welk paard/ras is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaan_Zayn

welk paard/ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:07

Hoi!!

Ik ben op zoek naar een paard, met een vrolijk en speels karakter,
jong en betrouwbaar Mooi voorkomen, voor de dressuur ofzo, een sprongetje moet kunnen maken en super voor de buiteritten en endurance dus super uithoudingsvermogen

Iemand een ideetje qua ras of kruising ofzo?

xx!!

Vogel

Re: welk paard/ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:09

ik denk dat je dan naar een arabier of een half arabier moet kijken, die zijn geschikt voor buitenrijden en enduance en kunnen ook dressuur en springen...
succes met zoeken

Bellamafia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:12

new forest

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:12

groninger

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:14

Of een arabier gekruist met een appaloosa of haflinger. Maar ieder paard is anders( niet allemaal speels en vrolijk bedoel ik dan )

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:17

Arabier .

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:20

Arabier of half arabier lijkt me het meest geschikt, die hebben meestal goede en mooie gangen voor de dressuur, zien er mooi uit, zijn betrouwbaar, hebben een fantastisch uithoudingsvermogen en zijn dol op buitenritten en kunnen gemakkelijk een sprongetje maken!

Veel succes met het zoeken naar een leuk paard!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:05

de newforestpony is een heel veelzijdige pony
kan mooi lopen maar blinken ook vaak uit in het springen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:39

Een draver
verkrijgbaar in alle leeftijden. Als je er een neemt die gewoon niet snel genoeg is om te koersen zijn ze vaak al wel verkeersmak en zeer goed in de omgang. Zijn vaak edele paarden, stokmaat tussen 1.45 en 1.70, de meeste kunnen leuk springen en ook prima dresuur. Ideaal voor buitenritten, zijn goed voorwaarts. Kijk maar eens op www.dravers.nl

Andalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:59

Sorry, maar ik zou geen draver nemen. Dat wordt problematisch in de dressuur en springen, vooral als ie vroeger echt wedstrijden heeft gedraafd. Dan moet je echt lang aan de galop gaan werken. Da's niet handig. Stel je wordt verliefd op een draver en je hebt al het werk er voor over....dan moet je dat doen. Maar ga er niet naar op zoek.

Ik zou idd iets aanraden met arabisch bloed.
NRPS of Angelo Arabier, Engels Volbloed. Volbloed Arabier kan ook.Die zijn alleen vaak niet groot. Dat moet bij je passen kwa lichaam.
Goede outsider: Lusitano, maar dan niet barok type.

Vraag: op wat voor een niveau zou je uit willen komen en hoe ver ben je nu? Als je veel verschillnde dingen op een redelijk nivo wil doen moet je denken aan een paard dat goed zou zijn voor samengestelde wedstrijden. Nog beter is als ie zich daarin al heeft bewezen.

Denk er wel aan dat paarden die hoog in het bloed staan een mindere ruiter sneller in gevaar brengen (en andersom). Natuurlijk moet je een flegmatieker paard ook netjes rijden, maar een foutje leidt iets minder snel tot ongelukken en ongelukkige mensen en paarden.
Laatst bijgewerkt door Andalief op 26-02-06 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:02

Gewoon de allround, super betrouwbare, toch pittige, prachtige LUSITANO!

Andalief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:03

Lusitana schreef:
Gewoon de allround, super betrouwbare, toch pittige, prachtige LUSITANO!

Ja, dat was ook al mijn hele goed outsider. Goede tip!

Michelle_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:05

ik zou een arabier nemen!! geschikt voor de sport en heel aanhankelijk en lief karakter.

groetjes michelle

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:09

Andalief schreef:
Sorry, maar ik zou geen draver nemen. Dat wordt problematisch in de dressuur en springen, vooral als ie vroeger echt wedstrijden heeft gedraafd. Dan moet je echt lang aan de galop gaan werken. Da's niet handig. Stel je wordt verliefd op een draver en je hebt al het werk er voor over....dan moet je dat doen. Maar ga er niet naar op zoek.

Onzin, if I may say so. Ik heb aardig wat ervaring ermee, die galop is zo'n probleem niet. Mijn eigen heeft aardig wat aanleg voor dressuur (zie profiel, Ofir). Verder kunnen al onze dravers (vier) prima galopperen, drie ervan hebben gekoerst. Mijn eigen heeft drie jaar gekoerst, Point koerst nog steeds maar galoppeert ook prima.

Andalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:12

Ja, mee eens. Heb zelf een arabier gereden, maar die was toch vooral heel goed in endurance. Dressuur en springen ook wel hoor, maar minder talent.( Internationaal endurance, L dressuur en springen)
Maarja, dat scheelt natuurlijk per paard.

Ik rij nu een Andalusier. Die lijkt heel allround te gaan worden (is nog jong, dus moet nog blijken), maar dat vindt ik zelf toch niet echt typisch voor dit ras. Meer voor de Lusitano. Dus hoewel ik zelf heel dol ben op mijn andalusier heb ik hem niet in mijn lijstje met rassen gezet.

Andalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:37

WendyBZ schreef:
Andalief schreef:

Onzin, if I may say so. Ik heb aardig wat ervaring ermee, die galop is zo'n probleem niet. Mijn eigen heeft aardig wat aanleg voor dressuur (zie profiel, Ofir). Verder kunnen al onze dravers (vier) prima galopperen, drie ervan hebben gekoerst. Mijn eigen heeft drie jaar gekoerst, Point koerst nog steeds maar galoppeert ook prima.

