mag je een pony die 9 maanden drachtig is nog longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerdientjuh

mag je een pony die 9 maanden drachtig is nog longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:18

ik heb een vraagie: mag je een pony die 9 maanden drachtig is nog longeren?
en als je hem mag longeren, hoelang moet je het dan doen en wat mag dan allemaal, bijv. alleen stap, of ook draf en galop..

ik zou het graag willen weten, want zelf zit ik met het probleem of ik het bij mijn pony's zou doen die 9 maanden drachtig zijn.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:19

ik weet het eigenlijk niet....
ik denk van niet eigenlijk...

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:20

zoalng jouw pony aangeeft dat ze het nog kan kan je haar gewoon longeren.
urissa moet nog 7 weken en die rijd ik nog gewoon 3 keer per week... de galop laat ik inmiddels achterwege

sjorsie

Re: mag je een pony die 9 maanden drachtig is nog longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:37

je kan haar nog best longeren, laat haar maar aangeven wat ze wil
galloperen zal waarschijnlijk niet meer, maar dat hangt van haar dikte af, je kunt bv wel zonder zadel over de verharde weg stappen, een half uurtje
alvast veel plezier met het veulen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:00

Je kunt alles met je paard blijven doen, zolang het zelf aangeeft dat het kan.. een paard dat ik ken is tot de dag voor de bevalling doorgereden, ze werd erg onvriendelijk als er niks met haar gedaan werd.... ze vond het werk heerlijk. Galop werd niet meer gedaan overigens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:46

ja het kan en mag gewoon. ik ken een merrie die di gereden was woe veulen kreeg en do was ze weer @ work. was een heel makkelijk paard. in het wild galoperen ze ook gewoon door. als je ziet dat het niet meer kan dan moet je wel stoppen natuurlijk. maar als het kan, lekker blijven doen!

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:47

De merrie die ik rijd moet nog 1,5 maand. Ik rijd haar nog 3 tot 4 keer in de week. Ze vind het leuk om te werken en zelfs een galopje wil ze nog wel. Merk nu dat ze het werk in de bak wat zwaar begint te vinden, dus vandaar dat we wat meer naar buiten gaan. Lekker uurtje stappen, met hier en daar een drafje. Ze gaat als een speer.
Volgens mij kun je best nog wat met het paard doen, mits het constant is. Een paard nu oppakken vlak voor de bevalling vind ik niet verstandig.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:00

Ligt eraan, staat ze vanaf november tot nu stil of is ze tot nu toe ook altijd in training gebleven.
Dan kan je gewoon doorgaan met longeren/rijden, voor zover je merrie aangeeft dat ze kan.

Hoe beter de conditie van de merrie, des te beter gaat de bevalling meestal.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:09

mijn verzorgpony is ook ong. 9 maanden drachtig.. vandaag zijn we even met haar naar het bos geweest, wandelen maar wat was ze druk! echt de hele tijd hollen enzo.. ze word er helemaal druk van en vind het volgens mij wel leuk.. dus tot nu toe hoef je dus niet te stoppen?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:56

Waarom zou het niet kunnen?

Mijn paardje heb ik vorig jaar tot 3 weken voor de bevalling gereden, ongeveer 3 keer per week een half uurtje, tot 3 kwartier ..
Het andere paardje heb ik tot een dag ervoor gereden, zelfs nog rustige galop ..
*wisten niet dat er een veulen inzat!!

Je merkt vanzelf wel wanneer het teveel wordt voor je paard ..
En een beetje beweging is nooit verkeerd hoor ..

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:58

Ja een kwartierke longeren kan niet veel kwaad
Dan moet je wel niet heel de tijd galoperen met dr hé !
Rustig aan . En ze geeft idd wel aan wnn het niet meer gaat

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:51

Je paard zal indd zelf wel aangeven tot wanneer het gaat, en beweging is juist goed voor d’r.

Veel plezier met het kleintje alvast!!

