Welke hengst? allrounder, kwpn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Welke hengst? allrounder, kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 07:21

Mijn merrie is van Lennard (X Zeoliet X Pele)
Afstamming moeder:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103222

Welke hengst is hier geschikt voor?
Ik wil de goede bewegingen van mijn paard behouden. Hier wil ik geen concessies op doen.
De hals mag wel ietsje langer en wat meer verticaal. De hoeven mogen wat groter.
Verder moet het een hengst zijn die zowel voor springen als voor dressuur geschikt is. Volgens mij zit je dan al aan springhengsten met goede beweging vast. Ik wil absoluut geen dressuurpaard fokken, het moet echt een allrounder zijn.
Mijn paad heeft zelf een goede rug, ietsje kort misschien, maar dit is geen verbeterpunt voor mij. Ook het wat steile achterbeen van mijn paard vind ik geen verbeterpunt, dat is echt zoals ik het mooi vind. De hengst mag absoluut geen sabelbenigheid vererven. Het kruis van mijn paard is ook goed.
Mijn paard heeft een mooie nek en een goede kaakuitsnijding, maar toch is de kaak ietsje grof. Dit mag wel iets fijner.

Verdere eisen:
max. 900 euro dekgeld
Max. 300 euro betalen bij gust
Aangezien mijn paard nog in het veulenboek staat (het is wel de bedoeling om haar op te laten nemen, maar stel je voor dat het om 1 of andere reden niet lukt) wil ik een hengst die ook altijd voor de nakomeling veulenboek oplevert, geen register A of blauw papier.
Er moet dus KWPN-papier bij de nakomeling.

Kleur: n.v.t.

Aan welke hengst zou ik kunnen denken?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:31

Ik zou zelf niet fokken met een paard dat niet wordt opgenomen in het stamboek vanwege een ernstige exterieur tekortkoming, dus ik zou haar eerst voor de keuring brengen. Ik vindt Equador een hele goeie allrounder voor relatief weinig geld. Hamlet vind ik een mooie hengst die veelzijdig fokt en niet zo duur. Solitair vindt ikzelf een erg aansprekende hengst. Dit zijn zomaar wat namen, wat ècht bij je paard past kan ik absoluut niet beoordelen zonder het paard te hebben gezien. Succes ermee!

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:34

Odermus R (Calido x Ramiro) Het is wel een schimmel dus daar moet je van houden de hengst is een springer met een zeer goede beweging en een iets verticale hals. Hij staat bij stal Roelofs www.stalroelofs.nl dekgeld is E900,- Ik heb hier zelf een hengst (enter) van zie voor foto,s mijn Profile

MissHIS

Re: Welke hengst? allrounder, kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:12

Waarom wil je eigenlijk met deze merrie fokken?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:54

Solitair

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:39

Goodtimes misschien? Weet alleen niet wat voor dekgeld je moet betalen... en Solitair is idd ook een allrounder

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:33

Jannekee schreef:
Goodtimes misschien? Weet alleen niet wat voor dekgeld je moet betalen... en Solitair is idd ook een allrounder

Met Zeoliet erachter, en inteelt op Abgar zou ik niet voor goodtimes gaan, dan krijg je echt een draak

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 18:46

MissHIS schreef:
Waarom wil je eigenlijk met deze merrie fokken?

Wat is er mis met een merrie die je nooit gezien hebt?
Ik heb wel een reden waarom ik er mee wil fokken:
Omdat het een superdier is. Ik fok puur voor mezelf, en heb als doel om de mindere punten te verbeteren, maar ik hoef geen topper die naar de OS kan. Ik heb de moeder van mijn paard gezien en die stond mij ook aan. Ik heb mijn paard van een fokker die eigenlijk nooit naar keuringen ging, het was puur hobby.
Mijn paard heeft een blessure en hoe dit uit gaat pakken richting stamboekopname weet ik niet.
Als ik dit jaar wil fokken, dan wil ik op tijd een veulentje (maart of april). Dit betekent dat je niet kunt wachten tot na de stamboekopname (dat is pas in juni/juli)

Solitair en Hamlet heb ik ook aan zitten denken. Hamlet wil ik eigenlijk wel zien op de hengstenshow van Wim Cazemier (volgens mij komt hij daar). En houdt Post (ritta hoeve) ook nog een hengstenshow?

