IJslander: dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drottning

IJslander: dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:54

Ik ben op zoek naar IJslander dekhengsten, zowel goedgekeurde als hengsten zonder goedkeuring, zolang ze maar in bezit zijn van een NSIJP-papier.
Wie heeft ervaringen met dekken met een ongekeurde hengst en hoe e.a. in zijn werk gaat met stamboek?

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:12

Drottning, je zult het vast al wel kennen, maar er is een website met al dit soort informatie: www.icelandic-horses.com . Onder het kopje 'informatie' vind je 'hengsten ter dekking'. Daar vind je alle goedgekeurde hengsten. Als je dekt met een niet goedgekeurde hengst moet je ten eerste een behoorlijke boete betalen en moet je best veel moeite doen om het veulen in het stamboek ingeschreven te krijgen. Derhalve zou ik daar zelf niet aan beginnen.

Drottning

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:25

Kan je daar wat meer over uitleggen over die boete enzo? het is overigens niet voor mijzelf.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:11

Nado schreef:
Drottning, je zult het vast al wel kennen, maar er is een website met al dit soort informatie: www.icelandic-horses.com . Onder het kopje 'informatie' vind je 'hengsten ter dekking'. Daar vind je alle goedgekeurde hengsten. Als je dekt met een niet goedgekeurde hengst moet je ten eerste een behoorlijke boete betalen en moet je best veel moeite doen om het veulen in het stamboek ingeschreven te krijgen. Derhalve zou ik daar zelf niet aan beginnen.

Vertel! Sinds wanneer bepaalt het stamboek wat ik met mijn paarden doe.
Dat ze je het moeilijk maken om het paard in te schrijven is wel te snappen (hoewel juridisch niet terecht), maar een boete......?

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:07

Nado schreef:

Mijn kleine opdonder gekocht zonder papieren. Ouders zijn in het bezit van papieren dus ze is ZUIVER nsijp hoort daar niet moeilijk over te doen. Oke aan de ene kant snap ik het wel maar zuiver is zuiver en daar kunnen hun niet omheen. Ik moet trouwens zeggen dat ik maar een klein beetje gedonder heb gehad om hun te overtuigen dat ze WEL zuiver was en had al snel de papieren binnen. Uiteraard moest er ook haren getrokken worden voor een dna onderzoek.

(die aan de telefoon zei telkens dat haar vader niet zuiver was terwijl hij met de moeder in de buik vanuit ijsland kwam )

Ik snap niet waarom je paard zou laten dekken door een niet goedgekeurde hengst! Er zijn toch een heleboel wel goedgekeurde leuke hengsten. Je zou eventueel zelfs naar het buitenland kunnen gaan (als je het er voor over hebt) daar staan natuurlijk ook leuke en heb je nog meer keuze.

Ik geloof dat de boete 350 euro is... Anders even bellen naar het nsijp dan weet je meteen meer

evie20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:50

De boete op het dekken met niet gekeurde hengsten hebben ze afgeschaft. Groetjes.

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:12

evie20 schreef:
De boete op het dekken met niet gekeurde hengsten hebben ze afgeschaft. Groetjes.

Dat was in 2005 maar dat geld niet meer voor dit jaar

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:43

hoi, ik ga me er ook even mee bemoeien! de boete is niet geheel stamboekken vreemd. het nsijp is niet het enige stamboek die dat heeft. het avs heeft ook boetes, net als het fries stamboek.
ben het overrigens wel met glossi eens, er is keuze zat, en voor 350,- kan je je merrie al weer bijna opnieuw laten deken!

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:29

250,- is de boete
ik heb met mijn merrie dus een veulen gefokt met en toen nog niet goed gekeurde hengst. het is een plaatje geworden! hengst stond bij mij op stal en wou graag een eigen fokt product hebben van mijn merrie.
heb dna af laten leggen en boete betaald nu een leuke alweer 2 jarige en nog geen moment spijt.

voor de hengsten waar dit topic mee begon zou ik of het hengste boekje afwachten op op site's kijken. ook de keuring in april bij wonen is misschien een leuke optie.

groetjes

Glossi

Re: IJslander: dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:02

Macliza, ik geloof dat de boete omhoog is gegaan omdat ze dit willen voorkomen. Dacht dat ik in de IJP las dat de boete dit jaar 350 euro zou zijn???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:24

Glossi schreef:
Macliza, ik geloof dat de boete omhoog is gegaan omdat ze dit willen voorkomen. Dacht dat ik in de IJP las dat de boete dit jaar 350 euro zou zijn???

