eerst prokken dan fokken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

eerst prokken dan fokken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:13

Wie prokt zijn merrie eerst alvorens te fokken? Waarom wel/niet?

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:13

Ik heb dit wel laten doen. Mocht ze op de foto´s niet goed zijn, dan zou ik persoonlijk niet met zo´n merrie gaan fokken.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:24

Ik heb onze merrie laten röntgen. Geen PROK maar wel alle fotos door een bekende paardenarts laten beoordelen. Vindt het heel belangrijk erfelijke gebreken uit te sluiten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:06

Onze merrie is geprokt toen ze drachtig was. We hebben haar drachtig gekocht en wou heel graag dat certificaat erbij Dat is gelukt.

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:50

Ik heb mijn merrie ook rontgenologisch laten keuren.
Vind het belangrijk dat niet alleen de hengst goed is maar ook de merrie.
Vond het wel erg spannend, maar ze was gelukkig helemaal oke!!

Eliene

Re: eerst prokken dan fokken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:58

Mijn merrie heeft op haar 5e een veulen gehad. Ik heb haar gekocht toen ze 10 was en laten prokken toen ze ruim 17 was... ze bleef ruim binnen de prok-eisen en het predikaat kon dus worden aangevraagd. Het jaar daarop werd ze op de keuring keur en dus elite. Vorig jaar kreeg ze een veulen, als de foto's op gebreken hadden geduid die niet puur van ouderdom en slijtage hadden kunnen komen had ik zeker niet met haar gefokt. Ook haar dochter laat ik over een jaar of 3 prokken en als ze dat predikaat niet haalt dan wordt er met haar niet gefokt. Ik vind zelf een ster-predikaat ook een minimale eis, maar mss heb ik makkelijk praten met een merrie als Eliene die zich prima laat zien op keuringen. Als je er 1 hebt die het op keuringen laat afweten hecht je mss minder waarde aan ster/keur, daar kan ik me wel weer iets bij voorstellen. Ook hecht ik wel aan sportprestaties, waarbij ik dan wel weer aanteken dat het wat anders is als je een hele goede merrie hebt uit een goed fokkende stam die helaas door een ongeluk niet meer geschikt is voor de sport maar wel voor de fokkerij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:13

Ik in principe ook, wil niet fokken met een merrie die bepaalde gebreken door kan geven aan het veulen. De markt is al zo verzadigd, je fokt gewoon frikandellen als het veulen niet goed is op de foto. Natuurlijk is het geen garantie maar je verkleint de kansen wel.
En buiten de handel is het voor jezelf als je ermee gaat fokken ook wel zo handig als je een gezond paard hebt.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:28

Ik fok nu in principe voor mezelf, maar het fokproduct moet wel verkoopbaar zijn, je kunt tenslotte nooit in de toekomst kijken. En idd, wat heb je zelf aan een paard dat niet goed in elkaar zit? Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar die kans verklein ik liever zoveel mogelijk.

wuswa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 12:07

Ben het zelf ook van plan. Ik heb een 3-jarige merrie (Nassau x Calvados) waarvoor ik (na goede uitslag!) een groot verervende hengst zoek (Holsteiner? Berlin / Triomphe de Muze) . Wie kan vertellen wat de kosten ongeveer bedragen?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:12

Goh, wat was ik ook alweer kwijt... euro of 400 voor de VA, en nog wat kosten voor het KWPN. 't Is alweer 2,5 jaar geleden, zou het thuis moeten nakijken.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:13

Prokken is handig, maar om nu een PROK-nietgoedgekeurde merrie uit te sluiten gaat me te ver.
Dan kun je best nog een passende hengst vinden .......... of......... ......... zoals vele grote fokkers doen........ die veulens in een veiling inbrengen...........

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:24

ben het met je eens CGJ (voor één keer )
Bij het prokken worden trouwens geen foto's genomen van de kogels terwijl daar toch vaak ocd wordt geconstateerd .
En ik heb jaren terug een driejarige merrie ergens laten staan omdat ze enkele chipjes had ... en deze merrie heeft elk jaar trouw een veulentje in de Prinsjesdagveiling

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:51

Ik heb bij het prokken ook nog foto's van de kogels van de achterbenen laten maken, dat hoefde idd niet voor de prok maar ik wilde zelf even weten of dat OK was (was het ). Kostte nog wat meer, maar ja ik was er toch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:01

Ik wil die van mij helemaal rontgenologisch goed hebben, dus niet alleen PROK goed.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:02

Suzanne F. schreef:
Ik wil die van mij helemaal rontgenologisch goed hebben, dus niet alleen PROK goed.

