Houston of Jazz???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KWPN_FAN

Houston of Jazz???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:22

we willen onze 3jr Flemmingh merrie dit jaar laten dekken en zitten te twijfelen tussen Houston of Jazz. Ik weet dat deze hengsten qua karakter niet de makkelijkste zijn, maar de merrie is zelf superbraaf en makkelijk dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Verder is de merrie erg groot, 1,75m, en is langgelijnd. Dit zou imo weer iets sterker en compacter mogen, ook het hoofd zou iets chiquer mogen, het achterbeen is ook belangrijk....

Welke hengst zou het beste passen??? (een andere hengst als deze 2 mag ook voorgesteld worden )

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:00

Iets compacter gaat denk ik meer richting Houston, die heeft wel de kans op wat verkleinen maar lijkt me gezien het formaat niet erg.
Op de een of andere manier ben ik niet zo'n fan van Jazz door z'n halsvorm, ik zou denk ik dan eerder voor Olivi gaan. Qua jonge hengsten kun je ook aan Tuschinski of United denken. Beide hengsten zullen wel iets verfijnen

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:16

Houston - krijg je een heel deftig en sterk bewegend veulentje van. Als je merrie een echte Flemmingh is, kan Houston ook sterk verbeteren op de bovenlijn.
Houston geeft ook gezond beenwerk.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:26

Ook ik zou gaan voor Houston!

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:55

ART_UMA schreef:
Tuschinski of United
zag pas later dat de merrie van flemmingh was, vallen deze af

denk denk, .... pf denk,... Goodtimes en gribaldi

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:06

Housten of inderdaad gribaldi

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:07

het achterbeen bij gribaldi???

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:30

Wij verwachten de 2e Houston x Flemmingh, voor foto's van onze eerste veulen, PM me maar dan geef ik ze graag !

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:48

KWPN_FAN schreef:
...het achterbeen is ook belangrijk....

ART_UMA schreef:
gribaldi

Art_uma, hoe kom je toch aan dat positieve beeld van Gribaldi?

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:12

MissHIS schreef:
KWPN_FAN schreef:
...het achterbeen is ook belangrijk....

ART_UMA schreef:
gribaldi

Art_uma, hoe kom je toch aan dat positieve beeld van Gribaldi?

Ha ha ha, ik vindt gribaldi zelf niet super of zo, maar ik heb met jureren m'n hoogste punten tot nog toe aan een gribaldi moeten geven.
Zoveel souplesse en zo gemakkelijk, ik bendaar een beetje op gaan letten en zie dat toch vaker van hem. Niet in kracht, dat is waar, maar als de moeder dat meeneemt...

ingrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:30

tussen deze 2 zou ik voor housten gaan maar wat dacht je van sandreo?
heb tot nu toe alleen maar erg leuke veulens van hem gezien met erg fijn voorbeen gebruik en een fijn achterbeen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:40

Ik zou voor Houston gaan . Ten eerste ben je met met een Jazz de zoveelste.. niet dta dat egr is, want als het een echte goede is maakt dat niet uit. En verder vind ik Jazz niet 'het' echt hebben, het is meer de reclame dat het die hengst maakt dan dat ie werkelijk is.
Ik heb 2-jarige nakomelingen gezien op de hengstenkeuring van Houston en die bewegen zo fijn en hebben een hele mooie halshouding. Wel vossen, maar een goeie heeft geen kleur .
Ben benieuwd naar je keuze.

KWPN_FAN

Re: Houston of Jazz???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:45

@ Ingrid, sandreo is geen optie omdat daar ook flemmingh inzit

bedankt voor jullie reacties! Houston spreekt me op het moment ook nog het meeste aan

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:47

KWPN_FAN schreef:
we willen onze 3jr Flemmingh merrie dit jaar laten dekken en zitten te twijfelen tussen Houston of Jazz. Ik weet dat deze hengsten qua karakter niet de makkelijkste zijn, maar de merrie is zelf superbraaf en makkelijk dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Verder is de merrie erg groot, 1,75m, en is langgelijnd. Dit zou imo weer iets sterker en compacter mogen, ook het hoofd zou iets chiquer mogen, het achterbeen is ook belangrijk....