Hoi Wendy,

Fijn dat jij goede ervaringen hebt met de galop van je dravers. Misschien was ik idd niet super genuanceerd, en zijn er wel dravers die een goed paard kunnen zijn voor ts. Ik denk alleen dat je meer kans hebt op een hoog nievau uit te komen in de verschilllende disciplines van het rijden met een paard dat daar speciaal voor is gefokt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:40

Waar zie jij staan dat de TS op een hoog niveau wil rijden? Volgens mij zoekt ze gewoon een veelzijdig, leuk paard.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:49

Hmm, zo te zien zoek je een echt allround paard...Al eens aan een Gelders paard gedacht? Hebben behoorlijk wat temperament, zijn doorgaans heel vrolijk, enthousiast en zeer werkwillig, er komt echt wat binnen in de dressuurring omdat ze vaak aardig wat front hebben en springen doen ze ook heel erg aardig! Ik denk dat ze met een beetje training ook geschikt te maken zijn voor endurance, want het zijn geen opgevers, maar doordouwers, die voor je door het vuur gaan. Ook zijn ze meestal wel goed "heet" te maken, maar wel controleerbaar. En bovendien hebben ze in het algemeen goed beenwerk, zeker belangrijk als je zoveel verschillende dingen wilt gaan doen. Als je meer wilt weten, kijk dan eens op www.gelderlanderhorse.nl. En een bokt topic over dit veelzijdige tiepje:

viewtopic.php?f=34&t=410618&hilit=

Shaan_Zayn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:27

Hoi!

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb een anglo, en denk dat ik bij de arabierenkant blijf (kruising of volle). Lusitano's vind ik ook wel mooi, maar niet de hele barokke, ben al enkele keren gaan kijken naar lusitano's maar nog geen enkele heeft me kunnen overtuigen... Maar wie weet kom ik er nog eens eentje tegen die me echt intresseert Nu een draver, heb er al ene hoop goede ervaringen mee, 't zijn echte schatjes die je meestal enorm kunt vertrouwen enkel hebben ze vaak minder goede dingen meegemaakt en zijn ze hierdoor snel zenuwachtig... Ook voor de endurance is hun hartslag meestal te hoog..
New Forest lijkt me echt wel een toffe pony! Ik vrees alleen dat ze te klein zijn (m'n vader zou er ook op moeten kunnen rijden..)of zijn er ook grotere? En ik heb er nog niet veel van gehoord van New Forests in de endurance, of kan iemand me hier meer over vertellen ?

Ciao

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:28

Kijk gewoon wat er op je pad komt
Zolang je nergens aan de top wilt komen (dus echt hogerop in sommige onderdelen) kan je gewoon elk paard nemen. Als je echt 1.50 wil gaan springen of hoger dan de Z2 zal je gaan moeten selecteren.
Zolang je een allround paardje wilt, kan je gewoon ieder paard nemen. Ga bij wat paarden kijken die je leuk lijken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:31

Shaan_Zayn schreef:
Nu een draver, heb er al ene hoop goede ervaringen mee, 't zijn echte schatjes die je meestal enorm kunt vertrouwen enkel hebben ze vaak minder goede dingen meegemaakt en zijn ze hierdoor snel zenuwachtig... Ook voor de endurance is hun hartslag meestal te hoog..

Dan kom je echt de verkeerde dravers tegen. Zenuwachtig kúnnen ze zijn, maar niet meer dan de gemiddelde arabier. Als je ze bij een goede trainer vandaan haalt, is er echt niets mee gebeurt. Hartslag te hoog? Nooit van gehoord.

Shaan_Zayn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:15

Citaat:
Dan kom je echt de verkeerde dravers tegen. Zenuwachtig kúnnen ze zijn, maar niet meer dan de gemiddelde arabier. Als je ze bij een goede trainer vandaan haalt, is er echt niets mee gebeurt. Hartslag te hoog? Nooit van gehoord.

Ik ken enkele dravers, ze zijn allemaal in de drafsport geweest, een ervan heeft zelfs veel gewonnen, ze zijn verkocht omdat ze niet (meer) goed genoeg waren voor de renbaan. Het zijn echt dieren die zelf hun baas kiezen, ik vind het een van de meest aanhankelijke rassen die er bestaan. De paarden zijn wel zenuwachtig,... en dat vind ik dan ook hun enige nadeel... Mijn anglo heeft ook enorm veel meegemaakt maar hij is een koel paard, soms merk je wel dat hij bang heeft maar echt zenuwachtig heb ik hem nog nooit gezien.. Natuurlijk zijn er dravers altijd in goede handen zijn geweest en die zijn super maar dan is er nog die hoge hartslag.. Ik heb van vele enduranceruiters gehoord dat de dravers niet snel genoeg recupereren en dat ze daardoor gediskwalificeerd worden tijdens de rit, terwijl ze even goed zijn voor de rest dan de arabier.

Shaan_Zayn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:17

Sjonniej schreef:
Kijk gewoon wat er op je pad komt
Zolang je nergens aan de top wilt komen (dus echt hogerop in sommige onderdelen) kan je gewoon elk paard nemen. Als je echt 1.50 wil gaan springen of hoger dan de Z2 zal je gaan moeten selecteren.
Zolang je een allround paardje wilt, kan je gewoon ieder paard nemen. Ga bij wat paarden kijken die je leuk lijken.

Ja, dat is m'n plan het enige probleem is, als ik dol ben op een paard vind m'n zus het weer niks en andersom... Pfff ik vind het echt moeilijk om een perfect gezinspaardje te vinden.. Blijven zoeken dus

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:20

Er lopen anders wel een paar dravers mee die het hartstikke goed doen in de endurance, o.a. Navy van Mandy, die hier ook op bokt zit. Ik heb er werkelijkwaar nog nooit van gehoord dat een draver niet sneller zou herstellen dan een ander ras.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:24

Welsh NWR. Zijn zeer geschikt voor de dressuur en springsport, maar ook voor endurance. Die van mij is niet moe te krijgen in ieder geval