Die van mij is idd helemaal gekeurd, ook de kogels.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:25

Er stond trouwens een zéér interessant stukje in één van de paardenbladen van Leo de backer dacht ik. Over het vererven van OCD..........

ik wacht spanning af wanneer de eerste DNA-tests over een jaar of 5 uit de computer rollen.........

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:01

Ik heb mijn merrie helemaal op de foto gehad incl rug en hals om uit te zoeken waarom ze zo over de zeik ging met rijden. ben alleen evrgeten het PROK certificaat aan te vragen want tussen de ellendige stapel foto's zaten ook de foto's die voor PROK nodig zijn. Ik weet dus dat mijn merrie rontgen goed is. Het lag aan de hormonen toen.

Haar 2 1/2 jarige wordt in dit najaar rontgen gekeurd. Dan zal ik zeker het prok cert. aan proberen te vragen mits ze goed is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:03

Suzanne F. schreef:

Dat is ook de realiteit van het moment wil je het veulen kunnen verkopen. Hopelijk dat de veilingen daar ook eens naar gaan kijken inplaats van alleen maar naar het plaatje en de naam van de fokker.

Allemaal grote verhalen dat ze zulke goede sportlijnen selekteren en de gezondheid waar alles mee staat of valt gewoon negeren.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:18

Na verschillende OCD tegenvallers wordt er bij ons sinds dit jaar PROK gekeurd, de 3 jarige merries die voor de keuring gaan en in de toekomst de fokkerij of sport ingaan zijn nu bij ons PROK (goed)gekeurd!

Het kost een paar centen maar nu kunnen we er in gaan investeren, keuringsklaar maken kost ook genoeg.

Waren ze niet goed geweest op de foto dan waren ze via de achterdeur weggegaan, maar gelukkig is dat dus niet zo.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:46

En wat doe je met je 85 punten merrie met een chipje? (één klein chipje of 10 grote maakt voor de vererving niks uit volgens de theorie van De Backer........).

Gaat zo'n 85 punten NMK kopmerrie voor weinig weg?
Dan mag je me PB-en als het zover is..........

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:59

CGJ12 schreef:
En wat doe je met je 85 punten merrie met een chipje? (één klein chipje of 10 grote maakt voor de vererving niks uit volgens de theorie van De Backer........).

Gaat zo'n 85 punten NMK kopmerrie voor weinig weg?

ja dus

De Backer kan mij de boom in die van ons ging echt voor plakken wortels weg. Ook fout chippie ! Ik had de merrie aan hem moeten aanbieden had ik er tenminste nog wat geld aan over gehouden .....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:44

Ik hoef ook geen 85 punten merrie met OCD ´s hoor.
Misschien voor weinig als ze 1 chipie heeft dat ik het laat weghalen en dan leuk kan sporten maar voor de fok hoef ik m niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:51

idd ,De backer en het zangersheide boekje = één pot nat . De Backer hoef je niet op je erf te hebben die vraagt alleen aan voorrijkosten 1000€ .
Hun filosofie gaat ook maar zover het hun past ...ze zijn zo tegen ocd in de fokkerij :alle hengsten of merries met ocd zouden niet in de fokkerij mogen toegelaten worden TOT ze zelf een springcrack -hengst hebben nl Levisto en die mag dan wel door hun aan de fokkers aangeboden en gebruikt worden ....geld geld en nog eens geld .

Ik hoef ze ook niet meer ,alles wat binnen komt wordt rondom gekeurd ..niet goed is niet kopen je haalt alleen maar gezever op je kop ,er zijn genoeg gezonde paarden te koop

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:47

libke schreef:
Ik hoef ze ook niet meer ,alles wat binnen komt wordt rondom gekeurd ..niet goed is niet kopen je haalt alleen maar gezever op je kop ,er zijn genoeg gezonde paarden te koop

Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die merries kopen om mee te fokken zonder dat die goed zijn.
Als je de merriestam door en door kent is er iets voor te zeggen alhoewel het uit de tijd is, maar een onbekende merrie

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:52

Ach, en anders zijn er nog da's die best een oogje dicht willen doen bij een chipje