[TI] veel eenkleurige veulens???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerRyan

veel eenkleurige veulens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 01:59

Het kan natuurlijk aan mij liggen maar het lijkt wel ofdat er steeds meer eenkleurige veulen/tinker in nederland komen????

Zou het ergens aan kunnen liggen...komt het nou eenmaal meer voor tegenwoordig.... en/of durfen ze nu trots te zijn op en worden ze niet meer in een donker hoekje weggestopt??

Niet verkeerds erover hoor. ik zie liever een mooie eenkleur dan een lelijke (lees naar mijn mening) bonte.

Quinzy

Re: veel eenkleurige veulens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:18

Vorig jaar waren het er echt heel veel. Maar ik vind ze juist heel erg mooi. Het zijn soms net mini shire's.
Mijn merrie maakt ook een grote kans op een zwart veulen en reken maar dat ik dan minstens even trots zal zijn.
Het enige nadeel voor een fokker is dat de marktwaarden lager ligt. Maar als alles goed gaat hou ik mijn veulen zelf dus moet ik me daar niet druk over maken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:17

Ik ga weer wat zeggen

Persoonlijk vind ik het "jammer" dat er steeds meer eenkleurige komen, gewoon omdat een tinker nu eenmaal bont hoort te zijn. Waarmee ik niet bedoel dat een niet-bonte geen tinker is! Alleen vind ik bont toch meer tinkerwaarde hebben.
Daarom zou ik bijvoorbeeld nooit met een eenkleurige hengst fokken, omdat je dan ook gewoon meer kans maakt op een eenkleurig veulen. Maar als je naar het hengstenaanbod kijkt, zie je ook steeds meer eenkleurige hengsten (zo even uit het hoofd: Raven, Geronimo, Mc Murphy, Gentle Dreamer, Silas, O'Bryan, en ik ben er vast nog een heel pak vergeten!).

Nogmaals: ik kan eenkleurige tinks héél mooi vinden, maar ze voldoen nu eenmaal niet aan het perfecte plaatje van een tinker vandaar dat ik ze toch (zeker in de fok) liever bont zie.

Ik weet ook wel dat ik met de combi Tinkerbell x Zippo kans maak op eenkleurig en dat veulen is natuurlijk ook heel welkom. Begrijp me niet verkeerd!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:26

Toch kan je als je met 2 bonte tinekrs fokt, ook 1-kleurige tinkers krijgen.

Kijk maar naar mijn Max. Zijn vader Sterhengst Maestro is bont en zijn moeder Ginger ook... en toch krijgen ze voornamelijk 1-kleurige veulens. Dus dan zal ervoor ook wel iets zitten, waardoor er 1-kleurige veulens komen.

Ik vind ze persoonlijk wel wat hebben, als ik Silas zo zie... Uiteraard hou ik ook van Bonte Dus ze hebben allemaal wel wat, als ze maar de tinkeruitstraling hebben.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:59

Weet ik wel
vandaar dat ik ook schrijf dat ik bij Tinkerbell x Zippo kans maak op eenkleurig: beide hebben al eenkleurige veulens gegeven, vandaar

Als je en bont paard hebt, is die genetisch gezien TT (geeft alleen bont door) of Tt (heeft ergens (heel ver) in zn voorvaderen bv een eenkleurige, kan dus ook niet-bont doorgeven)

Tinkerbell en Zippo zijn beiden Tt
Tt x Tt kan geven als nakomeling: TT, Tt, Tt of tt met andere woorden 25% kans op homozygoot voor bont (kan ook naar nakomelingen toe alleen bont geven), 50% kans op zelfde als ouders (heterozygoot) en 25% kans op eenkleurig.
In totaal dus 75% kans op bont, 25% kans op eenkleurig.

