welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trowing

welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:29

ik rij een merrie voor een eigenaar. nou wil de eigenaar weer een veulen bij haar fokken en ik mag de hengst uitzoeken
de eigenaar zelf zat te denken aan deze hengsthttp://www.riekusveninga.nl/frm-hengsten-nl.htm Kansas C.

hier wat info over de merrie

houston x purioso x doruto x enfant de normandie.

zelf heeft de merrie de predikaten keur en elite. ze is stekelharig vos.

de punten die beter kunnen zijn:
ze is een wat breder type merrie dus we zoeken wel een hengst die wat luxere paarden fokt. ook zoeken we een hengst die maat fokt. de merrie zelf is 169cm en we willen wel een paard fokken dat groter als 170 is.
kwa gangen hoeft er niet veel verbetert te worden. de merrie heeft een goed achterbeen, krachtige en ruime gangen.

ben benieuwd wat jullie voor hengst kiezen of dat jullie met de keuze van de eigenaar mee gaan.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:19

Heb je een foto van de merrie? Anders wordt het zo lastig te beoordelen op welke punten ze extrieurmatig verbeterd zou mogen worden

Sammie

Re: welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:22

trowing schreef:
de merrie zelf is 169cm en we willen wel een paard fokken dat groter als 170 is
Waarom?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:00

Ach, dat past vast.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een Krack C x Jazz, daar zijn er al zooooo veel van. Bovendien, lijnteelt op Purioso - je moet het maar durven, dat was geen makkelijke broeder.
Bovendien: waarom een Oldenburger met dit bloed? daar is ook wel een KWPN-er van te vinden... scheelt je toch weer paperassen...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:07

Dees schreef:
Ach, dat past vast.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een Krack C x Jazz, daar zijn er al zooooo veel van. Bovendien, lijnteelt op Purioso - je moet het maar durven, dat was geen makkelijke broeder.
Bovendien: waarom een Oldenburger met dit bloed? daar is ook wel een KWPN-er van te vinden... scheelt je toch weer paperassen...

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou zowieso geen Jazz bloed erin fokken; er zijn al zoveel Jazzen; kies dan voor een Scandic bijvoorbeeld. Ik weet natuurlijk niet of die bij jouw paard past qua bouw, maar dat vind ik wel apparter op papier. (mijn mening )

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:09

ben het ook wel met jullie eens maar wat voor hengst moeten we dan kiezen.
ik heb geen foto van het paard. De merrie zelf is vrij fors dus we zoeken een hengst die dat put kan verbeteren dat het veulen wat luxere word als de merrie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:12

Sandreo misschien? Hij fokt heel luxe en volgens mij ook met voldoende maat. Met zijn mooie lange belijning en fijne koppie etc. is het een fantastische hengst.

Dit komt van de site van Team Nijhof:
De beeldschone hengst Sandreo is een zoon van Sandro Hit (v. Sandro Song). Sandreo is een zeer rijtypische hengst met veel ras en uitstraling. Vader Sandro Hit, wereldkampioen, won in Duitsland meerdere titels op het ³Bundeschampionat². Deze populaire hengst is ook de vader van wereldkampioene Poetin. Moeder Prettify bracht 1 tweede bezichtigingshengst.. Zij is een dochter van Flemmingh, die keur is verklaard op grond van de dressuuraanleg van zijn kinderen, zoals bijvoorbeeld de Grand Prix paarden Krack C en Lingh.
Haar overgrootvader Zevenster komt uit de bekende dressuurstam van Zini van Wittenstein. Deze merriestam heeft enkele Z-dressuurpaarden gebracht. Zo bracht overgrootmoeder Dreamstar het Z-2 dressuurpaard Kashmir (v. Nimmerdor) en is zij de grootmoeder van het Z-1 dressuurpaard Nummer One (v.Amaretto I). Sandreo is goedgekeurd voor zowel KWPN als NRPS. Sandreo was de Reserve Kampioen van de NRPS Henstenkeuring in 2003. Tijdens het verrichtingsexamen in Ermelo was hij een opvallende verschijning met een heel fijn en evenwichtig karakter.

Sandreo - Hans Peter Minderhoud - 1e Pavo Cup >>

Sandreo beschikt over een heel goede draf met een mooi gebruik van het voorbeen. Met name zijn uitstekende galop valt op. Sandreo is een hengst die qua afstamming het fundament heeft gelegd voor de dressuur prestatiefokkerij bij uitstek. Sandreo won de finale en was de winnaar van de hengstencompetitie in 2005 in ¹s-Hertogenbosch met Hans Peter Minderhoud. De veulenrapportage van Sandreo was zeer goed en zijn kinderen werden beschreven als rassige lang gelijnde veulens die zeer goed kunnen bewegen.

