Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
livvy schreef:Hoi,
Ik zou graag jullie mening willen horen over de NRPS merriekeuringen:
De merries worden hier alleen aan de hand getoond in stap en in draf, dit is naar mijn mening een grote tekortkoming van het stamboek. Waarom geen vrij bewegen en vrij springen?
De hengsten worden tijdens de hengstenkeuring wel beoordeeld op het vrij springen. En vooral omdat het NRPS toch een prestatiestamboek is vind ik het vreemd. Hoeveel goed springende NRPS merries lopen er wel niet rond! Deze hebben toch ook een grote fokwaarde, waarom mogen ze dan geen kans hebben op bijv. een predikaat! Op dit moment kan dat alleen via een sportprestatie.
Ben benieuwd naar jullie meningen hierover!
linos schreef:Omdat een merrie ook al is ze bedoeld voor het springen, ook voldoende type en beweging moet hebben. Het hoeft dan ook geen spectaculaire draf te zijn maar wel eentje met goede takt en gebruik achterbeen, en waarschijnlijk als het paard lekker kan springen dan kan het ook voldoende bewegen voor een predikaat.
livvy schreef:Hoi,
De merries worden hier alleen aan de hand getoond in stap en in draf, dit is naar mijn mening een grote tekortkoming van het stamboek. Waarom geen vrij bewegen en vrij springen?
De hengsten worden tijdens de hengstenkeuring wel beoordeeld op het vrij springen. En vooral omdat het NRPS toch een prestatiestamboek is vind ik het vreemd. Hoeveel goed springende NRPS merries lopen er wel niet rond! Deze hebben toch ook een grote fokwaarde, waarom mogen ze dan geen kans hebben op bijv. een predikaat! Op dit moment kan dat alleen via een sportprestatie.
Dees schreef:Toch is vrij bewegen wel veel praktischer..
Hoe vaak zie je zo'n merrie niet door de keuringsring sukkelen omdat de voorbrenger toch niet zo veel kan hardlopen als tevoren bedacht..
Of een merrie met veel looplust die inelkaar of gebogen wordt getrokken door de voorbrenger omdat ze gewoon niet bij te houden is...
Los bewegen - echt veel beter voor een eerlijke beoordeling.
Vallen de voorbeenlopers ook heel mooi door de mand.
Alleen perse vrij springen ben ik niet voor. petraaken schreef:livvy schreef:Hoi,
het vrijspringen wordt beoordeelt tijdens de ABOP test voor de merries. Ik zie eerlijk gezegd het nut niet in om op de merriekeuringen de merries te laten vrijspringen. de merries die goed zijn in het springen of in de dressuur komen vanzelf in de sport terecht.
livvy schreef:livvy schreef:
Als ik dit goed begrijp zou je dus je fokmerrie die richting springen gefokt is klaar moeten maken voor de ABOP test (met alle kosten vandien), terwijl je dressuurgefokte merrie makkelijk op de gewone keuring een predikaat kan krijgen, omdat deze toevallig wel een betere draf heeft bijvoorbeeld. Deze kan dan zo de fokkerij in, terwijl een springpaard zich eerst op de ABOP moet bewijzen. Mijn conclusie daaruit is dat het NRPS zich veel meer richt op dresuurpaarden.
.
Rupsje schreef:antwoord op je vraag heb ik niet, maar weet iemand waneer de keuringen voor de Nrps-merries zijn ?
loveomara schreef:Ik heb altijd gedacht dat ster-merries pas een ABOP-proef af mochten leggen, als ze een 1e-premie veulen gehad hebben waardoor ze op mogen gaat voor het keur-predikaat. Het sport-predikaat dus naar de verdiensten in de sport. Poeh, nou snap ik et niet meer.
fresco schreef:Dat is niet waar!
Onze merrie werd NH kampioen en mocht als ze de ABOP haalde Keur worden!
Het jaar erop haalde ze trouwens wel een eerste premie veulen en het jaar daarop weer.
Mijn merrie werd voorlopig keur door haar eerste premie veulen het keurpredikaat zou pas na de vereiste 70 punten op de ABOP test krijgen.Citaat:Keurmerrie:
Een stermerrie van vier jaar of ouder die een nakomeling heeft voortgebracht met een 1e premie en een door het Algemeen Bestuur vastgestelde verrichting met goed gevolg heeft afgelegd. De exterieureisen zijn zwaarder dan voor het sterpredikaat.
Een prestatiesportmerrie met een keur waardig exterieur, die opgenomen is in het stamboek en een nakomeling heeft voortgebracht met een 1e premie.
fresco schreef:Ja dat klopt maar toch is onze merrie Keur geworden zonder een eerste premie veulen aan de voet!
fresco schreef:Ja dat klopt maar toch is onze merrie Keur geworden zonder een eerste premie veulen aan de voet!
fresco schreef:Ze werd voorlopig Keur toen ze Provinciaal Kampioen werd en stond ook 1 op de Nationale van haar rubriek.
Als ik de ABOP succesvol aflegde werd ze KEUR en dat is ook gebeurt!
Ik heb hier het predikaat liggen als je het niet gelooft.
Snap je het...?
Volgens mij is er dus geen foutje gemaakt....