[TI] jullie mogen weer taxeren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

jullie mogen weer taxeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:04

Hebben we eerst een ruin moeten taxeren... mogen jullie nu 2 merries taxeren.

En ik wilde ook graag jullie mening gelijk.

Ik heb al een paar keer gezegd, dat ik gevallen ben op de drachtige tinkers op Marktplaats. Helaas waren deze al verkocht, maar hij had er nog 2 staan (deze stonden op speurders).

Ze zijn onbereden, de 1, Fenna, is 4 jaar oud en de ander, Lizzy, is 7 jaar oud. Lizzy is wel betuigd geweest, maar dat was in een ver verleden geloof ik. Ze zijn dus allebei drachtig van dezelfde hengst en ongeveer eind juni, begin juli uitgerekend.

Oke ik ben dus vandaag gaan kijken en heb gelijk maar een fotosessie gemaakt:

Eerst Lizzy, voor haar ging ik oorspronkelijk kijken. Ik vond haar zo apart met die gekleurde oortjes en de rest dus wit Ze is heel lief en vrij rustig, al heeft ze wel haar lekkere merrie streekjes, zeker als ze net de stal uitkomt. Ze is wel vrij eenkennig, maar als je even met haar bezig bent, dan komt ze los en mag je zelfs haar oortjes kriebelen. Ze heeft erg mooie gangen en is wel vrij groot, 1,58m (hoe kom ik daar ooit op)

Afbeelding
zoals je ziet, neemt mijn dochter haar wel mee

Afbeelding
Ze hield al gelijk ervan om met mijn dochter te vrijen.

verder even links:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8O7UZD8X

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BE3FJ77L

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CXXDRW7P

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8AGUUMZC

http://www.mijnalbum.nl/Foto=J3YQC48P
Mooi hoodje heeft ze

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GQDRKRL6
Zie je nog wel wat?

http://www.mijnalbum.nl/Foto=4XTR3DCU
Wat moet je nou van me?

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OLTXGGN4
In draf met Fenna

http://www.mijnalbum.nl/Foto=7IXHHLLH
en in galop.

Dan krijgen we Fenna, 4 jaar oud dus, eerste keer dat ze drachtig is (voor Lizzy is het de 3e keer). Ze is heel lief en rustig, houdt ontzettend van kroelen. Ik mocht ook gelijk haar hoeven optillen (bij Lizzy moest dat wat overredenskracht) achter ging wat moeizamer maar het lukte wel. In de bak, stond ze na wat freestylen ook de hele tijd bij me en wilde ze gelijk lekker kroelen. Een nadeel van haar... is wat Leintje ook al vroeg en ik nu dus duidelijk zag. Ze moet eerst echt heel erg warm lopen, eer ze dus netjes loopt. Daarvoor loopt ze wat stram, je ziet dat ze wat onzeker is en dat ze niet goed weet wat ze met haar buik aanmoet. Het lijkt dus net alsnof ze een stijve achterhand heeft, maar na wat rennen en racen door de bak, zie je daar dus niks meer van en loopt ze gewoon netjes. Fenna is trouwens ook erg groot, 1,54m ofzoiets.

Je zag net al 2 foto's waar ze ook op stond. Nu de rest:

Afbeelding
Uitgestrekte draf

Afbeelding
Haar hoofdje is dus een stukkkk fijner dan die van Lizzy

de rest weer in links:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AZMC7JQX
Lieve oogjes had ze wel

http://www.mijnalbum.nl/Foto=M7ARVPWJ
Erg nieuwsgierig dus

http://www.mijnalbum.nl/Foto=VUKGKSLL
Centenbakkie met snor (goed kijken, wanaf de andere kant was hij beter te zien)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TCBCM8PF
Beetje wazige draf

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6SJDCB6Z
Jaaa rollen maar (en de kont vna Lizzy)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RNURU4RZ
Ik heb haar al voor dood leren liggen

http://www.mijnalbum.nl/Foto=NDNGDN4B
Ja andere kant op, lekker hoor met je zwangere buik

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QM3GAU84
Zo was ze dus even lekker bezig en aan het ontspannen

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZVWHOS7S
En dan is het tijd om te rusten

Nou heel veel foto's dus, mijn excuses maar ik vond ze wel mooi geworden eigenlijk.

