[TI] Iemand bekend met stal Vegilin van Claerbergen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Iemand bekend met stal Vegilin van Claerbergen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:20

Ik heb op hun internetsite een paar leuke tinkers zien staan.
Is hier iemand bekend mee? Leuke en minder leuke ervaringen mogen hoor
Ik weet trouwens ook niet of het hier goed staat.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:20

ik heb daar 2 tinkers gekocht en super goede ervaringen mee

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:23

Ik weet meerdere tinkers die daar vandaan komen.
Ben er zelf eenmaal geweest, en wat ik zo leuk vind is dat je een video-dagboek bij je tinker krijgt.
Er reageren straks vast nog wel meer mensen, die hun eigen ervaringen kunnen delen.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:36

ik ben tevens niet op de nieuwe maar oude stal geweest is al weer 5 jaar terug dat ik daar tinkers heb gekocht.

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:40

Ik ben er 2x geweest. Ik vond het super aardige mensen. Ik heb er zelf geen tinker gekocht, maar ik weet dat je er een videodagboek bij krijgt. Alles id gefilmd, ook toen de paarden nog in england stonden.

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:49

Nou tot nu toe alleen nog maar positieve reacties. Harstikke leuk!

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:55

wil je er ook een paardje kopen ?

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:02

moyra schreef:
wil je er ook een paardje kopen ?

Ik weet het nog niet. Ik ga geheel vrijblijvend kijken.

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:04

Onze Connor komt daarvandaan. Ze zaten toen nog op hun eerste adres nu ruim 5 jaar geleden alweer.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:18

Nog steeds worden er vaak te veel mensen belazerd bij de aankoop van hun tinker.

Even wat kleine puntjes om op te letten bij tinkers:

Laat een onafhankelijke dierenarts de tanden bekijken, ik denk dat wel 40% van de mensen die tinkers kopen daarmee opgelicht worden!

Kijk goed in de sokken, mist hij behang, zitten er korsten in, schuurt hij eraan. Veel tinkers hebben mijt of zelfs erger: chronische mok. En dat is echt geen pretje.

Als je gaat proefrijden, vraag express een paar dingen die hij niet kent. Hoe reageert hij daarop? Dat zegt al veel van het karakter.

Kijk of je hem overal aan kan raken, veel tinkers zijn op zijn zachtst gezegd niet aardig behandeld en kunnen daar trauma's aan overgehouden hebben, dit kan zich ook pas later uiten. Let ook vooral of hij makkelijk voetje geeft.

Mist hij hele stukken manen of staart? Dit kan wijzen op zomerexceem. Iets waar wel meer tinkers last van hebben.

En heel belangrijk: proeftijd, kijk of je dit kunt krijgen, dat kan van groot belang zijn. Ontzie hem in die periode ook niet, zet hem eens onder de kraan, ga er mee naar buiten. Pas dan kun je zien hoe een paard reageert.

zorg dat je een eigen dierenarts meeneemt voor de gezondsheids keuring.

Kijk ook goed naar de algehele conditie van een paard --> klinische keuring met eigen dierenarts is idd aan te raden
Veel tinkers komen met wormen, luis, mijt aan op het vaste land. Sommige tinkers zijn al zo ernstig aangetast door wormen dat ze altijd diarree hebben en slecht in conditie blijven en in het ergste geval daaraan overlijden . Mocht je toch een magere tinker willen kopen, denk er dan aan dat deze veel sneller/moeilijker te rijden kan worden als deze eenmaal op conditie is!!

en probeer het paard op proef te krijgen, maar probeer ook zoveel mogelijk al uit voor koop!!! Als je bv veel buiten wilt rijden --> Probeer hem/haar dan ook al buiten uit. Zelf uit de wei halen/ zelf poetsen/ opzadelen e.d. zodat je ook daar al zijn/haar karakter kan ontdekken. Denk erover na (ga niet over een nacht ijs) en ga hem/ haar een week later of zo nog eens bekijken/ rijden...

En, misschien nog wel het belangrijkste, neem iemand mee die het allemaal objectief kan bekijken en er veel verstand van heeft !!!

