[TI] het fenomeen Tinkers zijn minderwaardig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

het fenomeen Tinkers zijn minderwaardig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:31

Komt dit bekend voor?:

Je bent je Tinker aan het opzadelen voor een concours of les en staat tussen de "sportpaarden" wat te rommelen. achter je hoor je een groepje volwassenen allerlei leuke opmerkingen maken in de trend van
"jezus is dat een koe of een paard?"
"mm die mag weleens een geknipt worden, dat is toch geen porum zulke lange haren""
of nog mooier, ze komen echt naar je toe met de mededeling wat je precies van plan bent

blijf het te zot voor woorden vinden, alleen omdat er geen Jazz of Lucky Boy in de afstamming zit ben je gelijk minderwaardig en zou je geen springparkours kunnen springen of mee kunnen dressuren?

dinsdag weer, er was oefenparkours, en ik deed mee om te oefenen voor de enschedese kampioenschappen over 3 weken.
wat een commentaar vooraf van mensen, echt niet te filmen!
het leedvermaak voor mij is dan altijd dat die mensen met hun bloedpaardjes 100.000 weigeringen hebben en mijn koele kikker alles springt ( en dus 2x foutloos rondkomt).
vooral als ik ze daarna bij het verlaten van de ring flink hard aankijk onder het motto.. ; wat zei je ook alweer?

meer mensen hier last van?

Chely

Re: het fenomeen Tinkers zijn minderwaardig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:33

euhm, ik geef toe dat ik iemand ben die ook wel af en toe tinkers discrimineerd Dit komt dan meestal meer door de eigenaar dan door de tinker *mijn schoonmoeder heeft een tinker *

Begrijp heel goed dat jij het vervelend vind, een tinker is echt niet minderwaardig dan een andere paard. Ieder paard heeft zijn eigen talenten!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:39

heb ook ooit zo moeten lachen om een kind..

Dat meisje (gok een jaar of 4 oud) zei tegen mij: "Goh, uw paard lijkt wel een koe!" Zeg ik hoogst verbaasd: "Wat zeg je me nou toch??" Zegt zij terug: "Maar koeien zijn mijn lievelingsdieren! Daarom vind ik uw paardje de mooiste!"

Edit: ik liep toen met mijn paardje op de braderie

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:45

Geen last van!
Maar wij begeven ons dan ook nooit onder publiek

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:51

ikke wel, juist heel veel onder publeik. en dan ook nog op een club waar nogal hoog gereden wordt qua niveau.

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:51

Ach ja ik ken het

Of mensen die op rijtechnisch gebied niets van je aan willen nemen omdat je zelf een Tinker rijdt... Is ook zo'n leuke

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:58

elk paard is anders en sommige paarden met superafstamming kunnen nog niet eens een boompie springen, terwijl een vuilinisbakkie alles rond haalt met winstpunten!
licht ook wel aan het paard denk ik..
en aangezien veel mensen tinkers als recreatie paarden of tuigpaarden zien zien ze niet zo snel een tinker een wedstrijdje winnen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:27

Ik had het nog nooit meegemaakt tot 2 weken geleden,
toen hadden we wedstrijd op de manege,macho en een andere tinker waren aan het galopperen zegt zo'n kwpnmuts : "o wat hoor ik nou,o een tinker gaat galoperen ",ik kijk ze aan en lacht,en ik draai mijn hoofd om.

Volgens mij was ze gewoon mij aan het uittesten want macho en de andere tinker zijn geen zware tinkers en je hoord ze niet aanspringen.
Ik reageer gewoon niet zulke mensen hou je toch altijd.

Ik heb nog nooit rare opmerkingen over macho gekregen dus dit was persoonlijk op mij gericht,ik had het lef een keer de bakdeur open te doen terwijl zij ervoor stond en dat mag natuurlijk niet,zelfs toen ik sorry zei was het nog niet goed.
Dus wij zijn nu vrienden voor het leven !

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:04

Volgens 1 meisje was ik zó slecht voor mijn paard!
Zo slecht dat ik hem mishandelde volgens haar....
Ik deed hem namelijk heel veel pijn omdat hij steeds op zijn haren ging staan (zijn sokken dus).
Volgens haar moest ik ze toch echt afknippen,want sokken zijn lelijk en zielig.

Verder vallen alle monden open als je een parcours oprijdt met je tinker.
'Een tinker? die kan toch niet springen?'
En maar verbaast zijn als je wint omdat hij zo lekker relaxt is.

