[TI] tinker moet warm lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

tinker moet warm lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:53

is het bij jullie ook zo dat jullie tinker het pas echt gaat doen als hij/ zij warm gelopen is?

Ik bedoel hiermee het volgende:

vandaag was ik een ritje aan het maken en ik ging een x een wat langer rondje maken. Aan het begin was ze wel wat fris maar niet super snel ofzo. Toen ik een tijd aan het rijden was begon ze pas vlot te stappen en merkte ik echt dat ze nog heel veel energie had. Ze draafde veel vlotter en gallopeerde nog makkelijker ( die van mij houd nogal van de galop)

zijn er hier nog meer tinkers die eerst warm moeten lopen?

Het schijnt geloof ik ook zo te zijn dat koudbloeden pas lekker gaan lopen als ze warmgelopen zijn!

ik ben benieuwd of meer tinkies dat hebben!

groetjes Marjolein

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:55

Ik denk dat dit voor alle paarden geld ook voor warmbloeden. Het karakter speelt denk ik een grotere rol dan het ras.

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:59

ja maar ik bedoelde echt pas na 1 uur rijden, toen ging ze echt ineens heel anders lopen

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:02

Zijn soms net diesels die rijden ook lekkerder als ze warm gereden zijn.

kiimxvinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:06

heb k ok met mijn haflinger ;; niet altijd maar wel vaak;; dn rij k een half uurtje 3 kwartier en dn pas gaat hij lekker lopen en galopeert hij veel lekkerder en draaaft hij ineens heel vlot;; licht volgens mij gfewoon aan het paard self hoor

Vasthi

Re: tinker moet warm lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:46

Heel herkenbaar! Die van mij komt ook pas na een tijdje op stoom

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:04

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:31

tenzij ze al na 20 minuten dood moe zijn

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:33

Ryan heeft ook echt de tijd nodig om op te warmen.
het duurt meestal zo'n dikke 20 minuten voordat hij echt los door zijn lichaam loopt.
Een echte diesel dus....hahahaha

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:16

Nou ik was vandaag dus bij een tinkertje wezen kijken en die had zeker even de tijd nodig om warm te lopen, pas na lekker los gekomen te zijn, liep ze netjes (en niet zo stram) ik denk dus dat het aan het karakter van het paard ligt (en conditie en dat soort dingen)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:18

Ik heb dan wel geen Tinker, maar ik weet ook niet of het speciaal iets is voor Tinkers. Zowel mijn eigen Dravebier (NRPS, Arabier x draver) als mijn bijrijd-Haf hebben hetzelfde: in het begin moeten ze even losgewerkt worden, ook even een lekker tempo vinden. Als ze dat hebben gevonden, worden ze steeds wakkerder en zo'n beetje na een uur gaat de turbo er pas echt op.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:23

Uhh, die van mij is blijkbaar een uitzondering
Zodra hij warmgelopen is begint de mijne juist te kalmeren en heeft hij in de gate dat het ook op een normaal tempo kan

Achja Die van mij gaat het hardst als je er net op zit (als je hem toestaat te lopen zoals hij dat wil... hij blijft in principe gewoon braaf bij je als je dat van hem vraagt )... en na 20 minuten heeft hij eindelijk een normaal tempo aangenomen

Haha. Gek paard

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:11

Ik heb schijnbaar geen diesels. Die van mij lopen altijd het zelfde. Vooral de merrie van mijn dochter. Nooit druk, gewoon lekker relaxed. Mijn merrie is in het begin soms wat drukker maar dat gaat altijd heel snel over en dan rijd ze heerlijk rustig en ontspannen. Echt makkelijke paardjes dus. Toen mijn dochter nog wedstrijden reed moest ze altijd maar 10 minuten in rijden want anders had ze er genoeg van. Ze was dan ook klaar om de ring in te gaan. Wel wat anders dan de KWPNer die ze nu start. Echt 30 tot 45 minuten inrijden anders is ze echt nog niet warm en los. Dit is dus wel echt een diesel. Laat op gang maar eenmaal op stoom niet te stoppen.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 08:50

Christah schreef:
Zodra hij warmgelopen is begint de mijne juist te kalmeren en heeft hij in de gate dat het ook op een normaal tempo kan

Achja Die van mij gaat het hardst als je er net op zit (als je hem toestaat te lopen zoals hij dat wil... hij blijft in principe gewoon braaf bij je als je dat van hem vraagt )... en na 20 minuten heeft hij eindelijk een normaal tempo aangenomen

Haha. Gek paard

Er is wel een verschil tussen hard lopen en soepel lopen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:35

TinkerRyan schreef:
Christah schreef:

Haha. Gek paard

Er is wel een verschil tussen hard lopen en soepel lopen.