Ik vraag me nog steeds af hoe het stamboek dit juridisch dichttimmert. Hoe wil je dit verklaren in het licht van de wet dat een stamboek een veulen MOET erkennen als de vader EN de moeder zijn erkend, ongeacht of de hengst goedkeuring heeft.

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:54

Wie weet hoe lang deze regel al geldt? Bij ons op stal is er namelijk ooit een veulen gefokt (geboren in 1998 of 1997) uit een van onze merries (alleen aan de hand gekeurd met 7.58) en een hengst die ook bij ons gefokt is (nooit goedgekeurd: nooit voorgebracht, wel een prachtexemplaartje trouwens). Ik geloof niet dat daar ooit een boete voor opgelegd is en het paard heeft wel een NSIJPpaspoort, dus is zeker ingeschreven. Dus vanaf wanneer is deze regel in gegaan? Ik vind het idd tamelijk debiel dat een hengst perse goedgekeurd moet zijn om er mee te mogen fokken want wat als je een hengst pas later wil voorbrengen als hij beter is, maar al wel wat nakomelingen van hem wil zodat hij na goedkeuring ook vrij snel met nakomelingen gekeurd kan worden ( geeft voor toekomstige geintersseerden alleen maar meer info over de kwaliteit van de hengst dunkt me). Dan betaal je je helemaal scheel aan boetes.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:45

Tja boetes... Ben er zelf ook niet blij mee. En al helemaal die nieuwe keurings-eisen! Ik weet niet wanneer dit ingeschakelt is. Weet wel dat toen wij met IJslanders begonnen zo'n 3/4 jaar terug dat die boete regeling er al was. Vorig jaar was dit uitgeschakelt en nu is de boete regeling er weer...

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:38

ik moet zeggen dat ik de logica wel in kan zien van de boetes. een hengst kan dan wel in het stamboek staan, maar dat betekend niet dat hij ook goed genoeg is om het ras zo goed mogenlijk te houden. dat moeten jullie als ijslanderhouders toch weten. ze willen het ras zo mooi en goed mogenlijk houden. en geen hengsten die wel int stamboek staan, maar niet sterk of goedgenoeg zijn om voor verbetering van het ras te zorgen.zo hou je dat alles 100% blijft, en steeds beter word.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:36

jorik schreef:
ik moet zeggen dat ik de logica wel in kan zien van de boetes. een hengst kan dan wel in het stamboek staan, maar dat betekend niet dat hij ook goed genoeg is om het ras zo goed mogenlijk te houden. dat moeten jullie als ijslanderhouders toch weten. ze willen het ras zo mooi en goed mogenlijk houden. en geen hengsten die wel int stamboek staan, maar niet sterk of goedgenoeg zijn om voor verbetering van het ras te zorgen.zo hou je dat alles 100% blijft, en steeds beter word.

Leuk verzonnen, maar waar blijft nu die juridische onderbouwing.
Als het stamboek dit daadwerkelijk doet en ze worden voor de rechtbank gesleept, MOETEN ze bakzeil halen, ook een stamboek staat niet boven de wet!
Het punt is dat (vrijwel) niemand het stamboek voor de rechter zal slepen en daarmee houden we deze onwettige toestanden zelf ook in stand.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:06

Whaha wanneer komen we met z'n allen in opstand ???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:06

Glossi schreef:

Tja, de andere afweging die de fokkers maken is of we er met z'n allen uiteindelijk mee gediend zijn. Die discussie zoek ik niet, daar komen we nooit uit, zeker niet op I-net, maar ik was gewoon erg nieuwsgierig hoe het stamboek dit juridisch wil dichttimmeren. Gewoon de kale feiten dus, niet de belangen.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:20

Even terug te komen op jou vraag. Dekhensten. Ik vind persoonlijk Frosti fra Heidi een mooie hengst. Hij kan super lopen en staat bij de fam ten Haaf in Ottersum. Ze hebben hem twee jaar terug uit ijsland laten over komen.
Gr heidie

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:35

sorry over je juridiesche stukje gelezen! hmm ja, mee eens.zou het niet weten denk niet dat dat kan eerlijk gezecht. ze kunnen je niet verplichten een bepaalde hengst te gebruiken. wacht ik ga het opzoeken. denk dat ze dit voor de rechter altijd verliezen.zou wat zijn zeg, krijg je zoiets als een geregeld huwlijk voor je paard!

