Hengst die maat en bot doorfokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Hengst die maat en bot doorfokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 10:32

Naar aanleiding van het andere topic "Bewezen verdelaar" open ik even een topic met tegenovergestelde vraag. Welke hengst is nog in staat body en massa door te fokken.

Veredelaars vind ik er voldoende. Je gaat maar fokken met een kast van een merrie. Volgens mij is de keuze dan een pak groter dan wanneer je met een bloederig ding aan het fokken bent.

Welke hengst geeft dus nog body en bot door EN vererft ook gummi???

petraaken

Re: Hengst die maat en bot doorfokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:38

Gelderse hengst geeft bot en massa zou ik zeggen. Gummi weet ik niet ben niet thuis bij de Gelderse hengsten hoewel ik wel goede verhalen over Koss hoor.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:41

Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Mijn merrie kan ook wel zoiets gebruiken in plaats van een bloederige hengst, ook omdat ik dat zelf gewoon mooier vind voor mijzelf.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:07

democraat

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:09

Monte christo? Volgens mij is het moeilijk om een hengst te zoeken die bot en maat door geeft EN gummi.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:12

democraat fokt bot door(sterk op de benen)maat volgens mij ook genoeg en gummie ook

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:14

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:17

Ik betwijfel of Riccio genoeg bot en maat doorfokt..

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:19

Indoctro, kan soms een kast van een paard geven, maar hij kan ook veredelen.
Concorde geeft ook nog wel eens een blok van een paard. Dan denk ik aan het paard waar Aart Bosma vorig jaar M kampioen mee werd
Laatst bijgewerkt door Marijkeeee op 20-03-06 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:19

hm... laatst hadden we het hier geloof ik ook al over..

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:37

Een hengst kan een merrie die een paar generaties fijn gefokt is niet zomaar verbeteren, dus je krijgt nooit al die wensen in een.
Soms lijkt het wel of de keuze zoiets als: of een bal of een frikandel uit de muur is.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:47

Democraat zal zeker actie in de benen geven, maar gummi? Ik ken ze alleen maar met een strakke bovenlijn...

Ik ben weg van Upperclass, hoe die fokt moeten we nog even afwachten.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:00

ceasario schreef:
liliputter schreef:
democraat fokt bot door(sterk op de benen)maat volgens mij ook genoeg en gummie ook

Is dat geen hengst uit de vorige EEUW ?

http://www.allbreedpedigree.com/riccio

uhh nee

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:45

Zeer interessant topic voor mij.
Op mijn luxe Balzflug x Zeoliet heb ik toendertijd Rubiquil gebruikt. De hengst stond 'bekend' als brenger van maat en bot en braver karakter. [naam verwijderd] is het resultaat van deze dekking. En hoewel ik zeer in mijn nopjes ben met het eindresultaat, heeft Rubiquil mij niet de gehoopte maat en bot gebracht. Wel beweging en ander karakter en een heel fraai diertje als geheel, dus ik mag niet mopperen.

Nu is [naam verwijderd] 3 en ik wil haar ook een keer laten veulenen.
Mijn gedachtes gaan uit richting het Ferro-type, maar ben terughoudend vanwege het karakter van deze zonen.
Ben terughoudend met gebruik van Gelders omdat ik geen concessie wil doen aan gummie en ruimte in beweging.
Ben terughoudend met Groningers omdat ik die halslengte gewoon te kort vind, en de merrielijn komt uit een Groninger lijn dus ben ook bang dat ik heel snel weer terugkom bij het minder rijtypische type.
Kortom: ik zal dit topic dus heel goed in de gaten houden!

Montecristo en diens zoon Ro-Lex heb ik gister aan het werk gezien tijdens Zwolle. Ben gecharmeerd van hun type en beweging. EN hun voeten Verwacht van die hengsten dus zeker maat en bot.

komma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:32

Mij lijkt Oscar een leuk vaderpaard voor bot en maat en zeker gummi

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:39

Jep Montecristo spreekt mij ook zeer zeker aan

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:28

Oscar, dezelfde reden als Komma maar dan vergeet ze het belangrijkste en dat is zijn (werkwillige)karakter.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:59

Sjuimpje schreef:
Ik ben weg van Upperclass, hoe die fokt moeten we nog even afwachten.

