wat mijn ogen zagen. Stap die niet echt goed is, draf die meer van achteren uit moet komen en meer gedragen zou moeten zijn, verruimingen die geen verruimingen zijn maar versnelling en tot slot de galop die meer bergop moet en ook meer gedragen. Score 69% en dát zijn nou scores die bij deze hengst passen! Wim Ernes zat ongetwijfeld met gekromde tenen...
Uiteindelijk eindigde hij weer als 7e dus de poging van Wim Ernes om hem via uitbreiding van het aantal finalisten in de top 5 ofzo te krijgen is gelukkig mislukt!

Dit schreef ik over Trento B op het forum van van Uytert bij mijn 'verslag' van de Zwolse Paardendagen...

Wat is dat toch met Trento B en het KWPN? Iedere keer als ik hem zie valt ie tegen en iedere keer zijn de heren van de hengstenkeuringscommisse/jury's weer zoooooo lovend over hem en zien blijkbaar dingen die ik niet zie. Of ben ik dan blind? Ik zie niet een geweldig bewegend paard en al helemaal geen toonbeeld van een paard zoals een paard hoort te zijn volgens het KWPN. Laat staan een vaderdier...
De geloofwaardigheid van het KWPN werd al steeds minder, maar na deze stunt in Zwolle is het tot een dieptepunt gedaald.
Gelukkig was er zondags dus een jury die wél zei wat ze zag en niet door de bril van het KWPN.

Citaat:
Daarna nog de OO Seven's. Zoals gezegd vond ik het gewone paarden met weinig extra. Wim Ernes dacht er duidelijk anders over zo bleek, zij wonnen de finale. Volledig onterecht. Mijn buurvrouw vertelde nog dat het in de tijd dat OO Seven de hengstencompetitie reed al net zo ging. Hij moest en zou winnen, al ging het achterstevoren. Nu met de nakomelingen dus weer exact hetzelfde, dus de geloofwaardigheid van dit kampioenschap was gezakt tot onder nul...

Dit schreef ik nog over het nakomelingenkampioenschap, wat dus al even ongeloofwaardig is geworden...

Zal me toch eens verder verdiepen in de buitenlandse hengsten...

Maar wat vinden jullie van Trento B en het KWPN? Barst los zou ik zeggen!

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:10

ik vind Trento geen mooie hengst, ook veel nakomelingen zijn niet echt mooi. Zoals jij het beschrijft is het KWPN niet eerlijk geweest. De partijdigheid zie je vaak en is niet alleen bij het KWPN zo. Ik heb het ook wel eens gehad op de keuring bij 1 van mijn pony's. Nou zeg je al snel dat jouw paardje het mooiste is, maar dit keer stelde de andere twee niet veel voor en kwamen ze met het argument dat ze te 'dik' was. Ze moeten wat zeggen hé en ze zette haar toen op de derde plaats (van de drie) de andere pony's waren van 1 dezelfde eigenaar.

polly2

Re: Ok... Trento B en het KWPN...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:11

Ik heb het rapport gelezen over de nakomelingen van 2005 (veulens zie bezichtigd zijn).
dat rapport was neit zo positief..... Weet niet meer precies wat er in stond...maar ik heb op basis daarvan besloten dat het geen geschikte partner is voor mijn merrie...
Ook ik had lovende verhalen gehoord...maar hier in dit rapport bleek dat hij het in ieder geval niet aan zijn veulens doorgeeft....en dat rapport is ook opgemaakt door keurmeesters van het KWPN....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:16

Gitta1977 schreef:

Ik hoop voor je dat je de taal daar niet verstaat anders zal je tot de teleurstellende conclusie komen dat het overal hetzelfde is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:18

sarabande schreef:
Gitta1977 schreef:

Ik hoop voor je dat je de taal daar niet verstaat anders zal je tot de teleurstellende conclusie komen dat het overal hetzelfde is.

Ze leren het nooit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketterij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:26

Je moet ook gewoon je eigen lijn trekken dat is het beste. Als ik Trento zie lopen moet ik altijd denken aan een olifant in een porseleinkast al weet ik niet waarom...

