Hey Bokkers,
Blijkbaar was Lisanne al veel verder dan we dachten.
Gisterenmorgen om 06u45 werd ik opgebeld, Lisanne was aan het bevallen.
Ik ben zo snel mogelijk naar de stal gereden, maar toen ik daar aankwam, was het veulen dood geboren.
Bij de geboorte zat de navelstreng niet meer aan het veulen, de verbinding met de moeder was weg.
Het had sowieso geen kans meer gehad, het had al haar, maar waarschijnlijk hadden de longen nog niet gewerkt.
Daarna kwam probleem 2... De nageboorte kwam maar niet. Die hing er half uit, en Lisanne deed absoluut geen moeite om te persen. Ze zocht verder naar sprietjes hooi in de stal, en af en toe probeerde ze leven in het veulen te krijgen.
Om 09u15 is de DA geweest, ze heeft een spuitje gekregen om de naweën op gang te krijgen, maar ze ging gewoon liggen slapen.
Dus heeft de veearts de nageboorte en moederkoek eruit 'gemasseerd'. Daarna heeft ze nog antibiotica gekregen in de baarmoeder , om eventuele onstekingen te voorkomen.
Lisanne maakt het heel goed, rond 11u30 heb ik haar op de wei gezet, samen met de pony's en ze speelde of rustte wat uit in het zonnetje. Ik ben al blij dat alles in orde is met haar, want voor hetzelfde geld gaat het anders...
Achja, het gaat allemaal zo snel... Amper 2 weken geleden wist ik dat ze drachtig was (heb ze blijkbaar zo gekocht)... De DA dacht dat ze ongeveer 8 maanden ver was, maar het veulen was eerder rond de 10 maand...
Het was een hengsteveulen (kennelijk ook een haflingertje) met vier lange witte benen, vier witte hoefjes en een leuke aftekening op zn hoofdje...
Ik wil Kim (KimS op bokt) en Jeannette (de pensionhoudster) nog bedankten bij deze voor alle steun en hulp!
Hopelijk gaat het volgend jaar beter. Ik zou ze graag binnen 50 dagen laten dekken...
Groetjes
Naima & Lisanne