Hoeveel zouden jullie voor hun geven. en naar wie zou jullie voorkeur uitgaan?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ze zijn trouwens gedekt door een bruintbonte hengst, kruising tinker (viel een beetje onder de Grai, alleen nog iets slanker en minder sok).

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:09

zo op het eerste zicht vind ik die eerste wel leuk
nu even je hele post lezen

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:13

hahaha is goed, is een beetje lang geworden sorry

Ik heb trouwens even op de site van ICS gekeken, en daar staat wel een lizzy2 die op haar lijkt, maar dan heeft ze een vlek op haar achterhand (kan dat verwijnen in de winter...) ze lijkt wel heel erg op haar...

Fenna staat er wel op, gelijk de eerste Fenna.

frenia

Re: jullie mogen weer taxeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:23

Zow: alles gelezen

Ik blijf voor Lizzy gaan. Die vond ik op slag de leukste, ook is zij de meest goed gevormde. Mooie leeftijd ook, ook voor drachtig te zijn + minder risico dan bij maiden merrie.
Of je het als pluspunt kan zien dat ze ooit betuigd is geweest, hangt er wat van af... is het haar goed geleerd, is het een +, heeft ze er nare ervaringen mee een -, want dan is een paardje als Fenna makkelijker. Beleren is makkelijker dan opnieuw beleren in dat geval.
Wanneer is ze uitgerekend? Als dat al heel gauw is, en die hengst is niet "echt tinker" (weet niet goed of dat nu werkelijk zo is ) dan is de dracht op zich niet zoveel extra waard + natuurlijk extra risico om haar nu nog te verhuizen.

Fenna: ook nog mooie leeftijd, nog niet beleerd natuurlijk, maar zie daarvoor hierboven. Nadeel is dat het een maidenmerrie is + dat stram lopen lijkt me ook niet helemaal oké: kan zijn dat ze ergens vastzit. Rond dracht opnieuw dezelfde commentaar...

Wel allebei een populaire maat

Poeh...ik vind het moeilijk om te gaan bepalen hoeveel ik ervoor zou geven
hangt ervan naar wat je op zoek bent: waarom ben je in hen geïnteresseerd, wat wil je met hen gaan doen,...???
enne: waarom verkoopt hij ze???

edit: zie net dat ik over de uitgerekende datum heengelezen had
nog een edit dus beide stamboekpapieren? das wel bijkomend pluspunt (bedoel gewoon dat het de prijs wel wat heft)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:25

Zo op de foto's spreekt de 1ste --> Lizzy me veel meer aan dan de 2e.

t zou idd misschien lizzy 2 kunnen zijn, is schimmelbont dus wellicht ondertussen vlekken vervaagd , is dan wel een oudere foto is nu stuk breder zo te zien

Mooi maatje (voor vriend van 1.91m ) en zo te zien al dik tussen je dochter

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:27

grid schreef:

t zou idd misschien lizzy 2 kunnen zijn, is schimmelbont dus wellicht ondertussen vlekken vervaagd , is dan wel een oudere foto is nu stuk breder zo te zien

maar die vriend wil geen merrie

vond het idd ook leuk dat het al wel leuk gaat met je dochter
denk wel dat het lizzy 2 is

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:32

frenia schreef:
grid schreef:

maar die vriend wil geen merrie

vond het idd ook leuk dat het al wel leuk gaat met je dochter
denk wel dat het lizzy 2 is

Ach t is niet de 1ste die met iets anders dan in gedachten thuis komt

maarja ze is wel dragend = nog 1 extra

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:36

Aan taxeren doe ik niet, wil wel zeggen dat ik helemaal weg ben van Lizzy.................