En veel meisjes van mijn werk hebben ook een paard,dus hoor je dit:
'oh leuk heb je ook een paard!...wat voor 1 is het dan?'
*laat foto zien*
'oh, een tinker '

Maar ach dat heb je ook met shetlanders...
'shetlander?wat moet je daar nou mee,je kan er niet eens op rijden! '

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:39

Tja ik ken het ook wel, maar meestal kan ik er wel om lachen juist
Op mijn vorige stal vond de stalhoudster hem echt hélémaal niks, de sport in met een tinker dat doe je volgens haar gewoon niet. Ook zei ze rustig 'je kunt toch best aardig rijden, waaarom koop je nou geen sportpaard? Dan kun je er tenminste nog iets mee.'
Ze had ook echt een hekel aan hem (mij vond ze ook niet bepaald aardig trouwens, en dat was wederzijds ), en op een gegeven moment konden ze hem met geen mogelijkheid meer op de wei krijgen, Jordy was doodsbang voor hen waardoor hij zich telkens lostrok en wegrende, overal dwars doorheen.
Toen moest Jordy toch maar dag en nacht in de wei blijven, wat ik uiteraard totaal geen probleem vond, integendeel.... Echter er was 1 probleempje, Jordy's grote vriend Partout was nogal aan hem gehecht, en brak de boel compleet af als Jordy niet naast hem op stal. Dus vroeg ze aan Lisette (eigenaresse Partout en bijrijdster Jordy) wat ze daar dan mee aanmoesten. Liset zei 'Dan zet je Partout toch ook gewoon 24/7 buiten?' Ze viel bijna flauw Een sportpaard zet je niet langer dan een paar uur op de wei, een tinker is een ander verhaal, dat is niet zo erg. Maar je sportpaard zou toch iets oplopen!
Of toen ik vroeg of zij nog ergens oefenparcoursen wist in de buurt.... 'Euhm... tja.... ik weet er wel wat, maar ik weet niet of het nou wel zo'n goed idee is om je daar te vertonen met een tinker..... je zet jezelf dan natuurlijk wel enorm te kijken met zo'n paard. En ik weet ook niet of sportmensen dat wel zo waarderen.' Mijn reactie was dat als dat al zo zou zijn, het me aan mijn reet zou roesten. Vervolgens gewoon met een uitgestreken gezicht gevraagd of ze de adressen voor me op wilde schrijven, die ik nooit gekregen heb

Een keer op een oefenparcours was helemaal fantastisch. Liset zou met Jordy springen.
Ze had daar al eens een (spring)les meegereden, en de instructeur (kennis van mij en nationaal springruiter) had al gezien hoe Jordy sprong. Hij vond het geweldig hoe hij sprong en vond er zelfs een hoop potentie in zitten.
Liset kwam op het oefenparcours dus de ring binnen, en hij zat ook te kijken. Een vrouw maakte direct toen Jordy en Liset binnen kwamen een aantal opmerkingen. Het leek wel een koe, zag er niet uit, en ze vroeg zich af of ze hem over de hindernissen heen gingen tillen
Instructeur draaide om en zei tegen de vrouw (die hij ook kende) 'Je mocht willen dat die bok van jou zo kon springen, kijk maar goed, dan zie je een paard wat er goed overheen gaat'

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:09

jep ken het probleem,mijn instucteur riep altijd zet"zet maar voor de kar ermee"hij vond het niet zo leuk dat ik er mee in de les reed.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:28

Op "gewone" wedstrijden heb ik nog nooit meegereden, maar als ik zoals gisteren eens een stukje meerijd met wat andere meiden te paard (allen KWPN'ers of iets wat daarop lijkt) krijg ik opmerkingen als:"Ze kan het best bijhouden he"? Of na een stuk draven:" Ze is best voorwaarts". De meeste mensen denken echt dat een Tinker niet vooruit te branden is, heel raar want ik heb met buitenritjes echt een brok (goed te geleiden) energie onder m'n kont.

Wel is ze de favoriet van alle kinderen en "weinig van paarden afwetende volwassenen"op de boerderij en in de buurt. Ze hebben allemaal positief commentaar op mijn paardje (oooooo wat een schitterend paard!), willen allemaal aaien, er even op, een rondje en knuffelpaarden worden al naar haar vernoemd

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:46

Ja, ik ken het fenomeen wel. Ik heb een sportruiter gehad die op Sissi dressuur L1 reed. Ze start haar weer verder door straks. Maar die kreeg ook altijd opmerkingen naar haar hoofd gesmeten. Op een gegeven moment zei ze voordat een ander iets ging zeggen: "Ja, z'on schone koe heb jij nog nooit gezien he". Ze snoerde hiermee gelijk alle bekken dicht.

