welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCarlyx

welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 23:31

Hoi,

Wij willen onze merrie laten dekken maar weten nog niet helemaal welke hengst. Het moet zowiezo springbloed zijn!!

Afbeelding

Afbeelding

De merrie is Manhattan x overste en is ster en voorlopig keur.
Weet iemand een leuke hengst? Liefst een lange hals. *omdat de merrie best een zware hals heeft*
Ik hoor het graag!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:49

Langere halzen haal je uit Duitsland.
Vergeet de KWPN hengsten wat dat betreft maar.

Is geen groot beestje, zeker?

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:50

Ik kan helaas de foto's van je merrie niet zien, maar misschien een Concorde, dat is goed springebloed !
Groetjes

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:58

@ dees: nee het blijft absoluut bij KWPN.

@ Natural_Lady: Idd.. Ik zat ook al aan concorde te denken.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:15

Karandasj?
Geeft hele fijne paarden, met goede bewegingen en goede springmanieren, heel veel nakomelingen zijn ster of keur. Dan krijg je er waarschijnlijk ook een wat langer paard uit.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:30

Matterhorn, v Ahorn.
geeft echt heel mooie langgelijnde jongen.
Heb zelf een Matterhorn x Goodtimes, paard heeft een super mooie hals mooi lang

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:51

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:02

Jah Sydney dat vind ik ook wel passen

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:18

Hangt er een beetje vanaf wat je verder wilt met het veulen? Je zou ook kunnen gaan voor de jonge hengsten. Of wil je per se ouder bloed?

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:28

Wat dacht je van Lupicor? www.hanshorn.nl Hij geeft lengte, goede bewegingen mee.

jaimpjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:53

karthago misschien?!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 17:31

Karandasj valt af. Daar heb ik al een nakomeling van en die valt me tegen *erg grof gebouwd terwijl de merrie heeel mooi gebouwd is, te klein terwijl de merrie 1.72 is* hij heeft wel; goede bewegingen.

de andere zoek ik even uit.`Bedankt voor de tips tot nu toe.

@karijn: nee hoor hoeft niet per se de oudere hengsten. We willen wel laten dekken door een hengst met veel springvermogen maar ook met goede bewegingen. De nakomelingen worden namelijk Zowel in springen als dressuur uitgebracht dan.

Kan iemand met verrichtingspunten komen? en een verrichtingsverslag?
Van daaruit gaan we kijken welke hengst we willen.
alvast super bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:31

Lupicor is een goed verervende hengst, alleen niet wat betreft de hals. Geen aanrader in mijn ogen voor deze merrie.
Bij Hans Horn staat Numero Uno ook, die vererft lengte in het lijf en de hals.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:44

NOu ja, als je goed springbloed wilt vinden en je wil perse binnen het kwpn blijven... dan heeft Hans Horn de beste hengsten, lijkt mij.
Lupicor geeft hele mooie veulens, dus dat is zeker een goede suggestie.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:49

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:42

Dees schreef:

Vind ik een vreemde bewering, het KWPN heeft veel duits gefokte hengsten in het bestand.

Dees heb je de nafok van Lupicor gezien? Als ze een mooie hals hebben is dat van moederskant, maar meerdere gezien met dezelfde steekhals als Lupicor. Voor déze merrie zijn er dus denk ik wel beter passende hengsten.
Ik heb op de HK ook mooie nakomelingen van Corland gezien, dus op de site van van de lageweg kun je ook wel kijken. Staat ook springbloed zat mét hals. Idd o.a. Orame, mooie hengst.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 01:20

Ik vind de nakomelingen van Oramé grandioos tegenvallen op exterieur en springmanieren. Misschien heb ik net de verkeerde nakomelingen gezien, maar de meeste staan me niet aan.

De Numero Uno's die ik ken zijn juist allemaal vrij beknopt in lijf en hals trouwens? (merries wel voldoende lengte over het algemeen)

Is een hengst als Goodtimes geen optie?
Daar ken ik een heel stel fijne nakomelingen van iig. Mooi in het type en fijn bewegen en springen. Maar ik weet niet uit mijn hoofd hoe hij precies vererft op de punten die jij wil verbeteren(en ben te lui om dat nu na te zoeken...)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:40

Numero Uno vererft lange lijnen en wordt daarom veel op beknopte merries gebruikt. Ik moet weer bekennen dat ik nog nooit een beknopte Numero Uno heb gezien.
Ik heb van 't zomer in Ermelo hele [naam] Orame's gezien, maar die zijn dan ook daar al dus die moeten ook wel leuk zijn, ik dacht eigenlijk dat de hengst het goed deed.
Goodtimes is idd allround maar je moet wel om het karakter denken.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:28

Ach valt wel mee, Goodtimes zijn wel karakter paarden maar wel hele goede werk paarden. Ik ben juist heel erg een Goodtimes fan
Anders Sydney heb je toch nog Goodtimes.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:55

[***] schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Vind ik een vreemde bewering, het KWPN heeft veel duits gefokte hengsten in het bestand.