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:37

owja: grid, ik wist dat ik nog wat vergeten was

@biancaa: met je plannen met haar/hen bedoel ik dus niet alleen rijtechnisch, maar ook: heb je de mogelijkheden om een drachtige merrie op te vangen, veulen erbij op te voeden,... en wat ga je dan met het veulen doen?
Of je het nu verkoopt of houdt, maakt in principe niet uit, maar ik zie het zo:
- als je er sowieso nóg een bij wilt (een vierde dus): mooi koopje, maar wat als de kleine toch niet bij je past? een paard dat je koopt, kies je, een veulen dat je fokt, niet.
- als je het wilt/moet verkopen, wees je ervan bewust dat je je erg aan zo'n kleine gaat hechten dus niet dat je er dan tegen die tijd niet kan van scheiden

voor wat betreft prijzen/taxeren, wacht ik nog even op je antwoorden

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 00:02

frenia schreef:
owja: grid, ik wist dat ik nog wat vergeten was

@biancaa: met je plannen met haar/hen bedoel ik dus niet alleen rijtechnisch, maar ook: heb je de mogelijkheden om een drachtige merrie op te vangen, veulen erbij op te voeden,... en wat ga je dan met het veulen doen?
Of je het nu verkoopt of houdt, maakt in principe niet uit, maar ik zie het zo:
- als je er sowieso nóg een bij wilt (een vierde dus): mooi koopje, maar wat als de kleine toch niet bij je past? een paard dat je koopt, kies je, een veulen dat je fokt, niet.
- als je het wilt/moet verkopen, wees je ervan bewust dat je je erg aan zo'n kleine gaat hechten dus niet dat je er dan tegen die tijd niet kan van scheiden

voor wat betreft prijzen/taxeren, wacht ik nog even op je antwoorden

Ja daar ben ik dan weer... was even wat anders aan het doen

De vader is dus geen echte tinker, zij dus wel. Het zou dus een veulen worden dat in het 2e veulenboek wordt opgenomen.

Het duurt gelukkig nog wel even voordat ze gaan bevallen, dus de transport zal denk ik wel meevallen.

Het rijden voor de wagen, is volgens mij wel goed gedaan. Ze kent al aardig wat hulpen en mijn dochter kon zo op haar gaan zitten zonder dat er wat aan de hand was (helaas geen foto van, maar ik hield Lizzy vast) Ze hebben nu vorige week, een keer met zadel op haar gezeten en ze schijnt heel rustig te zijn geweest (die uitstraling heeft ze ook wel, maar ze zeggen zoveel). Ze wist alleen niet zo goed hoe ze op de beenhulpen enzo moest reageren.

De plannen met haar, zijn eigenlijk vrij recreatief, ook met Angel en Max en ik wil eigenlijk ook wel een keer voor de wagen ermee, dus dat is wel handig dat ze dat al weet. Ik mag natuurlijk nog niet echt zwaar rijden vanwege mijn buik, maar dan zou ik wel kunnen gaan mennen. Daarom wilde ik een "groen" paardje, zodat ik lekker met haar bezig kon zijn. Ik kan haar dan langzaam in gaan rijden, zonder dat ik onwijs intensief hoef te rijden.

De mogelijkheid om de merrie en veulen op te vangen heb ik dus wel. Op de stal waar nu Angel en Max staan, staat nog een hele grote schuur leeg, dus daar kan ze in. Ook is er nog een box vrij, maar die vind ik vrij klein (nu ik haar irl heb gezien hihihi). Verder gaan ze als het land het toelaat, dus dalijk 24/7 het land in, dus dat is helemaal makkelijk.

Ik zou er graag een vierde bij willen, ik ben ook al op zoek naar land, waar ze dus dag en nacht op kunnen. Nu kan het dus voorlopig wel op de stal waar ze nu staan. Als het nu niet klikt met het veulen, tja dan wordt het toch verkocht.

