Welke hengst voor lang voorbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Welke hengst voor lang voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 15:49

Welke hengst vererft een lang voorbeen.
De merrie voor wie ik dit wilt weten heeft zelf een mooie voorbeen maar haar nakomelingen zijn eigenlijk iets te kortbenig en dan met name het voorbeen moet echt meer lengte hebben.
Er hoeft verder even niet naar de rest van de eigenschappen gekeken te worden, het belangrijkste voor mij is nu een hengst te vinden die dit zou kunnen verbeteren en dan ga ik verder kijken of hij in zijn totaal wel bij mijn merrie past.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:17

Krack C en Montecristo schieten mij te binnen.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:58

special d fokt hoogbenige veulens en heb van florencio ook een veulen gezien dat enorme benen heeft(is trouwens een veulen van iemand op bokt!)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:00

Het gaat om een lang voorbeen. En bij special zou dat echt een toevalstreffer zijn.

Enne 1 zwaluw maakt geen zomer.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:12

jij vindt dat het een toevalstreffer zou zijn,mischien is dat wel niet zo,als het ergens in een boekje staat zullen ze dat echt niet uit de lucht vissen

er vbestaat ook geen hengst die alleen maar lange voorbenen fokt,het ligt ook aan de merrie en mischien wel aan de ouders daarvan,mijn merrie is zwart en komt ui 2 donkerbruine ouders(nee dat heeft niks met voorbenen te maken maar het gaat om t idee)

Anoniem

Re: Welke hengst voor lang voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:33

Dat die merrie zwart is heeft er idd niks mee te maken.

Ik vind een 'lang voorbeen' meer een term dan een exterieurkenmerk waar je werkelijk wat mee kan. Tenminste als je er naar kijkt zonder het hele model van het paard mee te nemen:

Citaat:
Er hoeft verder even niet naar de rest van de eigenschappen gekeken te worden

Ik denk dat je een beter advies krijgt als je meer info geeft van de merrie, de nakomelingen en de gebruikte hengsten.

Kijk hier maar eens, loopt een discussie over.

http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=4412

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:35

liliputter schreef:
jij vindt dat het een toevalstreffer zou zijn,mischien is dat wel niet zo,als het ergens in een boekje staat zullen ze dat echt niet uit de lucht vissen

Bij special moet je oppassen met een kort voorbeen! En een lang voorbeen en hoogbenig zijn zijn 2 aparte dingen
En boekjes, tja....

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:18

Kijk even op dutchhorsesunlimited.com, bij fokkerij kun je het exterieur van je merrie invullen, daarna pikt de computer de hengsten eruit die bij het exterieur van jouw merrie past.

De hengst special d zou ik idd ook niet gebruiken, geeft een mooi exterieur maar de veulens lopen ipv bergop eerder bergaf.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:26

handig dat er zo een hengst uit de pc komt rollen voor je merrie,over 10 jaar komt het rietje per email..

mijn mening is nog steeds,ervaring,advies en zelfvertouwen en je gevoel,niks technisch uitzoeken welke hengst op je merrie..

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:39

Annemeik schreef:
Kijk even op dutchhorsesunlimited.com, bij fokkerij kun je het exterieur van je merrie invullen, daarna pikt de computer de hengsten eruit die bij het exterieur van jouw merrie past.

De hengst special d zou ik idd ook niet gebruiken, geeft een mooi exterieur maar de veulens lopen ipv bergop eerder bergaf.

Dat is getallen bij elkaar brengen ipv paarden selecteren...

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:57

ja, dat is het ook.

Je vult een getal voor het voorbeen in, en er komt een hengst uitrollen die dat compenseerd.

Die getallen zijn grotendeels van de keurmeesters overgenomen, dus ik neem aan dat dat wel klopt. Het scheelt gewoon een hoop selecteren. Je kunt dan naar 50 hengsten kijken ipv 500 vooral als je alleen op het voorbeen selecteerd.

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:37

Annemeik schreef:
ja, dat is het ook.