Afbeelding

ik vind dit persoonlijk een mooie hengst en ik vind ook wel dat hij voldoet aan jouw eisen.....

Wi ik toch nog even kwijt dat ik Scandic (boven mij al genoemd) ook een bijzonder mooi paard vind

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:13

Staat ze goed in het rechthoeks model? Anders zou je eens naar Uphill kunnen kijken.

Staat wel zo leuk over sandreo op die site, maar de nakomelingen vond ik zwaar bagger.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:18

Ik heb zijn nakomelingen gezien vorig jaar tijdens de keuring van zijn nakomelingen....ik ben benieuwd waar jij je oordeel op baseerd, ik ben het echt niet met je eens namelijk.....En de leden van het KWPN die het raport voor Sandreo hebben opgemaakt zijn het ook duidelijk niet met je eens....

De nakomelingen waren stuk voor stuk plaatjes en konden zich enorm bewegen!!!

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:20

ja uphill heb ik ook aan zitten denken. ja ze staat goed in het rechthoeksmodel.
sandreo heb ik wel een paar nakomelingen van gezien maar die spraken mij ook niet echt aan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:22

Adil18 schreef:
En de leden van het KWPN die het raport voor Sandreo hebben opgemaakt zijn het ook duidelijk niet met je eens....

Zal ik het voor je overtypen??? Zul je zelf zien dat er het rapport toch niet echt GOED te noemen is. En ik heb verder maling aan wat de keuringscommisie van het kwpn er van vinden. Ik ben trouwens ook een lid, maar loop niet die keuringscommisie achterna.

Plaatjes zeker, maar daar kun je verder niks mee.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-03-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:23

@ Trowing: Qua uitstraling? Bouw? Karakter? beweging?

das vreemd dat ik niet anders dan lof hoor over Sandreo....maar goed, ieder zijn eigen mening....ik heb hem meerdere malen onder het zadel gezien en op stal, zelfs nog een volle broer van hem aan de bak gezien en ik ben wel onder de indruk van deze hengst.....Maar goed, ieder zijn eigen ervaringen en eigen meningen

Wat vind je van Scandic dan, voordat er helemaal over die hengst heen wordt gepraat en hij is wel meer waard...
Laatst bijgewerkt door Adil op 20-03-06 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:24

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
Sandreo toonde een uniforme groep hoogbenige, rijtypische veulens met veel uitstraling.
Het hoofd is sprekend. De nek is lang. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is gezonken en zou sterker aangesloten moeten zijn. De croupe is voldoende van lengte en hellend. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is overwegend correct gesteld, een enkele maal bokbenig. Het achterbeen is overwegend correct gesteld, enkele malen klein gehoekt en lang. Het fundament zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De stap is zuiver en voldoende van ruimte. De draf heeft veel souplesse en zelfhouding. Het achterbeen wordt in draf goed gebogen, is wat koehakkig maar zou resoluter onder moeten treden. De veulens galopperen makkelijk aan, tonen afdruk, souplesse en zelfhouding.

Kort samengevat: Een uniforme collectie hoogbenige, rijtypische veulens met veel uitstraling. De rug is gezonken en zou mooier aangesloten moeten zijn. In beweging hebben de veulens veel zelfhouding en souplesse. Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou in draf resoluter onder moeten treden.

Sandreo lijkt geschikt voor merries die front en uitstraling missen maar die wel een sterke bovenbouw en een goed achterbeengebruik hebben

De collectie bestond uit 19 door het KWPN aangewezen veulens. Eén door het KWPN aangewezen veulen was afwezig. Dit veulen is thuis geïnspecteerd en past in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld.
Getoond: 19 (+1) veulens uit 258 in 2004 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

dit stond er over sandreo op de kwpn site

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:24

Qua op stal hebben. Gewoon als barbiepoppepaardje

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:26

trowing schreef:
Sandreo toonde een uniforme groep hoogbenige, rijtypische veulens met veel uitstraling.
Het hoofd is sprekend. De nek is lang. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is gezonken en zou sterker aangesloten moeten zijn. De croupe is voldoende van lengte en hellend. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is overwegend correct gesteld, een enkele maal bokbenig. Het achterbeen is overwegend correct gesteld, enkele malen klein gehoekt en lang. Het fundament zou meer ontwikkeld moeten zijn.De stap is zuiver en voldoende van ruimte. De draf heeft veel souplesse en zelfhouding. Het achterbeen wordt in draf goed gebogen, is wat koehakkig maar zou resoluter onder moeten treden. De veulens galopperen makkelijk aan, tonen afdruk, souplesse en zelfhouding.