Ik vind persoonlijk Florencio ook niets, leuke bewegingen maar geen vaderpaard.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:33

Ik kan alleen maar zeggen dat ik niet echt gecharmeerd ben van Trendo B. Tsja ik heb er denk ik verder niet zo veel verstand van als andere van jullie. Maar ik weet wel waar ik graag naar kijk, en dat is niet Trendo !!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:41

En ik werd 2 jaar geleden half gelynched toen ik mijn mening over Trento hier op het forum vertelde, want Trento díe zou het wel gaan wel maken en dat was dé toekomst van het kwpn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:49

NOu binnenkort kan ik hem zelf zien aan het werk bij Vanbommel dus dan zal ik dan ook echt een mening kunnen geven. Heb wel al foto's gezien van hem aan het werk en ik vind hem gebaseerd daarop niet zo heel bijzonder verder schort ik mijn mening nog op tot na de hengstenshow.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:51

Ludora schreef:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik niet echt gecharmeerd ben van Trendo B. Tsja ik heb er denk ik verder niet zo veel verstand van als andere van jullie. Maar ik weet wel waar ik graag naar kijk, en dat is niet Trendo !!

Ook ik ben totaal NIET gecharmeerd van Trento B. Heb ook nooit begrepen waarom ontzettend veel mensen zo enthousiast over hem waren/zijn. Na het lezen van het veulenrapport is mijn gevoel alleen maar versterkt.

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:01

En ik heb een jaarling van Trento...............

ik zet dus geen mening hier weg, omdat ik dan toch afgestempeld wordt als bevooroordeeld.......

Maar ben wel benieuwd naar jullie meningen.....
Laatst bijgewerkt door Ribay op 23-03-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:02

ben je er blij mee???

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:07

Ik kan alleen maar zeggen ik ben het helemaal met je eens!!!

Mijn smaak is in elk geval niet Trento, ik houd persoonlijk van vlugge paarden, en daar past Trento niet in thuis.
Weggedrukte rug, achterbeen wat er daardoor niet onder komt, kantelt in hoofd, is niet nageeflijk...tja willen we eigenlijk nog meer weten???

Wat dresuurpaarden betreft ga ik (als we het dan over Krack C bloed hebben) voor Tuschinski.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:07

Op zich vindt ik het model van Trento niet zo gek. Maar zodra dat dier zich in beweging zet (met Kim met de korte pootjes erop) doet hij zo lomp en log aan. In Zwolle zondag, hij verruimde ofwel versnelde dus, ik vindt er niks aan. Hij kan op de hengstenshow leuk zweefdraven (aanleg voor passage noemt het KWPN dat), iedereen klapt, maar ik zie geen reden om met die tank te gaan dekken. Zijn veulenrapport was inderdaad niet al te best geloof ik ....

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:08

Ja ik ben wel blij met mijn Trento jaarling!
(maar ik heb dan ook niet de ambitie om te denken dat ik de olypmische medaille winnaar kan fokken!!)

Persoonlijk denk ik dat het bij veel mensen daar aan schort, ieder veulen moet DE topper zijn, maar helaas dit gaat niet!

Mijn Attento lijkt (voor zover je het nu kan zien) een fijn paard te worden, zéér prettig karakter, qua exterieur helemaal niet verkeerd alleen misschien een iets te groot hoofd...
Laatst bijgewerkt door Ribay op 23-03-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:09

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:14

Ik vind Trento op zich wel een mooie hengst. Als je de aanparingsadviezen van de laatste paar jaargangen dressuurhengsten bekijkt hebben er heel veel een langgelijnde merrie nodig met voldoende bot(zoals bijv Tuschinsky..)op beweging verbeteren ze dan wel vaak. Maar die merries zijn schaars dus op hitjes denk ik dat hengsten als Prestige, Parcival en Trento goed tot hun recht komen. Zo gezien vind ik het dan wel echte vaderdieren. En Trento heeft een goede galop en een goed karakter dus ja, we wachten zijn 3 jarigen wel af. Veulenrapport was idd niet zo heel lovend, maar de kwaliteit van de moeders was ook wisselend. Dan zijn er dus betere hengsten, maar om de hengst nu al af te zeiken omdat je hem ergens hebt zien lopen vind ik wat voorbarig.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:17

Geen idee, Sammie, volgens mij was ik daar niet bij

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:23

TICKELS schreef:

Weggedrukte rug, achterbeen wat er daardoor niet onder komt, kantelt in hoofd, is niet nageeflijk...tja willen we eigenlijk nog meer weten???

