Zwart x vos wordt ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Zwart x vos wordt ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:09

Ik wil mijn pony volgend jaar laten dekken, het is een vosmerrie en haar moeder was een schimmel, vader onbekend.

Ik wil haar laten dekken door een zwarte hengst (Ozal welsh a)

Volgens mij kan ze dan dus een bruin, zwart of voskleurig veulen krijgen maar hoeveel % kans is er op welke kleur?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:30

Dat hangt ook af van de ouders van de hengst,
dus dat is nu nog niet echt goed te zeggen
(maar ik denk dat je het meest kans hebt op koffievos..)

Nannes

Re: Zwart x vos wordt ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:32

oh, leuk, ozal.
Ik zou echt niet weten wat het wordt.

Ik zal het anders morgen even vragen op me stage, wat hun denken wat het kan gaan worden

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:33

Is helemaal afhankelijk wat er verder achter zit, de mogelijkheden zijn idd bruin, zwart of vos. Als de hengst het allel voor de voskleur draagt (dat heeft hij sowieso als 1 van z'n nakomelingen of ouders een vos is), heb je 50% kans op vos.
Als je merrie dan ook nog het allel voor zwart draagt (is lastig te zeggen omdat de vader schimmel is en dat de andere genen onderdrukt), heb je verder nog 25% kans op zwart en 25% op bruin.

Vos of koffievos hangt ook weer af van het allel voor zwart, als je merrie dat draagt is de kans op koffievos 25% en op een 'gewone' vos ook 25%.
Laatst bijgewerkt door Renza op 21-03-06 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:34

Ligt er helemaal aan of ouders homo of heterozygoot zijn. Zijn de pony's getest op welk allel ze hebben? Kun je anders kleuren noemen van ouders?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:38

De moeder van mijn pony is een schimmel, de vader weten we helaas niet want die is onbekend. De ouders van Ozal weet ik helaas niet, mischien dat Nannes dat kan vragen? (werk je bij de high flown stud?)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:39

Ik loop er stage en moet er morgen weer heen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:48

Leuk zeg! Ik kom van de zomer denk ik een keertje kijken naar Ozal!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:54

ooh, dat is wel leuk

*maakt een lijstje met wat er allemaal gevraagd moet worden morgen*

haha, moet al meerdere dingen vragen voor mensen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:11

Volgens allbreedpedigree.com is de vader van Ozal schimmel, moeder staat er niet op

Enne volgens mij maakt de kleur van de ouders van jouw pony niet uit, want vos is toch altijd 2x vos? of denk ik dat verkeerd..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:47

je vos is altijd 2x vos.

dus, je merriezl alleen maar 1 vos doorgeven.
alles hangt dus van de vader af.

je moet weten welke kleur de moeder van de vader was? en ook de oorspronkelijke grijs kleur van zijn vader!

en is hengst ook een echte zwart of is hij een zwartbruin?

volgens mij, heb je weinig kans op een zwart, want die is een heel meoilijke kleur om door te geven.

zou de vader bev de vos x bruin gen dragen, dan heb je 50% kans op vos en 50% op bruin.

grijs wordt het zeker nooit, want voor een grijs veulen te hebben moet een van de ouders grijs zijn. (als het paard grijs gene heeft, is automatisch grijs)

volgens mij heb je dus fifty fifty kans op bruin of vos!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:56

Ok, het maakt me in principe eigenlijk niet zo heel veel uit maar ik was gewoon benieuwd. Maar wat bedoelen jullie met vos is altijd 2x vos?
Laatst bijgewerkt door Flore op 21-03-06 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:57

Je merrie is een vos, Ozal is zwartbruin, dsu feitelijk bruin.

Wat kan je niet krijgen:
palomino, valk, schimmel, roan, etc.

Wat kan je wel krijgen:

- bruin (kan zelfs zwartbruin zijn, net als Ozal
- vos (kans is redelijk, Ozal heeft een vos halfbroer, moeder was heterozygoot zwart)
- zwart (hangt sterk van de moeder af, heeft ze het Agouti gen of niet)

Wie is de moeder? Ik ken wel wat Welsh ponies, naar men zegt.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 23:00

De moeder van die van mij? Geen idee hoe ze heet en ik heb de papieren niet bij de hand die liggen namelijk in Nederland weet alleen dat het een schimmel is.

