Revolutie en de Gelderlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AWvL

Revolutie en de Gelderlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:01

In het fokkerij-bewaarnummer van De Hoefslag d.d. 8 maart 2006 wordt uitgelegd dat de Gelderlander de enige erfgenaam is van de veelzijdige Europese paardenrassen van 100 jaar geleden. De revoluties in de afgelopen eeuw naar een zwaar warmbloed trekpaard of een licht rijpaard zijn alleen aan de Gelderlander voorbijgegaan.
Dat deze oude veelzijdige bloedlijnen ook in de topsport waardevol zijn heeft drie weken geleden de in dit artikel genoemde Tepic La Silla nog laten zien. Deze 18-jarige zuiver Gelderlander ruin gaf nota bene in de Grote Prijs van Holstein zijn jongere, eenzijdig voor de springsport gefokte concurrenten het nakijken. Maar het voornaamste kenmerk van de Gelderlander blijft natuurlijk zijn betrouwbare karakter voor de recreatie-sport.
Waarom hecht het KWPN niet meer waarde aan het instandhouden van de originele Gelderlander bloedlijnen? Ik kan er geen geldige reden voor bedenken. Wie wel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:19

Het fokdoel van het kwpn is topsport, geen recreatie.
De markt vraagt helaas niet veel gelderlanders. Waarom snap ik ook niet, ik zou niet anders willen. Misschien omdat er veel vossen zijn. En mensen willen de blits maken met een nazaat van een modehengst. Ik denk dat de markt de belangrijkste reden is.

AWvL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 11:27

De professionele topruiters hebben maar een paar paarden nodig, dus de grote massa van de paarden die voor hen gefokt wordt komt bij de recreatieruiters terecht. Het is daarom een kwestie van eerlijke voorlichting geven. Er wordt bijv. veel aandacht besteed aan de veiligheid, maar daarbij wordt er helemaal aan voorbijgegaan dat je veel veiliger rijdt met een braaf paard onder je kont dan met een helm op je hoofd. Hier moet je dus mee beginnen.
Er is niets veranderlijker dan de mode.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:03

Tepic la Silla draait niet mee op recreatieniveau maar op topsportniveau. Daarbij hebben gelderse paarden veel degelijkheid in de botten, dat is helemaal niet verkeerd. Ik denk dat ze sterk ondergewaardeerd worden in de fokkerij.

LuvdaTossa

Re: Revolutie en de Gelderlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:21

AWvL schreef:
Waarom hecht het KWPN niet meer waarde aan het instandhouden van de originele Gelderlander bloedlijnen? Ik kan er geen geldige reden voor bedenken. Wie wel?

Ik kan wel gissen, maar zal vast geen nieuwe informatie op tafel komen

Bij een hengstenshow wordt het paard geroemd die de 'beste' bewegingen heeft en de meeste show. Hoe hoger de voorbenen hoe meer oooohhh's en aaaaahhhh's van de tribune komen. Vervolgens hebben de mensen die dit mooi vinden een merrie thuis staan en komt daar die hengst op met zijn beste bewegingen.

Op het moment dat ze fokken, denken ze iets van de fokkerij af te weten en gaan ze andere paarden beoordelen. De Gelderlander is verschrikkelijk ouderwets en krijgt snel een predikaat van de 'fokker' dat zo'n paard niet gewenst is voor de fokkerij.

En voor een amateur, er vanuitgaande dat de gros amateur is, is het natuurlijk niet handig om een paard te hebben dat echt je maatje kan zijn, waar je zonder problemen overal mee kunt rijden, dat nog eens veelzijdig is en altijd goedgehumeurd

Nu maar hopen dat het aantal Gelderse fokkers de poot stijf houdt en zich niet inlaat met de moderne 'dressuur' OF 'spring' paarden

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:42

AWvL schreef:
In het fokkerij-bewaarnummer van De Hoefslag d.d. 8 maart 2006 wordt uitgelegd dat de Gelderlander de enige erfgenaam is van de veelzijdige Europese paardenrassen van 100 jaar geleden.?

Je hebt het dan toch over Nederland.?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:12

AWvL schreef:
Maar het voornaamste kenmerk van de Gelderlander blijft natuurlijk zijn betrouwbare karakter voor de recreatie-sport.

En dan wordt Amor in het artikel afgebeeld als Gelderlander.

Niets mis met het Amor karakter hoor, zou dolgraag nog een rechtsstreekse Amor willen hebben.
Maar om nu te zeggen dat dat het karakter is wat de mensen zoeken voor de recreatie sport.