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:56

bedankt voor jullie reacties
ik wist het echt niet meer, de een zei dat het heel gevaarlijk was enzo (zelfs de man van wie de pony's zijn) en de ander zei dat het allemaal geen kwaad kon, dus ik dacht laat ik het maar op bokt vragen.
nu weet ik het in iig wel
bedankt allemaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:13

Ik heb mijn pony toen tot een maand voor de datum nog gestart op Z dressuur wedstrijden. De laatste maand licht dressuurwerk gedaan en regelmatig naar buiten waar ze nog uit dr dak ging toen ze al aan de datum was. Ze geven zelf heel goed aan wat kan en wat niet kan.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:16

Ik ken een paardje dat nog gewoon de dag zelf had gereden en die toen haar veulen heeft gekregen. Je kunt dus gewoon rijden en longere, ze zal zelf wel aangeven of ze het nog wil of niet.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:18

Kan prima . De bevalling gaat ook makkelijker als ze in goede conditie is.

@Sydney: hoe krijg jij er een maand van te voren nog een zadel op . Bij ons lukt dat niet meer

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:19

mijn paard heb ik ook tot op de laatste dag doorgereden, ze laten wel merken wat niet meer kan.
en het komt de bevalling ten goede, omdat de spieren rond het bekken soepelder blijven en de bevallling dus makkelijker gaat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:03

verootjoo schreef:
Kan prima . De bevalling gaat ook makkelijker als ze in goede conditie is.

@Sydney: hoe krijg jij er een maand van te voren nog een zadel op . Bij ons lukt dat niet meer

Het zadel was geen probleem, kon t alleen toen wel al merken in de zijgangen en de buiging. En het scheelde dat ze goed in conditie was en dus lekker strak...

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:04

het is alleen maar goed om de conditie zo lang mogelijk goed te houden! niet te veel galop zou ik zeggen maar stap en draf kan echt geen kwaad!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:22

jij kent je paardje het beste en weet wat ze aankan. Is ze nog steeds in training, of staat ze al een tijdje stil? Normaal gezien moet het kunnen tot zelfs vlak voor de bevalling. Het is idd echt zo, hoe beter de conitie (spieropbouw) hoe makkelijker de bevalling.

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:24

Waarom niet? Ik denk dat het juist goed is om zo lang mogelijk door te blijven gaan, anders wordt je pony alleen maar druk en stijf Zolang je pony aangeeft dat het nog kan, zou ik het niet laten!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:31

Hangt van het paard af, maar zal over het algemeen best kunnen.
Mijn verzorgpaard is ook 9 maanden drachtig die longeer ik ook, alleen geen galop (behalve als ze weer eens spoken ziet ) . Ik rijd haar ook nog wel, maar niet echt serieus meer, beetje rondhobbelen zonder zadel..

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:59

ik denk het wel hoor. Het is goed voor het veulen dat het wat los zit ( los geschud ) word als het waren. In de wei galoperen ze ook en doen ze ook gek. Ik zal de merrie niet intensief logeren maar zomaar 20 minuutjes zal echt geen kwaad doen hoor! Denk ik.
Wandelen is ook een goeie optie om merrie en veulen goed te houden.

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:02

hang ook van de pony af, wij hebben een shet en die moet in mei veulenen en daar kunnen we nu al niet meer mee rijden. Terwijl we vorig jaar met een andere nog tot een maand van te voren hebben kunnen rijden....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:01

Ik had al eerder gereageerd:
Deze Friese stermerrie rijd ik. Ze is rond 20 maart uitgerekend.
We maken momenteel lekkere buitenritjes en daar geniet ze echt van. Lekker oortjes naar voren, schuimbekkie. Zadel past er nog op, het schuift alleen, dus heb er een voorsingel voorlangs. (zadel pastte eerder perfect). Ik kan alleen niet meer goed met mijn benen langs haar buik, dus heb een beetje kapstokken
Het werk in de bak laten we wat rusten, ze gaf zelf aan dat het wat zwaar werd. Ik ben van plan om haar zo lang mogelijk door te rijden en haar na de bevalling zo snel mogelijk weer rustig op te pakken.

Afbeelding