Goodtimes is voor mijn gevoel duurder, en ik weet eigenlijk niet goed hoe de nakomelingen zijn. Mijn paard is in de omgang vriendelijk en gemakkelijk. Dat wil ik wel graag zo houden bij nakomelingen.

Ik heb alleen maar foto's van vorig jaar (als twenter) van mijn paard. Het zijn misschien geen topfoto's, maar je kunt wel een indruk krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 04-03-06 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:51

goodtimes en hamlet vallen wat mij betrefd zowiezo af,
goodtimes fokt flegmatieke paarden door, en hamlet ook, en die zijn daarbij meestal ook zwaarmoedig.
solitair vind ik een goede optie, evenals equador.
concorde geeft uit goed bewegende merries ook veel goed lopende paarden. wat springen betrefd zit je dan waarschijnlijk ook goed aangezien 9 van de 10 concordes erg goed kan springen. maar helaas is dat dekgeld wel wat hoger.

welke hengst ik ook zeker zou overwegen is no limit, zijn nakomelingen staan erg hoog aangeschreven momenteel, en geeft zowel springers als goede dressuurders door, diverse nakomelingen lopen op hoog niveau in de sport mee!
en wat springen betrefd bewijst no limit zich op de 3 en 4 jarigen die met losspringen alle eerste plaatsen behalen.
ook qua type wil no limit merries wel wat verbeteren. no limit is wel iets boven de 900 euro dekgeld geloof ik.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:01

goodtimes en flegmentiek ??? Nou dan ben ik benieuwd wat je van Jazzjes vindt.Met die dekgeld eisen zit je zowieso bij de mindere of jonge hengsten. En dan neem je dus een grote gok.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:03

Goodtimes en flegmatiek die ben ik ook nog niet tegengekomen hoor

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:04

Ik heb geen idee of het matcht, maar heb je weleens aan Riverman gedacht?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:09

Karandasj? Was verrichtingskampioen, en beweegt zelf ook goed. Komen goede dresssuur- en springpaarden van. Is zelf al keurhengst (de jongste las ik op www.oldenhoff.nl) Ik heb het dekgeld niet nagekeken.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:27

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/index.html

HIER vind je hengsten die gefokt zijn om te springen, maar een heel deftig voetje dressuur zouden kunnen lopen.
Denk Lupicor, denk Numero Uno. Bewezen bloed, geven mooie veulens.

Zou met dat bloed van jouw merrie ver weg blijven bij enig Abgar xx bloed - voor mij zou Solitair daarom afvallen. Dat Post-bloed is niet relaxed, en om dan Abgar te verstevigen, dat kan geen feestje worden

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:55

Dees schreef:

HIER vind je hengsten die gefokt zijn om te springen, maar een heel deftig voetje dressuur zouden kunnen lopen.

Zou met dat bloed van jouw merrie ver weg blijven bij enig Abgar xx bloed - voor mij zou Solitair daarom afvallen. Dat Post-bloed is niet relaxed, en om dan Abgar te verstevigen, dat kan geen feestje worden

Wat is er mis met het bloed van mijn paard? Men zegt dat het lastig is, maar mijn merrie is in de omgang echt een knuffel. En die paar keer dat ik er nu wat op gereden heb gingen niet verkeerd.
Mijn paard heeft inderdaad ergens ver weg nog Abgar XX er in zitten, en op zich hoeft dat er niet extra in te komen. Maar ik laat hierdoor een hengst niet staan. Solitair is dan wel een hengst om extra over na te denken, maar niet bij voorkeur afgewezen.
Palfrenier wil ik er niet in hebben (weet niet of die wel dekkende nakomelingen heeft), hier heb ik mindere ervaringen mee.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:41