Naam paard
- Stamboeknaam
- Roepnaam

Stokmaat
- Laatste meting
- Schatting
- Met of zonder ijzers gemeten

Leeftijd (alle paarden worden op 1 januari een jaar ouder)
- Geboortedatum

Kleur

Aftekeningen
- Sterretje, Kol, Bles
- Sokjes of witbenen
- Andere aftekeningen

Postuur
- Tenger of stevig gebouwd
- Meer of minder \'overbouwd\'
- Stevige of smalle halspartij

Beslagen
- Ja of nee
- Kwaliteit van de hoeven
- Vraag naar speciaal beslag en zo ja waarom
- Hoe is het gedrag bij de hoefsmid
- Gewend aan koud of warm beslag

Karakter
- Fijn in de omgang in de box, bij voetjes geven, niet slaan of bijten
- Geen vreemd gedrag bij het poetsen, opzadelen en opstijgen
- Is gehoorzaam aan de hand met halster

Stalgebreken
- Niet kribbebijten en luchtzuigen
- Weven of bonken tegen de deur met de hoeven
- Geen dingen kapotmaken in de box
- Heeft geen voernijd

Hoe met andere paarden
- Kan met (hengsten), merries of ruinen samen op de wei
- Kan voor of achter rijden op de buitenrit
- Kan goed alleen achter blijven op stal en op de wei
- Kan gewoon naast ander paard op stal

Wedstrijdervaring
- Op wedstrijden geweest zowel buitenbak als binnenbak
- Kan goed tussen vreemde paarden
- Is niet overdreven bang of schrikkerig van een nieuwe omgeving

Dressuur ervaring
- Vindt het paard leuk om te dressuren
- Wedstrijdervaring of niet
- Huidig niveau en/of potentieel
- Combinatienummer (om eventueel niveau en winstpunten te controleren)

Springen
- Vindt het paard leuk om te springen
- Wedstrijdervaring of niet
- Huidig niveau en/of potentieel
- Combinatienummer (om eventueel niveau en winstpunten te controleren)

Huidige situatie
- Is het paard in wedstrijdconditie en netjes bekapt of beslagen
- Wanneer voor het laatst bereden en hoe vaak per week
- Kan er bij een ventueel bezoek ook gereden worden
- Is er een binnen- of buitenbak aanwezig, evt. met verlichting
- Is er springmateriaal aanwezig om een sprongetje te oefenen
- Kan iemand het paard voorrijden op zijn genoemde niveau
- Is er een wedstrijd in de buurt waar het paard te bewonderen is in aktie

Ras
- Volbloed met papieren of niet
- Ingeschreven bij Nederlands Stamboek onder nr.....
- Paspoort
- Afstamming Vader / Moeder (stamboeknamen en evt nummers)

Gechipt
- Chipnummer in paspoort

Keuring
- Wel eens eerder klinisch en/of röntgenologisch gekeurd
- Evt. bezwaar tegen een keuring
- Voor wie zijn de kosten bij eventuele afkeuring
(Ruim geaccepteerd: kosten voor de VERKOPER bij afkeuring)

Verzekering
- Verzekerd, zo ja waar
- Tegen wat voor voorwaarden
- Wanneer voor de verzekering gekeurd
- Is het keuringsrapport nog ter inzage

Bosrit ervaring
- Kan alleen en in een groep
- Kan goed voorop / achterop rijden
- Kan inhouden terwijl de rest weg rijdt
- Wil niet alleen maar \'hard\'
- Is niet \'schrikkerig\' op de buitenrit

Verkeersmak
- Blijft in de berm doorlopen bij passerend verkeer
- Kan een weg oversteken en kan daarvoor wachten
- Niet bang van langzaam passerende vrachtwagens of trekkers
- Bij schrik niet steigeren of bokken

Trailermak
- Loopt makkelijk de trailer op èn af, thuis en elders
- Is niet onrustig tijdens vervoer
- Kan ook een tijdje alleen op de trailer staan op bijv. een wedstrijd
- Kan met andere paarden op een tweepaardstrailer

Klinisch / Medisch
- Ooit kreupel geweest of onregelmatig gelopen
- Ooit koliek gehad
- Ooit een peesklap gehad of \'ingelopen\' geweest (bij renpaarden)
- Ooit rugklachten gehad of stelselmatig bokken onder het rijden
- Ooit een ongeluk gehad waarvoor een dierenarts moest komen
- Ooit langere tijd gehoest, of flink verkouden of dampig geweest
- Ooit de knieën op slot gehad
- Nooit \'hoefbevangen\' geweest
- Merries: levende veulens gehad en zo ja hoeveel
- Hengsten: Evt. SCID test / Sperma onderzoek gehad

Medicijnen / Onderhoud
- Entingen (Influenza en evt. Rhino): Laatste keer en hoe vaak
- Wormkuren: Laatste keer en hoe vaak
- Staat op stro, vlas, hennep of krullen
- Wat voor voer, hoe vaak per dag
- Hoe lang op de wei; iedere dag en dag en/of nacht

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:38

Ik weet dat heel veel mensen dolgelukkig zijn met hun VvC-tinkers, (kan zo een paar prachtige exemplaren noemen die daar vandaan komen !) en ik ben er zelf niet geweest, dus heb geen persoonlijk oordeel.

