[TI] driekleur = bruinbont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

driekleur = bruinbont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:31

Ik zie in het enquete-topic nu al een paar keer mensen schrijven:
anders nl driekleur, maar driekleur = toch bruinbont

Een bruine is namelijk "rood" (van heel licht tot veel donkerder) met zwarte manen en staart (en ook weer zwart richting onderbeen/ hoef).
Donkerbruin dus nog donkerder (soms bijna zwart) met zwarte manen en staart.

Hebben ze toevallig alleen witte plekken bij billen en manen dan is het zwart bij bruinbont bijna niet te zien (soms hebben ze dan nog zwart bij zwilgwratten of bij hoef of streep in staart en aan de rand van oren)
Maar de meeste hebben wel ergens een bruine vlek waardoor het zwart ergens te zien is

Mij is verder verteld dat men in Engeland/ Ierland een paard 3kleur noemt als tenminste tot hun knieen kleur te zien is, waardoor de knieen dus van bruin in zwart uitlopen (net als bij een "normale" bruine), missen ze die zwarte knieen dan is het volgens hen geen échte driekleur.

Maar wat daarvan waar is t is misschien maar net wat je afspreekt, maar daarom vind ik eigenlijk bruinbont een betere omschrijving omdat het paard zonder vlekken ook bruine zou hebben geheten (ook ivm genetica enzo )
en vind ik driekleur dus meer iets wat in de volsmond gezegd wordt voor een bruinbonte.

Hoe denken jullie daarover ?

Voor de beeldvorming:
een bruine
Afbeelding

bruinbont
Afbeelding

2 bruinbonten en een vos (heb geen andere foto van de zijkant vd donkerbruinbonte)
Afbeelding

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:41

Bruinbont en driekleur is inderdaad hetzelfde, en driekleur is ook eigenlijk een foute benaming.
Voor driekleur zou het paard namelijk zowel bruine als zwarte vlekken moeten hebben op het lijf. En dat is genetisch (bijna) onmogelijk, aangezien een bruin/driekleurbonte gewoon een bruine is maar dat met wit eroverheen.
Het zwart bij een 'driekleur' zit namelijk altijd daar waar een gewone bruine ook zwart zou zijn. Bij de benen, hoofd, staart en manen.
Echt driekleur zul je bij een paard niet tegenkomen, daarvoor zul je deze verdeling moeten hebben (hond als voorbeeld, daarbij komt het wel voor) :
Afbeelding

Voor bont gebruiken de britten overigens vrijwel altijd piebald en skewbald. Piebald is een zwartbonte, skewbald kan zowel bruin- als vosbont zijn.
Amerikanen gebruiken weer andere benamingen, die gebruiken over het algemeen Tobiano, met als toevoeging black, bay (bruin) of sorrel/chestnut (vos).

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:08

Ik vind het ook zo grappig dat bruinbont in zoveel verschillende tinten zijn. Ik heb 3 bruinbonte, en alledrie hebben ze een andere tint bruin.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 14:24

Mariska_28 schreef:
Ik vind het ook zo grappig dat bruinbont in zoveel verschillende tinten zijn. Ik heb 3 bruinbonte, en alledrie hebben ze een andere tint bruin.

Dat is denk ik ook de reden dat het mensen zo aanspreekt.

Ken ook een tinker die vosbont lijkt, maar die heeft toch echt zwarte randjes aan oren en zwarte streep in staart en zwart plekje bij zwilgwrat -->en zo gauw er ergens zwart zichtbaar is, kan t geen vos zijn is mij verteld, dus het een bruine, maar dan dus echt hééél licht en met heel veel wit dus.

en supertje driekleur dus eigenlijk zowiezo verkeerd is ook logischer echt 3 kleuren hebben (soms heeft een zwarte koe per ongeluk een bruine vlek dus die mag dan wel driekleur heten )

Geef je dat dan ook even aan t stamboek door want daar worden ze ook driekleur genoemd, wat is dus best erg irritant vind

(zelf Kent staat er trouwens als 3kleur maar is toch echt koffievos kon tenminste geen zwart vinden --> als ze dat niet geloven dan gratis dekken met Say als er een ander kleurtje dan vos uitkomt hebben ze gelijk )

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:28

Ik denk dat het met de naam 3kleur net zoiets is al bij katten de "schildpad met wit". Die worden namelijk lapjeskatten genoemd

leintje24

Re: driekleur = bruinbont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:40

ja het is inderdaad lastig!