Viennanova schreef:
Maar zodra dat dier zich in beweging zet (met Kim met de korte pootjes erop) doet hij zo lomp en log aan. In Zwolle zondag, hij verruimde ofwel versnelde dus, ik vindt er niks aan. Hij kan op de hengstenshow leuk zweefdraven (aanleg voor passage noemt het KWPN dat), iedereen klapt, maar ik zie geen reden om met die tank te gaan dekken.

Dat is puur een beoordeling op het rijtechnische gedeelte....

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:24

suepergirl schreef:
Na het lezen van het veulenrapport is mijn gevoel alleen maar versterkt.

Heb je het veulenkeuring van Contango gezien

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:26

suepergirl, wou je zeggen dat hij aan het touwtje wel goed loopt?

LAAT ME NIET LACHEN!!!

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:34

TICKELS schreef:
suepergirl, wou je zeggen dat hij aan het touwtje wel goed loopt?

LAAT ME NIET LACHEN!!!

nee dat wou ik niet zeggen......
Maar je kunt een hengst niet op die genoemde rijtechnische fouten beoordelen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:37

[***] schreef:
Ik vind Trento op zich wel een mooie hengst. Als je de aanparingsadviezen van de laatste paar jaargangen dressuurhengsten bekijkt hebben er heel veel een langgelijnde merrie nodig met voldoende bot(zoals bijv Tuschinsky..)op beweging verbeteren ze dan wel vaak. Maar die merries zijn schaars dus op hitjes denk ik dat hengsten als Prestige, Parcival en Trento goed tot hun recht komen.

Maar daar is Trento ook zeker niet voor gebruikt. Hij heeft voornl. vrij forse (of iig geen of weinig bloed) merries gekregen. En toen was men verbaast dat er weinig rijtypische veulens uitkwamen. Iedereen (bijna) had verwacht dat Trento wel zou verfijnen, 1 blik naar z'n moederlijn en je had beter kunnen weten.

Om even zeker te weten dat iedereen weet waar we hier overpraten:

Exterieuromschrijving 2003
Trento-B is een hoogbenige, rijtypische hengst met een goede croupevorm. De hengst toont veel ras. De hals zou meer bespiering moeten hebben. De schouder zou schuiner gelegen moeten zijn, de voorstand is frans.

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 2003 (04-09 t/m 12-11)
Trento-B is een eerlijke, betrouwbare, vlijtige hengst die zich zeer goed laat bewerken.
De stap is zuiver, soepel met een goede ruimte. De draf is actief met ruim voldoende ruimte, veel souplesse en ruim voldoende afdruk. De galop heeft een goede ruimte, veel afdruk en veel balans. Trento-B laat zich zeer goed sluiten, biedt veel aan en lijkt zeer veel aanleg te hebben voor verzameling. De hengst zou meer moeten kunnen verruimen. Trento-B heeft veel tot zeer veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Hij draagt zijn staart scheef.
Trento-B springt naar voren met voldoende afdruk. De hengst toont een voldoende voorbeentechniek maar houdt zich achter vast. De hengst toont voldoende vermogen. De hengst heeft als springpaard een matige tot voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Verrichtingscijfers
Stap 8
Draf 8
Galop 8
Aanleg dressuur 8.5
Subtotaal dressuur 32.5
Plaatsing dressuur 2e
Afdruk 6
Techniek 5.5
Vermogen 6
Aanleg springen 6
Subtotaal springen 23.5
Plaatsing springen 9e (ged)
Puntentotaal 56.00
Plaatsing 5e (ged) van 18 (11)
Jaar verrichting 2003
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
De veulencollectie van Trento-B was weinig uniform. De veulens zijn weliswaar voldoende ontwikkeld, maar matig rijtypisch.
Het hoofd is sprekend, maar lang. De nek is goed van lengte. De hals is voldoende van lengte; diverse veulens vertoonden een onderhals. De schouder is kort en steil. De rug is goed van lengte en goed van bespiering. De croupe is voldoende qua lengte en ligging. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld, maar bij enkele veulens kort. Het achterbeen is vaak lang. Een aantal spronggewrichten zou beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf is voldoende van ruimte maar te weinig bergop. In galop houden de veulens zich te vast in de bovenlijn.

Kort samengevat: Een weinig uniforme collectie veulens. Ze zijn voldoende ontwikkeld en matig rijtypisch. De halzen zijn voldoende van lengte maar diverse keren werd een onderhals waargenomen. De veulens bewegen met voldoende ruimte maar gaan te weinig bergop.