Met een eenkleurige hengst en homozygote merrie (tt x TT dus) of omgekeerd, krijg je 100% bonte nakomelingen (allen Tt, dus kunnen dat eenkleurige wel doorgeven)

Maar met een eenkleurige hengst/merrie en een heterozygoot bonte partner, heb je maar 50% kans meer op bont (en geen kans op homozygote nakomeling). Op zich is dat natuurlijk nog steeds best wat dat zeg ik niet! en idd: beter met een perfecte eenkleurige fokken dan met een "lelijke" bonte. Maar als je de keus hebt, zou ik steeds voor zoveel mogelijk bont gaan (omdat je uiteindelijk tóch die kans op eenkleurig veulen behoud, dus die komen er heus nog wel uitrollen dan)

Poeh...moeilijk om uit te leggen

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:23

Ik vermoed dat Drumshambo x Mira ooit een TT'tje gaan geven

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:51

fjordkootje schreef:
Ik vermoed dat Drumshambo x Mira ooit een TT'tje gaan geven

Poeh stoefer
(Met Moes x Angel ligt de kans op een TT'tje toch ook op 50% )

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:20

Mira heeft inkspots voor 10
Drum heeft ze ook, dus ik ga maar uit van een TT'tje.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:03

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:30

Daarom ben ik zo blij met Maxolo, die is overwegend zwart, maar wel bont, zie foto.
Maxolo heeft tot nu toe alleen maar bonte nakomelingen gefokt.

Afbeelding
Een foto van vanmiddag.....

http://www.mijnalbum.nl/Foto=3BUWWU4J = nog een foto maar dan van zijn andere zijde.....

Ik vind dat de Tinker ook eigenlijk bont behoort te zijn en zal zelf niet zo snel een niet-bonte Tinker kopen. Maar dat is voor ieder weer verschillend. Ik hoop dan ook altijd bonte veulens te fokken. Dat wil niet zeggen dat ik de niet-bonte Tinkers niet mooi vind hoor....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:22

frenia schreef:
gewoon omdat een tinker nu eenmaal bont hoort te zijn.

Heu, misschien vat ik het verkeerd op, maar ik vind deze opmerking een zeer 'kort-door-de-bocht'- gehalte hebben.
JIJ vindt het minder mooi, een eenkleurige tinker.
Maar wat hoort, daar beslist een stamboek over, toch?
Ik kan een mooi getekende bonte (en mooi is een persoonlijk iets natuurlijk) ook vaak meer waarderen dan een eenkleur.
Desalniettemin ben ik zeer tevreden met mijn zwarte dame.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:09

Jesus...als je nou eens GRONDIG had gelezen wat ik geschreven heb, had jouw reactie niet gehoeven ik zeg toch niet dat iedereen van dezelfde mening moet zijn...en dat eenkleurige géén tinkers zijn??? En ik heb nog zo m'n best gedaan me gedetailleerd uit te drukken

edit: sorry als dit nu nogal heel pinnig overkomt
Ben wat prikkelbaar de laatste dagen

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:13

frenia schreef:
Jesus...als je nou eens GRONDIG had gelezen wat ik geschreven heb, had jouw reactie niet gehoeven ik zeg toch niet dat iedereen van dezelfde mening moet zijn...en dat eenkleurige géén tinkers zijn??? En ik heb nog zo m'n best gedaan me gedetailleerd uit te drukken

Sorry???
Even wat rustiger mag ook wel hoor!
Als je zo snel aangebrand raakt kun je je beter niet op een openbaar forum begeven
Fijne avond verder

[edit] jouw edit stond er zo-even nog niet [/edit]

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:25

Dienie schreef:
Daarom ben ik zo blij met Maxolo, die is overwegend zwart, maar wel bont, zie foto.