zo werd mijn tinker door de veearts bestempeld als een zwart bonte, terwijl de vlekken in mijn ogen tot echt donkerbruin zijn! Maar ze heeft wel 1 echt zwart vlekje op haar kont! dus bestaat het dan toch wel?? ik mijn tinkie uniek? haha

maar goed lastig onderwerp! maar in mijn ogen mag het best 3 kleur genoemd worden hoor bij een paard met bruine/ witte vlekken en zwarte plukken haar in manen en staart!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:21

Mijn tinker is overigens ook een bruinbonte, maar dan wel heeeel erg donker. Hij is pikzwart, alleen rond zijn neus en ogen en bij de binnenkant van zijn liezen blijft hij altijd bruin.

Mariska_28 schreef:
Ik denk dat het met de naam 3kleur net zoiets is al bij katten de "schildpad met wit". Die worden namelijk lapjeskatten genoemd

Niet helemaal, eigenlijk zou schildpad met wit bij katten de juiste 'genetische' benaming zijn, aangezien die katten hetzelfde kleurgen hebben, plus nog een extra gen voor wit.
Een 'driekleur' paard en een bruin paard zijn genetisch beide bruin, alleen heeft de ene ook nog een gen voor bont. Dus genetisch gezien is bruinbont de juiste benaming.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:44

Zo bedoel ik het dus ook, maar misschien staat het er niet goed. De goede benaming is idd schildpad met wit, maar 90% van de nederlander zou het een lapjeskat noemen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:08

Ah, dan las ik het verkeerd.
Trouwens, in het eerste bericht van mij in dit topic zei ik dat het genetisch bijna onmogelijk is dat een paard zowel bruine als zwarte vlekken heeft, hier het bewijs dat het wel kan (vos en zwart in dit geval)
Afbeelding
Foto is niet getrickt, dit paard bestaat echt. Het is een ijslander en het enige paard wat bekend is met deze kleur.

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:14

Afbeelding
deze is ook vos bont.
kijk maar naar de staart. 3 kleur is in de vacht, op zijn lijf dus, 3 kleuren. een bruine heeft zwarte manen, staart en onderbenen. is voor een tinker niet anders.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:15

zo was er toch ook een appaloosa op marktplaatsmet een kleur die eigenlijk niet kon
Afbeelding

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:16

liezzie schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FGQRRWZH[/img]
deze is ook vos bont.
kijk maar naar de staart. 3 kleur is in de vacht, op zijn lijf dus, 3 kleuren. een bruine heeft zwarte manen, staart en onderbenen. is voor een tinker niet anders.

Nop, die is bruinbont, kijk maar naar de zwarte manen. Hij heeft geen zwart op het lijf, omdat daar de witte vlekken zitten, maar als je de vlekken weg zou kunnen halen, zou er een bruin paard onderzitten. Een vos heeft bruine manen en geen zwarte!

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:20

oh ja nee klopt, uhm was in de war sorry!
bedoelde dat dit niet een 3 kleur is. heb scheel gelezen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:09

Wat is Darlah dan? Die wordt vaak ook als 3kleur gezien, ze heeft zoals je ziet op haar benen zwarte vlekken, en ook in haar sokken zit zwart. Ook in manen en staart. En delen van haar hoofd
Valt dan gewoon onder bruinbont denk ik?

Afbeelding
edit; foto bijgevoegd

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:17

Supertje schreef:
Echt driekleur zul je bij een paard niet tegenkomen, daarvoor zul je deze verdeling moeten hebben (hond als voorbeeld, daarbij komt het wel voor) :
http://www.petsmart.com/media/ps/images ... .jpg[/img]

Driekleur honden zijn ook 'gewoon' black and tan met wit hoor;-). Is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij je bruinbonte paarden dus.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:39

Ik dacht idd hetzelfde als Rosita!

Mazzel-meid: Darlah is bruinbont. Zeker geen vosbont iig.

Driekleur is vwb de Tinkers een term die bij de zigeneurs/Travellers/Roma etc vandaan komt.. de vertaling van tricolor en daarmee bedoelen ze idd het zwart in de manen/staart en onderbenen.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:00

Wat is dit dan voor kleur?
Afbeelding
In de zomer en winter zijn de vlekken op haar achterkant donkerbruin en aan de voorkant zwart. Ook de mond hoek en bij de ogen en oren.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:08

Een twijfgeval?