Trento-B lijkt geschikt voor rijtypische, bergopwaarts gebouwde merries met een correct fundament.

De collectie bestond uit 18 door het KWPN aangewezen en zes door de eigenaar geselecteerde veulens. Twee door het KWPN aangewezen veulens waren afwezig. Eén door het KWPN aangewezen veulen is gestorven en één aangewezen veulen is thuis geïnspecteerd. Dit veulen past in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 24 (+1) veulens uit 428 in 2004 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

Overigs wilt dat totaal niet zeggen dat er GEEN goede veulens van zijn, die zullen er ook best wel zijn, de moeder heeft ook wat in de pap te roeren. Maar Trento zelf (en groot gros van z'n nakomelingen) vind ik niet veel soeps. Het zal geen tweede Contango worden

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:45

sarabande schreef:
suepergirl schreef:
Na het lezen van het veulenrapport is mijn gevoel alleen maar versterkt.

Heb je het veulenkeuring van Contango gezien

Citaat:
Veulenkeuring Contango

Deze Oldenburgse hengst toonde een niet-uniforme collectie goed tot royaal ontwikkelde veulens, waarbij onderscheid gemaakt moet worden tussen de geprikte en de uitgezochte exemplaren. De geprikte veulens bleken veelal eenvoudig van soort te zijn. Qua type variëren ze van onvoldoende tot voldoende rijtypisch. Ze zouden meer ras moeten vertonen. De uitgezochte veulens vertoonden meer ras en type.
Het hoofd is doorgaans matig gevormd en mist de uitdrukking. Bij de uitgezochte veulens was dat beter. De hals is voldoende van lengte, maar is doorgaans diep aangezet. De overgang op de schoft/schouderpartij zou vloeiender moeten verlopen. De schoft is goed van lengte en ontwikkeling. De schouder ligt er steeds recht in, maar de lengte varieert. De geprikte veulens hebben doorgaans een korte schouder, bij de uitgezochte veulens was sprake van een goede lengte. De rug is doorgaans goed gespierd, maar de lendenpartij is maar matig sterk aangesloten. De croupe is veelal kort, maar wel steeds goed gespierd; bij de uitgezochte veulens is de croupe rijtypischer van vorm. Bij de geprikte veulens is het voorbeen veelal strak en soms hol. Bij de uitgezochte veulens is een hol voorbeen niet meer waargenomen. Het achterbeen is consequent lang en klein gehoekt.
De stap is voldoende ruim, maar het achterbeen is er niet voldoende actief bij. In draf treffen we datzelfde beeld aan: een traag inkomend achterbeen. Er is sprake van weinig oprichting, maar wel voldoende ruimte. Bovendien maken de veulens zich in draf lang. Enkele veulens draafden met overtuiging, krachtig en tactvol. Opgemerkt dient te worden dat de bodem van de keuringsbaan zeer slecht was. Het valt op dat de hengst, die zelf een zwaar fundament heeft, de zwaarte van het fundament niet verbetert bij merries met fijn beenwerk.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De vergezellende moeders waren doorgaans van goede tot beste kwaliteit.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op het meermalen voorkomen van een spronggewricht dat knobbelig is aan de buitenzijde.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, matig rijtypische veulens met matig sterke beweging.
Getoond: 29 veulens uit 250 dekkingen.

Zo zie je maar...

[***] schreef:
Maar die merries zijn schaars dus op hitjes denk ik dat hengsten als Prestige, Parcival en Trento goed tot hun recht komen.

De juiste HIT? Komt het daar niet altijd op aan? Misschien zit daar net het probleem. Is de hengst juist gebruikt geweest?

Ik zou die Trento nog zo snel maar niet afknallen. Ik denk dat hij op bepaalde merrie's zeker kan verbeteren, daarbij komt nog dat het dier genetisch zeer interessant gefokt is. Hij komt uit een bewezen stam. Die genen zitten er ook in...

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:56

Sammie schreef:
[***] schreef:
Ik vind Trento op zich wel een mooie hengst. Als je de aanparingsadviezen van de laatste paar jaargangen dressuurhengsten bekijkt hebben er heel veel een langgelijnde merrie nodig met voldoende bot(zoals bijv Tuschinsky..)op beweging verbeteren ze dan wel vaak. Maar die merries zijn schaars dus op hitjes denk ik dat hengsten als Prestige, Parcival en Trento goed tot hun recht komen.

