Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 15:31

Ik wil dit jaar graag met mijn 3 jarige merrie naar de keuring (in Middenbeemster). Hoe kan ik haar het beste voorbereiden daarop? Ik ga haar niet overdag binnen houden ivm felle zon, dat is dan jammer. Maar moet je veel oefenen met voorbrengen en hebben jullie nog andere tips, bijvoorbeeld over het toiletteren?

Het inschrijven doe je toch dmv het invullen van een formulier dat tegen die tijd in de IDS verschijnt?

Even over het vlechten: ik weet dat ze op de keuring in tegenstelling tot wedstrijden, liever heel veel kleine knotjes zien (inplaats van grote met naald en draad gevlochten knotten). Maar mijn merrie heeft gigantisch dikke manen, zou ik niet toch met naald en draad kunnen vlechten?

Ook heb ik een vraag over het hoofdstel. Je kunt natuurlijk gewoon de sperriem eraf halen, maar je hebt toch ook speciale voorbrenghoofdstelletjes? Volgens mij zijn die mooier om voor te brengen. Weet iemand waar je die kunt kopen, de meeste ruitersportwinkel waar ik ben geweest verkopen ze niet.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:34

ohhh ik ga dit even volgen! wil dit jaar ook naar de keuring!!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:39

In het boekje "presenteren kun je leren "van het KWPN staat veel informatie, inschrijfformulier zit in de strengen maar dat duurt nog ff, in de gaten houden dus, knotten maak je iid klein ligt ook aan de hals van het paard anders ff uitdunnen

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:53

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:05

Het hoofdstel maakt niet zoveel uit hoor. Je kunt je normale hoofdstel gebruiken, daar evt. de sperriem of de hele neusriem eraf halen. Of als je het mooier vindt een voorbreng hoofdstel kopen.
Ik zou persoonlijk zoveel mogelijk kleine vlechtjes erin zetten voor de keuring. Op die manier lijkt de hals langer, en komt deze beter uit. Maar ik heb ook merries gezien die met naald en draad waren ingevlochten. Dus dat maakt in weze ook niet zo veel uit.
Bij Uranc zaten er volgens mij 37 vlechtjes in (heb ze nog geteld). Dat zag er ongeveer zo uit;
http://i3.photobucket.com/albums/y73/VV ... jdenes.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y73/VV ... uring2.jpg

Je kunt je merrie trouwens gerust buiten zetten (zou er alleen op letten dat ze zich niet vol eet). Als je een dunne zomerdeken op doet, blijft de vacht ook gelijk wat mooier!

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:20

Wat het hoofdstel betreft: als je paard een lang hoofd heeft zuo ik een neusriem gebruiken, dit breekt de lengte van het hoofd een beetje
Betreft de vlechtjes: Heeft je merrie een korte hals dan heel veel kleine vlechtje dat maakt de hals visueel langen en bij een hele lange hals zou ik gaan voor wat minder en dikkere vlechtjes
Is de hals goed qua lengte dan zou ik gewoon doen wat je zelf het mooiste vind.
Succes

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 10:49

mayday, dat boekje heb ik inderdaad, goed idee om dat weer eens door te lezen!

Sjappie, ik ga jouw topic ook even lezen!

VValar, mijn record aan vlechtjes is 44 bij Jur! Maar dat is alweer 10 jaar geleden en toen vond ik dat mooi om zo te vlechten. Tegenwoordig vind ik alleen die grote knotten met naald en draad mooi, maar je moet je natuurlijk aanpassen aan wat ze op de keuring willen zien.

gevonden, ze heeft inderdaad wel een redelijk lang hoofd, ik denk dat een neusriempje wel mooi staat. Maar ik heb nog nergens een mooi voorbrenghoofdstel gezien.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:42

En zorg dat je haar niet te dun hebt. Op de keuring zien ze ze vaak liever wat "gezonder". Beetje trainen vooraf is ook mooi voor spieropbouw. Ga je haar zelf voorbrengen?

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 10:51

Mijn paarden zien er geloof ik altijd wat 'gezonder' uit!
Maar dank voor de tip! Nee ik ga het niet zelf doen, een goede kennis die veel ervaring heeft gaat het doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Naar de keuring - hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:07

Voorbrenghoofdstellen zijn in de meeste ruitersportzaken wel te koop, die waar ik kom in ieder geval wel. Anders bij Divoza.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:30

En is het nog steeds zo dat je alleen hoeft voor te brengen op de keuring, wanneer moeten ze ook vrij bewegen en springen?

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:33

ik ga topic ook even volgen (en doorlezen)
wil dit jaar met mijn 3 jarige ook heen, en is de 1e keer dat ik alles zelf moet doen

dat van die knotten had ik nog niet gehoord

Ik vind groten veel mooier maarja..

ik ga iig niet teveel oeffenen (op vreemde treinen enz)
dan heb ik meer kans dat ze wat laat zien (showen) dan dat ik telkens maar ga oeffenen tot het er steenvast in zit

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:38

je moet je paard er ook niet te dik hebben voorstaan. paard moet voldoende bespiering hebben, dus veel met longe werken.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:39

Jura schreef:
En is het nog steeds zo dat je alleen hoeft voor te brengen op de keuring, wanneer moeten ze ook vrij bewegen en springen?

volgens mij kun je daar voor kiezen.

ik laat de mijne bvb niet vrijspringen (gribaldi he )
Maar dan wel gewoon voorbrengen en vrijbewegen is dat.
je kunt zelf kiezen of je wil laten springen of niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:33

Jura schreef:
Ik wil dit jaar graag met mijn 3 jarige merrie naar de keuring (in Middenbeemster).
Ik zou uitgaan van Wijdenes(29 juni) of Wormerveer(3 juli)
Centrale keuring in Middenbeemster is 22 juli
Oefenavonden vrij springen en vrij bewegen op 12 en 15 juni in Wormerveer en Wijdenes.