Het lastige bij bonte paarden is dat er zovaak zveel wit is....

Bij Snowdon twijfel ik eerlijk gezegd ook of zijn basiskleur nu zwart of donkerbruin is. Ivm de kleur/gloed ook in de winter...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:36

Rosita schreef:
Driekleur honden zijn ook 'gewoon' black and tan met wit hoor;-). Is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij je bruinbonte paarden dus.

Klopt, maar ik gebruikte het plaatje even om te laten zien dat een paard dan zwarte en bruine vlekken op het lijf zou moeten hebben, het ging mij alleen om de verdeling van de vlekken. Bij een bruinbont paard zullen namelijk nooit beide kleuren op het lijf voorkomen, en het tan van black en tan kan wel helemaal tot aan het lijft komen. Ik heb het alleen een beetje lomp uitgelegd

Mariska: Die appaloosa had ik ook al eens voorbij zien komen, heel erg apart. Ik zou ook graag eens willen weten wat de genetica daarachter is.
Waarschijnlijk net zoiets als bij die ijslander die ik plaatste. Die is waarschijnlijk genetisch gewoon vos tobiano, maar soms kunnen er in de witte vlekken zgn 'roan patches' (vage kleurvlekken) voorkomen, en men denkt dat dit bij deze ijslander extreem is gebeurt.

Mazzel-meid: Darlah is inderdaad gewoon bruinbont, wat dus hetzelfde is als driekleur. Driekleur is gewoon een andere benaming voor bruinbont, hoewel veel mensen denken dat het 2 verschillende kleuren zijn.

Mamauba: Ze is waarschijnlijk gewoon een zwartbonte die verkleurt in de zomer (zomerzwart).
Snowdon: Dat zal inderdaad lastig te zien zijn bij hem, aangezien hij een vrijwel compleet wit hoofd heeft en verder ook erg wit is..... Maar hij heeft nog wel wat kleur in zijn liezen toch? Als dat in de winter ook bruin blijft is het waarschijnlijk een bruine.
Bij Jordy is het vrij duidelijk te zien, ook al lijkt hij op het eerste gezicht zwart. Hij is op zijn lijf ook pikzwart in de winter ('s zomers verkleurt hij helemaal naar bruin), maar rond zijn ogen, neus en in zijn liezen blijft hij duidelijk bruin.
Ook is 's zomers heel duidelijk te zien bij hem dat hij bruine voorbenen heeft met zwarte knieën.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:57

Mariska_28 schreef:

Whahaha........ dus eigenlijk zijn dus de driekleur paarden lapjes paarden of schildpad paarden

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:17

Supertje schreef:
Mamauba: Ze is waarschijnlijk gewoon een zwartbonte die verkleurt in de zomer (zomerzwart).

Ze is niet alleen in de zomer bruin maar in de winter ook. En net zo bruin als in de zomer.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:10

Mira is ook niet gitzwart.........

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:15

Mariska_28 schreef:
liezzie schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FGQRRWZH[/img]
deze is ook vos bont.

Nop, die is bruinbont, kijk maar naar de zwarte manen. Hij heeft geen zwart op het lijf, omdat daar de witte vlekken zitten, maar als je de vlekken weg zou kunnen halen, zou er een bruin paard onderzitten. Een vos heeft bruine manen en geen zwarte!

Dit is wel een 'echte' vosbonte:
Afbeelding

En excuses: dan is Fayette een 'gewone' bruinbonte.... jammer, 3-kleur klinkt veel chiquer

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:33

Mmmmmm lastig zeg,

Nog iets lastigs.
Mijn Ryan is opgenomen als zwartbont, maar is naar mijn menig toch echt bruinbont.
Wel erg donkerbruin, maar wel bruin!!! Een soort van chocobont dus. Ik weet dat zwarte paarden vaak een bruine gloed hebben maar dit is bij hem niet het geval.

herkent iemand dit???

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:35

Eigenlijk niet zo heel gek dat veel ' theoretische' zwartbonte Tinkers stiekum toch bruinbont zijn..... Bij alle effen paarden (ook Tinkers) komen er veeeel meer bruine dan zwarte voor, ook in erg donkere tinten die tegen het zwarte aanliggen