Hier een fotootje met Sissi toen ze 3 jaar oud was met sportruiter--> ze kan trouwens ook lekker 'vuil' kijken: http://www.irishcobs.org/albums/sissi/1 ... .sized.jpg

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:14

Geweldig, wat een verhalen

Met mijn tinkertje heb ik me nog niet onder het publiek begeven, maar ik had er wel last van toen ik nog een KWPN'er had. Die liep ook altijd buiten en had dus een wintervacht. Dat was bij de paardenclub dus 'not done', en er werd dan ook behoorlijk gegniffeld achter mijn rug. Totdat er hindernissen opgebouwd werden waar de 'kale' paarden problemen mee hadden en mijn 'beer' niet. Probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Morhwen op 26-02-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:14

Ík heb er om eerlijk te zijn niet echt veel mee te maken gehad. Maar ik hoor wel zeer regelmatig de opmerking bij mij op stal dat mijn tinker net anders is dan de rest. Zo van, nou ik vind tinkers eigenlijk domme koeien maar toevallig is die van jou nou net een tikje minder koe en wel ok. Terwijl ik persoonlijk vind dat ik niet de beste tink heb van stal hoor. Tja die van mij heeft toevallig geen vlekjes, maar ja. Als ze andere tinks discrimineren voel ik me toch ook wel persoonlijk aangevallen. Ondanks dat ze niet van mij zijn.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:55

Eigenlijk ben ik diegene die zich er weleens schuldig aan maakt

Vorige week nog waren we relaxed uit rijden en maakten even een pitstop bij een (kak)manege...buiten waren ze druk aan het losrijden voor de wedstrijd.
Heel wat medelijdende blikken hebben we gehad...Tinkers(bonte,dikke,haarballen) en dan ook nog eens geen bit in en dan aten ze ook nog de speculaasjes op bij die warme chocomel zaten

Ik lig in een deuk om die blikken(en ja ik geef dan weleens "grappig" commentaar)....geeft me nog meer zelfvertrouwen en bevestiging dat ik goed bezig ben..door dat soort volk wil ik (en Quint)niet eens leuk gevonden worden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:58

Ik vind Tinkers juist geweldig.. Helemaal als ik er eentje zie springen, dan moet ik gewoon even blijven staan om te kijken.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:24

maar lowara. jij heb toch ook je mening over rijpaardkakkers?? of niet

die zijn hoge snobs altijd toch? dat is ook een voor oordeel

en ik ben een dresuurmuts die een tinker heeft. en er eigelijk niks aan vind

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:23

ooh absoluut! ik zou liegen als ik er zelf ook niet schuldig aan was.
ik vind juist die "rijpaard kakkers" met hun dure afstammelingen en duur tuig die hun neus voor anderen ophalen vreselijk.
maar ik denk dat iedereen dit wel voor een deel met een bepaald type mens heeft of met een bepaald type paard.
Maar het feit dat mensen dit hardop gaan disscuseren en opmerkingen over maken waar je notabene bijstaat en mijn Tinker zefs nog nooit gezien hebben en dan al zouden weten wat we wel en niet kunnen of mogen, dat snap ik nooit.
en doordat ik het zo massaal meemaak valt het pas extra op. als het een keertje gebeurt OK, maar ik maak het eigenlijk op elk concours mee.
heb werkelijk nog nooit op vreemd terrein kunnen rijden zonder minimaal een groepje die neerbuigend kijkt en druk beginnen te disscuseren of iemand die echt naar mij toekomt ervoor.
wel even voordat we gelijk denken dat ik alleen door de grond wordt gehaald door alle niet tinkermensen
ik krijg ook regelmatig complimentjes en vragen van mensen die echt intresse hebben, en op concoursen lopen er eigenlijk altijd bij het wachten voor ik de ring inmag een hele kudde mensen en kinderen aan Lowara te plukken en te aaien

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:56

wahahah ik betrap me er ook vaak op.
op stal hier

zeg ik tegen mijn verzorgster.. jeetje ga jij op die harige koe rijden
etc.. en ACH JEE KIJk hun nou.. denk ze dat ze anky zijn *( ze rijd dan op offspring * ja ik ben een bitch

nee maar zonder gekheid
het is met elk paard. met friezen.. met fjorden.. zelfs IK
ik heb een bont rijpaard..
dan hebben ze wel wat te zeiken over de kleur! dat zal schrikwekkend zijn voor de andere paarden

heb ik lekker de ruimte voor mij alleen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:12

over dat van die afschrikwekkende kleur: over het algemeen geen problemen mee, maar één paard van kennisen van ons heeft weldegelijk reusachtige schrik van mn tinkies