Nog 3 maanden

Overigs verwacht ik daar geen fijn of bloederig ding van, maar dat is in eerste instantie mijn bedoeling ook niet.

Maat en bot genoeg, maar of een hengst daarnaast in staat is om ook nog gummi door te fokken.

Voor maat en bot:
Rubiquil,
Montecristo (ro-lex)
Negro (maat wellicht niet zo)
Goodtimes
Trento B

Zo maar een paar waar ik aan denk, maar zullen er ongetwijfeld nog wel meer zijn.

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:01

Ik zou voor maat en bot zeker niet Goodtimes kiezen

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:17

Dees schreef:
Zeer interessant topic voor mij.
Op mijn luxe Balzflug x Zeoliet heb ik toendertijd Rubiquil gebruikt. De hengst stond 'bekend' als brenger van maat en bot en braver karakter. Weelde is het resultaat van deze dekking. En hoewel ik zeer in mijn nopjes ben met het eindresultaat, heeft Rubiquil mij niet de gehoopte maat en bot gebracht. Wel beweging en ander karakter en een heel fraai diertje als geheel, dus ik mag niet mopperen.

Nu is Weelde 3 en ik wil haar ook een keer laten veulenen.
Mijn gedachtes gaan uit richting het Ferro-type, maar ben terughoudend vanwege het karakter van deze zonen.

Ben terughoudend met gebruik van Gelders omdat ik geen concessie wil doen aan gummie en ruimte in beweging.

Ben terughoudend met Groningers omdat ik die halslengte gewoon te kort vind, en de merrielijn komt uit een Groninger lijn dus ben ook bang dat ik heel snel weer terugkom bij het minder rijtypische type.
Kortom: ik zal dit topic dus heel goed in de gaten houden!

Montecristo en diens zoon Ro-Lex heb ik gister aan het werk gezien tijdens Zwolle. Ben gecharmeerd van hun type en beweging. EN hun voeten Verwacht van die hengsten dus zeker maat en bot.

Waarom zou je bij de Gelderse daarin concessie moeten doen? Mijn eigen Gelderse heeft zat ruimte en gummi in haar bewegingen (ze is een Elegant x Zichem) en de Gelderse hengsten die ik op de Hengstenshow in Ermelo heb gezien hebben dat ook zeker weten!!

Ik denk dat het wijs is eens verder te kijken dan de gemiddelde neus lang is en dus ook eens een kijkje bij de Gelderse te nemen. Koss bijvoorbeeld kan super bewegen en fokt dat ook (incl bot) door. Ook Upperville (Cabochon x Creool) heeft een goed bewegingsmechanisme, maar of hij doorfokt wat jij zoekt is nog onbekend. Dit jaar krijgt hij zijn eerste veulens....

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:37

Tja, poeh, Gelders.
Ik zie hier op Bokt ook Geldersen die mij heel prima aanstaan (zoals Ilindra's Ustinov - die vind ik gaaf)
Maar ben er zeer zeker niet genoeg in thuis om een goede keuze te maken uit de selectie voor mijn eigen merrie. En wees eerlijk, er zijn ook een heleboel Geldersen die niet zo elastisch en rijtypisch zijn.
Halslengte vind ik heel belangrijk, dat is voor mij een reden waarom Cabochon al afvalt - die vind ik te kort.
Verder charmeren ze me kwa body zeer zeker.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:02

Voor een bloederige merrie zou ik zelf ook wel voor een Gelders paard kiezen, ook omdat de Gelderse paarden toch de reputatie hebben makkelijke karakters te geven, maar een KWPN hengst die deze eigenschappen óók doorgeeft is natuurlijk ook interessant. Ik heb niet 123 een antwoord en daarom ga ik dit topic ook even in de gaten houden.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:04

Ik wil niet eigenwijs doen, maar Gelders is ook KWPN

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:19

Sfieke, ge bent eigenwijs
Vraag maar op het hoofdkantoor in Harderwijk...

Ik geloof dat ik voor mijn merrie al een kandidaat heb gevonden, maar ben zeker nog geinteresseerd in het verloop van dit topic.
Nuttig topic: er zijn veel meer bokkers die met deze vraag zitten.

Suzanne F.

Re: Hengst die maat en bot doorfokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:34

Ferro en zonen geven vaak maat en bot. Kennedy is dan de uitzondering op de regel.