Hetzelfde geldt voor Akteur. Deze Amor nakomeling is alles behalve een gelderlander maar wordt voor het gemak toch maar zo genoemd.

Ik zie het verschil niet zo met de KWPN afdeling gelderse paarden.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:43

AWvL schreef:
De professionele topruiters hebben maar een paar paarden nodig, dus de grote massa van de paarden die voor hen gefokt wordt komt bij de recreatieruiters terecht. Het is daarom een kwestie van eerlijke voorlichting geven. Er wordt bijv. veel aandacht besteed aan de veiligheid, maar daarbij wordt er helemaal aan voorbijgegaan dat je veel veiliger rijdt met een braaf paard onder je kont dan met een helm op je hoofd. Hier moet je dus mee beginnen.
Er is niets veranderlijker dan de mode.

Mijn fijnste sportpaard tot nu toe was een Gelderse merrie. (binnen een 1,5 jaar naar de M1 met punten en slechts 1 x per 2 maanden op wedstrijd) Nee inderdaad ik ben geen proffesionele topruiter(verre van) maar een heet, sensibel paard kan ik best hebben.
Daar heb ik echter helemaal geen zin meer in. Ik wil een mooi en braaf paard hebben. Zodat ik na mijn werk en mijn kind fijn kan rijden.
Ik heb nu een rijpaard met veel Geders bloed en mijn volgende paard is echt een Gelders paard.

Ik denk inderdaad dat er absoluut een markt is voor Gelderse paarden. Er zijn niet voor niets een heleboel mensen op een Tinkers gaan rijden. (ook mode) Alleen daar rij je toch minder makkelijk een dressuur proefje mee als met een Gelders paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:00

LuvdaTossa schreef:
AWvL schreef:

Ik kan wel gissen, maar zal vast geen nieuwe informatie op tafel komen

Bij een hengstenshow wordt het paard geroemd die de 'beste' bewegingen heeft en de meeste show. Hoe hoger de voorbenen hoe meer oooohhh's en aaaaahhhh's van de tribune komen. Vervolgens hebben de mensen die dit mooi vinden een merrie thuis staan en komt daar die hengst op met zijn beste bewegingen.

Op het moment dat ze fokken, denken ze iets van de fokkerij af te weten en gaan ze andere paarden beoordelen.
De Gelderlander is verschrikkelijk ouderwets
en krijgt snel een predikaat van de 'fokker' dat zo'n paard niet gewenst is voor de fokkerij.

En voor een amateur, er vanuitgaande dat de gros amateur is, is het natuurlijk niet handig om een paard te hebben dat echt je maatje kan zijn, waar je zonder problemen overal mee kunt rijden, dat nog eens veelzijdig is en altijd goedgehumeurd

Nu maar hopen dat het aantal Gelderse fokkers de poot stijf houdt en zich niet inlaat met de moderne 'dressuur' OF 'spring' paarden

Een Gelders paard verschrikkelijk ouderwets? Volgens mij ben je zelf een beetje ouderwets...

Paarden als Parcival, Koss, Sirius en Upperville (allen Gelderse hengsten!) zijn alles behalve ouderwetse paarden! Parcival loopt op hoog niveau in de dressuur bijvoorbeeld. Ik kom wel eens mensen tegen en die zeggen: ow ja? is dat een Gelderse?

Jij haalt precies het probleem naar voren: de meeste mensen weten er te weinig vanaf om over deze dieren te kunnen beoordelen. En dan heb je ook nog die eindeloze vooroordelen...

ThePast03 schreef:
AWvL schreef:
Maar het voornaamste kenmerk van de Gelderlander blijft natuurlijk zijn betrouwbare karakter voor de recreatie-sport.

En dan wordt Amor in het artikel afgebeeld als Gelderlander
.

Niets mis met het Amor karakter hoor, zou dolgraag nog een rechtsstreekse Amor willen hebben.
Maar om nu te zeggen dat dat het karakter is wat de mensen zoeken voor de recreatie sport.

Hetzelfde geldt voor Akteur. Deze Amor nakomeling is alles behalve een gelderlander maar wordt voor het gemak toch maar zo genoemd.

Amor is destijds goedgekeurd voor de dekdienst bij de Gelderse paarden ondanks dat hij Duits gefokt is.

Zijn nakomelingen uit een merrie met voldoende Gelders bloed zijn dus wel degelijk Gelderse paarden!

En welk verschil zie je niet als ik vragen mag?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:09

Sfieke schreef:
Een Gelders paard verschrikkelijk ouderwets? Volgens mij ben je zelf een beetje ouderwets...

