Hulp gevraagt, welke hengt op deze bloedmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Hulp gevraagt, welke hengt op deze bloedmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 11:55

Hallo bokkers.

Het gaat om Us Lady-ella, ze is nu drachtig van Oramé, maar we willen haar dit jaar eigelijks wel weer drachtig.
Haar afstamming: French Buffet xx x Goodtimes x Tolbert x Courvielle xx
Leefdtijd: 5 jaar
Stokmaat: 1.69

We hebben haar drachtig gedaan omdat ze nogal rank gebouwd is, bij veel volbloed merrie is het dat ze wat meer ontwikkelen wanneer ze een veulen hebben gehad. We hebben deze keer dus Oramé gedaan, met de hoop dat die wat bot geeft en formaat, maar jah we moeten nog maar afwachten.

Ze is niet ster geworden omdat ze toen net ziek was geweest, dus hebben we haar alleen maar voor het stb laten keuren.
Haar plus punten zijn:
- Lange hals, mooi gevormt
- Mooi hoofdje
- Haar rug
- Beenwerk is goed.
- Galop is goed
- bij het springen vlug van de grond en voorzichtig

Min punten:
- Haar volbloed achtige beweging, wat kort in de stap en draf
- heel rank en smal

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

we zijn op zoek naar hengst die beweging geeft en wat bot met formaat. Maar ook wel wat springvermogen. Zelf dacht ik aan Indorado.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:07

Iemand ?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:20

Mooie merrie maar een zeer steile schouder, vandaar haar beweging wsch. Zoek een hengst die dat kan compenseren.

celano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:38

Ik heb het al in een ander topic gezegd (wil niet over hem blijven zeuren), maar zou toch nog even Vaillant aan willen halen. daar dek ik mijn bloedmerrie ook mee (v Concorde). Vaillant is For Pleasure x Nimmerdor, echt fantastisch gefokt. Had in Ermelo een 9 voor vermogen. Echt een fijn paard. Mist misschien nu nog iets 'snit', maar ik heb het volste vertrouwen dat dat goed komt. Hij staat in Abcoude, www.oldenhoff.nl, maar waarschijnlijk ook via de andere SWS-stations verkrijgbaar!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:27

Is een leuke hengst hoor echt waar, maar ik wil niet graag inteelt op Nimmerdor, snappie, de moeder is een Goodtimes en zijn vader is Nimmerdor, zit me te dichtbij.

flyfly

Re: Hulp gevraagt, welke hengt op deze bloedmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:56

Zet er een basishengst op , dat gaan wij denk ik ook doen met onze nu nog te kleine merrie. Dan krijg je misschien een wat steviger paard.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:58

een basishengt ? welke dan ?, maar ze is niet te klein, gewoon heel erg rank

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:12

Ben zelf helemaal weg van Upperville , en Bazuin en Laurentz mag ik ook graag zien.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:41

Misschien Parcival wat?

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:29

Wat dacht je van Concorde?
Of de nog jonge Unaniem: van zijn nakomelingen is nog niets bekend, maar de hengst zelf vind ik maat en body hebben.
Er zijn best wel wat springhengsten te vinden die bij deze merrie zouden passen.
Tenminste ik neem aan dat het ook weer je bedoeling was een springpaard te fokken met deze afstamming?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:42

Indorado lijkt me geen verkeerde keuze, vererft wel karakter ( is daarom niet slecht)
Cassini II lijkt me ook een optie

eigenlijk voldoen veel holsteiners aan je keuze. Vererven maat, koel in de kop en voegen wat bot toe

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 08:26

Een half zus van haar is een Indorado, heeft wel echt karakter, maar niet echt moeilijk, vind het wel een fijn paard. Echt een super spring vermogen.