Je vult een getal voor het voorbeen in, en er komt een hengst uitrollen die dat compenseerd.

Die getallen zijn grotendeels van de keurmeesters overgenomen, dus ik neem aan dat dat wel klopt. Het scheelt gewoon een hoop selecteren. Je kunt dan naar 50 hengsten kijken ipv 500 vooral als je alleen op het voorbeen selecteerd.

Ik trek de observatie van de keurmeesters niet in twijfel alleen heb ik er wel moiete mee alles expliciet in getallen uit te drukken. Ik ga zelf op zoek naar bloedlijnen en informatie over stammen en vanuit daar de nakomelingen bekijken. En uiteraard die van je eigen merrie in je achterhoofd houden zegt mij veel meer dan een bepaalde in getallen uitgedrukte eigenschap. Die eigenschap komt meer of minder voor bij de gemiddelde populatie maw is altijd nog de vraag hoe het uitpakt in werkelijkheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:51

Je hoeft ook niet alleen naar getallen te kijken, je kan het wel meenemen. Ik was helemaal weg van een bepaalde hengst voor mijn merrie, aandachtspunten voor haar zijn de stap en haar hoge schoft, maar hij bleek een slechte stap te vererven aan zijn nakomelingen. Dat zie je niet aan de hengst zelf of aan 1 van zijn veulens maar wel aan de cijfers. En dan kun je de cijfers nog toetsen aan wat je er zelf van vindt, maar het is absoluut een handig hulpmiddel.
Gabrycha, je kijkt toch ook niet alléén naar de bloedlijn?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:46

[***] schreef:
Dat die merrie zwart is heeft er idd niks mee te maken.

Ik vind een 'lang voorbeen' meer een term dan een exterieurkenmerk waar je werkelijk wat mee kan. Tenminste als je er naar kijkt zonder het hele model van het paard mee te nemen:

Citaat:
Er hoeft verder even niet naar de rest van de eigenschappen gekeken te worden

Ik denk dat je een beter advies krijgt als je meer info geeft van de merrie, de nakomelingen en de gebruikte hengsten.

Kijk hier maar eens, loopt een discussie over.

http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=4412

Het gaat nu even niet zozeer om het advies welke hengst in zijn totaal het beste bij mijn merrie past, daar heb ik al eens een topic over geopent en ik heb zelf heel kwpnstallion.com al doorgespit en ook allerlei hengsten calculators ingevuld (vrij betrouwbaar want er kwamen toch wel de zelfde hengsten uitgerold) alleen het punt is dat veel hengstenhouders het wel vaak hebben over, ooh dat paardje heeft een mooi lang voorbeen enz. maar in de afstammelingenrapporten e.d. staat altijd alleen of het voorbeen correct gesteld is maar nooit of ze een lang voorbeen hebben of niet. En dat snap ik ook wel want dat is helemaal geen noodzakelijke info aangezien de meeste hengsten geen heel kort of heel lang voorbeen doorvererven.
Maar aangezien de nakomelingen van mijn merrie toch wel een tikkeltje een kort voorbeen hebben vraag ik me nu af of er hengsten zijn die dat zouden kunnen compenseren.
Het zal bij mij nooit de doorslag vormen, als hij wel een langer voorbeen zou kunnen geven maar gewoon echt niet bij mijn merrie past ga ik er absoluut niet mee fokken natuurlijk! Maar daar gaat het bij mij nu even niet om, ik ben nu gewoon nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met een hengst die "altijd" een mooi lang voorbeen vererft.

Even ter extra info voor de liefhebber, het is een Balzflug x Variant x Lt Generaal die klaargemaakt wordt voor de grand prix, haar zoon van Biotop is 6 en loopt ZZ-Licht en heeft in beweging totaal geen last van een te kort voorbeen en op stand ook niet zo zeer, maar had het graag iets langer gezien. Haar dochter van Lancet is wel hel kortbenig en vooral een kort voorbeen, haar nakomelingen zijn weer hoogbenig maar hebben ook een iets kort voorbeen, dat zijn een Osmium en 2 OOSevens, de Osmium heeft het erger, maar die gebruikt zijn voorbeen heel mooi en kan ook goed gaan zitten dus op zich compenseert dat het wel weer.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:11

Mischien kun je beter kijken of ze bergopwaarts gebouwd zijn? Want lang voorbeen kan ook optisch bedrog zijn natuurlijk.