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:31

Tja, helaas heb ik het inmiddels ook aan den lijve onder vonden. Welliswaar ben ik zelf nog niet in het trotse bezit van....maar inmiddels ben ik bij mijn klasgenootjes ook berucht als een Tinkermeisje. Toevallig hadden we afgelopen week weer eens een voorstel rondje (nieuwe docent, nieuw vak) en in het rondje moesten we ook onze voorkeur voor een ras geven. Je raad het al, ze hadden allemaal de grootste lol. (de docente fokkerij moest ik helaas uitleggen wat een tinker was )
Mijn voorstel om naar de hengstenshow op 8 april te komen kijken veroorzaakte helaas ook grote verontwaardiging en enorme lachsalvo's.
Regelmatig krijg ik ook de reactie: Ow leuk gaan we een keer op een Tinker rijden..... moeten we eerst even rek oefeningen gaan doen anders scheuren we uit.

Beetje jammer, dat mensen ieders voorkeur niet in zijn waarde laten.....

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:08

Ik heb er niet zo'n last van, maar heb ook nog niet echt wedstrijden met Jessie gereden. Ja eentje, maar dat was een Tinkerconcours haha.
Mijn westerninstructrice is juist helemaal weg van Jes, ik hoor minstens 1x per les dat het toch zo'n leuk paard is, en dan komt weer een lofzang over de intelligentie van ponies
Maar goed, als het een beetje meezit ga ik straks wedstrijden in de western starten, eens zien wat we dan te horen krijgen :Y

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:54

Hahaha, ik hoorde vandaag ook nog een leuk verhaal. Op de manege is iemand met een bonte KWPN' er. De ponietjes van stal hebben ook les op die manege en een daarvan begroette die bonte KWPN'er enthousiast. Zegt de eigenaresse van een van die ponietjes:" dat komt omdat ze lijkt op de Tinker bij ons op stal". Die vrouw helemaal beledigd

Vraagt de eigenaresse van het andere ponietje een paar weken later aan diezelfde KWPN eigenaresse:"Is dat een Tinker". Ja ze lijkt wel op de Tinker die bij ons op stal staat. Ja veel slanker natuurlijk, maar wel dezelfde vlekken. Vrouw weer beledigd

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:59

lowara schreef:
ooh absoluut! ik zou liegen als ik er zelf ook niet schuldig aan was.
ik vind juist die "rijpaard kakkers" met hun dure afstammelingen en duur tuig die hun neus voor anderen ophalen vreselijk.
maar ik denk dat iedereen dit wel voor een deel met een bepaald type mens heeft of met een bepaald type paard.

Ik heb dat eigenlijk niet, dat ik mensen met dure paarden en goede afstammingen, duur tuig etc. vreselijk vind. Wat duur tuig ermee te maken heeft snap ik helemaal niet, mijn tinker loopt ook met een nieuw Stübben dressuurzadel en een springzadel, Schumacher hoofdstel en ankypads compleet met bijpassende bandages. Ik vind het mooi, fijn en ik kan het me veroorloven, waarom zou ik het dan laten?
Mijn ervaring is dat de meesten er helemaal niet zo slecht tegenover staan, dat is echt maar een heel klein percentage met die opvattingen. En dat dure paard met goede afstamming en duur tuig is hun keuze, net zoals een tinker mijn keuze is. Als ik echt heel serieus de sport in had gewild dan had ik ook geen tinker gekocht.
Ik schreef een stuk hierboven dan wel een stuk over mijn vorige stalhoudster, maar dat is een van de weinige gevallen die ik heb meegemaakt die het echt helemaal niets vond. Zij had er echt een hekel aan, zo'n hekel dat het vaak zelfs grappig was. De manier waarop ze kon reageren als ik weer eens iets wilde doen wat niet 'hoorde' met een tinker..... Alsof ze water zag branden En dan ben ik er zelf ook niet vies van op expres zulke reacties uit te gaan lokken }>
Ik heb eerder op een (niet heel grote) stal gestaan waar echt alles door elkaar stond, van boshobbelaars tot ZZ zwaar ruiters. En iedereen ging heel normaal met elkaar om, ik heb daar nog nooit een negatief woord over Jordy gehoord. Vrijwel iedere ruiter van die stal heeft er ook weleens opgezeten, en daarover waren ze ook heel positief.