Of de moeder van Ozal? Dat is Forsythia's Trifos

Wat is Agouti gen?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 23:03

O wacht ik begrijp hem al van vos is 2x vos dus vv
Tja dan zou ik dus eigenlijk die van Ozal nog moeten weten en dan kan ik de percentages berekenen.

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:59

Ik heb een bruine merrie en ik heb haar laten dekken door gribaldi. Het is een vos geworden. Er zit een vos bij gribaldi in de fam. En mijn merrie der vader is vos. En hierdoor is dus de kans groter. Dus zo moet jij ook een beetje kijken. Maar als je niet weet wie de vader is van je merrie dan is het dus moeilijk te zeggen. Dan blijft het een beetje een gok.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:13

Er zijn ook bruine paarden die geen vos kunnen geven , of geen zwarten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:21

Het kan van alles worden. Merilyn heeft uit deze combi een bruine gekregen. En uit een vos x bruin zelfs een zwarte.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:35

Eigenlijk maakt het me ook niet heel veel uit, als het maar geen schimmel word, maar dat lijkt me onmogelijk of niet?

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:50

Schimmel vererft dominant, dus zolang geen van de ouders een schimmel is, kan er geen schimmel uitkomen.
Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:53

Ligt eraan wat er achter de vader zit en achter de moeder. Fokt de vader geen vos? Dan krijg je geen vos. Zit er vos achter de vader? Veel kans op een vos. Kortom, het kan vanalles worden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:20

Agouti-gen is het gen voor bruin. Het is het gen wat een zwart paard bruin maakt, doodat het het zwart terug dringt naar de uiteinden (benen, staart, manen). Er is dus geen apart gen voor bruin, maar bruin is een combinatie van zwart en agouti.
Paarden hebben dus maar 2 basiskleuren, zwart en vos, en alle andere kleuren zijn daarop opgebouwd.
Vos (e) is een recessieve kleur, zwart (E) is dominant. Dat houdt in dat als een paard zowel een vosgen als een zwart gen draagt (en dus Ee is), het altijd zwart als basis zal hebben, aangezien het zwart het vos verbergt. Maar zo'n paard kan wel vos doorgeven, omdat 1 van de allelen aan een nakomeling wordt doorgegeven, welke is willekeurig. Zo'n paard is heterozygoot (fokonzuiver). Een zwart paard kan uiteraard ook EE dragen (van beide ouders zwart meegekregen) en is dan homozygoot (fokzuiver), hij kan alleen maar zwart doorgeven.
Om vos te zijn moet jouw merrie dus inderdaad 2x vos hebben, dus ee.

Schimmel kan het inderdaad niet worden, aangezien schimmel dominant is, en het dus altijd te zien zal zijn als een paard het draagt. En om iets door te geven moet een paard het gen uiteraard ook zelf dragen.

Of er vos in vorige generaties zit hoeft ook nog niets te zeggen, je kunt wel 10 generaties zwarten hebben en dan ineens een vos krijgen. Doordat vos recessief is kan het heel lang verborgen blijven. Zolang er maar een zwart gen bijzit zal het nooit te zien zijn. Maar kruis je dan 2 paarden uit die lijn die Ee zijn dan kun je vos krijgen (25% kans).

Jouw merrie is dus in ieder geval ee, en zal dus alleen e door kunnen geven. Maar ze zou ook nog verborgen agouti kunnen dragen.
Haar genotype is dus eeaa (vos geen agouti), eeAa (vos heterozygoot agouti) of eeAA (vos homozygoot agouti).
Ozal is bruin, en heeft dus als basis zwart, dus minstens éénmaal E. Bovendien was zijn moeder zwart, dus kan zij nooit agouti gedragen hebben, agouti is namelijk dominant over zwart en zal altijd te zien zijn dan. Ozal kan dus EE (homozygoot zwart) of Ee (heterozygoot zwart) zijn. Hij heeft zeker weten maar 1x A, omdat hij dat alleen van zijn vader gekregen kan hebben.
Dat maakt hem dus EeAa (heterozygoot zwart + agouti) of EEAa (homozygoot zwart + heterozygoot agouti).

Aan de hand daarvan kun je een kansberekening maken, en dan kom je op:
25% vos
12,5% zwart
37,5% bruin.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:36

alles is gezegd!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:49

Wauw, supertje bedankt! Maar die procenten die nu nog over zijn wat kan dat dan worden?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:53

lol! ik had niet geteld!

er blijft 25% over!!

rood misschien??