Paarden als Parcival, Koss, Sirius en Upperville (allen Gelderse hengsten!) zijn alles behalve ouderwetse paarden! Parcival loopt op hoog niveau in de dressuur bijvoorbeeld. Ik kom wel eens mensen tegen en die zeggen: ow ja? is dat een Gelderse?

Jij haalt precies het probleem naar voren: de meeste mensen weten er te weinig vanaf om over deze dieren te kunnen beoordelen. En dan heb je ook nog die eindeloze vooroordelen...

Amor is destijds goedgekeurd voor de dekdienst bij de Gelderse paarden ondanks dat hij Duits gefokt is.

Zijn nakomelingen uit een merrie met
voldoende

Gelders bloed zijn dus wel degelijk Gelderse paarden!

En welk verschil zie je niet als ik vragen mag?

Dat het Gelders paard nauwelijks nog te herkennen is komt vooral omdat er inmiddels heel erg veel vreemd bloed in gefokt is.
Als je de stambomen gaat bekijken dan komt er vaak bijna geen origineel nederlands bloed meer in voor.

Als je over echte gelderse hengsten spreekt zijn/waren dat Ahoy/Bazuin/Walser en al dat spul.

Parcival/Amor en dat soort zie ik gewoon als rijpaarden van het KWPN

Ferro had ook veel gelders bloed, dat maakt hem dan toch nog geen gelders paard of wel soms.

Ik vind dat het KWPN meer bij de oorsprong moet blijven van het gelders.

Mijn tuigpaard met 82% gelders bloed staat meer in het gelders type dan parcival, sirius etc

Afbeelding
Hij was hier te dik

Afbeelding

Het zou geen schande zijn om een paar hengsten goed te keuren wat rond de 15% hackney voert om de oude bloedlijnen er een beetje in te houden. Het zou toch jammer zijn als die verloren gaan.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:24

ThePast03 schreef:
AWvL schreef:

En dan wordt Amor in het artikel afgebeeld als Gelderlander.

Het karakter van Amor is niet een van zijn vele pluspunten, daarom waren de Gelderlander en Groninger merries ook zijn ideale partners. Maar je moet daar wel op blijven selecteren. De hengsten Sirius en Jazz hebben beide evenveel Amor-bloed, maar het verschil in karakter is enorm. Dat heeft alles te maken met de combinatie met ander bloed in hun afstamming.
Het KWPN heeft een paar jaar geleden (buiten de fokkers om) besloten dat Gelders bloed niet meer bestaat. Een veulen van Jazz kan nu gewoon in de vergaarbak "Gelders paard" worden geregistreerd.

Akteur is als originele Groninger hengst door het NWP goedgekeurd en dus altijd volledig erkend als Gelderlander.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:48

En dat is nou juist het probleem, die vergaarbak. Ik heb een Zichem x Goudsmid gereden, enorm fijn dier en typisch Gelders wat mij betreft. Maar met wat Engels volbloed in de moederlijn en hij stond als "gewoon" rijpaard op papier. Dus waren we op een gegeven moment niet meer welkom met hem op de dag vh Gelders paard.
Het paard dat ik nu rijd is een Parcival x Blanc Rivage x Pericles. Maar dat is dan wel weer een Gelders paard op papier. Het is een leuk dier hoor maar wat mij betreft geen echte Gelderse.
Met een dergelijk beleid vind ik het niet gek dat de fokkerij van de Gelderse paarden een beetje in de soep loopt.
Plus wat hierboven al werd gezegd, er zijn heel veel mensen die een afstammeling van een "bekende" hengst willen. Daarbij worden volgens mij sportprestaties van de hengst zelf vaak verward met het vererven van goede eigenschappen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:02

Sfieke schreef:

Ik schreef het gedachtengoed van de modefokker van tegenwoordig

Zelf houd ik ontzettend veel van deze paarden Heb liever een Gelder in de box staan dan zo'n sensibele Krack of ander chique type. Ben een gigantische amateur, dus ik wil een paard dat echt mijn maatje kan zijn en waar ik op aan kan. Daarbij ook nog correct bewegend en niet in partjes, nou daar voldoen ze wel aan

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:27

LuvdaTossa schreef:
Sfieke schreef:

Ik schreef het gedachtengoed van de modefokker van tegenwoordig

Zelf houd ik ontzettend veel van deze paarden Heb liever een Gelder in de box staan dan zo'n sensibele Krack of ander chique type. Ben een gigantische amateur, dus ik wil een paard dat echt mijn maatje kan zijn en waar ik op aan kan. Daarbij ook nog correct bewegend en niet in partjes, nou daar voldoen ze wel aan

Sorry Ik had het verkeerd begrepen. Maar je hebt gelijk: dit is de gedachtengang van tegenwoordig! Zonde! Het Gelders paard is enorm veelzijdig en heeft vaak bovengemiddelde bewegingen. Ik snap niet waarom men niet verder kijkt dan de vooroordelen...