Maar daar is Trento ook zeker niet voor gebruikt. Hij heeft voornl. vrij forse (of iig geen of weinig bloed) merries gekregen. En toen was men verbaast dat er weinig rijtypische veulens uitkwamen. Iedereen (bijna) had verwacht dat Trento wel zou verfijnen, 1 blik naar z'n moederlijn en je had beter kunnen weten.

Om even zeker te weten dat iedereen weet waar we hier overpraten:

Exterieuromschrijving 2003
Trento-B is een hoogbenige, rijtypische hengst met een goede croupevorm. De hengst toont veel ras. De hals zou meer bespiering moeten hebben. De schouder zou schuiner gelegen moeten zijn, de voorstand is frans.

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 2003 (04-09 t/m 12-11)
Trento-B is een eerlijke, betrouwbare, vlijtige hengst die zich zeer goed laat bewerken.
De stap is zuiver, soepel met een goede ruimte. De draf is actief met ruim voldoende ruimte, veel souplesse en ruim voldoende afdruk. De galop heeft een goede ruimte, veel afdruk en veel balans. Trento-B laat zich zeer goed sluiten, biedt veel aan en lijkt zeer veel aanleg te hebben voor verzameling. De hengst zou meer moeten kunnen verruimen. Trento-B heeft veel tot zeer veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Hij draagt zijn staart scheef.
Trento-B springt naar voren met voldoende afdruk. De hengst toont een voldoende voorbeentechniek maar houdt zich achter vast. De hengst toont voldoende vermogen. De hengst heeft als springpaard een matige tot voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Verrichtingscijfers
Stap 8
Draf 8
Galop 8
Aanleg dressuur 8.5
Subtotaal dressuur 32.5
Plaatsing dressuur 2e
Afdruk 6
Techniek 5.5
Vermogen 6
Aanleg springen 6
Subtotaal springen 23.5
Plaatsing springen 9e (ged)
Puntentotaal 56.00
Plaatsing 5e (ged) van 18 (11)
Jaar verrichting 2003
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
De veulencollectie van Trento-B was weinig uniform. De veulens zijn weliswaar voldoende ontwikkeld, maar matig rijtypisch.
Het hoofd is sprekend, maar lang. De nek is goed van lengte. De hals is voldoende van lengte; diverse veulens vertoonden een onderhals. De schouder is kort en steil. De rug is goed van lengte en goed van bespiering. De croupe is voldoende qua lengte en ligging. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld, maar bij enkele veulens kort. Het achterbeen is vaak lang. Een aantal spronggewrichten zou beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf is voldoende van ruimte maar te weinig bergop. In galop houden de veulens zich te vast in de bovenlijn.

Kort samengevat: Een weinig uniforme collectie veulens. Ze zijn voldoende ontwikkeld en matig rijtypisch. De halzen zijn voldoende van lengte maar diverse keren werd een onderhals waargenomen. De veulens bewegen met voldoende ruimte maar gaan te weinig bergop.

Trento-B lijkt geschikt voor rijtypische, bergopwaarts gebouwde merries met een correct fundament.

De collectie bestond uit 18 door het KWPN aangewezen en zes door de eigenaar geselecteerde veulens. Twee door het KWPN aangewezen veulens waren afwezig. Eén door het KWPN aangewezen veulen is gestorven en één aangewezen veulen is thuis geïnspecteerd. Dit veulen past in het beeld van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 24 (+1) veulens uit 428 in 2004 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

Overigs wilt dat totaal niet zeggen dat er GEEN goede veulens van zijn, die zullen er ook best wel zijn, de moeder heeft ook wat in de pap te roeren. Maar Trento zelf (en groot gros van z'n nakomelingen) vind ik niet veel soeps. Het zal geen tweede Contango worden

Ik dacht dus in de eerste instantie op basis van het exterieur en karakter van de hengst dat dit een passende zou zijn voor mijn merrie.
Mijn merrie heeft wat te weinig bot, is niet bergopwaarts genoeg gebouwd, mist wat front en heeft de neiging tot het doorgeven van een onderhals...
Naar aanleiding van het rapport ben ik tot de conclusie gekomen dat deze hengst voor mijn merrie niet de juiste minpunten compenseert in zijn nafok.... Alleen karakter wellicht.... Aan de hand van zijn exterieurbeoordeling had ik eerlijk gezegd anders verwacht.... Ach...fokken blijft altijd spannend....