Jah we willen er wel een springhengst op, we gaan denk ik ook voor het wat meer Holstein bloed.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:47

Ik vind niet dat je echt op meer massa moet fokken. Zoek een hengst met springkwaliteit die aansluit op het exterieur van de moeder. Met een totaal ander type hengst heb je veel kans dat je een zwaar lijf met ranke beentjes fokt.
Ik plaats hier maar een foto van Shutterfly, modern sportpaard, nummer 1 in het springen:
Afbeelding
Met voldoende bot blijkt.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:58

Mooie hengst, maar we willen wel een hengst gebruiken die ook bij het KWPN is goedgekeurt, is deze dat ook ?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:04

Ik plaats hem niet als hengst hoor (is een ruin dacht ik) maar om aan te tonen dat je echt geen hengst moet kiezen van 200 kg zwaarder om een goed sportpaard te krijgen .
Wat ik al gezien heb van fokproducten: bloedtype met extra zware hengst, viel tegen. Ze hadden bv de kop van de hengst, de nek van de merrie en dan nog eens de benen van de merrie.
Van KWPN hengsten ken ik niks dus kan je daarbij niet helpen.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:08

Zannekin schreef:
Ik vind niet dat je echt op meer massa moet fokken. Zoek een hengst met springkwaliteit die aansluit op het exterieur van de moeder. Met een totaal ander type hengst heb je veel kans dat je een zwaar lijf met ranke beentjes fokt.
Ik plaats hier maar een foto van Shutterfly, modern sportpaard, nummer 1 in het springen:
Afbeelding

De volle broer staat ter dekking bij Schoeckemohlen

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:38

Zannekin schreef:
Ik plaats hem niet als hengst hoor (is een ruin dacht ik) maar om aan te tonen dat je echt geen hengst moet kiezen van 200 kg zwaarder om een goed sportpaard te krijgen .
Wat ik al gezien heb van fokproducten: bloedtype met extra zware hengst, viel tegen. Ze hadden bv de kop van de hengst, de nek van de merrie en dan nog eens de benen van de merrie.
Van KWPN hengsten ken ik niks dus kan je daarbij niet helpen.

Oh oké ik snap het, maar we proberen een hengst te zoeken die wel wat bot geeft, maar niet een zware hengst. Daarom dacht ik ook aan Indordo, omdat haar hals zus ook niet zwaar is, maar wel net wat meer bor heeft, maar formaat niet, maar wel wat breder.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:39

ceasario schreef:
Zannekin schreef:
Afbeelding

De volle broer staat ter dekking bij Schoeckemohlen

en de andere volle broer (jaarling ) staat bij Zangersheide en is daar omgedoopt tot Salami Z

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:41

Indorado ,Guidam ,carolus met zo'n merrie heb je eigenlijk keuze zat

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:45

libke schreef:
en de andere volle broer (jaarling ) staat bij Zangersheide en is daar omgedoopt tot Salami Z

Ik heb hem weten veilen in Hannover vorig jaar, wist dat hij naar Belgie was gegaan maar niet naar wie. Was wat te duur voor in de salami denk ik

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:47

Guidam vind ik ook super

Jah voor de salamie was ie echt wel te duur

05sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:45

Zelf zou ik eerst voor de beweging gaan en kiezen voor Citango (Contango x Jazz x Zuidhorn) Krijg je meer body. Heb zelf een Contango gehad die super beweging had liep z dressuur en m springen. Ook de Goodtimes geeft beweging en spring kwaliteiten weet ik uit ervaring dus dat heb je al.
Succes met je keuze

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 14:48

Jammer dat er Jazz in zit, want ze is niet de makkelijkste en bij zijn thuis niet zo Jazz fan, maar Contago en Zuidhorn spreekt me wel aan in de lijn.

05sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:53

Jazz kan ook enorm mee vallen hoor, ze hebben alleen een hele goede opvoeding nodig, er zijn ook heel wat paarden van goodtimes die niet altijd de makkelijksten zijn.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:00

Neeh weet ik, haar moeder was ook niet de makkelijkste, maar me vader vind Jazz echt niks, niet banketstaaf bedoelt hoor.