Haha! Ja, maar dat lijkt me voor zichzelf spreken
Welk paard loopt nu meteen heerlijk soepel, en daarna niet meer
Haha.
Zodra zijn tempo verlangzaamt, begint hij ook echt soepel te lopen
Maar eigenlijk is hij helemaal niet zo stijf en kun je op zich prima meteen met hem wegrijden. En kan hij ook nog best lekker lopen. Tuurlijk loopt hij na een half uur beter dan aan het begin

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:39

jah, de fries die ik rij, loopt ook pas na dik een half uur lekker!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:04

jup ook Offie is een dieseltje. eerst even warm lopen

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:54

Een goede warming up is natuurlijk altijd belangrijk voor zowel warm als koudbloed . Bij koud weer hebben ze meer tijd nodig dan bij warm weer . Daarbij komt ook nog eens het feit dat een koudbloed andere bespiering heeft. Zijn spieren zijn namelijk korter en dikker, een warmbloed heeft langere dunnere spieren die makkelijker sneller op te warmen zijn. Het is dus geen fabeltje dat de koudbloed anders en langzamer opgewarmt moet worden dan de warmbloed. De goeie cooling douwn ook niet vergeten..ook het strekken van rug en hals tussen de oefeningen door is belangrijk, en wordt veel vergeten helaas, is voor beide types belangrijk, maar zeker voor de koudbloed. Dit scheeld veel spierpijnen en "onwilligheid"eigenwijsheid!" die eigenlijk "niet kunnen wat je teveel vraagt is" Zie het helaas nog veel te veel...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:48

Christah schreef:
Welk paard loopt nu meteen heerlijk soepel, en daarna niet meer

Jordy...
Dat is namelijk het grootste probleem wat ik nog met Jordy heb. Jordy loopt het 1e half uur super, daarna wordt het minder. Een conditieprobleem is het niet, maar meer dat hij zijn aandacht er niet meer bij kan/wil houden.
En dat is best een flink probleem, ik kan hem bijvoorbeeld ook niet tussendoor laten stappen en zijn hals laten strekken, als je hem daarna weer oppakt gaat hij in protest. Niet dat hij niet meer wil lopen, integendeel. Maar hij is dan zó afgeleid dat hij overal naar blijft kijken en je constant zijn aandacht moet vragen. Rijd ik in 1x door en houd ik hem aan het werk dan is het stukken minder.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:22

Quint moet ook warm lopen maar op een iets andere manier als de meeste.
Als ik er net op stap is hij nogal rillerig...hij loopt dan zoals ik het noem "op eieren"...je voelt dat hij gespannen is en hij is dan niet bij mij met zijn hoofd na een tijdje rustig stappen en een drafje(lang teugeltje vooral geen druk met teugel of been)voel ik hem langzaam ontspannen en dan is het weer voorbij.
Is een tik die is blijven hangen van vroeger
Als hij eenmaal loopt blijft hij lopen...zomers maak ik weleens ritten van een uur of 5 en hij blijft actief aan de gang(hoewel zijn stap is zoooooo traag maar de draf/galop zijn helemaal top)
De cooling down besteed ik ook veel aandacht aan..zeker omdat hij 24/7 buiten staat zorg ik dat er op het gemak naar huis gestapt word..lekker lang teugeltje zodat hij goed op adem is voor hij weer thuis is.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:44

Ja als ze warm is zie je haar helemaal anders lopen.
Duurt effe maar dan heb je ook wat

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:07

Die van mij wordt ook steeds voorwaartser tijdens het rijden, helemaal als ik een stuk gegaloppeerd heb omhaar wakker te maken.

Ze wordt dan steeds heter en dan is het echt geen sloompie hoor,mensen staan soms helemaal verbaasd te kijken, haha

Afgelopen weekend had ik les, lekker in de hitte. Eerst een half uur heen gestapt,vervolgens uur gelest, half uur teruggestapt...

ik dacht ze zal hetwel zat zijn, (dat was ik het stiekem wel namelijk haha). Maar nee hoor, ik zette haar in de wei en mevrouw dacht nog even lekker te kunnen gaan hollen...

Ik moest echt lachen.

julietink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:54

die van mij moet ook echt wakker worden. zondag reed ik endurance: 33 km in draf en galop. eerst moet je voordraven, daar scoorde mijn tinkertje (koud) heel slecht. later tijdens de wedstrijd liep hij steeds beter. na 25 km had de kwpner waar ik mee samen reed het helemaal gehad, die werd echt moe, en mijn paardje bleef er zin in houden, die had echt zoiets van: waarom gaan we nou stappen? ook tegen de finish aan, had ik moeite hem in stap te houden. dus wel een echte diesel.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:41

ik zou het niet weten die van mij is nog niet echt onder zadel maar ik rij ze toch eerst een half uur met losse teugel door de bak ofzo na een kwartier proberen bochtjes maken alleen op gewicht.
maar na dat halve uurtje gaan de teugels op maat en begind het echte werk en ik stap ook bijna altijd buiten uit dus ik zit altijd wel lang op paard als ze eenmaal goed onder zadel zijn.

ik vind ze dan vaak wel ontspannender rijden en zodra ik merk dat het genoeg is of dat het beesie er geen plezier in beleeft dan doen we een andere dag weer.

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:50

Kane heeft hetzelfde als Jordy , loopt super en wordt steeds minder , hals laten strekken is voor meneer meteen niet meer aan het werk gaan .