Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zie dus eerdere antwoorden, daarnaast wil ik dan nog wel evt. opmerken dat de gemiddeld Jazz x Flemmingh koper alleen kijkt naar wat hij in de dressuur heeft gelopen. Ontzettend leuk en 'knap van je' dat hij M springt, maar waarschijnlijk zal de volgende koper daar dus geen 'reet' mee doen, om het maar plastisch uit te drukken. Dat krijg je met de gespecalisatie. Mensen die willen gaan springen, kijken eerder naar een springpaard (diens afstamming). Mensen die dressuur willen gaan doen, kijken naar een dressuurpaard (afstamming). Eerlijk en terecht? Nee, maar zo ligt het nu eenmaal wel. esmee87 schreef:
natuurlijk is de afstamming van het paard van belang bij een taxatie.
als een paard een bekende afstamming heeft, is er vaak meer vraag naar, dus zullen de mensen er meer voor neer willen leggen. En als een paard een goede afstamming komt zullen de verwachtingen ook hoger zijn. ook al hoeft dat niet altijd ook nog uitkomen.
Sammie schreef:Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je van een afstamming wel af kunt lezen wat je er mee kunt doen en hoe z'n karakter is. Bijv. Jazzen zijn lastig, Zeoliet geeft verdriet, dit paard heeft dat, dat paard heeft dit. Enz enz. Máár ook of een paard wrs wel een sprongetje kan maken, of totaal niet. Of dat hij/zij wrs wel of niet weke lendenen geeft. Dát kun je idd aflezen aan een afstamming. Wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is, maar de afstamming kan voor mensen die veel over die hengsten weten (en wat ze doorgeven) wel veel zeggen. En met kijken naar de afstamming bedoel ik dus simpelweg dat een Jazz voor de dressuur is bestemt, weinig mensen zullen een Jazz kopen omdat ze graag Z willen springen.
Is je ruin méér waard omdat hij L2 heeft gelopen. ja dan kun je wel ietsje(!) meer vragen*. Is je ruin meer waard, ómdat het een Jazz is. Nee, vind ik dus niet.
*L2 is natuurlijjk wel wat, maar imo niet dat hij gelijk duizenden euro duurder is.
Maar om nou te zeggen: ooeh die ruin is een Jazz x Flemmingh dus ik leg er wat meer voor neer.. nee!
Tolstoj schreef:Ik denk dat een paard (ook een ruin) met papier meer waard is. En dat is puur en alleen omdat de markt, ook bij een ruin, nou eenmaal een papier wil zien (nee niet iedereen, maar wel veel). De gemiddelde eigenaar wil graag kunnen zeggen....Het is een Jazz x Flemming.
Ik moet ook bekennen dat ik er liever een met een papier heb. Waarom? ....tja... voor een ruin heb ik daar niet echt een antwoord op. Bij een ruin heeft het inderdaad geen echte meerwaarde
Sfieke schreef:Het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat voor voorouders er achter je paard zittenMaar om nou te zeggen: ooeh die ruin is een Jazz x Flemmingh dus ik leg er wat meer voor neer.. nee!
Een ruin is een ruin en zal nooit invloed hebben op de fokkerij, ja als nakomeling, maar hij zal nooit zijn genen door kunnen geven. Als het nou een hengst of een merrie was, werd het spontaan een ander verhaal
maar het gebeurd idd wel
wij hebben voor deze ruin ook heel wat betaald mede omdat het een jazz×flemmingh was.. niet alleen daarom, maar wel mede daarom..
Justarman schreef:Nou ik weet het niet, ik vind eigenlijk wel dat je voor een een ruin met papier meer kunt vragen dan een zonder papier.. omdat vaak eventuele gebreken en karaktereigenschappen ook erfelijk zijn..
Citaat:En het talent van het paard is niet gegarandeerd, maar het is zeker wel een voorsprong als je paard goeie papieren heeft.. i.v.m gangenwerk hoofdhouding etc.