[naam verwijderd] heb je de nafok van Lupicor gezien? Als ze een mooie hals hebben is dat van moederskant, maar meerdere gezien met dezelfde steekhals als Lupicor. Voor déze merrie zijn er dus denk ik wel beter passende hengsten.
Ik heb op de HK ook mooie nakomelingen van Corland gezien, dus op de site van van de lageweg kun je ook wel kijken. Staat ook springbloed zat mét hals. Idd o.a. Orame, mooie hengst.

Antwoord: heb meerdere Lupicor veulens gezien welke alleen lange bovenlijnen hadden. Kan me de moeders niet meer herinneren. Maar de veulens leken sterk op elkaar.. En de hals was in alle gevallen goed op lengte, misschien iets horizontaal voor mijn smaak, maar wel genoeg lengte.

Corland is een hele beste hengst, dat kon ook haast niet anders met zo'n afstamming (Duits ). Orame geeft plompe paarden. Heb er nog nooit een deftig ding van gezien. Zijn wel prima gebruikspaarden.

En hengsten die in Duitsland geboren worden en daar zijn goedgekeurd en later naar Nederland worden gehaald om ineens KWPN-hengst te moeten zijn, sorry hoor, maar dat vind ik dus echt Duitse hengsten. Kwpn moet niet pronken met andermans veren.
En de standaard KWPN-er is niet gezegend met een royale halslengte, zeker genetisch niet.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:42

jaja, het zal allemaal wel. Ik wil niks weten over duitse hengsten. Dat was mijn vraag niet hoor.
Ik Wilde gewoon weten welke hengst er het beste op kan.
*KWPN hengsten!!*

Tot nu toe vind ik Numero Uno en Goodtimes er goed. bij mij staan die 2 op nummer 1 en 2. en anders evt sydney.

heeft iemand nog uitgebreidere informatie van deze hengsten?
Vooral sydney en goodtimes.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:53

Een KWPN-hengst kan toch ook duits gefokt zijn? Valt hij dan ook af of is het dan wel een optie

Numero Uno komt uit een Holstein-merrie en een Duits-gefokte vader hoor
(en de moederlijn van Goodtimes durf ik ook nog wel Duits te noemen)

Trouwens niets mis mee als je bij een goedgekeurde KWPN-hengst wil blijven, maar de scheiding tussen Duitse hengst en goedgekeurde KWPN-hengst is niet zo rechtlijnig
En Dees geeft in haar laatste post informatie over drie KWPN-hengsten en daar vroeg je toch naar?

baukie

Re: welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:55

Hej...

Heb je op www.vdlstud.nl gekeken?
Daar staan goodtimes en sydney.
Sydney is wat groter. En deze geeft veulens met front.

Succes met het maken van de keuze.

Anoniem

Re: welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:47

http://www.melissen.net/cgi-bin/texis/go/easy

Als je hier bijv. Orame intikt krijg je foto's van de nationale merriekeuring e.d. Liepen een paar hele mooie merries!

Ik kijk hier vaak even naar foto's want je krijgt dan een aantal nakomelingen bij elkaar met afstamming erbij en van de meeste staan er wel foto's op.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:39

Carly22 schreef:
jaja, het zal allemaal wel. Ik wil niks weten over duitse hengsten. Dat was mijn vraag niet hoor.
Ik Wilde gewoon weten welke hengst er het beste op kan.
*KWPN hengsten!!*

Tot nu toe vind ik Numero Uno en Goodtimes er goed. bij mij staan die 2 op nummer 1 en 2. en anders evt sydney.

heeft iemand nog uitgebreidere informatie van deze hengsten?
Vooral sydney en goodtimes.

Je moet niet kijken naar waar een hengst gefokt is,maar wat ie doorvereft.En in duitsland staan een groot aantal goede hengsten met [u]bewezen bloedlijnen.Er staan bij het kwpn zkr ook wel goede hengsten,maar als je serieus wilt fokken dan is af en toe je horizon verbreden echt zo slecht nog niet.