Maar het eerste wat mijn (paarden-)dierenarts zei toen ik hem vroeg waar ik op moest letten bij de aankoop van een tinker was : "Niet naar Mollema in Friesland gaan" .... Hij had er veel slechte verhalen over gehoord, tinkers die veel jonger waren dan de leeftijd waarvoor ze verkocht waren (en dus veel te vroeg ingereden), geen proeftijd, en alleen "drempelgarantie" (dus zo gauw de koop gesloten was, gaven ze "niet thuis" als er vragen waren).
Moet er wel bij zeggen dat dit alweer een jaar of 3 geleden is.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:47

Ik heb tot hiertoe allen positiefs over VvC gehoord en ook zelf gezien dat er heel veel mooie tinks vandaan komen!

idd: opletten voor de leeftijd

wat betreft trauma's en dergelijke...die hoef je niet meteen te zien

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:57

Wij zijn ook op zoek naar een tinker en we zijn er afgelopen weekend geweest. Ik vond het wel een goede stal. Wij zochten een rustige tinker die goed is met kinderen. We zijn alle stallen bij langs geweest en ze vertelde ons eerlijk wel geschikt was en welke niet. Ook hebben we een stukje dvd gezien. We hebben nog niet besloten maar we gaan er denk ik nog een keer heen als ze weer nieuwe hebben. De stallen waren ook ruim en licht en schoon. Ik kan je niet meer vertellen maar mijn eerste indruk was goed.

julietink

Re: Iemand bekend met stal Vegilin van Claerbergen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:44

mijn tinker komt er vandaan, nadat ik ergens anders goed opgelicht was. ( en daar heel veel moeite moest doen met inruilen, hoewel het wel was afgesproken) ik vond het bij vvc dus al meteen positief dat ik inruilgarantie op papier kreeg. ze waren eerlijk over hoe goed hij ingereden was: de rem en het stuur zat erop, verder niet. op stal bleek dat in galop soms nog weleens wat minder, dan zat er in galop maar een stand op: hard naar voren! maar dat had ik wel verwacht. verder: goed gezond beest, leeftijd klopte, dus ik ben alweer twee jaar heel gelukkig. en ik vond het fijn dat ze zelf de paarden met hun vrachtwagen halen. mijn tinker gaat in ieder geval zonder trauma's op de trailer.
groetjes en succes met uitzoeken

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:50

Keevagirl schreef:
Ik weet dat heel veel mensen dolgelukkig zijn met hun VvC-tinkers, (kan zo een paar prachtige exemplaren noemen die daar vandaan komen !) en ik ben er zelf niet geweest, dus heb geen persoonlijk oordeel.

Maar het eerste wat mijn (paarden-)dierenarts zei toen ik hem vroeg waar ik op moest letten bij de aankoop van een tinker was : "Niet naar Mollema in Friesland gaan" .... Hij had er veel slechte verhalen over gehoord, tinkers die veel jonger waren dan de leeftijd waarvoor ze verkocht waren (en dus veel te vroeg ingereden), geen proeftijd, en alleen "drempelgarantie" (dus zo gauw de koop gesloten was, gaven ze "niet thuis" als er vragen waren).
Moet er wel bij zeggen dat dit alweer een jaar of 3 geleden is.

leeftijd was bij onze tinkers bijde goed en over die drempel garantie echt niet . je hebt 6 weken gewoon en kan gewoon een ander paard mee krijgen. en 5 jaar terug kreeg je bij een merrie ook nog een gratis dekking.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:54

een veearts hier uit Joure (ik noem zijn naam maar niet) moesten voorkomen omdat er bij Mollema met entingsbewijzen werd gerommeld, zijn dochter was hier ook bij betrokken. beide hebben hiervoor een boete gekregen.

verder heb ik ze, toen ik op zoek was naar een tinker, gebeld. de stal lag hier toen een paar kilometer verderop. wat Mollema me vertelde was dat ik niet voor een tinker onder de 2500,- hoefde te gaan kijken want die waren kreupel...