Welke hengst zou het beste passen??? (een andere hengst als deze 2 mag ook voorgesteld worden )

Ik vind zowel Houston als Jazz erg mooi. De karakters zijn van beiden niet bepaald makkelijk inderdaad. Omdat jouw merrie een superbraaf karakter heeft en groot is, zou ik persoonlijk voor de Jazz kiezen dan. Lijkt me dat er dan wel een mooi veulen uit jouw merrie zal komen. Maar wat ik niet, zijn de dekgeldkosten. Die zullen aardig aan de prijs zijn denk ik zo. Ik weet dat niet, want heb nooit 1 van mijn merries laten dekken.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:54

KWPN_FAN schreef:
@ Ingrid, sandreo is geen optie omdat daar ook flemmingh inzit

bedankt voor jullie reacties! Houston spreekt me op het moment ook nog het meeste aan

dat wist ik niet! wist alleen dat het een sandro hit is.
een vriendin van me heeft ook gedekt met sandreo en heeft zelf een flemmingh X ferro.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:57

Sandreo is een sandro hit x flemmingh. Die op een flemmingh x ferro zetten is badkuip effect.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:00

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:09

Wat vind je trouwens van de hengst Kennedy. Ook geen makkelijk karakter, maar supermooie nakomelingen. Sterk beenwerk, dikke staart, super werkwillig en leergierig. Ik vind dit een hele mooie hengst en heb zelf een bijrijpaard die de afstamming heeft van Kennedy. De merrie heeft een gouden karakter, super betrouwbaar in de omgang, met rijden best pittig. Ze is niet gemeen dus geen gebok ofzo, soms wel steigeren, dat is alleen als ze echt iets moeilijk vindt en ik toch doorvraag. Het hoeft maar even dat ze het probeert en dan is het ook goed. Volgende keer gewoon weer een stapje verder vragen. Ook super leergierig en pakt de dingen snel op. Ik weet niet hoor, maar ik wil straks als ik weer een eigen paard ga kopen zeker gaan kijken naar paarden met de afstamming van o.a. deze hengst.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:11

Houston, en zo duur is hij niet eens als je nagaat dat hij keur is nu!!
Kijk maar even op deze paginna: http://www.riekusveninga.nl/
Zoals jij de merrie beschrijft, dan zou ik voor hem gaan en wij hebben een heeeele brave hoor , maar ook een heeeele brave Jazz trouwens (Goede, eerlijke opvoeding doet veel)

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:07

Kijk eens naar Valdez..... een Houston x Jazz.
Staat nu bij Broere.
En die heeft alles mee wat pappie en opa tegen hebben!

Op de site van KWPN kan je het rapport lezen.
Hij heeft het heel goed gedaan!

Succes!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:12

Yvonnelind schreef:
Houston, en zo duur is hij niet eens als je nagaat dat hij keur is nu!!
Kijk maar even op deze paginna: http://www.riekusveninga.nl/
Zoals jij de merrie beschrijft, dan zou ik voor hem gaan en wij hebben een heeeele brave hoor , maar ook een heeeele brave Jazz trouwens (Goede, eerlijke opvoeding doet veel)

Dat is 100% waar, een goede/eerlijke en vooral consequente opvoeding doet heel veel.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:55

Ondankst een consequente en goede/eerlijke opvoeding heb je nog steeds te maken met de intrinsieke waarde van het karakter van je veulen. Daar verander je helemaal niets aan, dat kan je alleen maar in banen leiden.

Van een heet en snel beledigd karakter zal je nooit en te nimmer een lui en slaperig paard maken, hoe zeer je het ook 'opvoedt'. Want wees eerlijk - jij bent kwa karakter ook heus gewoon een kopie van een van je (voor)ouders . Ik wel.

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 11:23

Valdez is iid een leuke hengst, maar ik wil er toch liever een bewezen hengst opzetten.

Kennedy wordt het denk ik niet. Die strooit teveel met de maat vind ik. Komen veel kleintjes vanaf, we hebben zelf een super chique 2jr hengst van hem met geweldige bewegingen, alleen de maat wordt een probleem. Terwijl de merrie toch 1,70m was.

De verdere afstamming is: (flemmingh) x vasco x ster pref. prest v. elan xx x ster prest. v. rigoletto (de moeder is gefokt door Lauw v. Vliet)

Verder hoeft er met Houston niet perse een vos met veel wit uit te komen, de merrie zelf is donkerbruin zonder aftekeningen op het hoofd

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:42

De Houstonveulentjes die ik heb gezien uit donkerbruine merries, waren allen net zo donker van kleur.
Uit roodbruine merries (met of zonder wit) heb ik zwel bruine als voskleurige veulens gezien.
De kans op voskleurig is dus op zijn hoogst 50%, want Houston drukt zijn kleur niet dominant door.

Wel zie je meteen aan de bouw en de uitstraling dat je met een Houston te maken heb. Ik heb werkelijk nog nooit een lelijk paard van Houston gezien. En een vos met uitstraling - die zijn immers prachtig!

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:19

Dees schreef:
Houston - krijg je een heel deftig en sterk bewegend veulentje van. Als je merrie een echte Flemmingh is, kan Houston ook sterk verbeteren op de bovenlijn.
Houston geeft ook gezond beenwerk.

Ik zou ook voor housten gaan!
Jazz is ook zeker niet verkeerd, maar ik denk dat je voor wat meer compact beter richting housten kan.
Ik ken een houstenxsamber merrie en die is ontzettend compact! en er zit een mooie kop op!