Kort samengevat: Een uniforme collectie hoogbenige, rijtypische veulens met veel uitstraling. De rug is gezonken en zou mooier aangesloten moeten zijn. In beweging hebben de veulens veel zelfhouding en souplesse. Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou in draf resoluter onder moeten treden.

Sandreo lijkt geschikt voor merries die front en uitstraling missen maar die wel een sterke bovenbouw en een goed achterbeengebruik hebben

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:30

Sammie schreef:
trowing schreef:
Het hoofd is sprekend. De nek is lang. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is gezonken en zou sterker aangesloten moeten zijn. De croupe is voldoende van lengte en hellend. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is overwegend correct gesteld, een enkele maal bokbenig. Het achterbeen is overwegend correct gesteld, enkele malen klein gehoekt en lang. Het fundament zou meer ontwikkeld moeten zijn.De stap is zuiver en voldoende van ruimte. De draf heeft veel souplesse en zelfhouding. Het achterbeen wordt in draf goed gebogen, is wat koehakkig maar zou resoluter onder moeten treden. De veulens galopperen makkelijk aan, tonen afdruk, souplesse en zelfhouding.

Vind dit niet geheel negatief, en de inbreng van de merrie blijft natuurlijk belangrijk, laten we dat niet vergeten! Dat ene ontbrekende veulen is het Sandreo-veulen van de mensen waar voor ik heb gereden (sinds een klein halfjaar bij hun op gehouden i.v.m. verhuizing). Ik heb dus met m'n neus bovenop dat veulen gezeten. Goed paard, alleen de maat was minder, maar dat kwam door de zelf kleine merrie die klein fokt.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:35

Sammie schreef:
Qua op stal hebben. Gewoon als barbiepoppepaardje

Waarschijnlijk net iets te duur....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:38

Was toch niet bereidt om dat er voor neer te leggen als je er toch verder niks mee kan

/offtopic

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:18

Er zijn betere Sandro-Hit's beschikbaar in Nederland dan Sandreo. Stakerig ding, overvraagd en te gewild bij modegevoelige 'fokkers'.

Denk eens aan Sandro's Match. Oldenburger hengst van Sandro Hit x Ramiro's Match x Modus xx, onlangs bij NRPS aangewezen. Heel kompleet en deftig dressuurpaard.
Wellicht ook nog wel normaal 'niet-over-het-paard-getild-dekgeld'.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:21

Ik heb hier een site met wat hengsten
Misschien zit er iets leuks tussen!?

http://www.zwartjens.nl/

P.S. Mijn pony, heeft als vader HEMMINGWAY

xxxMij

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:51

Als jouw paard een goede stap heeft, dan zou ik toch eens naar Scandic kijken hoor, ik heb er regelrechte bewegingswonders van gezien! Mooie chique paarden zonder mode-bloed (en dus unieker). Vooral met Doruto en Houston achter jouw merrie een interessante combinatie die je niet vaak tegen komt.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:07

de eigenaar en ik heb besloten om haar te dekken met johnson. We zitten er wel aan te denken om een andere merrie met scandic te dekken. bedankt allemaal voor jullie reacties

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:54

Jammer, ik vind Kansas C een uitstekende keuze, beter dan Johnson omdat die een bemerking heeft op het gebruik van het achterbeen.

Scandic vind ik persoonlijk niets, te kort voorbeen en hij draaft als een graafmachine. Ook een negatief veulenrapport. Met name omdat het zegt dat de veulens zich in beweging opwaarderen, maw op stand zijn ze lelijk.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:07

Ik ken toevallig alleen mooie veulens van Scandic, maar... wie ben ik. Lelijk is subjectief voor mij en als je een mooie volle merrie hebt, dan kan het prima passen. Johnson ken ik niet zo goed, maar wel mooi dat jullie eruit zijn.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:55

ja ik heb wel gehoord dat johnson een bemerking op het achterbeen heeft. maar de merrie heeft juist een sterk achterbeen daarom durven we de gok wel te nemen.