Klinkt raar en misschien niet helemaal te vergelijken, maar ik heb altijd kittens gefokt (tja dit is ietsssss groter) en die heb ik ook "bijna" altijd verkocht. Wel verdriet uiteraard, maar dat slijt. (tjee wat klink ik hard) Wat ik bedoel te zeggen, als je veulens fokt, dan moet je ook afstand kunnen nemen op den duur en dat kan ik wel. Zeker als ik het van te voren weet en voor me houd)

ennuh Grid Ik had haar op het oog hoor nu niet stiekem aan Frenia slijten hihihi. Maar het was wel een schatje hoor en grootttttt toen ik mijn dochter ermee zag lopen, had ik echt zoiets van pffff wat een joekel, maar zo mooi en lief (en eigenwijs, moet nog leren voetjes geven en dat op haar 7e ) Wat ik wel nog vergeten te vertellen was, dat ze daar niet aan hoedsmid doen. Ze staan daar op betonnen vloeren (tenzij ze gaan veulenen) en zo slijten de hoeven af (nu krijg ik gelijk allemaal reacties dat het nie goed is, maar beton is juist wel goed voor de hoeven, heb ik op paardnatuurlijk gelezen) De hoeven zijn dus "verwilderd" niet slecht, want ze waren mooi stevig, maar gewoon goed breed en net als een "wild" paard zeg maar. Misschien dat Fenna daarom slechter liep

Tjee weer zo'n lange mail, kan het echt niet kort houden, maar jullie stellen van die leuke vragen....

Oh die zwarte die op marktplaats stond, is volgens hem naar de tinkerboerderij gegaan, ik denk dat zij ook wel van die hoeven heeft gehad, dus misschien dat zij er iets over kunnen vertellen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:41

Lizzy is erg leuk!

Wanneer zijn ze uitgerekend?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:00

Dat is niet groot hoor

Maar ik vind Lizzy mooier en zou eerder voor haar kiezen zo van de foto's.
Zeker ook omdat ze zo rustig met je dochter meeloopt.
Zelf zou ik er €3000,- voor bieden.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:25

snowdon schreef:
Lizzy is erg leuk!

juni/juli

geen zomerexceem (zie vrij korte manen)?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 07:56

Ik vind lizzy de leukste uitstraling hebben,
ja als ze niet gedekt is door een tinker heb je er geen meer waarde aan,
dus mmm moeilijk prijs zeggen.

Ik zou beginnen met E2500,--,dan kan je altijd nog omhoog.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:48

Persoonlijk vind ik die 2e een mooie tinker.

dat ze wat stram loopt kan eraan liggendat Tinkie's eerst een beetje warm moeten lopen (zie ander topic)

Wat vroeg de eigenaar dan voor de paarden????

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:18

ik zou voor de 2e gaan maar ik ben niet zo van het witte type. Als ze nog maar 4 is zal ze wel ook gaan groeien. tot rond de 1,60.

Met de dracht heb ik alleen een goede ervaring. mijn merrie is toen ook ingereden enzo alleen wisten we het niet.

maar zou voor bij de merrie's rond de 2400 gaan zitten

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:47

Zo daar ben ik dan ook weer

Prima zoals je het bekijkt hoor natuurlijk heb je er verdriet van als een veulen wegmoet, wou alleen maar even nagaan of je er ook aan gedacht had dat het misschien zou moeten.

Persoonlijk zou ik voor Lizzy 2250 à 2500 (en eventueel nog iets opwaarst) bieden, voor Fenna 2000 max. Mits ze geen exeem hebben natuurlijk...

Ik vind Lizzy een leukere tinker en een betere uitstraling hebben. Ook dat stram lopen van Fenna is me niet helemaal zozo... Kan best zijn dat ze moet warm lopen en ik kan natuurlijk van hieruit niet bepalen in hoeverre ze stram liep maar ik zou het niet aan haar hoeven durven wijten! Gezien ze daar al een hele poos op loopt en bovendien Lizzy daar ook op loopt, vind ik het een beetje gek dat ze zou stram lopen daarom. De tinks die geïmporteerd worden hebben ook zo hoeven (althans Tinkerbell en mede-geïmporteerden hadden dat toch) en die lopen daarom ook niet stram.