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:52

nou net even een telefoontje gepleegt. ze kunnen juridiesch de stijd alleen maar winnen, als de persoon bij lidworden van het stamboek acoord gaat met voorwaarden die het stamboek mogenlijk gesteld kan hebben. zoniet kunnen ze alleen het veulen uitsluiten van deelmanen van het stamboek. hebben ze geen voorwaarden, kunnen ze geen boete geven voor iets wat je fout hebt gedaan maar daar niks van wist. net als dat je een boete krijgt voor geen licht maar er staat nergens dat je licht moet hebben.

ik heb ook even een mailtje gestuurd naart nsijp, kijken wat hun ervan zeggen. en wat hun redenen zijn. ik pluis het verder uit!

evie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:53

ikke schreef:
Glossi schreef:

Tja, de andere afweging die de fokkers maken is of we er met z'n allen uiteindelijk mee gediend zijn. Die discussie zoek ik niet, daar komen we nooit uit, zeker niet op I-net, maar ik was gewoon erg nieuwsgierig hoe het stamboek dit juridisch wil dichttimmeren. Gewoon de kale feiten dus, niet de belangen.

Hoi,

Volgens mij hebben ze de regel hierom ook afgeschaft, omdat het juridisch dus niet schijnt te mogen.

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:51

Interessante reacties, bedankt! Ben benieuwd naar reactie van NSIJP

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:38

U bent abuis: van een boeteregeling is geen sprake (meer).

Het NSIJP stimuleert nadrukkelijk het dekken met goedgekeurde hengsten. Van die hengsten zijn gegevens bekend die de fokker van dienst kunnen zijn bij het maken van een geschikte fokcombinatie: gegevens over de eigen kwaliteiten van de hengst, maar ook van zijn voorouders en – in veel gevallen – ook van zijn nakomelingen. Die gegevens zijn o.a. te vinden in World Fengur.

Maar degene die meent met een niet gekeurde of niet goedgekeurde hengst te moeten dekken is daarin in beginsel vrij. Daaraan zijn geen sancties (meer) verbonden, dus ook geen financiële sancties in de vorm van een boete.

Wel zijn de kosten lichtjes hoger voor de verrichtingen die de fokker van het stamboek verlangt bij dekking met een niet (goed)gekeurde hengst en bij de registratie van de daaruit geboren veulens. Ik noem in dit verband:

Dekbescheiden bij goedgekeurde hengst € 5,= è bij niet (goed)gekeurde hengst € 25,=

Eenmalige registratiekosten niet gekeurde hengst € 75,= (excl. kosten DNA onderzoek)

Van de ongekeurde hengst dient het DNA-patroon te zijn vastgelegd en – als dat nog niet bekend is – ook het DNA van zijn beide ouders. Per onderzoek komt dat op € 42,=.

Verder is het zo dat veulens van niet (goed)gekeurde hengsten in het Basisboek worden geregistreerd, terwijl de veulens van goedgekeurde vaders in het Veulenboek worden ingeschreven (vooropgesteld dat de moeders tenminste aan de hand zijn gekeurd).

Kortom, de verschillen in bejegening vanuit het NSIJP zijn niet zo spectaculair. Maar…..je moet je heel goed bedenken vooraleer je met een ongekeurde hengst gaat dekken: er zijn immers ruimschoots voldoende goedgekeurde (en hooggekeurde) vaderdieren beschikbaar en een verstandige fokker geeft daaraan de voorkeur. Dat voor een ongekeurde hengst vaak een lager dektarief wordt gevraagd lijkt wellicht aantrekkelijk, maar is – foktechnisch gezien – natuurlijk geen valide argument. Serieuze fokkerij is immers welbewust gericht op verbetering en daarvan is bij het dekken met niet (goed)gekeurde hengsten veelal geen sprake.

nou dames reactie is binnen!! weet alleen niet hoe ik hem moet plaatsen dus als iemand zn email geeft kan ik hem mailen zodat hij erop gezet kan worden, is een aardig lapje tekst namenlijk.

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:40

ow zie dat het toch gelukt is!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:37

Dank Jorik voor al je moeite
Zoals ik al eerder zei, ik ga geen discussie aan over belangen, die is eindeloos en ik zal zeker niet ontkennen dat jouw argumentatie zeer goed is om wel met goedgekeurde hengsten te dekken.
Dank ook aan de anderen om de discusie zuiver te houden in de scheiding tussen feiten en belangen.