Er is niets mis met het bloed van je merrie. Er zit wel heel weinig plusjes in de afstamming, maar heee, als jij fokt voor eigen gebruik is dat goed genoeg, toch?
Dat bloed van je merrie is gewoon niet makkelijk. Knuffelig okee, misschien. Maar als het er echt op aan komt, zit er in jouw merrie wel genetisch materiaal waarmee andere paarden hun baasjes mooi hebben laten zitten. Die van jou is nog jong en het kan allemaal reuze meevallen. Maar vergeet niet - ook karakter slaat wel eens een generatietje over

Palfrenier was een zoon van Joost.. idd niet makkelijk.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:50

Dees schreef:

Een goed bewegend spring paard is iets anders dan een goede allrouder, maar dat wil niet zeggen dat de keuze van de hengsten verkeerd is...dus begrijp me niet verkeerd

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:51

Ik heb een twee jarige merrie van Solitair een super knuffel en zeer makkelijk in de omgang. Ik weet natuurlijk niet hoe ze het straks gaat doen als ze onder het zadel is maar ik heb van meer mensen gehoort dat de nakomelingen van Solitair gemakkelijk zijn in de omgang. Nogmaals natuurlijk weet niemand hoe e het straks onder het zadel gaan doen de oudste zijn immers nog maar twee.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:56

Uit de merrie lijn van solitair komen vooral goede spring paarden, mij oude fokmerrie komt ook uit dezelfde merrie stam, en was weer zz-dressuur dus ik geloof best dat solitair wel eens een goede allrounder zou kunnen zijn

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:14

Ik heb een hele hete merrie met een eigen willetje en daar een solitair veulen van, die veel koeler in de kop is. Uiteraard weet ik van mijn jaarling nog niet hoe hij onder het zadel is, maar ik kan je in ieder geval vertellen dat hij veel nuchterder en kalmer (minder schrikkerig enzo) is dan zijn moeder, en dat solitair mijn veulen meer beweging heeft gegeven en een iets vertikalere nek. Volgens mij zit er ook iets meer een schuin schouder in, maar dat soort dingen vind ik altijd moeilijk om te zien Succes met je keuze!

Heb je dit trouwens al geprobeerd? http://www.paardenfokken.nl/breedingval ... values.php

Brengt je misschien op ideeen?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:22

En wat te denken van Sydney (Goodtimes x Alasca, springgefokt met super beweging.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:56

Matterhorn (ahorn) maar dan heb je wel inteelt op Ramiro. Op de foto zie ik dat je merrie wel wat lengte kan gebruiken en langere hals, Matterhorn geeft dat. Hij is misschien wel springgefokt, maar bewegen kunnen ze ook.

En Sydney is zeker ook een optie, super mooi beest en Goodtimes geeft ook wel hele mooie fijne paarden, want onze Goodtimes merrie had mooie fijne beenderen en is Keur geworden. Jammer genoeg is ze overleden. Oh jah met Goodtimes moet je wel oppassen voor het strakke lende partij.

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:38

Misschien Kigali hij is na een succesvolle springcarriere omgetoverd tot dressuurpaard en dit doet hij ook verdienstelijk. weet niet wat ie kost hoor

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:15

Zou Farmer niet wat zijn? Komt uit een hele goede moederlijn en geeft zowel goede dressuurpaarden als goede springers, heb ik van een kenner begrepen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:30

celano schreef:
Karandasj? Was verrichtingskampioen, en beweegt zelf ook goed. Komen goede dresssuur- en springpaarden van. Is zelf al keurhengst (de jongste las ik op www.oldenhoff.nl) Ik heb het dekgeld niet nagekeken.

Volgens mij 900 euro
Ik was iig verbaasd toen ik het in de folder zag staan, had meer verwacht.