Wat betreft hoef optillen met 7: Tinkerbell had ook die leeftijd en gaf ook geen hoeven: is hen vrij snel geleerd hoor (al denk ik wel aan haar koppie te zien dat ze net zo'n eigenwijsje is als Tinkerbell veel plezier ermee dan )

Enne: wees gerust ik pik haar niet in (nouja...als ik de plaats, het geld en de tijd had )

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 11:58

fjordkootje schreef:
snowdon schreef:
Lizzy is erg leuk!

juni/juli

geen zomerexceem (zie vrij korte manen)?

Nee geen zomerexceem, ze hebben in een koeienstal bij elkaar gestaan en zo lekker aan elkaars manen gezeten. Later heeft hij de manen bijgeknipt en de pluk wel laten zitten.

@Jacky2, ze is in principe wel gedekt door een tinker, maar door een grai. Deze worden door het ICS niet opgenomen in het stamboek en zodoende is hij niet geregistreerd. en is hij dus geregistreerd bij een gewoon stamboek (weet even niet welke) en valt hij dus onder de "gewone" rijpaarden. Dat is inderdaad wel erg jammer, maar er komt dus wel een tinker uit, alleen iets luxer, maar als mams zo zie... denk ik niet dat het veel uitmaakt hihihi

@cowdog: hihihi voor mij is dat wel groot, ben zelf maar 1,53m en ik heb hiervoor een haffie gehad van 1,48m en daar had ik al moeite met erop komen (ik had toen wel al 17 jaar niet gereden en ik ben ook "al" bijna 32 hoor ) Ze doet ook heel erg kollossaal aan, snap je wat ik bedoel. Die enorme hoeven zeg... pfff ik wist niet dat ze zo groot werden Dat geluid als ze in draf of galop gaan plof plof plof heerlijk

Ook nog even de reden dat ze weggaan, dat was ik ook nog vergeten te vertellen (tjee ik blijf aan de gang met mijn lange mailtjes;))

De boer heeft een varkenshouderij en daarbij de tinkers. Hij heeft er aardig wat staan, maar hij heeft niet meer de tijd en energie (begint al op leeftijd te komen) om de paarden in te rijden. Zodoende gaat hij inkrimpen en wil hij iets van 3 of 4 paardjes houden. Zijn dekhengst (Mickey Boy) houdt hij en nog een paar merries. De rest gaat dus weg en dan gaat hij een pensionstal beginnen. Zo kan hij iets rustiger aan te doen en hoeft hij zich geen zorgen te maken over het inrijden van de paarden.

De prijs ga ik nog even niet zeggen hoor Tinkerryan, ik wil eerst weten, dat wat hij vraagt niet teveel is en wat ik dus kan bieden (lekker he in spanning houden )

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:11

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 12:13

fjordkootje schreef:

Neee lieverd je leest niet goed Ze is niet gedekt door Mickey Boy (was dat maar zo...) Ze is gedekt door een andere hengst. Ik heb trouwens gevraagd waarom hij hun niet heeft laten dekken door Mickey Boy, maar hij wilde dus iets meer luxer gaan fokken, omdat het meer "in" is.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:52

Ik had al zoiets van: waar kén ik die vent toch van nu weet ik het dus van Mickey Boy. Denk uiteindelijk dat het zeker voor Lizzy, wel een goede keuze was om er niet MB op te zetten, dat zou dan idd erg zwaar gaan worden. Heb je toevallig een foto van die hengst???

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:00

Vind jij Lizzy dan zo zwaar?

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:14

snowdon schreef:
Vind jij Lizzy dan zo zwaar?

vind ik ook wel meevallen, vind haar juist helemaal niet zo zwaar, mooi type
Micky Boy was imo helemaal geen slechte keus geweest!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:16

Ik zeg niet dat ze té zwaar is. Op de stamboekfoto zelf helemaal niet zwaar. Maar zoals ze nu is, is ze voldoende zwaar, vind ik, qua type.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:40

oeps sorry biancaa haal ik jullie doorelkaar