drachtig?? Niet te zien!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

drachtig?? Niet te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:07

Mijn 10 jarige merrie moet over 6 en 1/2 week veulen. Ik maak mij een beetje zorgen. Ik zie nog nix aan haar.
Ze krijgt volgens mij genoeg te eten. Ze heeft wel last van haar gebit. Dit is al een aantal keer behandeld maar ze blijft een beetje proppen maken.
Wie heeft er tips?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:19

Dierenarts laten opvoelen?? Straks zit je voor niks te wachten

unamie

Re: drachtig?? Niet te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:21

oeps.. idd even op laten voelen dat weet je het gelijk

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:23

Ze is eind november voor het laatst gescant. Toen was alles prima in orde. Ze was toen 7 maanden drachtig.
Zou het veulen een achterstand in groeien hebben of komt het vaker voor dat je niet veel aan de merrie ziet?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:47

Als het haar eerste veulen is dan is het volkomen normaal. Ze zal waarschijnlijk de laatste 4 weken hard gaan groeien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:11

FA --> KS

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:13

je zou nu toch wel wat moeten gaan zien hoor... urissa moet nog 8 weken en die groeit nu met de dag een paar kilo. dit is haar 2e veulen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:15

Het kan best dat je het niet ziet, maar het kan ook dat ze leeg is.
Even laten opvoelen, dan weet je het zeker.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:16

Aan mijn merrie was vorig jaar met 10 maand ook amper iets aan te zien. Ze had 9 jaar geen veulen meer gehad. Tijdens de dracht is ze evenwel niet gereden oid, maar toch bleef ze erg slank. Dan is ze in 2 weken enorm veranderd en hing er opeens een hele buik onder...

Als je een merrie hebt die een 1e veulen krijgt, of al lang geen veulen meer heeft gehad, die langgelijnd is en van nature niet de neiging heeft om dik te worden kan het best hoor!

Als ze met 7 maand is opgevoeld zou je het denk ik wel gemerkt moeten hebben als ze het verloren is..

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:16

Ik zou het inderdaad ook laten opvoelen door de DA, dan weet je het zeker..
Ik ben benieuwd, of ze wel, of niet drachtig nu is.. Ik hoop natuurlijk van wel, voor jou!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:30

Mijn merrie moet nog een maand maar kun je ook bijna niets aan zien hoor! Ze is wel langgelijnd en geen aanleg om dik te worden, moet de kilo's erin proppen! Zolang ze levendig is en gezond, niet te veel zorgen maken. Ik geef trouwens omdat ze geen grote eter is, fokkerij mineralen extra om er toch voor te zorgen dat ze genoeg binnen krijgt.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:03

het hoeft niks te betekenen, als ze op 7 maand nog is nagekeken denk ik wel dat ze nu nog drachtig is, anders had je vast wel wat gezien...en er zijn idd merries waaraan je het niet ziet..
(mijn welshmerrie is bevallen op de dag dat we de da hadden gebeld om te komen opvoelen, want we dachten dat ze niet drachtig was )

maar voor alle zekerheid: opvoelen

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:07

Tja sommige merries kunnen erg hoog dragen. Ken een merrie die werd verkocht omdat ze gust was. Die mensen waar ze toen stond zagen haar wel ietsjes dikker worden, maar eigenlijk gewoon gezond dikker en niet drachtig dikker, dus niks verwacht, maar zo ineens lag er een veulentje naast. Was dan ook geen groot veulen, maargoed.

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:25

bij het eerste veulen zie je vaak nog maar weinig, en het kan best zijn dat ze nu nog een eindspurt maakt!

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:29

thnx voor jullie reacties. Dan ga ik voor de eindspurt. Ik weet zeker dat ze drachtig is. Want bij 7 maanden was ze dat ook nog. Wanneer het fout zou zijn gegaan na die tijd, dan was het via het geboortekanaal afgestoten en had ik het moeten vinden.

Ik ga voor een gezond veulen.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:25

Mijn merrie moet nog 14 weken, maar die is al zo dik!!
Maar het is pas haar eerste veulen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:17

Aan mijn merrie was vorig jaar ook niks te zien, en er kwam toch een flink veulen uit. Was ook haar eerste veulen. Nu is ze weer drachtig, maar kan ik er nog niet veel van zeggen. Ze is nog niet dik, maar is pas 5 maanden drachtig.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:12

soms zie je het gewoon niet, op manege's heb je ook vaak genoeg dat je het niet kunt zien en dan rijden ze door tot het veulen er opeens staat...
Bij ons zijn 5 paarden drachtig en dat kun je wel zien..
eerste veulen verwachten wij 4 april:D spannend

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:07

verschilt ook per merrie
terra is rond 13 maart uitgerekend moet dus ook nog een week of 7/8 is ook nog niet echt wat te zien.rijd je de merrie ook nog veel
dan heeft ze ook een goede conditie.
twijfel je echt zo ik gewoon de d.a nog een laten kijken

wat dat proppen betrefd staat hier ook een merrie die dat doet ook al menig keer naar haar gebit gekeken.
ze blijft het gewoon doen
meestal eet ze de proppen darna gewoon weer op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:29

Dit is een foto van mijn merrie vorig jaar een dag of 10 voordat het veulen geboren werd.
Afbeelding

En dit een foto van het veulen, enkele uren na de geboorte. Zoals je ziet een flink veulen.
Afbeelding

Mijn merrie was dus ook een maiden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:20

Bij mijn merrie zag ik zo rond 9,5 maand een buikje; (dit werd haar eerste veulen)

Afbeelding
maar nog niet erg duidelijk...

toch is er een onwijs groot veulen uitgekomen, echt onvoorstelbaar!

Soms zie je het gewoon niet, maar als je je erg druk maakt kun je haar voor de zekerheid op laten voelen!
Succes ermee!

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:26

misschien kan je gewoon eerst de DA bellen en zeggen wat je dwars zit. Dat ze niet zo dik is en je er een beetje zorgen om maakt. Je kan dan vragen of hij het de moeite vind om haar op te laten voelen want misschien zegt hij wel dat het niks is. Als ze bij 7 maanden opgevoeld is zal het nog wel goed zijn toch laat het ons even weten wat je doet

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:46

Ik heb een paar jaar geleden een merrie gereden waarvan niemand geloofde dat die drachtig was als ik het vertelde. Er was ook niks aan te zien. Maar de laatste 3 weken voor de geboorte werd ze ineens megadik en er kwam een prachtig, gezond veulen uit van normale groote. k zou me als ik jouw was dus niet te druk maken, als ze met zeven maanden nog opgevoeld is moet je het gezien hebben als ze verworpen had.

MissKaylee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:50

DA bellen en even laten voelen

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 20:19

Ik laat haar niet nog een keer opvoelen. Dat is al zo vaak gedaan en ook gescant. Ik geloof wel dat ze drachtig is. Ik zat zelf meer te denken of het veulen dan wel goed genoeg zou groeien. Of het geen voedingsstoffen misloopt en zo bv meer kan op ontwikkelstoornissen heeft.
Mijn merrie krijgt trouwens verdeeld over meerder voeder beurten per dag 4 kilo merriebrok, 2 kilo puur natuur, klein schepje pavo-vital(de aangegeven dosis), emmer wortelen, 4 kilo gehakselde mais en hooi.
Als ik het zo hoor, zijn er dus meer merrie waar je weinig bij ziet.