Inschrijven kun je idd met het formulier uit de IDS. Als het goed is komt er 13 april meer info te staan over de keuringen/oefenavonden in het regionieuws van de afdeling.
Citaat:
Even over het vlechten: ik weet dat ze op de keuring in tegenstelling tot wedstrijden, liever heel veel kleine knotjes zien (inplaats van grote met naald en draad gevlochten knotten). Maar mijn merrie heeft gigantisch dikke manen, zou ik niet toch met naald en draad kunnen vlechten?
Ik zou even kijken hoe de hals het mooiste uitkomt, gewoon een kwestie van thuis van te voren uitproberen

Citaat:
Ook heb ik een vraag over het hoofdstel. Je kunt natuurlijk gewoon de sperriem eraf halen, maar je hebt toch ook speciale voorbrenghoofdstelletjes? Volgens mij zijn die mooier om voor te brengen. Weet iemand waar je die kunt kopen, de meeste ruitersportwinkel waar ik ben geweest verkopen ze niet.

Ik ben ook nog nooit een mooie tegengekomen

Wil je haar zelf voorbrengen of wil je het laten doen?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:42

De paarden moeten voor stamboekopname aan de hand getoond worden en vrij bewegen, vrij springen is optioneel.
Tijdens het vrij springen zijn peesbeschermers en strijklappen toegestaan, tijdens de andere onderdelen niet.

Kun je trouwens allemaal opzoeken in de stamboekrichtlijnen

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:48

Idd

Ja ik heb ook nog net mooie voorbreng hoofdstellen gezien.. bij divoza hongen wel een paar maar die waren nou niet echt wauw

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:18

wat doe je met de staart? Opscheren vind ik het mooiste, dan komt de bilpartij er het mooiste uit .
Oren en voeten scheren, en kinhaar en neus/oog ook. Verder genoeg babyolie inkopen.
Als je paard ook zwarte of bruine voeten heeft kan je ze het mooiste opscheren door de lok bij de kogel wel te pakken en dan naar voren tie af te laten lopen naar alleen de kroonrand. Zo voorkom je dat je grijze of lichtbruine voeten hebt
Scheren en manen trekken minimaal 1 week van te voren doen. De voeten zijn dat niet meer roze en je mag weer bij de manen komen om te vlechten

Hoofdstellen is al gezegd, ik vind bij de meeste paarden een gewoon hoofdsel het mooiste. Gewoon proberen, het is ook een kwestie van smaak

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:24

vind dat zo zonde de staart scheren alleen voor een keuring

ik hou het wel bij vlechten

maar dat is weer mijn mening

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:27

het ligt ook per paard anders. Als Whit deze zomer weer zo gaat schuren, zou ik kiezen voor scheren. Als je paard nooit zijn staart schuurt en eindelijk iets haar aan zijn kont heeft hangen dankzij de bovenkant zou ik het vlechten

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:41

Scheren vd staart staat echt het mooiste op de keuring. Kleine knotjes ook vind ik, maar dat is persoonlijk Verder natuurlijk helemaal opscheren (hoofd/oren/benen/staart) staat veruit het netst en verfijnd het beenwerk en hoofd ook erg!
Centrale keuring is idd in de Beemster. Voor de sterkeuringen moet je allereerst naar Wormerveer of Wijdenes

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:57

Gomir, waarom niet Beemster dan? Het voordeel is dat die ook later is, zodat ik wat meer tijd heb. Ik heb voor de Beemster gekozen omdat ik daar 7 jaar mijn paarden heb gehad en er dus veel tijd heb doorgebracht. Anders kies ik liever iets bij mij in de buurt (paarden staan nu dicht bij Utrecht).

Edit: ik snap nu pas dat Beemster centrale keuring is, dat wist ik niet. Jammer, ik zou daar graag naartoe willen.

Voorbrengen doe ik zeker niet zelf, ik vind dat toch een vak apart!

Over de staart: ik vind het zooo zonde om een staart van de zijkanten op te scheren of af te knippen. Ik ben het er wel mee eens dat de billen dan veel mooier uitkomen maar ik vind het gewoon zonde van de staart dus dat doe ik niet. Weet niet of je dan het beste kunt vlechten of los houden. Ik hou eigenlijk helemaal niet van scheren.

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:16

Rare vraag maar waar hebben jullie die datums vandaan voor de keuringen? Ik heb ze nog niet gevonden eigenlijk

En voor diegene die zelf hun paarden keuringsklaar maken, hebben jullie een trainigsschema? Ik ben al wel begonnen met longeren maar nog zonder bijzet. Hoelang longeren jullie en hoevaak in de week??

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:28

je kunt toch ook naar Houten gaan??

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:30

En hebben jullie de paarden onder een deken staan? Of doen jullie nog een deken op om het verharen makkenlijker te laten gaan??

Ik geef Wienna wel zonnemloemolie door het eten voor de glans, geven jullie ook nog iets extra's door het voer voor de glans of voor het verharen??