MOOOOOOOII

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:31

ik vind ook nog steeds bonte Tinkers het mooiste. maar ja.. ook ik heb een bont X bont gehad als fokouders, en daar is een effen Tinker uitgekomen, en die vind ik net zo mooi,lief,leuk. dus ach.. ik vind ze nu steeds leuker worden.
wel denk ik dat vroeger alleen bonten geimporteerd werden,en de effen er wel waren,maar niet hier kwamen.
nu fokken we zelf steeds meer, en komt die effen kleur weer boven ?

blackstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:36

Wat hoort is een Tinker met de ideale rasstandaard. Dus een Tinker die er uit hoort te zien als een Tinker en dan maakt het niet uit ofdat het een eenkleurige is of een bonte.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:40

het maakt mij niet uit, als ze maar imponeren

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:44

Weetje ik denk dat er meerdere oorzaken meespelen.
De stamboeken groeien natuurlijk, dat betekend dat er steeds meer hengsten komen. Logisch maare dat betekend dus ook dat het aantal effe meer bij komen. Daarmee kan het lijken dat er steeds meer effe komen. Maar misschien is het verhoudings gewijs helemaal niet zo? Ik weet t niet hoor, k denk ff hard op

En daarnaast, er zijn dus meer effe tinker hengsten op de markt, nu is de vraag, wat willen de merrie houders. Willen zij bont of effe. Want uiteindelijk zijn zij erg belangrijk voor de kwalliteit behoud van het ras.

Plus k vroeg me ook nog af, met die TT, Tt, tT en tt is het ook niet zo dat T dominant is en t resesief. Als dat namelijk zo is, dan is het toch zo dat er erg weinig kans is op een enorme groei van de eenkleurige, omdat dit gen resesief is. En daar door dus minder overlevins kans heeft. Of zo, tis een beetje lang geleden dat ik dit opschool heb gehad. dusse k weet t niet meer zo goed

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:52

Ik denk dat ze in Engeland/Ierland meer selecteren op de homozygote bonte hengsten... hier in Nederland wordt nauwelijks op kleur gefokt en dan zie je in verhouding dus meer effen Tinkers hier dan in Engeland/Ierland...

of ze worden goed verstopt, direct geexporteert etc

Ik vind trouwens zowel bont als effen mooi. Het gaat om het totaalplaatje!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:54

Dienie, wat heb je toch een knapperd!!

Ik ben zelf nooit zo weg geweest van effenkleurige veulen. Toch vind ik ze steeds leuker worden. Ik hoop wel altijd bont te fokken, maar ik zou niet twijfelen als ik op zoek was naar een tinker om te kopen en ik kwam een leuke effenkleurige tegen. Dan zou hij/zij alsnog mee naar huis gaan

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:34

jantineS schreef:
Plus k vroeg me ook nog af, met die TT, Tt, tT en tt is het ook niet zo dat T dominant is en t resesief. Als dat namelijk zo is, dan is het toch zo dat er erg weinig kans is op een enorme groei van de eenkleurige, omdat dit gen resesief is. En daar door dus minder overlevins kans heeft. Of zo, tis een beetje lang geleden dat ik dit opschool heb gehad. dusse k weet t niet meer zo goed

Onzin Heeft in dit geval niets met overlevingskansen te maken!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:26

Maakt mij niet uit, ALS ER MAAR VEEL HAAR OP ZIT!!!!!
Het liefst zo veel dat ik een schaar nodig moet hebben om bij de huid te komen (als je begrijpt wat ik bedoel)
ik heb bont en zwart maar de inhoud van ieder tinkie is ozo speciaal !!

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:30

mm, ja zie, k wist t ook al niet meer zo goed..Niet zo goed opgelet met biologie

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 09:02

Pellie schreef:
het maakt mij niet uit, als ze maar imponeren

Mee eens!!!!!

Maar een ding snap ik ook niet.
ik hoor ook vaker dat bont dominant is.
jantineS schreef:

er zit dus wel wat in dit verhaal.

Ik denk niet dat iemand andere eigenaren wilt beledigen met hun mening .....probeer het ook zo niet op te paken

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 09:12

Quinzy schreef:
Mijn merrie maakt ook een grote kans op een zwart veulen en reken maar dat ik dan minstens even trots zal zijn.

uiteraard kun je daar trots op zijn

maar waarom heeft jij merrie en grote kans op een effe veulen dan??
patrick is toch ook bont