je kan begrijpen dat ik na zo'n domme opmerking er nooit ben wezen kijken.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:04

nee dat begrijp ik. maarja wij hebben ook onze eigen da haar nog laten keuren. we hadden al een paardje gekocht ergens die actroze had dus nu laten wij iedere keer door onze eigen vee arts keuren

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:13

Maar laten jullie je tinker dan gewoon thuis keuren? Of hoe doen jullie dat?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:14

De moeder van mijn paardje komt bij Mollema vandaan. Gedekt door hun hengst. Verder alles goed gegaan. Ben er vorig jaar nog geweest om de paps van mijn paardje te bekijken. Zag er goed uit daar. Gewoon zoals hierboven al staat......goed kijken....maar dat geldt bij de aanschaf van ieder paard en iedere stal.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:21

Ik heb beide gehoord. Mensen die heel tevreden waren, maar ook mensen die:
- een paard kochten van 1.48 die bij thuiskomst 1.38 was
- een 3 jarige kochten die na latere controle pas 2 bleek te zijn bij aankoop
- een paard kochten, deze wilden omruilen omdat het niet klikte en daarvoor hemel en aarde moesten bewegen.

Maar ik zeg erbij, dit zijn verhalen die ik van 1 kant gehoord hebt. Alleen van de hoogte en leeftijd heb ik meer dan 1 keer gehoord. Maar ik denk dat als je je verstand gebruikt, en zelf leeftijd en hoogte controleerd voor aankoop, en zelf een eigen veearst het paard laat keuren voor aankoop, je daar best een paardje kan kopen. Ga wel eerst even shoppen wat een beetje de prijs is, want als je daar niet in zit, loop je altijd de kans teveel te betalen (waar je hem ook koopt). Hoe kleiner, hoe lager de prijs, hoe luxer, hoe lager de prijs (is een goede indicatie in ieder geval)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:29

Zeker meer dan 4 jaar geleden ben ik er ook eens geweest. De leeftijden klopten inderdaad niet (maar die trekken de meeste handelaren naar een jaar of 3 op omdat ze dan aangereden verkocht kunnen worden).

Ook vroeg ik om een grote Tinker, maar volgens de eigenaar bestonden Tinkers van 1.60 helemaal niet Verder vond ik ze, ook toen al, best prijzig.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:33

prijzig zijn ze zeker.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:38

Ik heb daar een jaar of 3,5 geleden ook al eens geïnformeerd. Ik vond ze ook best prijzig, en ze hadden toen echt een standaard prijs voor een tinker €2850,-
Die prijs kreeg ik overigens pas na heel veel aandringen te horen over de telefoon, ik moest maar eens komen kijken. Best een eindje rijden van Rotterdam naar Friesland, dan wil ik het toch eerst weten.

Ook ik kreeg trouwens te horen dat ik geen goedkopere tinker moest kopen, daar zou altijd wat mis mee zijn. Een maand of 2 later kocht ik Jordy voor €2000,-

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:47

Als je zo is rondkijkt vind ik de prijzen voor tinkers sowieso al een flink stuk omhooggegaan. Als je kijkt naar 3 jaar geleden...
Kijk ik weet dat het me een hoop geld gaat kosten, maar als ik daarvoor echt iets goeds voor krijg, is het me zeker waard.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:08

mijn tinker komt daar ook oorspronkelijk vandaan, ik heb haar gewoon van ene particulier gekocht!

En tja de paarden worden daar wel gekeurd bij import, maar ja dat wil dan nog niet zeggen dat ze helemaal nix mankeren, want er zullen vast wel dingen zijn die bij de keuring niet ontdekt worden zoals artrose enzo. Dan moet je toch echt zelf een rontgenologische keuring laten doen.

en over de leeftijd, ik kan me voorstellen dat ze idie tinkers nkopen en zelf ook niet goed weten hoe oud ze nu eigenlijk zijn en misschien zijn ze zelf wel verkeerd voorgelicht door de handelaar in Engeland. Wie weet!

Ze zijn daar wel erg duur ja, rond de 3200 euro zeker! Gelukkgi heb ik Taryn van de particulier voor 2200 kunnen kopen! Dat is al een iets betere prijs!

succes met zoeken, kijk gewoon eens ergens rond idd en je moet er zelf ene goed gevoel bij hebben.

Zo ben ik eerst bij een andere handelaar geweest, maar die vertrouwde ik gewoon niet. Hij wist ook echt niks over het beestje te vertellen, ik had er geowon geen goed gevoel bij en dat is ook belangrijk!