@Pandabeertje: Parcival is wel degelijk Gelders! Die moet je dus niet zien als een KWPN-rijpaard!

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:25

Heb even gekeken. Parcival voert inderdaad behoorlijk gelders bloed.
Zijn moederskant is geheel gelders.
Koss is 50% Origineel Nederlands bloed
Parcival zelf is 75% Origineel Nederlands bloed
(De oudere hengsten als L'Invasion heb ik niet gerekend als buitenlands)

Volgens mij heb ik in dit topic ook Upperville horen noemen.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 08169.html
Hier zie ik weinig gelders in.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:40

Cabochon = Gelders en Creool ook. Niet voor een volle 100% maar het is Gelders. 75% Gelders bloed moeten ze hebben www.gelderlanderhorse.nl is een hele goede site om dat eens te bekijken

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:37

Beide komen ze daar niet eens aan. moeder van creool is maar 25% zelfs en voert heel erg veel xx

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:10

Gaat weer goed met de discussie hier.........
Ik zal me er niet opnieuw in mengen........ anders moeten er wellicht binnenkort wéér nieuwe autopsies plaatsvinden met dezelfde uitkomsten als in Scheveningen...........

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:12

hmm... *kijkt ook op die site

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:19

Ik ben eruit Creool is geen Gelderse *excuses!

Upperville is volgens deze site ook maar half Gelders...

Op een volle Gelderse merrie zou er wel een wel een vol Gelders kind uit komen. Niet voor 100% maar wel voor meer dan (ik geloof) 75% Dus Gelders.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:59

Het C'tje dat wij gaan proberen te fokken wordt idd 100% (Eliene) + 72% (Upperville) GP = 86%. Mocht het een merrie worden dan zou tzt bij een keuze voor een hengst zeker goed in de gaten gehouden worden dat daar voldoende GP-bloed in zit om dik boven de 75% te blijven. Ook al vindt het KWPN dat niet belangrijk, ik dus wel.

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:26

In combinatie met een volle gelderse is het wel een leuke hengst.
Leuke voor Bazuin of Laurentz nakomelingen die nog wat teveel aan de tuigkant staan.

Ik vind het wel triest dat het KWPN er zo makkelijk mee omgaat
75% GP is toch wel een vereiste wat ze zouden moeten aanhouden anders kunnen ze net zo goed meteen het gelders opdoeken.

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:29

Eliene, leuke merrie heb je trouwens.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:34

Ik heb wel eens een veulen gekocht dat zojuist van de Gelders basis paard moeder was afgespeend. De moeder scheen best wel een druktemaker en een zuurpruim te zijn, maar ik wilde zo graag een veulen van De Saint Urus d’Olympe . Ik heb de moeder zelf wel gezien, maar ben niet bij haar in de buurt geweest. Haar nakomelingen waren niet de makkelijksten, maar of dat nou aan haar of de vaders lag? Wie het weet, mag het zeggen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:35

pandabeertje schreef:
In combinatie met een volle gelderse is het wel een leuke hengst.
Leuke voor Bazuin of Laurentz nakomelingen die nog wat teveel aan de tuigkant staan.

Ik vind het wel triest dat het KWPN er zo makkelijk mee omgaat
75% GP is toch wel een vereiste wat ze zouden moeten aanhouden anders kunnen ze net zo goed meteen het gelders opdoeken.

Ja dat denk ik dus ook! Zonde van die bloedvoeringen... Ik snap ook niet waarom het KWPN dit type maar een beetje laat gaan.... Ik persoonlijk zou het erg zonde vinden als er Jazz bloed bij de Geldersen komt! Daar gaat het karakter....

Ik heb zelf ook een 100% zuivere Gelderse merrie. Wij zitten te denken aan Farrington v Wellington x Doruto (56% Gelders) en Upperville... zijn er nog niet helemaal uit In beide gevallen zou het veulen een percentage aan Gelders bloed van min 75% voeren en dat is ook het streven!

Mijn merrie is een Elegant en mag volgend jaar onder de hengst! (klik op link in mijn onderschrift )