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:13

je hebt al veel topics gehad voor die merrie, moeilijk he iets passends te vinden....
maar dat over riccione is niet voor deze merrie dan?

ik weet dat er hier op bokt veel tegen sandreo zijn
maar hij bestaat zelf uit heel veel been en we hebben een veulen van hem op stal uit een moeder met een ietwat kort voorbeen en het veulen heeft enorm lange benen,
heb meerdere veulens van hem gezien en die ik heb gezien zijn erg hoogbenig maar nogmaals das mijn mening
wij krijgen dit jaar weer 2 veulens van hem

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:44

ik ben voor sandreo hoor willen er dit jaar ook 1 mee laten dekken

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:54

Hij heeft wel lange benen,maar niet langer dan bv Tuschinki en Sandreo gebruikt z'n achterbeen niet echt naar behoren vind ik.Ik zou het zonde vinden van deze merrie.

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:16

nou sandreo is echt wel hoogbenig en ja misschien wat slap achter we zullen wel zien over paar jaar....
zijn nakomelingen vind ik wel hoogbenig en verder hebben ze allemaal een mooi koppie erop
die van ons kan goed lopen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:50

Het is niet alleen slap, het is ook traag.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:03

xafir schreef:
je hebt al veel topics gehad voor die merrie, moeilijk he iets passends te vinden....
maar dat over riccione is niet voor deze merrie dan?

ik weet dat er hier op bokt veel tegen sandreo zijn
maar hij bestaat zelf uit heel veel been en we hebben een veulen van hem op stal uit een moeder met een ietwat kort voorbeen en het veulen heeft enorm lange benen,
heb meerdere veulens van hem gezien en die ik heb gezien zijn erg hoogbenig maar nogmaals das mijn mening
wij krijgen dit jaar weer 2 veulens van hem

Nee hoor ik ben niet anti Sandreo. Heb er ook wel aan zitten denken n voor dat achterbeen ben ik ook niet zo bang, de merrie heeft een gigantisch actief achterbeen dus dat kan het enigszins compenseren.

Zo heel veel topics over haar heb ik niet hoor haha, we hebben meerdere merries en ik heb ook voor andere merries topics open staan.
Riccione lijkt me wel bij hara passen alleen weet ik dus ook niks over zijn nakomelingen verder helaas.

Elisa2 schreef:
Mischien kun je beter kijken of ze bergopwaarts gebouwd zijn? Want lang voorbeen kan ook optisch bedrog zijn natuurlijk.

Nee hoor, geen optisch bedrog, het is gewoon echt zo, als je het achterbeen aan zou moeten passen om een mooier bergop gebouwd paard te krijgen dan hou je een echte leuke pony over b.w.v. spreken haha. Het ligt echt aan het voorbeen...

rivarachella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:39

kijk anders even op www.stalspeciald.nl

daar rijd ik afentoe paard , de fokkers van Special D uit Loosbroek.
Voice D en Up To Date D hebben ook 2 mooie lange voorbenen , zijn allebei dochters van special D , hoeft niet altijd lang te zijn , dus kijk mar op de site , en bel de mensen op ? www.stalvanmanen.nl is de deksite van special d . Veel succes ( special d is een veelbelovende hengst!)

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:07

Uptown heeft ook een lang voorbeen, wete alleen niet hoe die doorfokt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:06

Ik dacht dat Jazz bekend stond om het vererven van een lang voorbeen. Als je Jazz niks vind is een zoon van hem misschien ook nog een optie? Montecristo heeft ook een lang voorbeen, weet niet of hij dat ook doorgeeft aan zijn kinderen.
Ferrobloed verkort het voorbeen eerder, dus daar zou ik vandaan blijven.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:10

Uptown idd.